IT-säkerhetsexpert: "Coop inte sista butiken att stänga på grund av IT-attack"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Kontanterna är rätt sällsynta genom att aktivt motarbetats. Det finns få naturliga flöden av kontanter längre, men det går att lösa. Dels får sådana här illustrationer av de digitala systemens ömtålighet ett pedagogiskt värde man kan spela vidare på. Staten har genom MSB och dess utskick om 72-timmars-självförsörjningen som utgångspunkt lagt ett tryck på att hushåll förväntas ha en viss mängd kontanter till hands.

Det handlar inte om några stora belopp kontanter. Hur mycket handlar en person i genomsnitt på en vecka i livsmedelsbutiker? Att ha några hundralappar i kontanter uttagna över några tillfällen är inte något att bråka om. Då kan sådana här teknikrelaterade glapp bryggas, på villkor att butikerna har ett alternativt system för kontanthantering om kassasystemet eller betaltjänsterna havererar.

Här tror jag vi har anledning att titta på hur våra europeiska grannar arbetar. När jag var nere i Nederländerna första gången runt 2014 var det fortfarande många stånd och mindre butiker som inte tog betalkort. Samtidigt som i Sverige nästa alla småställen hade en kortterminal eller börjat kunna använda Swish, och kontanter redan fått pensionärsstämpel. En utveckling som sedan dess gått fort. Men jag har aldrig sett en butik som inte tar kontanter, vare sig i små- eller storstäderna. En syn som är hyfsat vanlig i svenska medelstora städer i min upplevelse.

Ja, så är det förstås - att man drar sig för att betala för det som säkrar för den kris som inte nödvändigtvis kommer.

Men behöver man verkligen så stora tekniska lösningar för ett alternativt kassasystem? Om t ex betaltjänstkopplingen slutar funka eller om kassasystemets Internetanslutning ballar ur, kan man inte lägga till ett "offline-läge" där man kan använda hårdvaran som vanligt, blippa varor och istället redovisa betalningar med kontanter med en lokal datalagring för inventeringen och den ekonomiska redovisningens skull?

Själva rutinen med kontanter finns ju där ändå i alla butiker som hanterar dom alls. Även om de kanske är ovanliga så påverkas ju inte den dagliga rutinen med kassahantering och kassaslut av att det tillkommer ett ökat flöde. Finns bara mjukvaran där, med en förmåga att inte vara beroende av Internet och modermodemet, borde väl problemet vara lite förutsatt att det finns en kontanttäckning?

Tänker du dig att man ska ha gamla mekaniska kassaapparater som backup på samtliga butiker då eller? För har du redan fått in ransomware så hjälper det ju inte att gå in i offline-läge. Kanske i just det här specifika fallet, fast tråden handlar mer om det generella läget.

Fast man skulle kunna skriva om finanslagarna (finns krav på vissa saker i en kassaapparat) så att MSB kan utlysa undantagstillstånd. Tillåt temporärt butiker att ha ett kassaskrin men kontanter, och skriv alla kvitton manuellt på ett kvittoblock. Godkänn temporärt en klumpsumma så man inte behöver skriva 200 artiklar och dess pris.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Såg nu i Aftonbladet. hackergruppen kräver 598 miljoner kronor.
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/hackergruppen-bako...

Om bolag betalar ut ofantliga summor till utpressare, så innebär det att det för utpressare är värt att lägga er ofantliga mycket pengar på komma åt och utpressa företag. Där det finns en strategi som lyder betala aldrig utpressare, ha nolltolerans oavsett vad.

För den enskilda som blir urpressad så är detta skit, men för alla så blir det ett bättre samhälle.

Nej, troligtvis var det ett mycket lägre belopp per server de skulle låsa upp. Jag har sett någon siffra på 4999 dollar, sedan kan ju den summan öka ju längre tid det går. "Normala" ransomware postar man en hash-nyckel från servern på en webbsite och betalar för att få tillbaka en kryptonyckel för att låsa upp servern/datorn igen. Jag tror företaget som Coop anlita gjorde en grov felbedömning och inte betalade.

Permalänk
Medlem

Har sagt från dag ett! Det är farligt att minska fysisk kontant hantering i butiker eller rent ut ta bort det helt. Finns en anledning till ordet "Cash Is King"

Du kan installera skynet systemet från terminator. Hackers hittar hål ändå. När ska företagen lära sig att detta hjul alltid går sönder eller får punktering tillslut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Kontanter hade inte hjälpt i det här fallet eftersom de stängde butikerna då de inte kunde ta betalt oavsett betalmedel. Det bästa skyddet mot denna attack var förstås att bo så att man kan handla livsmedel i mer än en kedjas butiker.

Denna typ av trådar har en tendens att urarta till någon form av "prepper circle jerk" där alla tävlar om vem som är bäst förberedd och i dystopiska framtidsvisioner. Faktum är dock att vi har genomlevt den största globala krisen i modern historia den senaste tiden och det mesta har fungerat väldigt bra ändå, speciellt när det gäller handel. Sjukvården har gått på knäna och många har förlorat sina jobb men shoppingen har ju snarare ökat och vi har inte haft någon brist på livsviktiga varor på något sätt.

Jovars, men det värsta är inte över ännu (kommande klimatkris som slår ut elnätet, kanske i kombination med seklets största solstorm som slår ut all oskyddad elektronik, samt ett Tredje Världskrig om kalla utrymmen - dvs., sprida sig till norra jordklotet).

Detta är som en "piss i krissjön" och ändå upplever vissa det som "världskatastrofläge". Själv är jag ute efter ett stormkök för det ska man ha enligt MSB. Inte för att det kommer lösa något, men åtminstone kommer man att få leva lite längre då, så varför inte?!

Hollywoodfilmerna har rätt om kommande natur- och världskatastrofer. MEN! De har fel i hur plötsligt de kommer. Det är snarare växande (nya värmerekord varje år) tills att bägaren tippar över en gång. Vänta bara tills någon sommar när stora delar av USA:s största elnät (det ej Texas är kopplat till) slås ut av rekordvarm värmebölja - då jävlar du...!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

utan kryptovalutor så skulle det aldrig öppnats en sån här möjlighet för denna typ av digitala brottslingar.

// LZ

Samma gäller internet.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Jag menar inte att det här är någon slags konspiration, men Riksbanken kommer såklart använda det här som ett argument för e-kronan (som i sig är skit, men..)

Skrivet av talonmas:

Fast man skulle kunna skriva om finanslagarna (finns krav på vissa saker i en kassaapparat) så att MSB kan utlysa undantagstillstånd. Tillåt temporärt butiker att ha ett kassaskrin men kontanter, och skriv alla kvitton manuellt på ett kvittoblock. Godkänn temporärt en klumpsumma så man inte behöver skriva 200 artiklar och dess pris.

Man behöver ju inte gå tillbaka hela vägen till 50talet, det räcker ju att tillåta/möjliggöra offline-transaktioner på kort/Swish.

I princip ge alla en kredit i dom undantagssituationerna. Kostnaden för den risken (t.ex. om jag handlar för 500kr och inte har täckning för det) kommer vara avsevärt lägre än kostnaden för utökad kontanthantering.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Siimuliize:

Har sagt från dag ett! Det är farligt att minska fysisk kontant hantering i butiker eller rent ut ta bort det helt. Finns en anledning till ordet "Cash Is King"

Du kan installera skynet systemet från terminator. Hackers hittar hål ändå. När ska företagen lära sig att detta hjul alltid går sönder eller får punktering tillslut.

Har du missat varför kontant hantering inte fungerar? Och varför det inte skulle fungera som backup i en kris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Har sagt från dag ett! Det är farligt att minska fysisk kontant hantering i butiker eller rent ut ta bort det helt. Finns en anledning till ordet "Cash Is King"

Du kan installera skynet systemet från terminator. Hackers hittar hål ändå. När ska företagen lära sig att detta hjul alltid går sönder eller får punktering tillslut.

Fast problemet ligger ju i att kassasystemet är nere. Inte att betalningssystemet är nere. Kan du inte skanna in produkter, få ett pris och kvitto så spelar det ingen roll hur mycket kontanter du står med.

Ungefär som att säga ånglok är minsann bäst, de kan åka när det är strömavbrott! Fast problemet är att rälsen stulna.

I det här fallet fungerar det ju med app och självskanning. Så det är en digital tjänst räddar vardagen och inte kontanter.

Permalänk
Medlem

Bästa vore att förbjuda att företag betalar lösen för när de gör det skapar det bara mer incitament för hackers. Klart alla vill hacka när de får så mycket pengar. Borde vara en we don't negotiate with terrorists attityd.

Detta kommer bara bli större och större problem i och med att mer och mer blir helt beroende av internet. Snart kan folk inte starta tvättmaskin utan wifi.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dagas:

Bästa vore att förbjuda att företag betalar lösen för när de gör det skapar det bara mer incitament för hackers. Klart alla vill hacka när de får så mycket pengar. Borde vara en we don't negotiate with terrorists attityd.

Detta kommer bara bli större och större problem i och med att mer och mer blir helt beroende av internet. Snart kan folk inte starta tvättmaskin utan wifi.

70 miljoner USD för att tvätta sängkläderna - OOF!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

utan kryptovalutor så skulle det aldrig öppnats en sån här möjlighet för denna typ av digitala brottslingar.

// LZ

Ransomware existerade lång innan någon ens hade tänkt tanken på kryptovaluta så det stämmer inte.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Håller helt med men de kan antagligen inte registrera ett köp eller scanna artiklar. Nackdelen med att bygga in för mycket logik i kassorna!
Detta var ju bara en tidsfråga. Hoppas våra vatten/elnät inte är lika sårbara.

Tyvärr är det så att Sveriges elnät är sårbara och mera så när fler system flyttas till "on-line". Genom att titta på hur andra länders elförsörjning påverkats av attacker är det i min mening ganska naivt att tro att Sverige skulle vara immunt.
Det behöver heller inte vara en attack utifrån som slår ut delar av elnätet, kan likaväl vara främmande stat/gruppering som genom flera års tid kartlägger och bearbetar systemen med hjälp inifrån som utpressning av nyckelpersoner, infiltratörer etc.

När jag var i svängen så talades det om att faller Mälarkorridoren så faller Sverige och mycket ligger nog i det med tanke på att transporter och elförsörjning från norra till södra delen av landet skulle försvåras markant eller rent av upphöra.

Men hittills verkar det satsas på andra områden för att få önskad effekt såsom påverkansoperationer istället för att attackera infrastruktur på storskaligt sätt.

En äldre artikel som berör något inte många tänker på nämligen hur hela elnätet påverkas av plötsligt avbrott i andra delar av landet.
https://www.kth.se/aktuellt/nyheter/kth-forskare-elnatet-ar-v...

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Shells butikskassor använde samma system som Coop märkte jag igår . Gick att tanka med kort utan problem som tur va men sen blev det Swish i butiken.

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ransomware existerade lång innan någon ens hade tänkt tanken på kryptovaluta så det stämmer inte.

Inom all brottslig verksamhet så handlar det i princip att att försvåra, inte att helt göra det omöjligt. Och är det tillräckligt svårt så kan man få brossligheten att nästa helt försvinna för något.

Kryptovalutor gjorde att småpojkar typ P13 som inte har några ungdoms/fritidsgårdar, istället sitter hemma och kan lägga ransomware på det ena och andra stället och kräva miljonbelopp. Det finns egentligen 3st skydd. Ett egen hög säkerhet, såklart skitbra. Myndigheter agerar emot anonymitetstjänster, detta pågår och är hårt kritiserat på många sätt..
Bekämpande emot anonyma pengar. Det blir genast otroligt mycket svårare, för det är just där som är det enklaste sättet att spåra någon.

Jag tror att kommer det vara superlätt att vara helt anonym och kunna få pengar helt anonymt, så lär många fler ställen bli angripna. Och det är otroligt svårt att skydda sig emot personer som kan offra månader, kanske år med fritid för att knäcka ett system. Inom många system idag är det dessutom en stor skara som har totalkännedom om "i princip allt".
Gratis lycka till att hindra en person som känner till systemet i den minsta detalj och har laglig sysadmin för allt, inte ha möjlighet att göra en brottslig gärning om den ville.

*edit*
En vanlig hacker försöka leta upp intrångsätt, detta tar väldigt lång tid och är svårt. En insider, ja den kan inifrån med kanske sysadmin behörighet för allt kolla efter säkerhetsbrister och sedan anonymt göra ett angrepp. Hur i helskotta ska de ha ett skydd som klarar av detta? Det känns som att stater ger sig på anonyma betalmedel är en metod.

Min gissning inom detta intrånget är att det finns folk som arbetar med Kaseya typ dagligen på något sätt har varit inbladad. Det behöver inte vara någon anställd på Kaseya, men en person som dagligen på sitt vanliga jobb är mycket väl insatt i hur det fungerar.

Permalänk
Avstängd

Sist jag försökte köpa en tågbiljett på pressbyrån för en 500-lapp blev jag nekad. Bra om butiker har kontanter/vilja till att kunna växla valörer också.

Permalänk
Avstängd

Som det står skrivet: detta händer något viktigare nästa gång. Kan vara dags att lagstifta om att i Sverige accepterar butiker kontanter, för vi kan inte låta främmande makter sänka oss på detta vis i en allvarlig situation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Är det inte bättre att ha extra resurser i form av t ex mat, vatten och bränsle istället för pengar? Om det blir en riktig kris så lär en dunk bensin vara mer värdefullt än några sedlar. Man kan också tänka sig att den rekommendationen finns för att inte riskera en bankkollaps vid en kris när alla springer och ska ta ut samtidigt...

Grejen är att de resurserna, precis som idag, köps med pengar. Och tanken är förstås att hushållen ska ha tillräckligt med vatten, mat och andra förnödenheten att klara sig utan assistans i 72 timmar. I den ambitionen finns också bud om att hushåll ska ha en viss mängd kontanter till hands i förväg.

Man gör ett misstag om man ser framför sig att en kris skulle förvandla samhället till en Mad Max-liknande dystopi. Vad som kommer hända är ett avbrott i vardagsmaskineriet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Har sagt från dag ett! Det är farligt att minska fysisk kontant hantering i butiker eller rent ut ta bort det helt. Finns en anledning till ordet "Cash Is King"

Du kan installera skynet systemet från terminator. Hackers hittar hål ändå. När ska företagen lära sig att detta hjul alltid går sönder eller får punktering tillslut.

Det farliga i detta läget är ju enbart för ett enskilt företag, det finns ju en hel drös med andra butiker att införskaffa sig livsmedel och nödvändigheter via. Hade alla butiker i hela Sverige vart kopplade till samma system hade det varit ett riktigt problem. Detta är en utomordentligt urusel anledning till att förespråka mer kontantanvändning.

Problemet här är att man inte har föreställt sig detta scenario i förtid och planerat för att det kommer hända. Det fanns ingen gameplan när det värsta tänkbara inträffade, då tvingas man bli reaktiv.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Dollar skickas till ett konto som går att spåra…

Bitcoin är både spårbart och reverservbart. Som vi såg med utpressningsattacken i USA.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Vad jag förstått så hade/har de berörda butikerna ingen möjlighet att ta emot kontanter eftersom attacken även slog ut de system som de måste ha för att hantera kontanter, system som skatteverket kräver att de har för att undvika skattefusk.
Min bild av skatteverket är att det skulle krävas att butikerna var utslagna minst 6 månader innan de skulle ha en chans om att få dispens från systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Jag menar inte att det här är någon slags konspiration, men Riksbanken kommer såklart använda det här som ett argument för e-kronan (som i sig är skit, men..)
Man behöver ju inte gå tillbaka hela vägen till 50talet, det räcker ju att tillåta/möjliggöra offline-transaktioner på kort/Swish.

I princip ge alla en kredit i dom undantagssituationerna. Kostnaden för den risken (t.ex. om jag handlar för 500kr och inte har täckning för det) kommer vara avsevärt lägre än kostnaden för utökad kontanthantering.

Tror kontentan är att undantagstillståndslagarna (phew, långt ord) behöver uppdateras för att innefatta det digitala livet.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Är det inte bättre att ha extra resurser i form av t ex mat, vatten och bränsle istället för pengar? Om det blir en riktig kris så lär en dunk bensin vara mer värdefullt än några sedlar. Man kan också tänka sig att den rekommendationen finns för att inte riskera en bankkollaps vid en kris när alla springer och ska ta ut samtidigt...

Jag har lite kontanter hemma men troligtvis kommer de ligga där tills sedlarna ska bytas ut av riksbanken igen.
27% av alla svenskar klarar inte en oväntad utgift på 5000kr så nej, de flesta har nog inte några tusen liggandes just in case:
https://www.svea.com/se/sv/privat/artiklar-och-tips/content/s...

Men för folk som inte klarar av en oväntad utgift på 5000 är det nästan lika illa för även när allt fungerar..och om elektronisk system är nere så kan man inte betala 5000 :- räkningen oavsett om man har eller inte har pengar på kontot..en tandläkare eller bilmekaniker - cash funkar alltid..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Angående kontanter så vem har dessa hemma i någon större mängd? Blir det en större attack och alla bankomater är nedstängda, ja, då har folk ändå inte dessa. Att ha en väldigt massa kontanter i hemmet är också en säkerhetsrisk.

https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/28494.pdf

Om du inte fick den på posten.

En större mängd är inte samma sak som den mängden kontanter du behöver ha hemma för att köpa mat för en månad.

Min lokala gårdsbutik förlorade kassan i senaste åskvädret men det var inget problem för jag har kontanter och de har anteckningsblock.
Detta var precis hur vi instruerade våra butiker att göra när jag arbetade som kassasystems-tekniker mot Reitangruppen. Finns sätt att öppna en kassalåda i nödfall och fortsätta verksamheten. En butik i COOPs storlek hade eventuellt fått begränsa antalet varor man säljer för att hålla effektiviteten uppe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gkod:

Dollar finns även i fysisk form.

$70 miljoner i $100 sedlar är ett rätblock med sidorna 78, 99,5 och 93 cm.
$70 miljoner i $100 sedlar väger 700kg.

Lycka till.

Permalänk
Medlem

Vi är räddade av experterna!

”IT-säkerhetsexpert: "Coop inte sista butiken att stänga på grund av IT-attack"
”säkerhetsforskare från Eset kommit fram till att företag från 17 länder är påverkade”

Inga dåliga experter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gkod:

Dollar finns även i fysisk form.

Med serie nummer och DNA spray vid behov.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jovars, men det värsta är inte över ännu (kommande klimatkris som slår ut elnätet, kanske i kombination med seklets största solstorm som slår ut all oskyddad elektronik, samt ett Tredje Världskrig om kalla utrymmen - dvs., sprida sig till norra jordklotet).

Om det sker är betalsystemet i mataffären det sista du behöver oroa dig för.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frong:

Om det sker är betalsystemet i mataffären det sista du behöver oroa dig för.

Ja, då blir det istället "The Purge" på riktigt.

Hursomhelst så hoppas jag på att ICA förbereder sina system då jag handlar främst där.

Är det trådlösa scannings-medlemskapet som gäller där för att förebygga eventuell kassakrasch där?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hasseb64:

”IT-säkerhetsexpert: "Coop inte sista butiken att stänga på grund av IT-attack"
”säkerhetsforskare från Eset kommit fram till att företag från 17 länder är påverkade”

Inga dåliga experter!

Vad ska de säga då som är relevant för allmänheten? Det stämmer ju.

Permalänk
Medlem

Tur att man inte handlar från Coop.

ICA och Willys kund.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil