Krönika: AMD och Nvidia vilseleder och bedrar

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Men är ett rekommenderat pris ett löfte?

Det är vanskligt att jämföra med andra branscher, men jag har tex aldrig sett en bilhandlare som inte ligger under tillverkarnas listpriser.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Ni får jämföra mot andra dyra hobbys så är det inte så himla farligt. Välj motorsport så blir det nästan billigt.

Varför ska man göra den jämförelsen?

Permalänk
Medlem

AMD:s lansering idag var riktigt blek alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Ni får jämföra mot andra dyra hobbys så är det inte så himla farligt. Välj motorsport så blir det nästan billigt.

Om man jämför racing med världsomsegling, Om man jämför världsomsegling med rymdturism... Listan kan göras hur lång som helst.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem

Fick tag i en 3090 FE från Nvidia på släppdagen för 16tkr, snacka om lotteri.

Permalänk
Medlem

Allting gott har något ont med sig och allting ont har något gott med sig.
I det här fallet skulle jag säga att det är något ont, men på andra sidan av myntet ser jag mig ana följande:
Spelutvecklare kan dra i bromsen med systemkrav på nya spel, får arbeta med att optimera spel mer för hårdvaran som finns.
Mer tid kommer då att kunna läggas på att göra spel bättre på andra sätt än rent grafiskt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

För första gången ever så hejar jag på Intel. Det vore en stor skadeglädje om Intel smällde dessa två på fingrarna när dom lanserar sina grafikkort. Det räcker att dom finns att köpa, är bra nog i mellanklassen och har rätt pris i förhållande till prestanda.

Men hur tror du Intel ska kontra när också de är beroende av TMSC?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Dinkefing:

Men hur tror du Intel ska kontra när också de är beroende av TMSC?

De kan ju kontra med pris och prestanda, även om tillgängligheten inte finns där.
Givetvis blir impacten av det inte så stor. Men bättre än inget.

Sen vet jag inte om de konkurrerar om exakt samma produktionslinjer med tanke på att de bygger sina HPG på en något annorlunda nod.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Snarare bör man jämföra mot priser på kort historiskt, samt lite inflation och att kostnaden för att krympa kretsarna ökat.

Det finns ju redan många exempel så snordyra grafikkort historiskt. Problemet är att folk har ett selektivt minne och minns de billiga toppkorten men inte de dyra.

Permalänk
Medlem

Rekpris är ändå ointressanta. Det borde inte finnas rekommendera priser alls, på några som helst varor eller tjänster.

Det enda vettiga är att bedöma produkterna utifrån absolut prestanda och skita i nåt abstrakt pris.

I dessa dagar med global brist har det ändå blivit tydligt att det måste till en form av auktionsmodell för försäljning av bristvaror. Helt galet med dagens upplägg med "fasta" priser och halvårslånga, eller längre, köer som följd. Marknadspriser är en fantastisk lösning för lyxvaror, som ju grafikkort och processorer till hemdatorer i allra högsta grad är.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

De kan ju kontra med pris och prestanda, även om tillgängligheten inte finns där.
Givetvis blir impacten av det inte så stor. Men bättre än inget.

Sen vet jag inte om de konkurrerar om exakt samma produktionslinjer med tanke på att de bygger sina HPG på en något annorlunda nod.

Av allt att döma med alla nyheter om brist på komponenter och råvaror som försämrats tillgången på annan elektronik så att t.ex. bilindustrin fått dra ner produktionstakten så känns det inte som att det skulle spela någon roll alls just nu. Den senaste bristen är tydligen olika plaster.

Sen är det ju också så att även om Intel skulle släppa ett buggfritt och fungerande, högpresterande grafikkort idag så skulle det dröja åratal innan det syntes några större förändringar på marknaden som helhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Om man jämför racing med världsomsegling, Om man jämför världsomsegling med rymdturism... Listan kan göras hur lång som helst.

Jag skulle nog tro att datorspelande är en ganska billig hobby om du jämför med andra vanliga hobbies. Hästsport, golf, dykning, ishockey, fotografi... etc.

Men. Ja. Det är relativt. Korrekt. Bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Det finns ju redan många exempel så snordyra grafikkort historiskt. Problemet är att folk har ett selektivt minne och minns de billiga toppkorten men inte de dyra.

Skillnaden är att idag är alla kort ur senaste generationen snordyra.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Det är vanskligt att jämföra med andra branscher, men jag har tex aldrig sett en bilhandlare som inte ligger under tillverkarnas listpriser.

Å andra sidan råder de ingen jätteakut brist på bilar..?

Möjligen för elbilar. Jag är osäker vad som gäller där

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Bra skrivet Jacob

Vore snyggare om de satte ett ”rätt pris” från början. Men egentligen så har de nog bara fått det dit de vill. En jäkla buzz kring produkten och till den milda grad att man kan tro att det är på liv och död att få tag på dom.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Rekpris är ändå ointressanta. Det borde inte finnas rekommendera priser alls, på några som helst varor eller tjänster.

Det enda vettiga är att bedöma produkterna utifrån absolut prestanda och skita i nåt abstrakt pris.

I dessa dagar med global brist har det ändå blivit tydligt att det måste till en form av auktionsmodell för försäljning av bristvaror. Helt galet med dagens upplägg med "fasta" priser och halvårslånga, eller längre, köer som följd. Marknadspriser är en fantastisk lösning för lyxvaror, som ju grafikkort och processorer till hemdatorer i allra högsta grad är.

Fast om rekommenderat pris stämmer hyffsat är det bra att det finns för att få en uppskattning. "Rek. pris 4999kr vilket i verkligheten några månader efter släpp betyder 4600kr till 5400kr beroende på modell" är ju ok, "Rek. pris 4999kr vilket betyder femtio kort till det priset, resterande 7999kr och uppåt" är ju skit.

Och din tredje och andra paragraf motsäger varandra. Ska man betala för absolut prestanda borde kostnaden skala, men det gör det inte. Ett rent auktionssystem resulterar bara att hobbyn blir för de ekonomiskt högvälborna som har råd att betala en helt ok månadsinkomst för ett grafikkort. De är lyxvaror på sätt och vis, men historiskt har ju många kunnat ha dugliga spelmaskiner även på en tajt budget (undertecknad inkluderad).

Permalänk
Inaktiv

Jag undrar om det verkligen stämmer att det är AMD och Nvidia som plockar ut hela vinsten från det här. Det skulle ju i så fall betyda att de tar ut mer än dubbelt så mycket per såld GPU.
Aktiekurserna i både AMD och Nvidia har gått dåligt på senaste tiden, så det borde ju i så fall vara ett extremt bra köpläge om det här stämmer.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Klumpeduns:

Skillnaden är att idag är alla kort ur senaste generationen snordyra.

Hehe jo, när 3060 som är under 3090, 3080, 3070. 3060 Ti kostar mer än tidigare toppkort så har det ju gått snett.

Näst högst i sin generation: GTX 680 499 USD
Högst i sin generation, dual GPU till råga på allt: GTX 590 699 USD
60-klass kort i sin generation (inte för att just "60" är något att egentligen gå efter): GTX 460 199 USD
Starkaste kortet i sin generation: GTX 480 499 USD

Och så kollar man vad RTX 3060 går för nu på typ 5000-6000 kr. Det blir rätt bisarrt.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Det är trist att stora företag ska hålla på så här, förtroende verkar inte vara mycket värt. Bland spelutvecklare och publicister av spel tycker jag det har varit vanligt rätt länge att stora företag håller på med fiffel, mygel och rena lögner för att sälja sina spel, tydligen så fungerar det :/

Finns det alternativ så väljer jag definitivt att köpa från ett företag som inte håller på med sånt här, så länge produkten i övrigt är jämförbar, eller avstår från köp om inte behovet är akut.

Permalänk
Medlem

Det är väl tech-medias fel att de rekommenderade priserna återberättas och skyltas med (går tillverkarnas ärende). Är väl inte så många branscher där rek. priser får så stor uppmärksamhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Å andra sidan råder de ingen jätteakut brist på bilar..?

Möjligen för elbilar. Jag är osäker vad som gäller där

Det är inte så ovanligt att kunder får vänta månader på bilar de köper. Jag fick vänta ett par på min, men den kostade trots det under listpris.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Fast om rekommenderat pris stämmer hyffsat är det bra att det finns för att få en uppskattning. "Rek. pris 4999kr vilket i verkligheten några månader efter släpp betyder 4600kr till 5400kr beroende på modell" är ju ok, "Rek. pris 4999kr vilket betyder femtio kort till det priset, resterande 7999kr och uppåt" är ju skit.

Och din tredje och andra paragraf motsäger varandra. Ska man betala för absolut prestanda borde kostnaden skala, men det gör det inte. Ett rent auktionssystem resulterar bara att hobbyn blir för de ekonomiskt högvälborna som har råd att betala en helt ok månadsinkomst för ett grafikkort. De är lyxvaror på sätt och vis, men historiskt har ju många kunnat ha dugliga spelmaskiner även på en tajt budget (undertecknad inkluderad).

Nej, det blir inte en hobby enbart för rika. Det funkar inte så. Däremot kommer de med mer pengar över att kunna köpa tidigare. Det korrekta priset på en lyxvara bestäms av marknaden, om priset tillåts variera fritt. Med ett flytande pris kommer priset vid varje tidpunkt se till att priset matchar efterfrågan. Med ett sånt system får man som bonus snabb tillgänglighet för folk som har ett akut behov, mot en högre kostnad. I dag har vi i stället situationen att man hamnar i en kö, som kanske tar månader eller år för att komma fram till slutet av. Med ett fritt pris kan de som redan har ett ok grafikkort vänta tills priset sjunker, medan de som av olika anledningar helt står utan, kan köpa ett direkt och få inom kanske nån vecka. Mycket bättre än dagens vansinne!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av anon218488:

Jag undrar om det verkligen stämmer att det är AMD och Nvidia som plockar ut hela vinsten från det här. Det skulle ju i så fall betyda att de tar ut mer än dubbelt så mycket per såld GPU.
Aktiekurserna i både AMD och Nvidia har gått dåligt på senaste tiden, så det borde ju i så fall vara ett extremt bra köpläge om det här stämmer.

Kurserna har gått sidledes i snart ett halvår. Tyvärr verkar ju inte deras aktiepris spegla deras rekordvinster.

Permalänk
Medlem

En trend AMD startade när pris/prestanda var deras enda argument. För att få bättre omdömen av reviewers.

Permalänk
Medlem

Välskrivet! Fortsätt belysa sånt här och gå gärna in på djupa detaljer. Mycket uppskattat!

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Det är inte så ovanligt att kunder får vänta månader på bilar de köper. Jag fick vänta ett par på min, men den kostade trots det under listpris.

Men beror inte det främst på att den ska tillverkas efter beställning?

Visst. Det kan ju vara kö in till fabriken vid tillverkning. Men jag uppfattar det inte som att det är en brist på samma nivå som med grafikkort.

Även om bilbranschen också har fått sina brister i och med att de också använder kretskort etc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Nej, det blir inte en hobby enbart för rika. Det funkar inte så. Däremot kommer de med mer pengar över att kunna köpa tidigare. Det korrekta priset på en lyxvara bestäms av marknaden, om priset tillåts variera fritt. Med ett flytande pris kommer priset vid varje tidpunkt se till att priset matchar efterfrågan. Med ett sånt system får man som bonus snabb tillgänglighet för folk som har ett akut behov, mot en högre kostnad. I dag har vi i stället situationen att man hamnar i en kö, som kanske tar månader eller år för att komma fram till slutet av. Med ett fritt pris kan de som redan har ett ok grafikkort vänta tills priset sjunker, medan de som av olika anledningar helt står utan, kan köpa ett direkt och få inom kanske nån vecka. Mycket bättre än dagens vansinne!

Fast det här bygger ju på att tillgången faktiskt matchar efterfrågan och för att priset ska sjunka måste tillgången överstiga efterfrågan, vilket det inte kommer göra inom överskådlig framtid (flera år).

Permalänk
Medlem

Välformulerat, rättvist att dra bägge parter i örat.
En sak man gärna får undersöka lite på djupet är varför detta inte verkar ske på samma sätt med CPUer?
Är det för att AMD/Nvidia lämnar rek-pris på "allt som behövs på ett grafikkort" medan AMD/Intel lämnar pris på "enbart CPU"?
Sist om syvende borde det handla om vad folk är beredda att ge?
Självklart att man säljer till högsta pris!
-"Jag hade tänkt mig 100 till 125 för bilen, vad vill du ge?"

Kanske SweC kan blir första recensent som har en "prisvärdighetsskala" i sina recensioner?
1) Upp till X kr är grafikkortet mycket prisvärt
2) Mellan X till Y kr är det prisvärt
3) Över Y kr är det lite för dyrt för vad det ger

Alternativt jämföra med redan befintliga grafikkort
1) Om kortet är billigare en X är det mycket prisvärt
2) Om kortet kostar ungefär som Y är det prisvärt
3) Är kortet dyrare än Z är det lite för dyrt

Exempel:
Om 6700XT är billigare än ett 3060 är det mycket prisvärt
Om 6700XT är billigare än ett 3070 är det prisvärt
Om 6700XT är dyrare än ett 3070 är det lite för dyrt

#JagEInteBitter

Rättning
Permalänk
Medlem

känns som det får bli någon EU-lag för att få ordning på det hela

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Fast det här bygger ju på att tillgången faktiskt matchar efterfrågan och för att priset ska sjunka måste tillgången överstiga efterfrågan, vilket det inte kommer göra inom överskådlig framtid (flera år).

Men du förstår ju inte. Det är det rörliga priset som justerar efterfrågan!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S