IT-säkerhetsexpert: "Coop inte sista butiken att stänga på grund av IT-attack"

Permalänk
Testpilot
Skrivet av anon56869:

Varför kan de inte hålla öppet och ta betalt med kontanter? Riktigt korkat att göra sig 100% beroende av externa digtala betalningslösningar. Och vad har MSB att säga om det hela? Är väl deras ansvar att se till att samhällsviktiga funktioner så som matleveranser ALLTID kan fungera även i de mest extrema situationerna, inte bara något så ynkligt som en hackerattack.

Det är så pass enkelt att kassorna är styrda av samma system i helhet, oberoende om det är kontanter, Swish eller kontokort. De kan inte ens skanna varorna i butiken för inventering utan att systemet är i drift, det är otroligt integrerat och beroende för en butik att systemet är uppe.

Sedan väntar jag ärligt talat på dagen kontanter fasas ut och potentiellt ersätts av e-kronan som testas just nu. Kontanter är inget mer än papper eller metallskrot att fylla en onödigt stor plånbok att konka runt på — Speciellt när systemen i fråga inte kan hantera kontanter i händelse av något som dessa i alla fall.

Utöver sjutioelva fördelar med e-kronan som jag kan lista kontra kontanter, så borde det räcka med att rån-risken blir nästintill obefintlig mot butiker som inte hanterar kontanter också. Bara det lokala Coop jag går till blev rånat två gånger våren 2020, och det är två gånger mer än vad som skulle skett om de bara använt kort/swish/e-krona/app (mest troligt).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Skrivet av Mr.Borka:

Kontanterna är rätt sällsynta genom att aktivt motarbetats. Det finns få naturliga flöden av kontanter längre, men det går att lösa. Dels får sådana här illustrationer av de digitala systemens ömtålighet ett pedagogiskt värde man kan spela vidare på. Staten har genom MSB och dess utskick om 72-timmars-självförsörjningen som utgångspunkt lagt ett tryck på att hushåll förväntas ha en viss mängd kontanter till hands.

Det handlar inte om några stora belopp kontanter. Hur mycket handlar en person i genomsnitt på en vecka i livsmedelsbutiker? Att ha några hundralappar i kontanter uttagna över några tillfällen är inte något att bråka om. Då kan sådana här teknikrelaterade glapp bryggas, på villkor att butikerna har ett alternativt system för kontanthantering om kassasystemet eller betaltjänsterna havererar.

Här tror jag vi har anledning att titta på hur våra europeiska grannar arbetar. När jag var nere i Nederländerna första gången runt 2014 var det fortfarande många stånd och mindre butiker som inte tog betalkort. Samtidigt som i Sverige nästa alla småställen hade en kortterminal eller börjat kunna använda Swish, och kontanter redan fått pensionärsstämpel. En utveckling som sedan dess gått fort. Men jag har aldrig sett en butik som inte tar kontanter, vare sig i små- eller storstäderna. En syn som är hyfsat vanlig i svenska medelstora städer i min upplevelse.

Ja, så är det förstås - att man drar sig för att betala för det som säkrar för den kris som inte nödvändigtvis kommer.

Men behöver man verkligen så stora tekniska lösningar för ett alternativt kassasystem? Om t ex betaltjänstkopplingen slutar funka eller om kassasystemets Internetanslutning ballar ur, kan man inte lägga till ett "offline-läge" där man kan använda hårdvaran som vanligt, blippa varor och istället redovisa betalningar med kontanter med en lokal datalagring för inventeringen och den ekonomiska redovisningens skull?

Själva rutinen med kontanter finns ju där ändå i alla butiker som hanterar dom alls. Även om de kanske är ovanliga så påverkas ju inte den dagliga rutinen med kassahantering och kassaslut av att det tillkommer ett ökat flöde. Finns bara mjukvaran där, med en förmåga att inte vara beroende av Internet och modermodemet, borde väl problemet vara lite förutsatt att det finns en kontanttäckning?

Nej, men det är så dyyyrt och bakåtsträvande tycker alla.

Tills notan på 100 MSek per dag dimper ner i knät.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av anon56869:

För 30 år sedan hade vi betydligt mindre automation, kvinnor arbetade i lägre utsträckning, fler bodde i villor istället för små ettor och ändå det gick alldeles utmärkt att sköta affärer med kontanter.

För 20 år sedan när min amerikanska lön var dubbel jämför med dagens i sverige (exkluderat inflation) fick jag en lönecheck varannan fredag och fick åka till banken och lösa in den och deponera på kontot. Alternativet var att plocka ut den i reda kontanter på jobbet. Leverans från Brink's av beväpnade vakter. Checkblock ett måste för räkningar. Att delegera det till banken, som t.ex. svenska girot, var inte att tänka på. Det funkade, alltid, rain or shine. Att stå på Arlanda och upptäcka att Swedbank är nere var mindre kul. En betalningslösning som inte behöver vara "online" är ett måste som t.ex. dagens cash eller kortkredit.

Permalänk
Medlem

Dom kan ju köpa in några ”credit card imprinter” (hitta inte vad det där hette på Svenska).

Minns hur man förundrades av att vissa butiker inte hade kortautomater förr utan att dom körde manuell kortbetalning. Då gällde det att ha koll på sitt saldo.

Men blir väll ett problem när kort inte längre har förhöjda siffror. Fast det kanske inte ens är tillåtet att ta betalt via kort med den metoden längre i Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacxz:

Dom kan ju köpa in några ”credit card imprinter” (hitta inte vad det där hette på Svenska).

Minns hur man förundrades av att vissa butiker inte hade kortautomater förr utan att dom körde manuell kortbetalning. Då gällde det att ha koll på sitt saldo.

Men blir väll ett problem när kort inte längre har förhöjda siffror. Fast det kanske inte ens är tillåtet att ta betalt via kort med den metoden längre i Sverige?

Kallades för slipdragare (eftersom den genererar en creditcard slip) i Sverige och fanns till början av 2000 talet. Det är främst krav på ökad säkerhet i samband med online handel där ägaren av kortet fick ökat ansvar att behandla kortet som värdehandling som gjorde att dessa försvann som back up.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Jag tror att det finns en anledning varför kontantbetalning inte fungerar. Som många inte tänkt på.
Det fungerar/fungerade inte att bara acceptera kontantbetalning, om de nu så satt med en miniräknare och prislappar för att addera ihop summan, p.g.a. kravet på spårbarhet.
Butikerna måste enligt lag kunna "spåra" varorna(sålt potentiellt farligt livsmedel?).
Utan kassorna är kvittosystemen ur funktion och därmed butikens system för att fylla detta krav.
Tror ingen skriver handskrivna kvitton i en livsmedelsbutik som de sedan på något sätt överför till det digitala saldot.

OBS, kravet är också att spara denna data i flera år. Skulle bli ett helt biliotek.

Visa signatur

[UCP-1000] 2700K@4.6 | GTX1070 | m4 256GB | 360 mm
[NEO] 5800X3D -30 | 64GB E-Die @ 3200C14 | 7900 XTX | 2*XPG SX6000 Pro 1TB M.2 |420 mm x2
LG OLED B9 65" | Logitech Z906 | Beyer DT880

Permalänk
Medlem

Undra vilka som blir nästa offer för den här typen av attacker.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

En tanke som slår är; varför finns det inte inhemska lösningar på dessa system inom handeln? Tänker tillbaks på när Dan Eliasson slarvade med rikets säkerhet via "outsourcing" i Kanada.. Man hade ju kunnat hoppats på att företagsledare i svenska företag inom alla områden hade lärt sig något utav den händelsen om hur det ska gå till, och kanske till och med sluta att anlita företag utanför rikets gränser..

Eller är Sverige som ska vara så i framkant med utbyggande av 5G, Fiber och Internet åt alla osv. så dåliga på att sköta det som Kaseya gör? Fjärrstyrning av system måste väl gå att lösa på hemmaplan!

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

En tanke som slår är; varför finns det inte inhemska lösningar på dessa system inom handeln? Tänker tillbaks på när Dan Eliasson slarvade med rikets säkerhet via "outsourcing" i Kanada.. Man hade ju kunnat hoppats på att företagsledare i svenska företag inom alla områden hade lärt sig något utav den händelsen om hur det ska gå till, och kanske till och med sluta att anlita företag utanför rikets gränser..

Eller är Sverige som ska vara så i framkant med utbyggande av 5G, Fiber och Internet åt alla osv. så dåliga på att sköta det som Kaseya gör? Fjärrstyrning av system måste väl gå att lösa på hemmaplan!

Finns massa kunskap men blir för dyrt med våra löner. Då ser det bättre ut för företaget när det tjänar några kronor extra på att använda billig kraft.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Utöver sjutioelva fördelar med e-kronan som jag kan lista kontra kontanter, så borde det räcka med att rån-risken blir nästintill obefintlig mot butiker som inte hanterar kontanter också. Bara det lokala Coop jag går till blev rånat två gånger våren 2020, och det är två gånger mer än vad som skulle skett om de bara använt kort/swish/e-krona/app (mest troligt).

Har sett exemplet med kontantfri butik och med butiker som har kassor som inte går att öppna och det är ingen skillnad mot hur det såg ut innan med tillgängliga kontanter. Får en rånare inte med sig pengar så plockar den istället på sig så diverse varor eller rånar personalen på iPhones och liknande. Alla tekniska prylar har ett monetärt värde och även om kontanter försvinner så kan man sälja saker rätt enkelt med Swish och sedan hävda att man inte vet något. Det verkar vara väldigt svårt att sätta dit Swish-bedragare menar jag så att vara tjuv är nog minst lika enkelt i det nya Sverige med kontantlösa lösningar.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hjemrdeil:

En tanke som slår är; varför finns det inte inhemska lösningar på dessa system inom handeln? Tänker tillbaks på när Dan Eliasson slarvade med rikets säkerhet via "outsourcing" i Kanada.. Man hade ju kunnat hoppats på att företagsledare i svenska företag inom alla områden hade lärt sig något utav den händelsen om hur det ska gå till, och kanske till och med sluta att anlita företag utanför rikets gränser..

Eller är Sverige som ska vara så i framkant med utbyggande av 5G, Fiber och Internet åt alla osv. så dåliga på att sköta det som Kaseya gör? Fjärrstyrning av system måste väl gå att lösa på hemmaplan!

Var inte Eliasson, det gjordes redan innan honom:

"Januari 2011: I en utredning av Riksrevisionen uppmanades svenska myndigheter att köpa mer av sin it externt. Regeringen Reinfeldt delade Riksrevisionens bedömning och menade att ”det är önskvärt att en större del av myndigheternas it-behov tillfredsställs med hjälp av outsourcing”. Myndigheten beräknade att statens it-kostnader uppgick till mellan 20 och 25 miljarder kronor per år, och att kostnaderna skulle kunna minskas med outsourcing."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/transportstyrelsens-sakerh...

Men mer är att vänta eftersom vi är i nyliberalismens "gyllene" tid. Dumsnålhet blir normen när girigheten tar över.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Inaktiv

Nu har jag läst båda trådarna om coop.

Om jag förstått rätt så är det ett ransomware som krypterat alla kassadatorer så som wanacry gjorde med winxp och win7 maskiner.

De behöver manuellt ominstallera varje maskin som tar lång tid. alternativt att de pxebootar via server och då är det servern som måste ominstalleras.

Varför använder de inte simpla systemåterställningspartitioner på varje maskin och till servern.

Jag har fyra stationära och tre bärbara datorer... dessa vid systemkrasch virus osv så tar det ca 10-15 minuter att återställa datorn via systemavbildning.. Detta har jag i tre varianter.. 1 en dold reciverypartition.. 2 pxe recovery och 3 extern hårddisk ifall hela systemet inklusive servern går ner.
att återställa alla datorer + server tar ca 20-25minuter.. då det är startprosess 1minut sedan gå till nästa dator och starta upp processen och nästa och nästa... Jag behöver inte sitta från början till slut vid varje maskin.. skulle varje maskin ta 15minuter och jag bara kunde göra en i taget skulle det ju bli 2timmar på 8 maskiner..

Så min undran är.... varför tar det Coop flera dagar.... de borde ju ha mer än en datatekniker att hyra in, så de kan återställa alla butiker samtidigt än en i taget.
EDIT: Samt en halvbegåvad normal människa kan med enkla telefoninstruktioner aktivera en system recovery.. så de behöver ju inte ens ha en it tekniker/butik ens.

Jag undrar då jag inte hänger med på vad coop använder sig av för skumt system.

La till en edit :o)
Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Kontanter som typ ingen idag använder är ingen bra lösning.

Det finns många som fortfarande använder kontanter.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

https://www.expressen.se/dinapengar/kassahaveri-pa-shell-efte...
Nu verkar det vara shells tur, som använder samma leverantör som coop.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Varför använder de inte simpla systemåterställningspartitioner på varje maskin och till servern.

Hur pass read-only är din systemåterställningspartition? Regel nummer ett vid ett sådant här angrepp är att aldrig lita på den dator som blivit angripen.

Det faktum att Visma använder sig av Kaseya gör det svårt att använda PXE, för Kaseya vill nog inte sitta och underhålla boot images. Det är ju litet speciellt med kassasystem då de möjligtvis behöver diverse drivrutiner för hårdvaran. Då är det i normalfallet lättare med en Windows-installation och på med kassamjukvaran och sedan kanske det krävs någon inställning för att typ tala om vilket ID kassan har. Men nu spekulerar jag bara. Men i min erfarenhet av det här är det enklaste att ta installationspaketen för the-latest-and-greatest och dra på dem i de få fall det behövs.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

https://www.expressen.se/dinapengar/kassahaveri-pa-shell-efte...
Nu verkar det vara shells tur, som använder samma leverantör som coop.

Det är några som vill visa hur sårbart Sverige är.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Det är några som vill visa hur sårbart Sverige är.

Verkligen. Känns som företag kommer radas upp en efter en...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Om bara Coop nu kan få rätt på sin "scan and pay", då vad jag antar var på grund av högt tryck/användning, så krashade den appen i söndags, vilket tvingade Coops butiker att åter igen stänga.

Jag må tillägga det mest uppenbara i det hela; "kontantlöst samhälle" - är inte möjligt.

Visa signatur

John

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Phod:

Hur pass read-only är din systemåterställningspartition? Regel nummer ett vid ett sådant här angrepp är att aldrig lita på den dator som blivit angripen.

Det faktum att Visma använder sig av Kaseya gör det svårt att använda PXE, för Kaseya vill nog inte sitta och underhålla boot images. Det är ju litet speciellt med kassasystem då de möjligtvis behöver diverse drivrutiner för hårdvaran. Då är det i normalfallet lättare med en Windows-installation och på med kassamjukvaran och sedan kanske det krävs någon inställning för att typ tala om vilket ID kassan har. Men nu spekulerar jag bara. Men i min erfarenhet av det här är det enklaste att ta installationspaketen för the-latest-and-greatest och dra på dem i de få fall det behövs.

Nu använder ju jag linux, så jag kör ju lite orättvisa spelregler att jämföra med windows.
Men jag tänkte på principen.. den är ju samma i windows då jag körde win7 tills juni 2019. (bojkottar microsofts nya affärsmodell)
När jag faktiskt råka ut för wanacry när det var zeroday klassat på en av mina datorer.. den datorn var ioförsig var halvisolerad tack vare brandväggsregler, så det inte kunde sprida sig i nätverket... Men då nyttjade jag mina externa hårddiskars image filer för att återställa alla maskiner för säkerhets skull.. Då hade jag visserligen bara två stationära, server och en bärbar..

Så även om Kaseya inte vill inderhålla image filer, så kan man ju ändå ha var 6:e månad/12:e månad gammal image.. det får ju upp systemet igen snabbt.. bara att det behöver patchas om när ransomware viruset är borta.. databasfilerna får de ju köra dagliga backupper på.
Även om det kanske är liiite krångligare så är det ju bättre än att ligga nere i dagar/veckor i värsta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av john2376:

Om bara Coop nu kan få rätt på sin "scan and pay", då vad jag antar var på grund av högt tryck/användning, så krashade den appen i söndags, vilket tvingade Coops butiker att åter igen stänga.

Jag må tillägga det mest uppenbara i det hela; "kontantlöst samhälle" - är inte möjligt.

Scan and Pay fungerade fint när jag handlade igår, bra att de tvingats rulla ut det snabbt (min butik hade det inte innan), kommer fortsätta använda SaP. (framtvingad utveckling, precis som corona tvingande fram Work-from-Home).

Kontanter hade inte hjälpt, blir gärna av med dom, men däremot borde man lära sig av flyget. Alltid två system från två olika tillverkare. Får det ena fel, så fortsätter det andra sannolikt att fungera. Jag tillämpar det själv där jag kan, t.ex. genom att ha kort från två separata kortutgivare så jag aldrig blir ståendes när kortutgivare X har IT-problem.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

En av de större livsmedelsbutikerna här har drabbats av samma problem men de tillhör inte Coop-kedjan. Ändå har de kopierat in samma meddelande/bild som Coop postat. Jag är på väg dit nu, de ska ha öppet idag och ta Swish. Jag gick förbi en Coop-butik precis men de har stängt idag med. Kassörskan står och delar ut grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Scan and Pay fungerade fint när jag handlade igår, bra att de tvingats rulla ut det snabbt (min butik hade det inte innan), kommer fortsätta använda SaP. (framtvingad utveckling, precis som corona tvingande fram Work-from-Home).

Kontanter hade inte hjälpt, blir gärna av med dom, men däremot borde man lära sig av flyget. Alltid två system från två olika tillverkare. Får det ena fel, så fortsätter det andra sannolikt att fungera. Jag tillämpar det själv där jag kan, t.ex. genom att ha kort från två separata kortutgivare så jag aldrig blir ståendes när kortutgivare X har IT-problem.

Jag tänkte samma. Jag gillar snabbhandla men har inte mitt medlemskort med mig, vilket brukar krångla till det beroende på Coop-butik. Jag hade aldrig hört talas om Scan and Pay tills denna attack, det låter för mig mycket bättre än självscanninng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Hur pass read-only är din systemåterställningspartition? Regel nummer ett vid ett sådant här angrepp är att aldrig lita på den dator som blivit angripen.

Det faktum att Visma använder sig av Kaseya gör det svårt att använda PXE, för Kaseya vill nog inte sitta och underhålla boot images. Det är ju litet speciellt med kassasystem då de möjligtvis behöver diverse drivrutiner för hårdvaran. Då är det i normalfallet lättare med en Windows-installation och på med kassamjukvaran och sedan kanske det krävs någon inställning för att typ tala om vilket ID kassan har. Men nu spekulerar jag bara. Men i min erfarenhet av det här är det enklaste att ta installationspaketen för the-latest-and-greatest och dra på dem i de få fall det behövs.

Uppgiften att underhålla avbilder hamnar nog på Visma EssCom (då Kaseya VSA är en SaaS-leverantör och inte en PaaS eller IaaS-leverantör) i så fall men förekomsten av en lösning kan väl knappast vara försvårande?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Uppgiften att underhålla avbilder hamnar nog på Visma EssCom (då Kaseya VSA är en SaaS-leverantör och inte en PaaS eller IaaS-leverantör) i så fall men förekomsten av en lösning kan väl knappast vara försvårande?

Aha, OK, så Kaseya VSA stödjer det alltså

Jag skulle dock tro att man inte tänker sig blåsa om en kassa så ofta, utan mer att den ska sättas upp en gång av en tekniker (som ändå måste koppla på en massa hårdvara). Sedan ska den rulla och gå, m.h.a. fjärradministration. De gånger en kassa behöver installeras om ska vara så sällan förekommande att det är enklaste är att skicka ut en tekniker igen, som kan kolla hårdvaran o.s.v. Att de skulle behöva installera alla kassor samtidigt är inget de har planerat för.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Testpilot
Skrivet av anon309108:

Nu har jag läst båda trådarna om coop.

Om jag förstått rätt så är det ett ransomware som krypterat alla kassadatorer så som wanacry gjorde med winxp och win7 maskiner.

De behöver manuellt ominstallera varje maskin som tar lång tid. alternativt att de pxebootar via server och då är det servern som måste ominstalleras.

Varför använder de inte simpla systemåterställningspartitioner på varje maskin och till servern.

Jag har fyra stationära och tre bärbara datorer... dessa vid systemkrasch virus osv så tar det ca 10-15 minuter att återställa datorn via systemavbildning.. Detta har jag i tre varianter.. 1 en dold reciverypartition.. 2 pxe recovery och 3 extern hårddisk ifall hela systemet inklusive servern går ner.
att återställa alla datorer + server tar ca 20-25minuter.. då det är startprosess 1minut sedan gå till nästa dator och starta upp processen och nästa och nästa... Jag behöver inte sitta från början till slut vid varje maskin.. skulle varje maskin ta 15minuter och jag bara kunde göra en i taget skulle det ju bli 2timmar på 8 maskiner..

Så min undran är.... varför tar det Coop flera dagar.... de borde ju ha mer än en datatekniker att hyra in, så de kan återställa alla butiker samtidigt än en i taget.
EDIT: Samt en halvbegåvad normal människa kan med enkla telefoninstruktioner aktivera en system recovery.. så de behöver ju inte ens ha en it tekniker/butik ens.

Jag undrar då jag inte hänger med på vad coop använder sig av för skumt system.

Min gissning:
De formaterar samtliga system från grunden upp, kanske till och med byter saker som hårddiskar för att säkerställa situationen att det inte ligger något skräp kvar. Som jag förstått det har de ett par hundra tekniker som jobbar på detta 24/7 just nu — Men är det hårdvarubyte involverat och full ominstallation från ISO/Image, då tar det lång tid per butik och maskin i slutet av dagen.

Igen, det är en gissning från min sida hur de går tillväga.
Men en gissning som känns fullt logisk då det är vad jag skulle gjort personligen i händelse av något dylikt (jag kanske t.o.m. hade bytt moderkort för att verkligen vara säker att det inte låg något kvar som nästlat sig in i BIOS eller sonika, då det finns virus som kan gå så djupt) — Sedan med största sannolikhet lär varje enskild maskin verifieras som säker för drift innan den sätts in också, och då lär teknikern vara på plats då maskinen helt enkelt inte är online så att säga.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

https://sverigesradio.se/artikel/extra-brandvagg-raddade-coop...

Tänk så enkelt det kunde ha varit att skydda sig från attacken...

Permalänk
Medlem

Finns nog en hel del att säga om detta..

Det krävs lite mer än vad en del här nämner om att återställa med recovery/backup.
Olika företag har olika lösningar på saker och de har kommit olika långt i hur smidiga systemen är att hantera.
Som IT-intresserad lekman kan man ju tycka att det inte borde vara så svårt att få till saker snabbt och smidigt, men som professionell inser man att det oftast är mer komplext än så.
Dels krävs det att allt underhålls och uppdateras, dels finns det även säkerhetsaspekter i det där varje maskin måste verifieras på olika sätt. Sen som det nämns är det inte tänkt att de ska behöva installeras om frekvent.

Dessutom innebär även geografin en utmaning, ska man återställa sina egna datorer är de ofta i samma byggnad. Butikerna är däremot utspridda på olika orter där det på många håll kan vara flertalet mil mellan.
Det är inte heller så bara att hyra in en massa tekniker då alla dessa måste vara insatta i miljön.

Sen kan man ju även fundera på hur sårbart samhället egentligen är, när det mesta hänger på olika IT-system. Men vad är alternativen?

När det gäller betalningar kom jag att tänka på denna, som dock är från 2019.
Även kombinerat med bl a bankernas ansträngningar för att minska användandet av kontanter genom att peka på risken för penningtvätt.

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Eh, fast det är ju åsikter från en person som inte är insatt i ämnet, precis som många inlägg här på SweClockers. Ett citat från artikeln:

Citat:

De har lagt ut en vital del av sin verksamhet på en underleverantör utan att fullt ut kontrollera att deras säkerhetslösningar är tillräckliga.

Hur kan Coop kontrollera att Vismas säkerhetslösningar är tillräckliga? Vad betyder "tillräckliga" i det här sammanhanget? Låt oss anta att Coop gjort en hotanalys och funnit Vismas säkerhetslösningar tillräckliga, är det ändå Coop som gjort fel? Har Coop ansvar att även kontrollera Kaseyas säkerhet, även om det kan vara så att Coop inte har avtal med Kaseya?

Det är inte så det fungerar i verkligheten. Det är omöjligt att uppnå 100% säkerhet, och i många fall inte ens önskvärt då det kan kosta enormt mycket att skydda sig mot attacker som enbart är teoretiska. Därför gör man en hotbildsanalys och ser vad man behöver göra för att skydda sig enligt den, och så säkerhetsrevisioner ovanpå det. Kanske låter företaget någon försöka knäcka deras säkerhet och rapportera vad de finner. Det finns företag som gör en revision av all kod, men det sker inte löpande.

Sedan är det väldigt, väldigt få företag som kontrollerar säkerheten hos sina underleverantörer. Underleverantörerna brukar få garantera att de har tillräcklig säkerhet, om det är nödvändigt.

Alltså är ansvarsfrågan inte så svart och vit som kolumnisten tror, och det handlar inte om att uppnå total säkerhet utan tillräcklig säkerhet. Det tidigare är i det närmaste omöjligt.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Phod:

Sedan är det väldigt, väldigt få företag som kontrollerar säkerheten hos sina underleverantörer. Underleverantörerna brukar få garantera att de har tillräcklig säkerhet, om det är nödvändigt.

...kanske dags. Först SolarWinds och nu Kaseya. Leta 0-day på dessa prylar lär vara oemotståndligt.