Telia döms till att upphöra med fri surf-kampanj – inte förenlig med EU-regler

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr.Borka:

Trams som vanligt. Med tanke på vad du skriver: "abonnemang som inte har fri surf på allt", tror jag inte du ens läst - än mindre förstått - artikeln.

Jo det gör jag ...men tänker ett steg längre och har en bättre lösning då lagstadga fria surf abonemang skulle lösa problemet och i stället för att ordbajsa om en del sidor blir särbehandlade siktar jag in mig på en roten av problemet som är abonemangs formen

Och eu är ett byråkratiskt lass med skit som aldrig kan göra någonting rätt inom en lämplig tidsram och vist särbehandling ska inte förekomma men det är lika stort problem med abonemangsformerna som har exploiterats hårt sett till dom mobila leverantörerna och med min lösning blir det 2 flugor i en smäll

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av lord_vasagos:

Jo det gör jag ...men tänker ett steg längre och har en bättre lösning då lagstadga fria surf abonemang skulle lösa problemet och i stället för att ordbajsa om en del sidor blir särbehandlade siktar jag in mig på en roten av problemet som är abonemangs formen

Och eu är ett byråkratiskt lass med skit som aldrig kan göra någonting rätt inom en lämplig tidsram och vist särbehandling ska inte förekomma men det är lika stort problem med abonemangsformerna som har exploiterats hårt sett till dom mobila leverantörerna och med min lösning blir det 2 flugor i en smäll

Vem ska betala den kapacitetsökningen i näten?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NordhNet:

Vem ska betala den kapacitetsökningen i näten?

Skulle säga kunderna betalar redan nu för för att täcka den kostnaden och titta för något år sedan då kunde man få abonnemang för 250-350kr unlimited och kapaciteten klarade sig och systemen är rejält utbyggda sen dess och tror inte det kommer bli någon hysterisk skillnad mot idag förutom man erbjuder riktiga abonemang och i värsta fall kan man lösa det genom hastigheten

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av lord_vasagos:

Skulle säga kunderna betalar redan nu för för att täcka den kostnaden och titta för något år sedan då kunde man få abonnemang för 250-350kr unlimited och kapaciteten klarade sig och systemen är rejält utbyggda sen dess och tror inte det kommer bli någon hysterisk skillnad mot idag förutom man erbjuder riktiga abonemang

Jag håller inte med och jag tror inte problemet löses på det viset, speciellt inte om man tittar mer globalt.
Att upprätthålla nätneutraliteten är nog inte bundet till begränsad mobilsurf men visst kan ditt förslag lösa en del av problemet lokalt och extremt kortsiktigt.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av lordzehn:

@jnsson:

Men så är det med Telia också.
Har du ingen surf kvar kommer du inte ut på sociala medier heller.
Jag vet för jag har Telia, Och när min surf tar slut kommer jag inte åt facebook.

Då är det något fel på din sida, enligt Telias FAQ står det så här:

"Om surfen som ingår i mitt abonnemang tar slut, kan jag fortsätta att använda Fri surf Sociala medier då?

Ja, de tjänster som ingår i Fri surf Sociala medier är även tillgängliga när din surfmängd är slut."

Källa: https://www.telia.se/privat/telefoni/frisurfsocial längs ner under frågor o svar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Terrell:

Nej jag likställer det med hur du tolkar individens/kundens fria val i detta fallet.
Kunden har ett fritt val. Men bara ett alternativ som internetleverantören har valt åt honom. Inget som kunden har fått välja.

Så du antyder att kunden inte har ett fritt val? För det första är inte vare sig spel eller internet en mänsklig rättighet.. Du har rätt att skapa dina egna spel och nätverk om inte de etablerade alternativen/alternativet tillfredsställer dina personliga behov i önskad utsträckning.

Jag håller med om att det är problematiskt med stora aktörer som äter upp en hel marknad.. Eller ja, det är ett problem om andelen missnöjda klienter motsvarar en hög andel.. Lösningen på problemet är dock inte politiska reformer, utan att de parter som misstycker går samman och skapar ett konkurrerande alternativ. Detta är inte omöjligt, det kräver bara hårt dedikerat och omsorgsfullt arbete.

Permalänk
Medlem

TeliaSonera i Finland har ju ett abonnemang som är unlimited surf, jag har detta själv och det funkar i hela Skandinavien och Baltikum. Vet inte hur dom fått till det men något sånt borde ju gå att ha i alla nordiska länder om Finland har det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Så du antyder att kunden inte har ett fritt val? För det första är inte vare sig spel eller internet en mänsklig rättighet.. Du har rätt att skapa dina egna spel och nätverk om inte de etablerade alternativen/alternativet tillfredsställer dina personliga behov i önskad utsträckning.

Ok. Jag investerar bara miljoner och miljoner för mitt egna internet.

Skrivet av Angli:

TeliaSonera i Finland har ju ett abonnemang som är unlimited surf, jag har detta själv och det funkar i hela Skandinavien och Baltikum. Vet inte hur dom fått till det men något sånt borde ju gå att ha i alla nordiska länder om Finland har det?

Går gör det såklart. Men de har valt att inte göra det i Sverige.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Terrell:

Ok. Jag investerar bara miljoner och miljoner för mitt egna internet.

Det är ganska sannolikt att du ej är ensam om missnöjet... Varför skall det bara handla om dig? Nog för att du tillåts investera hur mycket du vill på att tillfredsställa dina egna behov och ej låta någon annan individ stiga ombord på båten, där har du ett fritt val..

Men:

Skrivet av FRULZ:

Jag håller med om att det är problematiskt med stora aktörer som äter upp en hel marknad.. Eller ja, det är ett problem om andelen missnöjda klienter motsvarar en hög andel.. Lösningen på problemet är dock inte politiska reformer, utan att de parter som misstycker går samman och skapar ett konkurrerande alternativ. Detta är inte omöjligt, det kräver bara hårt dedikerat och omsorgsfullt arbete.

Permalänk
Skrivet av The-Architect:

Hur är en marknad där många inte har något val fri?

Du får nog sluta argumentera emot dig själv i samma inlägg först. En marknad där man endast har ett val är givetvis inte fri.
Skickades från m.sweclockers.com

Nu frågade jag dig specifikt vad du menar med att släppa marknaden fri. Då får du gärna svara på vilket sätt den inte är fri för konkurrens och även hur den ska släppas fri. Att det bara finns ett alternativ på vissa ställen är inte samma sak enligt mig i alla fall.

Att det bara finns en mataffär i ett visst område betyder inte nödvändigtvis att det inte går att öppna upp nya? Sen om det kommer att öppnas upp ny affär eller ej det är en helt annan sak.

Ska mataffären ha rätt till att ta betalt 10 kr per paket mjölk om du är vit man, men om du inte är vit man så kostar mjölken bara 2 kr? Nej, fy fan vilket j*vla trams alltså, kan man inte konkurrera på lika villkor kan man stänga ner skiten helt. Företaget får helt enkelt rätta sig efter lagen eller så kan de välja att stänga ner sin tjänst helt. Lägg nu till att det endast finns en endaste affär du har tillgång till och då får du alltså betala för att andra ska få slippa.

Nästa steg i fel riktning blir att Telia gör avtal med Facebook att endast Telia kunder ska få tillgång till Facebook, då har du Telia monopol på 90% av Sveriges befolkning. Endast Bahnhof användare får tillgång till Sweclockers vore väl fint det också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Jag förstår att du tycker det, jag håller inte med. Jag tycker att leverantören har all rätt på sin sida att styra innehållet så länge detta anges i avtalet med kunden.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte vad jag tycker, det var en förklaring så du förstår var nätneutralitet innebär.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Harakiri:

Det är inte vad jag tycker, det var en förklaring så du förstår var nätneutralitet innebär.

Så du är inte intresserad av att föra en debatt om saken? Jag respekterar det. Men det är min avsikt och jag vill bli matad med motargument!

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av M1NT:

Så du är inte intresserad av att föra en debatt om saken? Jag respekterar det. Men det är min avsikt och jag vill bli matad med motargument!

Motargument till vad? Hur man definierar nätneutralitet?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Så du är inte intresserad av att föra en debatt om saken? Jag respekterar det. Men det är min avsikt och jag vill bli matad med motargument!

Att missförstå med flit vad nätneutralitet innebär bara för att ha en diskussion är inte vad jag anser vara en sansad debatt.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NordhNet:

Motargument till vad? Hur man definierar nätneutralitet?

Till skillnad från majoriteten i den här tråden ställer jag mig emot nätneutralitet, jag presenterade detta tidigare och sedan fick jag vad jag uppfattade som motargument, tills någon deklarerade att hen inte har en åsikt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Harakiri:

Att missförstå med flit vad nätneutralitet innebär bara för att ha en diskussion är inte vad jag anser vara en sansad debatt.

Jag frågar igen då; är du intresserad utav att föra en debatt? Och hur lyder din definition av sansad?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av M1NT:

Till skillnad från majoriteten i den här tråden ställer jag mig emot nätneutralitet, jag presenterade detta tidigare och sedan fick jag vad jag uppfattade som motargument, tills någon deklarerade att hen inte har en åsikt?

Jag misstänker att anledningen till att ingen är villig att debattera saken med dig är att du möjligen missförstår vad nätneutralitet innebär.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NordhNet:

Jag håller inte med och jag tror inte problemet löses på det viset, speciellt inte om man tittar mer globalt.
Att upprätthålla nätneutraliteten är nog inte bundet till begränsad mobilsurf men visst kan ditt förslag lösa en del av problemet lokalt och extremt kortsiktigt.

Man kan inte hitta en global lösning när det blir för många variabler utan får titta på varje lands förutsättningar och lösa problem på lokal nivå där min lösning skulle vara bra även långsiktigt

Globalt blir det samma problem som med EU att varje land har olika förutsättningar EU´s lagar kommer inte passa alla EU länders behov och ställa till problem i vissa scenarior och en global lösning skulle drabbas av samma pricip och skulle inte kunna tillämpas

Sen säger jag inte att min lösningen är den slutgiltiga ultimata lösningen men ett bra steg i åt rätt håll och något att arbeta vidare på

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NordhNet:

Jag misstänker att anledningen till att ingen är villig att debattera saken med dig är att du möjligen missförstår vad nätneutralitet innebär.

Rätta mig om jag har fel, men nätneutralitet går ut på att motverka bl.a internetleverantörer från att kontrollera dataflödet över internet, och att viss trafik prioriteras högre. Har jag missförstått?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infectedbtc:

Nu frågade jag dig specifikt vad du menar med att släppa marknaden fri. Då får du gärna svara på vilket sätt den inte är fri för konkurrens och även hur den ska släppas fri. Att det bara finns ett alternativ på vissa ställen är inte samma sak enligt mig i alla fall.

Att det bara finns en mataffär i ett visst område betyder inte nödvändigtvis att det inte går att öppna upp nya? Sen om det kommer att öppnas upp ny affär eller ej det är en helt annan sak.

För att ta exemplet med mataffären så är reglerna nu att du får endast öppna en konkurrerande affär om den säljer exakt samma varor.
En liten konkurrent till Ica Maxi kommer aldrig kunna överleva om den endast får konkurrera genom priset, speciellt när den måste erbjuda samma varor som Ica, som då har sitt enorma distributionsnätverk för att hålla ned priserna på alla varor.

På en fri marknad hade inte leffes tobak behövt sälja alla varor som Ica Maxi har i sitt utbud, den hade kunnat nischa sig på många olika sätt för att ha ett unikt erbjudande. Faktiskt precis som dagligvaruhandeln fungerar idag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Jo det gör jag ...men tänker ett steg längre och har en bättre lösning då lagstadga fria surf abonemang skulle lösa problemet och i stället för att ordbajsa om en del sidor blir särbehandlade siktar jag in mig på en roten av problemet som är abonemangs formen

Och eu är ett byråkratiskt lass med skit som aldrig kan göra någonting rätt inom en lämplig tidsram och vist särbehandling ska inte förekomma men det är lika stort problem med abonemangsformerna som har exploiterats hårt sett till dom mobila leverantörerna och med min lösning blir det 2 flugor i en smäll

Du illustrerar igen en ovilja eller oförmåga att förstå sakernas natur. "Ordbajsande" är det inte när man uttrycket saklig kritik när centrala principer blir stympade. Nätneutraliteten torde vara ungefär lika helig som yttrandefriheten. Åtminstone för oss som lever med datorer och Internet.

Ditt förslag är inte kopplat till ämnet då nätneutraliteten inte har att göra med begränsade datamängder - utan om trafik allt som allt. En leverantör kan ha fri surf, eller vara ett trådbundet bredbandsabonnemang, men hamna i kläm med nätneutraliteten genom att erbjuda särskilda avtal med en viss tjänstleverantör i form av särbehandlad trafik.

Skrivet av The-Architect:

För att ta exemplet med mataffären så är reglerna nu att du får endast öppna en konkurrerande affär om den säljer exakt samma varor.
En liten konkurrent till Ica Maxi kommer aldrig kunna överleva om den endast får konkurrera genom priset, speciellt när den måste erbjuda samma varor som Ica, som då har sitt enorma distributionsnätverk för att hålla ned priserna på alla varor.

På en fri marknad hade inte leffes tobak behövt sälja alla varor som Ica Maxi har i sitt utbud, den hade kunnat nischa sig på många olika sätt för att ha ett unikt erbjudande. Faktiskt precis som dagligvaruhandeln fungerar idag

Liknelsen med mataffären är dålig från första början. Vi borde istället se internetleverantörerna som leverantörer av infrastruktur - Internets infrastruktur. Genom att dra liknelser till vanlig näringsverksamhet, som du förvisso svarat till och inte själv lyft fram, dras fokus från sakens mer rätta natur.

Internetleverantörer har möjlighet att konkurrera idag. Vissa kunder söker det billigaste alternativet, vissa betalar mer för bättre kundtjänst, bättre täckning (särskilt i det mobila nätet), datahastigheter, datavolymer och företagsfilosofi. Det finns en pluralitet trots en tydlig reglering kring vad operatörerna får och inte får göra.

Skrivet av M1NT:

Rätta mig om jag har fel, men nätneutralitet går ut på att motverka bl.a internetleverantörer från att kontrollera dataflödet över internet, och att viss trafik prioriteras högre. Har jag missförstått?

Man kan korta ned det genom att säga att nätneutraliteten utgår från att all datatrafik hanteras lika av internetleverantörerna. Alltså där ingen trafik från vissa tjänster eller tjänsteleverantörer särbehandlas.

Det handlar, för tydlighetens skull, om internetleverantörernas intervention i datanätet som favoriserar, eller motarbetar, viss trafik. Att viss data når slutanvändaren snabbare eller långsammare än annan på grund av tekniska begränsningar i nätet är något annat.

Skrivet av lord_vasagos:

Man kan inte hitta en global lösning när det blir för många variabler utan får titta på varje lands förutsättningar och lösa problem på lokal nivå där min lösning skulle vara bra även långsiktigt

Globalt blir det samma problem som med EU att varje land har olika förutsättningar EU´s lagar kommer inte passa alla EU länders behov och ställa till problem i vissa scenarior och en global lösning skulle drabbas av samma pricip och skulle inte kunna tillämpas

Sen säger jag inte att min lösningen är den slutgiltiga ultimata lösningen men ett bra steg i åt rätt håll och något att arbeta vidare på

Fast vad gäller nätneutraliteten finns väl rimligtvis inget behov av diskussion av särskild anpassning då hela principens kärna går ut på att internetleverantörer ska hantera datatrafiken lika. Enkelt. Ditt förslag på lösning är inte en lösning på problemet någonstans eftersom du inte ens förstår problemet som diskuteras.

Permalänk
Skrivet av The-Architect:

För att ta exemplet med mataffären så är reglerna nu att du får endast öppna en konkurrerande affär om den säljer exakt samma varor.
En liten konkurrent till Ica Maxi kommer aldrig kunna överleva om den endast får konkurrera genom priset, speciellt när den måste erbjuda samma varor som Ica, som då har sitt enorma distributionsnätverk för att hålla ned priserna på alla varor.

På en fri marknad hade inte leffes tobak behövt sälja alla varor som Ica Maxi har i sitt utbud, den hade kunnat nischa sig på många olika sätt för att ha ett unikt erbjudande. Faktiskt precis som dagligvaruhandeln fungerar idag

Skickades från m.sweclockers.com

Ändrade mitt tidigare inlägg för att göra jämförelsen bättre. Ingen är emot att mataffären säljer olika varor. Det är när mataffären säljer mjölken till vit man för 10 kr paketet men om du inte är vit man får du betala 2 kr. Det är inte ett värdigt sätt att konkurrera.

Folket säger ifrån och mataffären får sälja till samma pris oavsett kön/ålder/etnicitet eller så kan mataffären fara och flyga åt h*elvete (stänga ner), för inte fan ska den vita mannen i detta exemplet behöva öppna egen affär eller finna sig i att betala för alla andra oavsett om det finns en ytterligare mataffär i närheten eller ej.

Om man ska jämföra det med ISP så har du dock inte ett annat alternativ i många fall. Ett steg i fel riktning även om det må vara ett litet problem nu. Nästa steg i konkurrensen du förespråkar blir att Telia sluter avtal med Facebook om att endast deras kunder ska få tillgång till sidan. Bahnhof sluter avtal med Sweclockers om att endast deras kunder får tillgång till Sweclockers 24/7. Alla andra leverantörer får bara leverera trafik till Sweclockers under två dagar av sju. Detta är den "fria" marknaden du förespråkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infectedbtc:

Ändrade mitt tidigare inlägg för att göra jämförelsen bättre. Ingen är emot att mataffären säljer olika varor. Det är när mataffären säljer mjölken till vit man för 10 kr paketet men om du inte är vit man får du betala 2 kr. Det är inte ett värdigt sätt att konkurrera.

Folket säger ifrån och mataffären får sälja till samma pris oavsett kön/ålder/etnicitet eller så kan mataffären fara och flyga åt h*elvete (stänga ner), för inte fan ska den vita mannen i detta exemplet behöva öppna egen affär eller finna sig i att betala för alla andra oavsett om det finns en ytterligare mataffär i närheten eller ej.

Om man ska jämföra det med ISP så har du dock inte ett annat alternativ i många fall. Ett steg i fel riktning även om det må vara ett litet problem nu. Nästa steg i konkurrensen du förespråkar blir att Telia sluter avtal med Facebook om att endast deras kunder ska få tillgång till sidan. Bahnhof sluter avtal med Sweclockers om att endast deras kunder får tillgång till Sweclockers 24/7. Alla andra leverantörer får bara leverera trafik till Sweclockers under två dagar av sju. Detta är den "fria" marknaden du förespråkar.

Nej nätneutealitet fungerar inte så, helt felaktigt. Det säger att ISP'er ej får göra skillnad på trafik, inte vem de får eller inte får sälja access till.

Och ditt swec-bshnhof scenario är fullt möjligt redan nu, eftersom nyheter på nätet ej är en reglerad marknad, det går alldeles utmärkt att sluta sådana avtal, i alla fall vad gäller nätneutralitet. Varför börjar inte SweClockers redan mu att sluta avtal med internetleverantörer om exklusiv access?

Du får läsa på lite igen om hur fria marknader faktiskt fungerar i verkligheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Hur skall <ny social medietjänst> kunna få ett fotfäste när deras konkurrenter har avtal där användarnas surfpott inte belastas?

För 15-20 år sedan hade det varit ett valid argument. Wifi finns överallt nu. Jag har det hemma, på jobbet, i köpcentrumen, ja till och med på landstället. sedan har väl de flesta mer mobil data än de kan kan göra av med. Finns ju dessutom abonnemang med obegränsad data och sen kombinerar du det med 90% tid med wifi availability.
Ser inte ett problem med att testa denna <nya sociala medietjänsten>, tror inte det ska vara några problem för den breda massan!
Om sen denna tjänst blir populär så är det mycket möjligt att Telia lägger till den i listan som de gjort med andra tjänster som blivit populära.
Sen använder jag bara Facebook för "grupper"s skull, saken är att nästan ALLA har facebook så det blir praktiskt. Har inget som helst behov av en annan tjänst. Jag gillar inte facebook förövrigt, finns massor med tjänster som är bättre, men det finns ingen annan tjänst som har så många användare som fb har. Det är enda anledningen varför jag fortfarande har det, inte för surfpottens skull!! (Har har inte Telia längre, så spelar ändå ingen roll)

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Skrivet av The-Architect:

Nej nätneutealitet fungerar inte så, helt felaktigt. Det säger att ISP'er ej får göra skillnad på trafik, inte vem de får eller inte får sälja access till.

Och ditt swec-bshnhof scenario är fullt möjligt redan nu, eftersom nyheter på nätet ej är en reglerad marknad, det går alldeles utmärkt att sluta sådana avtal, i alla fall vad gäller nätneutralitet. Varför börjar inte SweClockers redan mu att sluta avtal med internetleverantörer om exklusiv access?

Du får läsa på lite igen om hur fria marknader faktiskt fungerar i verkligheten.

Skickades från m.sweclockers.com

"Förvaltningsrätten går på Post- och telestyrelsens linje och dömer Telia till att upphöra med sin fri surf-kampanj. Anledningen är att den strider mot nätneutraliteten."

Det är precis skillnad på trafik och trafik de gör när de premierar fri tillgång till vissa sidor. Finns inget mer att diskutera, det är ett faktum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Det hämmar innovation, begränsar konsumenternas makt (och valfrihet) samt gör allt dyrare för alla. Någonting detta är ett bra exempel på.

Hur menar du att en likabehandlings-princip hämmar innovation eller konsumenternas ställning på marknaden, för vad du verkar förespråka är monopol eller snarare oligopol. Sådana marknader har ALDRIG och kommer ALDRIG främja vare sig konkurrens, kvalitet eller innovation för den delen.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infectedbtc:

"Förvaltningsrätten går på Post- och telestyrelsens linje och dömer Telia till att upphöra med sin fri surf-kampanj. Anledningen är att den strider mot nätneutraliteten."

Det är precis skillnad på trafik och trafik de gör när de premierar fri tillgång till vissa sidor. Finns inget mer att diskutera, det är ett faktum.

Okej, det motsäger dock inget av det jag skrev.

Men som sagt, det finns nog inget mer att diskutera här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Skulle säga kunderna betalar redan nu för för att täcka den kostnaden och titta för något år sedan då kunde man få abonnemang för 250-350kr unlimited och kapaciteten klarade sig och systemen är rejält utbyggda sen dess och tror inte det kommer bli någon hysterisk skillnad mot idag förutom man erbjuder riktiga abonemang och i värsta fall kan man lösa det genom hastigheten

Roligare att det är bara så här i Sverige(?)

Jag har finska Telia med oändligt med surf, samtal och sms i hela norden + Baltikum övriga EU har jag 20GB för 250kr/mån. Med mitt abonnemang skulle jag kunna få upp till 300Mbit/s och när 5G kommer så kommer det att öka till 450Mbit/s

Finns billigare abonnemang och det ända som blir påverkat är hastigheten, data i EU utanför norden, antalet samtal och sms. Jag förstår inte varför det är så svårt att tillämpa på svenska marknaden är svenska företag pass så mycket mer girigare?

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Buuhuuu nån använder loopholes i lagen för något bra, bäst att de slutar med det

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

För att ta exemplet med mataffären så är reglerna nu att du får endast öppna en konkurrerande affär om den säljer exakt samma varor.
En liten konkurrent till Ica Maxi kommer aldrig kunna överleva om den endast får konkurrera genom priset, speciellt när den måste erbjuda samma varor som Ica, som då har sitt enorma distributionsnätverk för att hålla ned priserna på alla varor.

På en fri marknad hade inte leffes tobak behövt sälja alla varor som Ica Maxi har i sitt utbud, den hade kunnat nischa sig på många olika sätt för att ha ett unikt erbjudande. Faktiskt precis som dagligvaruhandeln fungerar idag

Skickades från m.sweclockers.com

Det där är dock helt fel. Du behöver på inget vis inte sälja samma varor(eller rättare sagt tjänster), så har det heller aldrig fungerat. Det du säljer dina tjänster på är allting runtomkring, service, stabilitet, tillförlitlighet, marknadsföring och så vidare och så vidare. Det en liten butik generellt klarar sig på idag, är inte att kunna konkurrera med de större om priser eller ens utbud. Det de däremot kan slåss med är anpassningsbarheten och servicen, förmodligen kan de erbjuda varor närmare där du behöver dem och/eller vid tider alternativen inte kan. Dock är livsmedelshandeln en väldigt dålig jämförelse, bättre i så fall att jämföra med till exempel el-marknaden. Motsvarigheten hade varit att leverantörer rabatterade ut el om du endast använde Apple-produkter, samtliga övriga konkurrerande märken får istället en höjd premie för att kompensera.

Jag använder Bahnhof idag, trots att det på inget vis är det billigaste alternativet, det är på Telias fiber, så sent som den här helgen har varit utan uppkoppling till väsentlig del. Anledningen att jag använder mig av dem är förtroende och service. Inte deras utbud online, inte deras pris.