3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Powerlimit är ju övre gräns för strömförbrukningen, vilket till stor del sätter tak för hur långt man kan klocka kortet om man ska maxa det, men personligen vad jag sett av recensioner och tester så verkar det kräva väldigt mycket ström för väldigt lite extra prestanda när man ökar powerlimit.
Det verkar vettigare att kolla på undervoltning istället och nyttja kortet bättre inom en vettig powerlimit.
Finns en guide på det på swec här: https://www.sweclockers.com/artikel/30574-guide-sankt-spannin...

(bara min ödmjuka åsikt dock - finns säkert andra här som resonerar annorlunda)

Men det jag var ute efter var att om du börjar dra upp power limits som börjar närma sig 400W osv så är det nog rätt vettigt att faktiskt ha tre dedikerade kablar...
Men kör man däremot med normal power limit lär det inte vara någon större risk men en "split" på tre kontakter.
IMHO igen då.

Och jag kan göra som bilden visar? Ursäkta för frågorna vill vara 100% så att inget går sönder 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av LebronJames23:

RTX 3080 GameRock OC för 12000kr eller ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 Gaming OC för 12800kr
Har någon av de sämre kylare?
Har någon bättre prestanda?

Äger ett Gamerock själv. Är grymt nöjd med prestandan, men trots i princip fritt flöde i chassit som är fyllt med noctua-fläktar så blir kortet varmt och är inte knäpptyst..
Med det sagt, jag hade lätt tagit Asus för 800kr mer. Tror du får mycket bättre kylning o temperaturer på det!

Visa signatur

11600KF, RTX3090 Gamerock, 16gb 3600mhz , LG CX 48"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh|p:

Äger ett Gamerock själv. Är grymt nöjd med prestandan, men trots i princip fritt flöde i chassit som är fyllt med noctua-fläktar så blir kortet varmt och är inte knäpptyst..
Med det sagt, jag hade lätt tagit Asus för 800kr mer. Tror du får mycket bättre kylning o temperaturer på det!

Värt att påpeka att du har ett 3090 och kortet han ska köpa är ett 3080. Jag har haft både GameRock 3080 och STRIX 3080 och de var båda tysta, och enligt tester så är dom i princip likvärdiga i temperatur. GameRock har dock alldeles för mycket bling och därför hade jag valt STRIX, men någon annan skillnad finns i princip inte.

Permalänk
Skrivet av Rolfenstein:

Värt att påpeka att du har ett 3090 och kortet han ska köpa är ett 3080. Jag har haft både GameRock 3080 och STRIX 3080 och de var båda tysta, och enligt tester så är dom i princip likvärdiga i temperatur. GameRock har dock alldeles för mycket bling och därför hade jag valt STRIX, men någon annan skillnad finns i princip inte.

Tror du att ett gamerock skulle vara för mycket bling i ett bygge som är svart/vit. Har datorn bredvid mig med fönster panel så utseende är en viktig faktor

Permalänk
Skrivet av Wh|p:

Äger ett Gamerock själv. Är grymt nöjd med prestandan, men trots i princip fritt flöde i chassit som är fyllt med noctua-fläktar så blir kortet varmt och är inte knäpptyst..
Med det sagt, jag hade lätt tagit Asus för 800kr mer. Tror du får mycket bättre kylning o temperaturer på det!

Skrivet av Rolfenstein:

Värt att påpeka att du har ett 3090 och kortet han ska köpa är ett 3080. Jag har haft både GameRock 3080 och STRIX 3080 och de var båda tysta, och enligt tester så är dom i princip likvärdiga i temperatur. GameRock har dock alldeles för mycket bling och därför hade jag valt STRIX, men någon annan skillnad finns i princip inte.

Låter både korten mycket vid hög belastning? Vill inte ha ett jetplan bredvid mig 😓

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yojimbo:

Har precis fått en uppdatering, beräknad leverans är den 7 Oktober.

Har du hört, sett något?

Var såg du detta? Inte fått ngt på mejlen i alla fall, är det notis på ens amazon konto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LebronJames23:

Tror du att ett gamerock skulle vara för mycket bling i ett bygge som är svart/vit. Har datorn bredvid mig med fönster panel så utseende är en viktig faktor

Jag tyckte att kortet lös för mycket, men det är ju subjektivt. Det är ju bara att googla en bild så ser du hur mycket kortet lyser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Var såg du detta? Inte fått ngt på mejlen i alla fall, är det notis på ens amazon konto?

Jag fick ett mail där förväntad leverans ska ske den 7e okt men jag hade lite problem med överföringen av kosing till mitt kort så det blev fördröjt.
Efter några samtal med Amazon's kundtjänst så gick det tillslut och nu är det skickat, beräknat att komma på tisdag.

Kolla din mail då det hamnade i "update" foldern på mitt Gmail eller så kollar du på ditt konto och beställningar på Amazon.se

EDIT: vad jag fick reda på var också att om inte jag fixade pengar på kortet inom 5dagar så skulle ordern makuleras. Så hör av dig till amazon

Visa signatur

NZXT H1 | B550-I | Ryzen 7 3700x | TUF 3080 | DDR4 3200MHz | 970 EVO+ 1TB | 860 EVO 2TB | X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yojimbo:

Jag fick ett mail där förväntad leverans ska ske den 7e okt men jag hade lite problem med överföringen av kosing till mitt kort så det blev fördröjt.
Efter några samtal med Amazon's kundtjänst så gick det tillslut och nu är det skickat, beräknat att komma på tisdag.

Kolla din mail då det hamnade i "update" foldern på mitt Gmail eller så kollar du på ditt konto och beställningar på Amazon.se

EDIT: vad jag fick reda på var också att om inte jag fixade pengar på kortet inom 5dagar så skulle ordern makuleras. Så hör av dig till amazon

Ah tack för tipset, ska kolla upp detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yojimbo:

Jag fick ett mail där förväntad leverans ska ske den 7e okt men jag hade lite problem med överföringen av kosing till mitt kort så det blev fördröjt.
Efter några samtal med Amazon's kundtjänst så gick det tillslut och nu är det skickat, beräknat att komma på tisdag.

Kolla din mail då det hamnade i "update" foldern på mitt Gmail eller så kollar du på ditt konto och beställningar på Amazon.se

EDIT: vad jag fick reda på var också att om inte jag fixade pengar på kortet inom 5dagar så skulle ordern makuleras. Så hör av dig till amazon

Viket kort beställde du och när beställde du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallas C:

Viket kort beställde du och när beställde du?

20/9 - 21 så det var inte vid release.
ASUS RTX 3080 TUF LHR(V2) för ca 11900kr via amazon.se

Det svider att få betala runt 12000kr men min nya dator har väntat för länge nu

Visa signatur

NZXT H1 | B550-I | Ryzen 7 3700x | TUF 3080 | DDR4 3200MHz | 970 EVO+ 1TB | 860 EVO 2TB | X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Nej allt svart går till kön, vita är folk i kö på svarta i regel mer känsliga mot så därför har vi släppt upp vita vid olika tillfällen.

/Patrik

Ok, nu verkar asus strix 3080 vit helt gått ur ert sortiment, jag tolkar de då som att ni inte kommer ta in mer sådana då?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Webhallen
Skrivet av 93Clocker:

Ok, nu verkar asus strix 3080 vit helt gått ur ert sortiment, jag tolkar de då som att ni inte kommer ta in mer sådana då?

Nejdå de är kvar, vi döljer / sätter utgånget på kort för att ingen ska kunna lägga en bokning på ett kort som inte finns i lager

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Nejdå de är kvar, vi döljer / sätter utgånget på kort för att ingen ska kunna lägga en bokning på ett kort som inte finns i lager

/Patrik

Eller så är Asus Rog Strix v3 verifierad? Med dubbel LHR så att man inte ens kan spela på den? 😂

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Donhoz:

Eller så är Asus Rog Strix v3 verifierad? Med dubbel LHR så att man inte ens kan spela på den? 😂

I can neither confirm nor deny 😜

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Nejdå de är kvar, vi döljer / sätter utgånget på kort för att ingen ska kunna lägga en bokning på ett kort som inte finns i lager

/Patrik

Är det inte i så fall bättre med en "Meddela mig" knapp som ni har på andra kort som inte finns i lager?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D 3.4 GHz 100MB | Motherboard: Gigabyte X570 AORUS ELITE | RAM: G.skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 | GPU: ASUS TUF RTX 3080TI | CPU Cooler: be quiet! Pure Rock | M2: Intel 660p 1TB| HDD: Seagate Desktop SSHD 2TB 7200rpm 64MB| PC Case: Fractal Design Define R6 USB-C Vit TG | PSU: Corsair RM750x 750W v2 | OS: Windows 11 Pro |

Permalänk
Medlem

@Webhallen något nytt när det gäller Asus 3080 TUF non-OC korten , börjar ni närma er leverans för de som har beställt den 15 oktober?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LebronJames23:

Och jag kan göra som bilden visar? Ursäkta för frågorna vill vara 100% så att inget går sönder 😂

Ja som bilden uppe till höger ska funka...
Men du behöver ju inte köpa två såna där adaptrar, en borde räcka.
(Och har du ett vettigt nätagg borde det egentligen redan finnas kontakter så det räcker kan jag tycka?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallas C:

@Webhallen något nytt när det gäller Asus 3080 TUF non-OC korten , börjar ni närma er leverans för de som har beställt den 15 oktober?

Dra iväg ett PM till dem.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact | i5-13600KF | MSI Pro Z690-A DDR4 | ASUS RTX3080 TUF OC | Corsair 32GB | Corsair HX850W M | Acer Predator 27" | Win10 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

Pratade med kommunens rådgivare de sa tyvärr att Elgiganten har rätt att göra som de gjorde tyvärr.

@Hurtigbullen
@twit
@xinpei
@sptr112

Det verkar som att kommunens konsumentvägledare (som nästan alltid är partiskt konsumenten) drog samma slutsats som mig. Det kan ju dock vara värt att testa dra det till ARN. Kostar inget förutom tid. Dessutom kan man vinna på massor oväsentlig och för ärendet irrelevant formalia.

I övrigt så verkar Elgiganten svina sig hur de sköter inkommande leveranser så jag hoppas det löser sig för alla.

Permalänk

ifall jag skulle köpa ett grafikkort från webhallen och modellen sänks i pris efter någon månad, kan man då få tillbaka mellanskillnaden i form av pengar/presentkort?
typ ifall ett kort köps in för 14k och priset sänks till 13k efter 1 månad

Permalänk
Medlem
Skrivet av langvisaren:

@Hurtigbullen
@twit
@xinpei
@sptr112

Det verkar som att kommunens konsumentvägledare (som nästan alltid är partiskt konsumenten) drog samma slutsats som mig. Det kan ju dock vara värt att testa dra det till ARN. Kostar inget förutom tid. Dessutom kan man vinna på massor oväsentlig och för ärendet irrelevant formalia.

I övrigt så verkar Elgiganten svina sig hur de sköter inkommande leveranser så jag hoppas det löser sig för alla.

Det är ett komplicerat läge. Enligt rådgivare som jag pratat med så är El-Giganten i något som kallas dröjsmål och har rätt att häva köpet. Konsumenten kan fortfarande hävda täckningsköp. Godtar inte EG det så går det såklart att dra det till ARN för den som orkar. Det som ligger till EGs fördel är pandemin och den rådande grafikkortsbristen som funnits ett tag. Finns stor risk att de kommer vinna striden tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av langvisaren:

@Hurtigbullen
@twit
@xinpei
@sptr112

Det verkar som att kommunens konsumentvägledare (som nästan alltid är partiskt konsumenten) drog samma slutsats som mig. Det kan ju dock vara värt att testa dra det till ARN. Kostar inget förutom tid. Dessutom kan man vinna på massor oväsentlig och för ärendet irrelevant formalia.

I övrigt så verkar Elgiganten svina sig hur de sköter inkommande leveranser så jag hoppas det löser sig för alla.

Ska man vara precis så drog en konsumentvägledare samma slutsats som du gjorde i ett fall. Av vad som framkommit i tråden så verkar det som att EG skött det lite olika mot olika kunder och frågan är om något av fallen kan hävda att avtal finns. Jag hoppas att några orkar dra det till ARN.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undesired_hero:

Det är ett komplicerat läge. Enligt rådgivare som jag pratat med så är El-Giganten i något som kallas dröjsmål och har rätt att häva köpet. Konsumenten kan fortfarande hävda täckningsköp. Godtar inte EG det så går det såklart att dra det till ARN för den som orkar. Det som ligger till EGs fördel är pandemin och den rådande grafikkortsbristen som funnits ett tag. Finns stor risk att de kommer vinna striden tyvärr.

Som jag sagt tidigare i tråden så är den springande punkten om ett avtal ingåtts. Om inget avtal ingåtts (t.ex. för att EG inte skickat någon riktig "orderbekräftelse"), så är EG inte i dröjsmål. Man lär få bedöma på individuell basis om avtal ingåtts eller inte.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Enligt min rådgivares bedömning om mitt läge så fanns det inga oklarheter. Min bekräftelse ansågs som en accept och att vi hade ett avtal. Eftersom EG inte kunde leverera någon vara. Och har aldrig kunnat. Därför var de i dröjsmål.

Permalänk

My watch is over!!
Fick mitt RTX 3080 idag. Inte den modell som jag beställde (TUF non OC) men ett helt ok kort. Köpt från Elgiganten. Det blev det ett Gainward RTX 30080 Turbo vilket å ena sidan inte är ett Asus TUF men å andra sidan förvånansvärt kompakt (och tungt) och ger ett intryck av kvalitet. Är inte bitter trots att jag väntat över ett år. Tvärtom ganska imponerad över kortet som är mer genomarbetat än jag trodde. Tackar Elgiganten för att de till slut löste det hela!! Obeskrivlig känsla (sjukt nog) att få ett slut på en över ett år gammal beställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HighGrade:

My watch is over!!
Fick mitt RTX 3080 idag. Inte den modell som jag beställde (TUF non OC) men ett helt ok kort. Köpt från Elgiganten. Det blev det ett Gainward RTX 30080 Turbo vilket å ena sidan inte är ett Asus TUF men å andra sidan förvånansvärt kompakt (och tungt) och ger ett intryck av kvalitet. Är inte bitter trots att jag väntat över ett år. Tvärtom ganska imponerad över kortet som är mer genomarbetat än jag trodde. Tackar Elgiganten för att de till slut löste det hela!! Obeskrivlig känsla (sjukt nog) att få ett slut på en över ett år gammal beställning.

Ja verkligen sjukt att ha behövt att vänta ett helt år. Skönt för dig att du fick dig ett kort tillslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

Pratade med kommunens rådgivare de sa tyvärr att Elgiganten har rätt att göra som de gjorde tyvärr.

Sa personen nått om på vilka grunder elgiganten fick ensidigt häva avtalet? Eller var det på grund av att inget avtal existerade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HighGrade:

My watch is over!!
Fick mitt RTX 3080 idag. Inte den modell som jag beställde (TUF non OC) men ett helt ok kort. Köpt från Elgiganten. Det blev det ett Gainward RTX 30080 Turbo vilket å ena sidan inte är ett Asus TUF men å andra sidan förvånansvärt kompakt (och tungt) och ger ett intryck av kvalitet. Är inte bitter trots att jag väntat över ett år. Tvärtom ganska imponerad över kortet som är mer genomarbetat än jag trodde. Tackar Elgiganten för att de till slut löste det hela!! Obeskrivlig känsla (sjukt nog) att få ett slut på en över ett år gammal beställning.

Med eller utan mellanskillnaden betald?

Permalänk
Medlem

EG avbokade 3st ordrar så fick 500kr kompensation för varje order totalt 1500kr. Sen förhandlade jag till mig ett RTX 3080 Gaming OC för 12k som är ej LHR.