Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

Edit. Tur att jag inte gjorde som jag sade i min förra post. Datumet på den modellen är nu 8/7! Ser ut som att dom gick åt snabbt

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Edit. Tur att jag inte gjorde som jag sade i min förra post. Datumet på den modellen är nu 8/7! Ser ut som att dom gick åt snabbt

Är du nöjd med din nuvarande Eco då?
Jag är sjukt nöjd med min, över förväntan faktiskt. Både vad gäller kylkapacitet men också ljudnivå. 4500 :-, riktigt bra för denna i min mening.
Den låter en del på högsta när både fläkten och kompressorn jobbar, men inte så farligt som jag trodde.
Ska nu bara optimera fästanordning för slangen sen är det homerun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Är du nöjd med din nuvarande Eco då?
Jag är sjukt nöjd med min, över förväntan faktiskt. Både vad gäller kylkapacitet men också ljudnivå. 4500 :-, riktigt bra för denna i min mening.
Den låter en del på högsta när både fläkten och kompressorn jobbar, men inte så farligt som jag trodde.
Ska nu bara optimera fästanordning för slangen sen är det homerun.

Fick hem den vid 5-tiden idag, så har inte hunnit med mer än att lätt inspektera den så allt var ok. Ska förhoppningsvis kunna testa lite nu under lediga dagen här i veckan, och då samtidigt kommit på nån lösning till fönsterdilemmat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Är du nöjd med din nuvarande Eco då?
Jag är sjukt nöjd med min, över förväntan faktiskt. Både vad gäller kylkapacitet men också ljudnivå. 4500 :-, riktigt bra för denna i min mening.
Den låter en del på högsta när både fläkten och kompressorn jobbar, men inte så farligt som jag trodde.
Ska nu bara optimera fästanordning för slangen sen är det homerun.

Btw, glömde fråga. Hur stort rum använder du din i? Skönt att höra att den verkar leverera då 👌

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Delonghi PAC EX120 skall levereras till mig i morron - men första utvärdering kommer inte kunna hinnas med förrän tidigast på onsdagen, och man skulle också behöva lite värmebölja för att testa det ordentligt då vid nuvarande temperaturer så kommer alla portabla AC att upplevas kyla mycket, det är annat när utomhustemperaturen närmar sig 30 grader C...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xlr8:

Vågar inte riskera en sommar till med svettiga sömnlösa nätter så jag slog till på en Qlima P534 för 4490:- på CDON jag med.

Hade tänkt mig en Electrolux men leveransinfon "Leverans möjlig fr.o.m. 20-06-2019" känns alldeles för osäkert för att jag slå till och riskera förseningar för att sen få maskinen efter sommaren.

Jag personligen skulle aldrig välja Electrolux, dom har över åren gjort kvalité försämring på flesta av deras produkter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag missade att svara på sms:et från DHL igår om leverans idag.. Men får min Pac 90 silent nästa måndag istället.

Iofs inte behövts någon AC ännu här i sthlm.. Svinkallt ute nu ju på nätterna

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Delonghi PAC EX120 skall levereras till mig i morron - men första utvärdering kommer inte kunna hinnas med förrän tidigast på onsdagen, och man skulle också behöva lite värmebölja för att testa det ordentligt då vid nuvarande temperaturer så kommer alla portabla AC att upplevas kyla mycket, det är annat när utomhustemperaturen närmar sig 30 grader C...

Skoj! Säg gärna till om hur den är

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske. Men avsöndrar ACn (läs generell ac) några farliga ångor etc ifrån avledningsröret?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Dum fråga kanske. Men avsöndrar ACn (läs generell ac) några farliga ångor etc ifrån avledningsröret?

Nej

Permalänk
Medlem

Qlima P534 eller EXP34U338HW?
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?j=4595086,4670834

Överlag känns ju Electrolux som en bättre maskin? Vad är det för specifikationer som avgör en bra AC?

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av yugurt:

Inte något brandfarligt heller då utgår jag ifrån.

Supertack för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Inte något brandfarligt heller då utgår jag ifrån.

Supertack för svar.

Varm luft och kondens (vatten) i princip.

Edit:

Hittade lite mer specs på italienska för ett par Electroluxmaskiner om man vill översätta. Finns specs längre ned. De ska ha 45 dB på silent mode och 60 på normal användning enligt specs.. Undrar om det stämmer.
https://www.amazon.it/Electrolux-EXP26U558HW-ChillFlex-Climat...
Silenziosità in pressione sonora (3) 42/43/44 db(A)
Silenziosità in potenza sonora (4) 59,5/60/61 db(A)
Silenziosità minima in pressione sonora (5): 32 db(A)
Volume aria trattata (max/med/min): 420/380/340

https://www.amazon.it/Electrolux-EXP26U538HW-Climatizzatore-R...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Varm luft och kondens (vatten) i princip.

Edit:

Hittade lite mer specs på italienska för ett par Electroluxmaskiner om man vill översätta. Finns specs längre ned. De ska ha 45 dB på silent mode och 60 på normal användning enligt specs.. Undrar om det stämmer.
https://www.amazon.it/Electrolux-EXP26U558HW-ChillFlex-Climat...
Silenziosità in pressione sonora (3) 42/43/44 db(A)
Silenziosità in potenza sonora (4) 59,5/60/61 db(A)
Silenziosità minima in pressione sonora (5): 32 db(A)
Volume aria trattata (max/med/min): 420/380/340

https://www.amazon.it/Electrolux-EXP26U538HW-Climatizzatore-R...

Jag kan inte italienska men det är nog stor risk att dom tagit värdena (~45 dB) från det felskrivna databladet. Ingen av electrolux maskiner är speciellt tyst och skillnaden olika maskiner är liten.
Dessutom är det inte någon större skillnad i ljudnivå mellan de olika hastighetslägena på fläkten, bara några dB uppskattningsvis.

Permalänk
Medlem

Fick hem min AirBlock 360 och hur jag än vrider och vänder på den så är den för stor för ett normalstort fönster, ca 128x82 cm.

Hur har ni gjort för att montera kittet? Det verkar ju helt skevt.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan köpa detta fönsterkit separat? Har mejlat Electrolux men inte fått något svar.

https://www.youtube.com/watch?v=a97Qk7_30RU

Den verkar följa med deras flower ac variant.

Har beställt Electrolux EXP34U338HW men den följer inte med där.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Någon som vet om man kan köpa detta fönsterkit separat? Har mejlat Electrolux men inte fått något svar.

https://www.youtube.com/watch?v=a97Qk7_30RU

Den verkar följa med deras flower ac variant.

Har beställt Electrolux EXP34U338HW men den följer inte med där.

Osäker om jag fått länken av någon här i tråden eller från electrolux support. Inte lyckats navigera mig dit via hemsidan...
https://shop.electrolux.se/c/SATS%2CF%C3%96NSTER/p/4055388880

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Osäker om jag fått länken av någon här i tråden eller från electrolux support. Inte lyckats navigera mig dit via hemsidan...
https://shop.electrolux.se/c/SATS%2CF%C3%96NSTER/p/4055388880

Grymt, tack!

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Någon som vet om man kan köpa detta fönsterkit separat? Har mejlat Electrolux men inte fått något svar.

https://www.youtube.com/watch?v=a97Qk7_30RU

Den verkar följa med deras flower ac variant.

Har beställt Electrolux EXP34U338HW men den följer inte med där.

Hur gör man om fönstret går utåt och man befinner sig i andra våningen?

Denna är fönstersatsen Electrolux rekommenderar till EXP34U338HW

https://shop.electrolux.se/Hush%C3%A5llsapparater/V%C3%A4rmep...

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av slimboyfat:

Skoj! Säg gärna till om hur den är

Skickades från m.sweclockers.com

Ok en första provkörning - (Delonghi PAC EX120) det där med 'silent' kan man stryka direkt - det är inget man kör i sovrummet utan hörselproppar om man samtidigt skall sova där - kort sagt det låter lika mycket som i princip alla portabla AC gör, förväntar er inga underverk i avseende ljud oavsett vad som skrivs i databladen eller att titta mellan olika modeller. (tänk på att det låter betydligt tystare hos en maskin i en butik gentemot när samma maskin är hemma , det är inga väggar som reflekterar ljudet i butik och man kan bli lite missledd)

Annars gör den det den skall med kyla ut där det skall (ganska kall sådan) och värme i massor i slangen - kompressorljudet är ganska tydlig brum i den här maskinen men dessbättre inga missljud som klingande och tickande i kompressor som jag råkat på i ett annat köp som returnerades. Blåsljud står för mycket av den totala ljudbelastningen och för maskiner i den här storleken på effekt (>=3kW) så är det mycket luft som skall omsättas på liten volym = blåsljud är oundvikligt tyvärr.

Skillnaden mellan fläkthastigheter är inte så stor och dessvärre heller inte ljudnivån - men det är lika på många portabla AC med stegad fläkt.

värt pengarna? - nja så mycket premium kändes det inte, jag tog hem den för knappa 6 papp och mycket för att den var svart i färg och kanske matchar värdet något så när, men med prissättning 9-10 papp som man ser på sina håll, nej då är det inte värt det.

Denna maskin är av typen att den förångar upp kondensen själv så det finns inget att tömma, finns dock dränering men är mest för att tömma det sista innan avställning för vintern typ.

kompletterade med vilken maskin som avses
Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Ok en första provkörning - det där med 'silent' kan man stryka direkt - det är inget man kör i sovrummet utan hörselproppar om man samtidigt skall sova där - kort sagt det låter lika mycket som i princip alla portabla AC gör, förväntar er inga underverk i avseende ljud oavsett vad som skrivs i databladen eller att titta mellan olika modeller. (tänk på att det låter betydligt tystare hos en maskin i en butik gentemot när samma maskin är hemma , det är inga väggar som reflekterar ljudet i butik och man kan bli lite missledd)

Annars gör den det den skall med kyla ut där det skall (ganska kall sådan) och värme i massor i slangen - kompressorljudet är ganska tydlig brum i den här maskinen men dessbättre inga missljud som klingande och tickande i kompressor som jag råkat på i ett annat köp som returnerades. Blåsljud står för mycket av den totala ljudbelastningen och för maskiner i den här storleken på effekt (>=3kW) så är det mycket luft som skall omsättas på liten volym = blåsljud är oundvikligt tyvärr.

Skillnaden mellan fläkthastigheter är inte så stor och dessvärre heller inte ljudnivån - men det är lika på många portabla AC med stegad fläkt.

värt pengarna? - nja så mycket premium kändes det inte, jag tog hem den för knappa 6 papp och mycket för att den var svart i färg och kanske matchar värdet något så när, men med prissättning 9-10 papp som man ser på sina håll, nej då är det inte värt det.

Denna maskin är av typen att den förångar upp kondensen själv så det finns inget att tömma, finns dock dränering men är mest för att tömma det sista innan avställning för vintern typ.

Skriv gärna vad det är för modell i posten, svårt att hålla reda på vad alla köpt
Väldigt uppskattat att du berättar mer om ljudnivå för den informationen är annars mycket bristfällig...

Permalänk
Medlem

@TheBodyLotion: Vissa kapacitetsspecifikationer ser ju bättre ut på Electroluxen, medan Qliman verkar kunna gå tystare och har wifi-funktion (om det nu är viktigt..). Men en inte helt oviktigt fördel i mitt tycke är att Qliman går att beställa och få levererad nu på en gång. Jag fick väl hem min redan efter en två dar så där. Electroluxens leveransdatum känns mer spekulativt.

Själv kan jag redan nu se fram mot ett svalt sovrum i sommar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Hur gör man om fönstret går utåt och man befinner sig i andra våningen?

Denna är fönstersatsen Electrolux rekommenderar till EXP34U338HW

https://shop.electrolux.se/Hush%C3%A5llsapparater/V%C3%A4rmep...

Du skulle kunna bygga ett fönsterkit själv. Ett exempel är mitt bygge på sidan 10 i denna tråd

Permalänk
Medlem

(Delonghi PAX EX120) aha. Det fans ett silent-länge via fjärrkontrollen som faktiskt märktes lite, drog ned farten på fläkten som evakuerar ut varmluften genom slangen... men fortfarande - det är inte tyst på något sätt!

som sagt det är prepp för sommaren och om det blir jävulshetta på samma sätt som i somras - enstaka dagar klarar man värmebölja, men är det är veckovis i rad och natten nästan lika varm som dagen och dessutom fuktigt - så tär det rejält och en portabel AC är himla bra för att få lite lindring även om den bullrar.

men visst, kan man installera/komplettera en split L/L värmepump med AC-funktion så är det en effektivare, bättre och framförallt tystare lösning.

Permalänk
Skrivet av xxargs:

(Delonghi PAX EX120) aha. Det fans ett silent-länge via fjärrkontrollen som faktiskt märktes lite, drog ned farten på fläkten som evakuerar ut varmluften genom slangen... men fortfarande - det är inte tyst på något sätt!

som sagt det är prepp för sommaren och om det blir jävulshetta på samma sätt som i somras - enstaka dagar klarar man värmebölja, men är det är veckovis i rad och natten nästan lika varm som dagen och dessutom fuktigt - så tär det rejält och en portabel AC är himla bra för att få lite lindring även om den bullrar.

men visst, kan man installera/komplettera en split L/L värmepump med AC-funktion så är det en effektivare, bättre och framförallt tystare lösning.

Lust att filma lite hur den funkar/ ljudnivån?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av slimboyfat:

Lust att filma lite hur den funkar/ ljudnivån?

Skickades från m.sweclockers.com

har inte satt upp slangar och annat för tänkt driftläge (för kallt ute just nu) så ljudet är inte rättvisande ännu då en del av ljudtrycket kommer av varmluftutblåset och dessa brukar minska en del när slang och lite mottryck kommer - sedan är det enormt svårt att göra en rättvisande ljudupptagning då mickar och dess karaktär färgar väldigt mycket ,men jag ev köra en dB mätare via mobilen för att ge ett hum om ljudnivån och en ljudsampel för att ge ett hum om karaktären på ljudet - men först när jag har slang ut.

Permalänk
Medlem

Verkar finns en Hantech 3.5 kW hos Hornbach i Botkyrka.
https://www.hornbach.se/shop/Luftkonditionering-HANTECH-porta...

Ring och kolla innan ni ev. åker dit då det kan vara fel i lagersaldo.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

har inte satt upp slangar och annat för tänkt driftläge (för kallt ute just nu) så ljudet är inte rättvisande ännu då en del av ljudtrycket kommer av varmluftutblåset och dessa brukar minska en del när slang och lite mottryck kommer - sedan är det enormt svårt att göra en rättvisande ljudupptagning då mickar och dess karaktär färgar väldigt mycket ,men jag ev köra en dB mätare via mobilen för att ge ett hum om ljudnivån och en ljudsampel för att ge ett hum om karaktären på ljudet - men först när jag har slang ut.

Vad är det för diameter på utluftslangen? Gissar att det kommer vara samma slang på 120 som den jag köpt PAC 90.
Måste se om jag ska ta mig till något byggvaruhus och köpa något som kan krympa slangen från orginal till 9,5 cm som jag har i väggen.

Funderar på att köpa ett sånt här: "AVLOPPSRÖR FÖRMINSK. 110-75MM"

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Nu har jag råkat slinta med skruvmejseln och kollat hur min electrolux EXP35U538CW ser ut inuti.

Positiva är att den övre fläkten endast är för rummets luft som går genom kylaren. Den nedre fläkten används till kyla av kompressorn samt för att transportera ut värmen och kondensvattnet. Så det ska inte vara något problem att konvertera till ett tvåslangssystem genom att leda utomhusluften rakt till det nedre filtret.
Nackdelen är att jag tror att det blir för högt motstånd att bara sätta dit en adapter, så jag gissar att någon form av extern fläkt behövs för att kompensera för det ökade motståndet som extra rör m.m. skulle orsaka.

Någon som har förslag på lämplig fläkt som inte låter så mycket? Funderar på badrumsfläkt eller liknande som är gjord för att tåla lite fukt.

Är det någon som vet hur stort luftflödet är på den nedre fläkten? Manualen specar att ACn har ett luftflöde på 430 m3/h men det står inget om det är totalt flöde eller relationen mellan de två fläktarna.

Bilder och lite mer detaljer finns i galleriet för den nyfikne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Nu har jag råkat slinta med skruvmejseln och kollat hur min electrolux EXP35U538CW ser ut inuti.

Positiva är att den övre fläkten endast är för rummets luft som går genom kylaren. Den nedre fläkten används till kyla av kompressorn samt för att transportera ut värmen och kondensvattnet. Så det ska inte vara något problem att konvertera till ett tvåslangssystem genom att leda utomhusluften rakt till det nedre filtret.
Nackdelen är att jag tror att det blir för högt motstånd att bara sätta dit en adapter, så jag gissar att någon form av extern fläkt behövs för att kompensera för det ökade motståndet som extra rör m.m. skulle orsaka.

Någon som har förslag på lämplig fläkt som inte låter så mycket? Funderar på badrumsfläkt eller liknande som är gjord för att tåla lite fukt.

Är det någon som vet hur stort luftflödet är på den nedre fläkten? Manualen specar att ACn har ett luftflöde på 430 m3/h men det står inget om det är totalt flöde eller relationen mellan de två fläktarna.

Bilder och lite mer detaljer finns i galleriet för den nyfikne.

Insuget för frisk luft lär ju vara detsamma som utflödet av varmluft. Om man får killgissa lite så borde man kunna räkna på ungefär vilket motstånd en fullt utdragen ut-slang har och sedan se till att använda mindre än max ut-slang och se till att den egna in- slangen inte orsakar mer motstånd än det som blir över med en ut-slang som är kortare än max. Så en in-slang som är hälften av en maximal ut-slang + en halv ut-slang kanske fungerar? Men jag kan absolut inget om denna typ av saker så det finns garanterat massa faktor som jag missar