Permalänk

Uppgradera ny pre-build

Hej!

Före detta gamer som fick ett sug att spela lite enklare spel ibland (CS2, Dota 2 t.ex) och köpte mig en pre-build på Power i förra veckan, länk nedan.

Länk

Var lite snål och lat så kändes enkelt att köpa en färdig dator men funderar nu på om jag bör göra några mindre uppgraderingar. Reagerar t.ex på att 8gb ram känns lite, bör jag uppgradera till 16gb?

Tar gärna alla tips på enklare uppgraderingar och vad de skulle ha för effekt.

Hör också gärna era tankar om den var bra ”value for money” eller ett skitköp 💩

Spec för er som inte orkar gå in på länken:
NVIDIA GeForce RTX 3050 8 GB
Intel® Core™ i5-13400F
8 GB RAM, 512 GB M.2 NVMe SSD
Intel® B760-chipset
Wi-Fi 6E, Bluetooth 5.1

Permalänk
Medlem

Första grejen är väl att aldrig någonsin köpa färdigbyggt av de stora jättarna (Lenovo och andra OEM). Plus att de inte använder standardkomponenter vilket gör det svårt att uppgradera i framtiden och man betalar mer för mindre. Så mitt första förslag är att du skickar tillbaka den om du fortfarande kan det. Och sen be folk här sätta ihop ett bygge.

8GB är väldigt snålt, 16GB borde vara minimum idag. Grafikkortet är också lågbudget, så det kommer fortfarande vara rätt trögt i moderna spel.

Permalänk

Asså, ifall en liten dator är det du behöver så absolut. Ja kan tycka att 8k är lite väl mycket för dom specsen. 16gb Ram är nästan ett måste idag.
Men ska du spela enklare spel så kommer 3050 och den processorn fungera fin fint. Men jag skulle resonerat att man blir ganska låst.

Sen är det ju svårt att justera delar när du kör sådana där special chassin. Du blir väldigt begränsad.

Permalänk

Ska du ändå lägga mera pengar och vill göra det väldigt enkelt för dig så använd ångerrätten. Lägg på 2000 och köp istället Lenovo IdeaCentre Gaming 5 17IAB7 (RTX 3060) den ger dig nog 70% bättre spelprestanda. Eller som skrivits tidigare bygg själv så får du ännu mer för dina slantar.

Permalänk
Medlem

Lämna tillbaks på ångerrätten bums!

Edit:

Så här kan du spara 1000kr och få:
-Dubbel lagring
-Dubbel RAM
- 57% kraftfullare grafikkort.
Edit2:
-Dubbelt så kraftfullt PSU
-Fria tömmar att uppgradera.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.