Permalänk
Medlem

Defekt cpu?

Jag vet egentligen inte skälet till denna tråd och vad jag faktiskt vill fråga.

Felet är endast med specifika cpun, så måste dra slutsatsen att cpun är defekt, men jag undrar mer om någon tidigare har hört eller läst om liknande.

Gäller ett Ryzen 5 7600x: Datorn startar, ger bild (även via moderkort, igpu) men visar problemet "Please ensure to fully connect at least one 8-pin atx_12v connector to the psu for sistem stability. We strongly recommend connecting all atx_12v connector under heavy usage", och postar inte pga. detta. Kan gå in i bios men inget annat.

Nej, det ser inte ut som ett cpu problem vet jag. Man skulle kunna tänka sig fel på kablar, psu, moderkort, kanske t.o.m ram...
Men datorn är fullt fungerande med ett annat 7600x, så jag vet att resten av delarna fungerar. Samt att den 7600x som ger det problemet, inte heller fungerade på en annan dator.

En till udda sak var (dumma jag glömde stänga av strömmen när jag bytte processorer för att testa en gång), att när den problematiska cpun lades i sockeln så startades datorn på automatiskt.

Har ingen idé om hur detta kan bli, riktigt konstigt till min kännedom.

Någon som har en idé?
Kanske att lämna in till Inet inom garantin, hoppas väl det gäller?

Permalänk
Medlem

Att datorn startade när CPUn monterades pekar lite på att det blev kortslutning någonstans. Har du kollar att kontaktytorna på undersidan av CPUn ser ok ut? Men det kan förstås vara internt i CPUn också.

Hur som helst låter det som att du gjort tillräckligt med felsökning för att nästa steg ska vara att reklamera CPUn.

Permalänk
Medlem

Låter som cpu om allt fungerar med en annan cpu

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Låter som att sensorn i CPU för hur mycket ström den får har tagit skada och någon skyddsfunktion går igång, det kan vara värt att ge lite mer ström till CPU'n i BIOS om du vill försöka mer. Dubbelkolla dock CPU-power sladden till moderkortet så att den inte glappar och kolla så du inte skadat kontaktytorna på CPU'n.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.