3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av UtanGrafikkort:

Okej tack

Du måste ha haft extremt otur, 2 amperekort som dött. Har du kollat upp nätaggregatet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Du måste ha haft extremt otur, 2 amperekort som dött. Har du kollat upp nätaggregatet?

Inte dött, både har funkar fast med extremt dåliga temps. Kör på ett meshify c chassi.

Nätaggregat: seasonic gx850w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalle113:

Tror att dom som sitter här i tråden har hört av sig, min känsla är att man gör så är för att spara tid. Om man ska höra av sig till alla i listan som jag gissar på är typ hundra så lär det ju ta en stund och även få svar från alla.
Själv hade jag en order som var innan 20:de och hörde av mig igår ca 08:30. ca 2 minuter senare var allt klart och fick precis meddelande i postnordappen att jag har ett paket att hämta.

Men vad vet jag, är iaf min gissning och det funkade bra för mig men hoppas dom andra som också beställt innan 20nov som inte sitter i tråden får sina kort så snart som möjligt.

Får se om man hinner få i kortet ikväll och prova lite eller om man får vänta tills imorgon.

Dom måste ju ändå svara på varje mail med typ samma info som dom kunde skickat till kunden först ? Så vet inte vad för tid dom skulle spara? Måste ju också gå fortare att dom hör av sig till alla och vänta på svar än att dom ska vänta på att alla kunder hör av sig till dom ?

Kanske gör dom så för att tysta dom högljudda (som någon tidigare skrev) och få lite pluspoäng här på forumet på bekostnad att dom som inte hör av sig får vänta längre.

Eller så skiter dom i alla som inte hör av sig

Permalänk

Vilket kort är bäst/mer prisvärt?

RTX 3080 GameRock OC för 12000kr eller ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 Gaming OC för 12800kr
Har någon av de sämre kylare?
Har någon bättre prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LebronJames23:

RTX 3080 GameRock OC för 12000kr eller ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 Gaming OC för 12800kr
Har någon av de sämre kylare?
Har någon bättre prestanda?

Välj strix imo, bättre kylning, mer välbyggt och du får förmodligen ett bättre binnat kort.

Permalänk
Skrivet av Östfelt:

Välj strix imo, bättre kylning, mer välbyggt och du får förmodligen ett bättre binnat kort.

har du haft båda korten? strix ser jävligt snygg ut irl (vet tyvärr inte hur Gamerock ser ut irl)
Var det stor skillnad mellan korten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LebronJames23:

har du haft båda korten? strix ser jävligt snygg ut irl (vet tyvärr inte hur Gamerock ser ut irl)
Var det stor skillnad mellan korten?

Jag har testat ett gamerock oc 3070 ti men var inte alls nöjd med det kortet, det presterade bra men var högljutt och varmt. Byggkvaliten kändes inte alls på samma nivå som ett asus. Har haft 3080 strix oc och det var väldigt bra på alla sätt.

Permalänk
Skrivet av Östfelt:

Jag har testat ett gamerock oc 3070 ti men var inte alls nöjd med det kortet, det presterade bra men var högljutt och varmt. Byggkvaliten kändes inte alls på samma nivå som ett asus. Har haft 3080 strix oc och det var väldigt bra på alla sätt.

Ok tack för all info 🙌😊

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cenorida:

Vart köpte du?

Webhallen.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av pajjjan:

Dom måste ju ändå svara på varje mail med typ samma info som dom kunde skickat till kunden först ? Så vet inte vad för tid dom skulle spara? Måste ju också gå fortare att dom hör av sig till alla och vänta på svar än att dom ska vänta på att alla kunder hör av sig till dom ?

Kanske gör dom så för att tysta dom högljudda (som någon tidigare skrev) och få lite pluspoäng här på forumet på bekostnad att dom som inte hör av sig får vänta längre.

Eller så skiter dom i alla som inte hör av sig

Jag skickade ett pm här när jag såg inlägget om 20 nov och sa att jag var intresserad och mitt ordernummer, 1 min senare var min order ändrad och ingen mer behövdes göras. Men ska man maila alla i kön så måste man ju ta fram order för order och skicka ett mail till vederbörande. Sen kan det ju ta flera dagar att någon svarar och på så vis stoppar stoppar upp kön.
Men som jag skrev, inte vet jag. Ända jag vet är att jag endast skickade ett pm här på sweclockers och inget mer så högljudd har jag inte direkt varit.

Tycker faktiskt bara det låter som du är bitter, väntar du på kort? Men skit samma, förlåt att jag ens gav ett förslag på vad anledningen kunde ha varit. Ska aldrig upprepas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalle113:

Jag skickade ett pm här när jag såg inlägget om 20 nov och sa att jag var intresserad och mitt ordernummer, 1 min senare var min order ändrad och ingen mer behövdes göras. Men ska man maila alla i kön så måste man ju ta fram order för order och skicka ett mail till vederbörande. Sen kan det ju ta flera dagar att någon svarar och på så vis stoppar stoppar upp kön.
Men som jag skrev, inte vet jag. Ända jag vet är att jag endast skickade ett pm här på sweclockers och inget mer så högljudd har jag inte direkt varit.

Tycker faktiskt bara det låter som du är bitter, väntar du på kort? Men skit samma, förlåt att jag ens gav ett förslag på vad anledningen kunde ha varit. Ska aldrig upprepas!

Oj, vet inte varför du tog dig illa vid. Sorry om jag skrev det så dåligt! och om jag fortsätter göra det
Jag höll bara inte med om att det skulle gå smidigare att göra det på det sättet. Dom måste ju fortfarande kolla upp varje order en och en och svara på varje mail varförsig oavsätt vem det är som tar kontakt med vem.

Aja skitsamma, det enda jag ville påpeka i min första post är att det känns som att man behöver själv ta kontakt för att få ett kort och om man inte gör det så händer inget. Förmodligen och förhoppningsvis så har jag fel, var bara en känsla jag fick efter meddelanden som "Alla som bokat upp till 20 nov 2020 kan nu PM mig om att få sitt kort utbytt till V2" från webhallen.

Och nej jag väntar inte på något kort, mitt 1070 fungerar fint i de spelen jag spelar

Permalänk
Medlem
Skrivet av LebronJames23:

RTX 3080 GameRock OC för 12000kr eller ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 Gaming OC för 12800kr
Har någon av de sämre kylare?
Har någon bättre prestanda?

Palit Gamerock 3080 är väl ett av de korten som fått riktigt bra recensioner om du gör en sökning på youtube.

Permalänk
Webhallen
Skrivet av ShortestStraw:

Du menar grattis alla ni som beställde Asus. Vi som beställde gigabyte sitter fortfarande och väntar...

Om du bokat via oss, dra PM till mig med ordernummer så kikar jag på om vi kan lösa något skoj

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av pajjjan:

Oj, vet inte varför du tog dig illa vid. Sorry om jag skrev det så dåligt! och om jag fortsätter göra det
Jag höll bara inte med om att det skulle gå smidigare att göra det på det sättet. Dom måste ju fortfarande kolla upp varje order en och en och svara på varje mail varförsig oavsätt vem det är som tar kontakt med vem.

Aja skitsamma, det enda jag ville påpeka i min första post är att det känns som att man behöver själv ta kontakt för att få ett kort och om man inte gör det så händer inget. Förmodligen och förhoppningsvis så har jag fel, var bara en känsla jag fick efter meddelanden som "Alla som bokat upp till 20 nov 2020 kan nu PM mig om att få sitt kort utbytt till V2" från webhallen.

Och nej jag väntar inte på något kort, mitt 1070 fungerar fint i de spelen jag spelar

Tog inte alls illa vid mig. Bryr mig inte alls faktiskt. Ville bara komma med ett tanke på hur dom tänkt och inget annat. Du kanske inte ser att det underlättar men andra kanske gör det.

Visste att det var ett misstag att ens försöka skriva något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

De får som sagt inte avboka, hota med täckningsköp om de vägrar leverera

Pratade med kommunens rådgivare de sa tyvärr att Elgiganten har rätt att göra som de gjorde tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baily:

Om du lyckas förhandla ner priset på Gigabyte Gaming OC så kanske det kan vara ett alterantiv med tanke på att någon i denna tråd fick ett REV1 nyligen från EG?

Helt plöstligt idag kan de erbjuda evga kort för 9k. Det är lite förvirrande hur de beter sig.

Permalänk
Skrivet av Baily:

Palit Gamerock 3080 är väl ett av de korten som fått riktigt bra recensioner om du gör en sökning på youtube.

Så är den bättre? Ursäkta för följdfrågorna 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Hade inte sagt mer än vanligt, så inget att rapportera därmer än det som redan uppdagats som tillverkningsfel. (Gigabytes strömkontakt med lösa stift osv)

/Patrik

Om man skulle ha ett trasigt grafikkort, måste man vänta sist i kön? Eller har man förtur?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av LebronJames23:

Så är den bättre? Ursäkta för följdfrågorna 😂

Du kommer inte märka någon skillnad.

Permalänk
Skrivet av Rolfenstein:

Du kommer inte märka någon skillnad.

Är kylningen/tempen lika? Vid hög belastning och hur är ljud nivån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LebronJames23:

Är kylningen/tempen lika? Vid hög belastning och hur är ljud nivån?

Det är bara att googla några recensioner på korten så ser du. Jag har haft båda och de är båda tysta. Du kommer inte märka någon skillnad.

Permalänk

Funkar det?

https://www.amazon.com/COMeap-Express-Graphics-Compatible-Sea...

Funkar det att ta två av dess kablar till ett asus rog strix 3080 som tar 3 st 8-pin, att man kopplar båda anslutningarna av ena kabeln och bara 1 av de 2 anslutningarna på den andra kabeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LebronJames23:

https://www.amazon.com/COMeap-Express-Graphics-Compatible-Sea...

Funkar det att ta två av dess kablar till ett asus rog strix 3080 som tar 3 st 8-pin, att man kopplar båda anslutningarna av ena kabeln och bara 1 av de 2 anslutningarna på den andra kabeln?

Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC | Team Group 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av LebronJames23:

https://www.amazon.com/COMeap-Express-Graphics-Compatible-Sea...

Funkar det att ta två av dess kablar till ett asus rog strix 3080 som tar 3 st 8-pin, att man kopplar båda anslutningarna av ena kabeln och bara 1 av de 2 anslutningarna på den andra kabeln?

Det måste du kolla upp i din PSU-manual... låter som att det kan fungera, men att dela på lasten så är också tveksamt.

Det jag vet är att många nätagg hade stora problem med att driva 3000-serien, så det är noga att de får tillräckligt med ström

Permalänk

Så man kan göra så, men varför kan man inte göra som den längst ner? Ursäkta att jag frågar

Permalänk
Medlem
Skrivet av LebronJames23:

Så man kan göra så, men varför kan man inte göra som den längst ner? Ursäkta att jag frågar

För att det är för mycket spänning för en kabel att hantera, särskilt för de nya korten.

Kort exempel. vatten genom en slang med lågt tryck klarar det, men när det helt plötsligt krävs mer så kan den skada slangen då trycket är för högt

Permalänk
Medlem
Skrivet av LebronJames23:

https://www.amazon.com/COMeap-Express-Graphics-Compatible-Sea...

Funkar det att ta två av dess kablar till ett asus rog strix 3080 som tar 3 st 8-pin, att man kopplar båda anslutningarna av ena kabeln och bara 1 av de 2 anslutningarna på den andra kabeln?

Köpte du äntligen ett grafikkort nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LebronJames23:

https://www.amazon.com/COMeap-Express-Graphics-Compatible-Sea...

Funkar det att ta två av dess kablar till ett asus rog strix 3080 som tar 3 st 8-pin, att man kopplar båda anslutningarna av ena kabeln och bara 1 av de 2 anslutningarna på den andra kabeln?

Varför ska du ha två kablar för tre anslutningar?
Räcker väl med en splitter.
Eller tänkte du driva något annat med den kabel som blir över? (Låter inte som en jättebra idé)

Iallafall: om man har ett bra nätaggregat med vettigt kablage och du ska driva ett 3080 med tre strömkontakter (som du inte ska tokmaxa power limit på) så lär det generellt funka ok att en av kablarna från nätagget driver två av de tre strömkontakterna.

(Men om grafikkortet bara har två kontakter skulle jag köra två separata kablar utan splitter)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Varför ska du ha två kablar för tre anslutningar?
Räcker väl med en splitter.
Eller tänkte du driva något annat med den kabel som blir över? (Låter inte som en jättebra idé)

Iallafall: om man har ett bra nätaggregat med vettigt kablage och du ska driva ett 3080 med tre strömkontakter (som du inte ska tokmaxa power limit på) så lär det generellt funka ok att en av kablarna från nätagget driver två av de tre strömkontakterna.

(Men om grafikkortet bara har två kontakter skulle jag köra två separata kablar utan splitter)

” så lär det generellt funka ok att en av kablarna från nätagget driver två av de tre strömkontakterna” hur ska man kunna få ut max powerlimit, har inte tänkt överclocka den direkt. Men vill heller inte förlora någon prestanda direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LebronJames23:

” så lär det generellt funka ok att en av kablarna från nätagget driver två av de tre strömkontakterna” hur ska man kunna få ut max powerlimit, har inte tänkt överclocka den direkt. Men vill heller inte förlora någon prestanda direkt.

Powerlimit är ju övre gräns för strömförbrukningen, vilket till stor del sätter tak för hur långt man kan klocka kortet om man ska maxa det, men personligen vad jag sett av recensioner och tester så verkar det kräva väldigt mycket ström för väldigt lite extra prestanda när man ökar powerlimit.
Det verkar vettigare att kolla på undervoltning istället och nyttja kortet bättre inom en vettig powerlimit.
Finns en guide på det på swec här: https://www.sweclockers.com/artikel/30574-guide-sankt-spannin...

(bara min ödmjuka åsikt dock - finns säkert andra här som resonerar annorlunda)

Men det jag var ute efter var att om du börjar dra upp power limits som börjar närma sig 400W osv så är det nog rätt vettigt att faktiskt ha tre dedikerade kablar...
Men kör man däremot med normal power limit lär det inte vara någon större risk men en "split" på tre kontakter.
IMHO igen då.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.