Permalänk

Ny dator hänger sig i post

Hej,
Köpte för 2 månader sen en ny burk som jag byggde ihop. Första månaden funkade den som den skulle, sen har den fått problem att posta en handfull gånger senaste månaden. Så kanske var 10-15:e gång händer detta.

När man startar den så tänds lampan på chassit, fläktarna varvar upp men inget mer händer. Det går inte att resetta, men man kan stänga av den på knappen. När startar på knappen igen händer samma sak. Testat flertal gånger med samma procedur. Drar jag ut kontakten/stoppar tillbaks och startar kom den första gången igång direkt. Men för varje gång den strular på det här sättet tar det fler och fler försök med utdragen kontakt innan den faktiskt bootar.
Man ser direkt att den strular då led i tbordet tänds så fort den vaknar till liv när den funkar, men förblir dött när den strular. Känns som den hänger sig i posten.
Får inga felmsg eller beep, bara en blank skärm.

Jag har testat koppla bort alla USB-tillbehör, kontrollerat startordning i BIOS och sen tagit bort allt utan startdisken i bios, har avaktiverat boost av minnen och propp. Utan resultat.

Högst frustrerande att komma vidare med så hjälp uppskattas stort, Tack!

Specifikationer:
Montech Mkey keyboard
Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD
ASUS GeForce RTX 4070
Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY Be
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Fractal Design Define C
AMD Ryzen 7 7700X - 4.5 GHz
EVGA Supernova G2 750W
Win11

Permalänk
Medlem

En fråga, du kommer i bios som vanligt och problemet är när du ska boota in till windows?.
först skulle testa och köra clear cmos (du har mer eller mindre redan gjort någon manuell justering).

För om du alltid kommer in i bios, så är det ett bra tecken.

Man skulle också testa ram-minnen, du tar bort en sticka och testar bara med en och testar sedan också alla ram-slots liksom.

Edit: när du är inne i bios hur ser temperaturen ut på cpu osv?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650 Gaming X AX | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | GIGABYTE GeForce RTX 4070 WindForce 3 OC | Montech Metal DT24 Premium ARGB | 2 x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB | ASUS TUF Gaming 850w Gold | Corsair iCUE 4000D RGB Airflow | 27" LG UltraGear 27GP850P-B |

Permalänk
Medlem

Låter strömrelaterat. Hade gissat på dålig VRM på moderkortet eller ett nätaggregat som inte riktigt orkar. Skulle kunna vara glapp i EPS12V kontakten också (CPU strömkabeln).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mjoaukatt:

Hej,
Köpte för 2 månader sen en ny burk som jag byggde ihop. Första månaden funkade den som den skulle, sen har den fått problem att posta en handfull gånger senaste månaden. Så kanske var 10-15:e gång händer detta.

När man startar den så tänds lampan på chassit, fläktarna varvar upp men inget mer händer. Det går inte att resetta, men man kan stänga av den på knappen. När startar på knappen igen händer samma sak. Testat flertal gånger med samma procedur. Drar jag ut kontakten/stoppar tillbaks och startar kom den första gången igång direkt. Men för varje gång den strular på det här sättet tar det fler och fler försök med utdragen kontakt innan den faktiskt bootar.
Man ser direkt att den strular då led i tbordet tänds så fort den vaknar till liv när den funkar, men förblir dött när den strular. Känns som den hänger sig i posten.
Får inga felmsg eller beep, bara en blank skärm.

Jag har testat koppla bort alla USB-tillbehör, kontrollerat startordning i BIOS och sen tagit bort allt utan startdisken i bios, har avaktiverat boost av minnen och propp. Utan resultat.

Högst frustrerande att komma vidare med så hjälp uppskattas stort, Tack!

Specifikationer:
Montech Mkey keyboard
Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD
ASUS GeForce RTX 4070
Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY Be
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Fractal Design Define C
AMD Ryzen 7 7700X - 4.5 GHz
EVGA Supernova G2 750W
Win11

Du kanske har fått en disk med gammal firmware?

Eventuellt problem med Samsung 990 Pro 2TB
#19869627

https://www.sweclockers.com/nyhet/35614-samsung-990-pro-drabb...

https://www.sweclockers.com/nyhet/35706-uppdatering-loser-hal...

https://www.sweclockers.com/nyhet/35757-samsung-atgardar-990-...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Skrivet av Fimps:

En fråga, du kommer i bios som vanligt och problemet är när du ska boota in till windows?.
först skulle testa och köra clear cmos (du har mer eller mindre redan gjort någon manuell justering).

För om du alltid kommer in i bios, så är det ett bra tecken.

Man skulle också testa ram-minnen, du tar bort en sticka och testar bara med en och testar sedan också alla ram-slots liksom.

Edit: när du är inne i bios hur ser temperaturen ut på cpu osv?

Nej, när den strular och vägrar posta kommer jag inte in i bios. Den kommer inte så långt så att bios körs. Min gissning är att den hänger sig redan under post, vilket då borde betyda hårdvara.. Att prova plocka ram var ett bra förslag, lite segt att det inträffar så sällan/svårt att återupprepa, så det kommer ta tid att komma fram till något bara.

Edit: Temp är inga problem, de är låga och fina överallt. Fläktarna går mer eller mindre på tomgång och utblåsluften är sval och fin.

Permalänk

Tack för tipset men nej, firmware till ssd är up to date och disken ska vara i perfekt skick enligt Samsung Magician

Permalänk
Skrivet av takeoninja:

Låter strömrelaterat. Hade gissat på dålig VRM på moderkortet eller ett nätaggregat som inte riktigt orkar. Skulle kunna vara glapp i EPS12V kontakten också (CPU strömkabeln).

Tack för svar. Ska dubbelkolla alla kablar, men vad är och hur kontrollerar man VRM? 750W borde räcka till att köra bios tänker jag? Aldrig problem när burken väl bootat och det borde dra lite mer juice att gibba än att boota, men kanske är olika saker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mjoaukatt:

Tack för svar. Ska dubbelkolla alla kablar, men vad är och hur kontrollerar man VRM? 750W borde räcka till att köra bios tänker jag? Aldrig problem när burken väl bootat och det borde dra lite mer juice att gibba än att boota, men kanske är olika saker?

Ja effekten är det inget problem. 750W räcker gott för det du har.

Jag hade samma problem med min dator när den var ny. Det var ett par USB-högtalare som stallde till det i post. De lixom smutsade ner posten. Var tvungen att ta ur dom och dra ur batteriet för att reseta CMOS för att få det att posta.

Jag fick även byta ut ett RAM-kit för att moderkortet hade gammalt bios och brände dom. Det här var snart ett år sen runt april.

Har du ett någorlunda nytt bios?

I övrigt så skulle jag säga att VRMen inte ska vara något problem i ditt fall. Det kollar du över layouten hur strömförsörjningen är uppbyggd för processorn. Det är svårt att veta vad som är bra och dåligt, man får kolla videos på sitt moderkort (typ reviews) och få en uppfattning så. Men som sagt ska inte vara några problem. Men som sagt innan, kolla kabeln/kablarna.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Nätagget har väl en inbyggd huvudströmbrytare. Räcker det inte att vippa av/på den? Måste ändå elkabeln tas ur?
Är dator och/eller kringutrustning med jordplugg kopplad till ojordat uttag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mjoaukatt:

Tack för svar. Ska dubbelkolla alla kablar, men vad är och hur kontrollerar man VRM? 750W borde räcka till att köra bios tänker jag? Aldrig problem när burken väl bootat och det borde dra lite mer juice att gibba än att boota, men kanske är olika saker?

Dålig som i på väg att dö och det löser man ju inte själv direkt. Kräver utrustning att testa och kontrollera.

Även nätagget tror jag inte att det är specifikationen det är problem med eftersom det ofta fungerar. Snarare då om den har svårt att ge rätt mängd kräm på EPS12V kablen p.g.a. någon komponent i nätagget som är på väg att gå sönder.

Just att den till slut bootar efter flera power cycles utan andra åtgärder som att koppla ur grejer tycker jag låter misstänkt mycket som att någon strömkomponent är på sluttampen.

RAM-minnen är dock absolut det du borde kolla först men såklart väldigt svårt när du inte kan reproducera felet. Men nästa gång pröva att köra med bara en sticka i primära slotten (kolla moderkort manualen) och rotera dina stickor i den slotten och se om det gör att du inte behöver göra flera försök.

Permalänk

Uppdatering.
När den inte postar så tänds RAM&CPU-dioderna på mobot, har led-indikatorer som visar att det är där felet ligger.

Jag testade ta ur ena minnesstickan, ingen skillnad ingen post. Stoppade tillbaks och tog ut andra. Postar och kommer in i BIOS som blir resettad. Datorn fungerar som den ska.

Beställer nya minnen och det funkar. MEN:

Så fort jag klickar i EXPO-profilen att minnen ska gå i 6000Mhz, så går bootprocessen från att ta ca 15 sek till minst det dubbla. Det tar alltså 15-20 sek bara att posta och att LED i mus/tbord tänds som det gör så fort bios initierat + normala OS-boot-tiden. Så var det även med mina gamla minnen, är det normalt?
Verkar nästan konstigt om jag skulle få två felaktiga uppsättningar RAM, så då kanske det är Mobo? Än så länge har burken inte vägrat boota dock, bara fördröjningen vid post. Bör jag vara nöjd med det och hoppas att det inte blir värre?

Minnen Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY Be
Mobo MSI B650 Gaming Plus WIFI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mjoaukatt:

Uppdatering.
När den inte postar så tänds RAM&CPU-dioderna på mobot, har led-indikatorer som visar att det är där felet ligger.

Jag testade ta ur ena minnesstickan, ingen skillnad ingen post. Stoppade tillbaks och tog ut andra. Postar och kommer in i BIOS som blir resettad. Datorn fungerar som den ska.

Beställer nya minnen och det funkar. MEN:

Så fort jag klickar i EXPO-profilen att minnen ska gå i 6000Mhz, så går bootprocessen från att ta ca 15 sek till minst det dubbla. Det tar alltså 15-20 sek bara att posta och att LED i mus/tbord tänds som det gör så fort bios initierat + normala OS-boot-tiden. Så var det även med mina gamla minnen, är det normalt?
Verkar nästan konstigt om jag skulle få två felaktiga uppsättningar RAM, så då kanske det är Mobo? Än så länge har burken inte vägrat boota dock, bara fördröjningen vid post. Bör jag vara nöjd med det och hoppas att det inte blir värre?

Minnen Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY Be
Mobo MSI B650 Gaming Plus WIFI

Det är helt normalt! Datorn går igenom en sak som heter minnesträning varje uppstart. Det är något nya AMD-processorer gör.

Det tar olika tid med olika kombinationer av CPU, moderkort och RAM, men det tar runt minuten för de flesta, från knapptryck till Windows.

Det går att stänga av detta (typ) i BIOS med en sak som heter memory context restore. Detta kan dock göra att datorn får minnesrelaterade problem, så att du vet. Men det kan lika gärna funka perfekt. Man får testa helt enkelt. Minnesträning är bäst att ha på för stabilitet i alla fall.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mjoaukatt:

Uppdatering.
När den inte postar så tänds RAM&CPU-dioderna på mobot, har led-indikatorer som visar att det är där felet ligger.

Jag testade ta ur ena minnesstickan, ingen skillnad ingen post. Stoppade tillbaks och tog ut andra. Postar och kommer in i BIOS som blir resettad. Datorn fungerar som den ska.

Beställer nya minnen och det funkar. MEN:

Så fort jag klickar i EXPO-profilen att minnen ska gå i 6000Mhz, så går bootprocessen från att ta ca 15 sek till minst det dubbla. Det tar alltså 15-20 sek bara att posta och att LED i mus/tbord tänds som det gör så fort bios initierat + normala OS-boot-tiden. Så var det även med mina gamla minnen, är det normalt?
Verkar nästan konstigt om jag skulle få två felaktiga uppsättningar RAM, så då kanske det är Mobo? Än så länge har burken inte vägrat boota dock, bara fördröjningen vid post. Bör jag vara nöjd med det och hoppas att det inte blir värre?

Minnen Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY Be
Mobo MSI B650 Gaming Plus WIFI

Senaste bios?

Permalänk
Skrivet av [SmR]BMF:

Senaste bios?

Yes

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mjoaukatt:

Uppdatering.
När den inte postar så tänds RAM&CPU-dioderna på mobot, har led-indikatorer som visar att det är där felet ligger.

Jag testade ta ur ena minnesstickan, ingen skillnad ingen post. Stoppade tillbaks och tog ut andra. Postar och kommer in i BIOS som blir resettad. Datorn fungerar som den ska.

Beställer nya minnen och det funkar. MEN:

Så fort jag klickar i EXPO-profilen att minnen ska gå i 6000Mhz, så går bootprocessen från att ta ca 15 sek till minst det dubbla. Det tar alltså 15-20 sek bara att posta och att LED i mus/tbord tänds som det gör så fort bios initierat + normala OS-boot-tiden. Så var det även med mina gamla minnen, är det normalt?
Verkar nästan konstigt om jag skulle få två felaktiga uppsättningar RAM, så då kanske det är Mobo? Än så länge har burken inte vägrat boota dock, bara fördröjningen vid post. Bör jag vara nöjd med det och hoppas att det inte blir värre?

Minnen Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY Be
Mobo MSI B650 Gaming Plus WIFI

Det är ju klart lite tråkigt när POST- sekvensen tar lite längre tid än man är van vid/ har tålamod för. Var själv med om ett liknande scenario på AM4 plattformen när X570 moderkorten släpptes. Jag brukar ha som vana att uppdatera bios när en ny version släpps ska jag väl tillägga, fick långa POST-tider under ett eller ett par bios versioner men det blev bättre ju mer plattformen mognade och nyare bios versioner släpptes. Vad jag vill ha sagt är väl att om POST-tiden inte är något kritskt för dig skulle jag om jag vore i din situation inte oroa mig över det, det är ändå en ganska färsk plattform även om det såklart kan vara så att det helt enkelt bara tar längre tid än vad som varit normalt på andra plattformar. Jag röstar för att du ska vara nöjd och sitta lugnt i båten, skulle nästan bli förvånad om det inte blir lite bättre med kommande bios versioner.

Glhf!!!

Permalänk
Skrivet av [SmR]BMF:

Det är ju klart lite tråkigt när POST- sekvensen tar lite längre tid än man är van vid/ har tålamod för. Var själv med om ett liknande scenario på AM4 plattformen när X570 moderkorten släpptes. Jag brukar ha som vana att uppdatera bios när en ny version släpps ska jag väl tillägga, fick långa POST-tider under ett eller ett par bios versioner men det blev bättre ju mer plattformen mognade och nyare bios versioner släpptes. Vad jag vill ha sagt är väl att om POST-tiden inte är något kritskt för dig skulle jag om jag vore i din situation inte oroa mig över det, det är ändå en ganska färsk plattform även om det såklart kan vara så att det helt enkelt bara tar längre tid än vad som varit normalt på andra plattformar. Jag röstar för att du ska vara nöjd och sitta lugnt i båten, skulle nästan bli förvånad om det inte blir lite bättre med kommande bios versioner.

Glhf!!!

Ja, jag har inga större problem med att vänta nu när jag vet att det är normalt. Lite konstigt kan jag tycka att det är att det tar olika lång tid att posta. Ibland går det snabbt och ibland tar det längre tid, men är det normalt så får det vara så. Får se till att hålla bios uppdaterad när det släpps nytt helt enkelt, tack för tips. Får se vad Inet säger om de första minnen jag reklamerade, när datorn helt vägrade posta och fick felmsg om minnen. Det borde inte vara något annat som kan orsakat det va? Med de nya minnen har allt fungerat felfritt.

Permalänk
Medlem

Jag har haft ett liknande fel.
Det började när jag uppgraderade BIOS.
Nu törs jag knappt stänga av datorn, för den kanske inte bootar.
Jag sätter datorn på Sleep istället.

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti

Permalänk

Inet konstaterade att det var fel på mina minnen. Datorn har efter byte av ram inte hängt sig fler ggr även om det är lite tidigt att säga med säkerhet då den även tidigare fungerade under långa perioder utan problem.

Tack för hjälpen alla som kom med tips!

@halojoy Kanske kan vara värt att titta på dina minnen med då, eller se om du kan nedgradera BIOS-versionen igen.

Permalänk
Medlem

@Mjoaukatt
Det har löst sig.
Jag hade inte satt RAM frekvensen på rätt sätt.
Man ska använda XMP.

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti