Telia döms till att upphöra med fri surf-kampanj – inte förenlig med EU-regler

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Jomenvisst, det är objektivt bra att betala för mer än man använder. Det är objektivt bra att endast ha ett alternativ på marknaden och det är objektivt bra när ingen leverantör får anpassa sina erbjudande efter olika konsumentgrupper. Ganska hopplöst att diskutera med någon vars idealsamhälle är Nordkorea eller Cuba.

Det stämmer inte att de inte får anpassa sina erbjudanden till kosumentgrupper, annars skulle vi inte ha begränsade datamängder på vissa abbonemang.

Om vi tar ett exempel: Lisa 15 vill gå in på facebook på mobilen och lyssnar på spotify, hon använder därför 12 GB i månaden på att surfa, nu har telia ett erbjudande där det inte kostar något så nu kan hon nergradera till 4 GB i månaden och få ett billigare erbjudande. Från telias sida kostar detta lika mycket pengar att driva, så antingen går de back för att tjäna in användare och stärka sin marknadsplats, eller så kostar det inte ens nära lika mycket pengar att driva sin verksamhet som abbonemangskostnaderna skulle tyda annars, verkligheten ligger någonstans i mellan.

Om det skulle vara OK att göra skulle inte enbart ge facebook/twitter/spotify starkare marknadsposition (tänk typ "jag ville använda bandcamp istället för spotify men det skulle kosta mer så jag stannar kvar"), men det skulle även göra att små ISPer kanske inte har råd att kämpa med telias gratis erbjudande, vilket skulle göra att telia skulle växa och få mer makt medans mindre aktörer försvinner.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Skrivet av RaZman:

Det hämmar innovation genom att begränsa hur leverantörerna konkurrerar. Ingen får erbjuda någonting bättre än någon annan.

Skitsnack, det finns inget som förhindrar leverantör att sänka priset på bredband. Tycker du det vore bra om leverantören låter de som vill spela CS:GO få spela gratis utan att det drar på surfmängd, medans de som spelar LOL och andra spel får betala? Vem tror du får betala extra för de som spelar CS:GO gratis? Använd hjärnan...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dlq84:

jag minns när det fortfarande var monopol. Det kostade extra att ringa utanför riktnumret, och minutpriset var högt. Att påstå att konkurrens är nåt dåligt är väldigt konstigt.

Ja, men om vi tar elbolagen som ett illustrerande exempel på vad jag menar så har nätavgiften blivit ohyggligt dyr och anläggningsavgifterna astronomiska, även om elen i sig är billigare så är den totala kostnaden rejält mycket högre för mig som kund.
Kort sagt, oavsett förbrukning så betalar jag skyhögt mycket mer för elen idag än relativt sett "förr i tiden".
Nu är det ett enda privat företag som jag inte kan välja bort som styr priset för fasta tjänster.
De rörliga avgifterna där jag kan välja leverantör är en skitsumma i jämförelse.

Jag vill att pengarna jag som kund betalar in verkligen går oavkortat till drift och underhåll i företaget.

Men, visst kan jag hålla med om att mycket pengar försvann i tomma intet i myndighetsdrivna inrättningar, allt var inte bättre, men det har inte blivit så mycket bättre som det borde, varför kan jag tex inte, som i Finland teckna någon som helst vettigt avtal för 4G i Sverige?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Hur ger det mer valfrihet, och hur hjälps innovationsviljan, om alla leverantörer av en vara eller tjänst måste erbjuda samma sak?

Hur hjälper det mig som konsument om mitt val av bredbandsoperatör begränsas till den leverantör som lämnade lägst offert till fastighetsägaren?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Telia borde också fällas för "otillbörlig marknadsföring", då det i själva verket inte var fritt utan begränsat — begränsat till utvalda tjänster.

(Förresten så har jag svurit dyrt och heligt för länge sedan att använda S-ordet endast för vattenrelaterade företeelser.)

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infectedbtc:

Skitsnack, det finns inget som förhindrar leverantör att sänka priset på bredband. Tycker du det vore bra om leverantören låter de som vill spela CS:GO få spela gratis utan att det drar på surfmängd, medans de som spelar LOL och andra spel får betala? Vem tror du får betala extra för de som spelar CS:GO gratis? Använd hjärnan...

Hade jag spelat LOL hade jag bytt till den leverantör som lät LOL-spelare spela gratis. I alla fall om det varit en fri marknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infectedbtc:

Skitsnack, det finns inget som förhindrar leverantör att sänka priset på bredband. Tycker du det vore bra om leverantören låter de som vill spela CS:GO få spela gratis utan att det drar på surfmängd, medans de som spelar LOL och andra spel får betala? Vem tror du får betala extra för de som spelar CS:GO gratis? Använd hjärnan...

Fint att du beskriver det som "skitsnack" följt av att beskriva det enda konkurrensmedlet som tillåts. Det är objektivt sant att nätneutralitet begränsar konkurrensen, "använd hjärnan". Hade varit mer än positivt inställd till en billigare dataplan för min fiber där Steam var obegränsad men övrig surf hade begränsad kapacitet.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Hade jag spelat LOL hade jag bytt till den leverantör som lät LOL-spelare spela gratis. I alla fall om det varit en fri marknad.

Tänk om det inte finns någon ISP som gör detta för att Valve mutar dom för att förhindra detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Fint att du beskriver det som "skitsnack" följt av att beskriva det enda konkurrensmedlet som tillåts. Det är objektivt sant att nätneutralitet begränsar konkurrensen, "använd hjärnan". Hade varit mer än positivt inställd till en billigare dataplan för min fiber där Steam var obegränsad men övrig surf hade begränsad kapacitet.

Nej det är inte objektivt sant. Det du framför är subjektiva åsikter som inte stämmer överens med hur det ser ut i världen. Du är antaningen helt oförstående över hur nätneutraliteten fungerar eller naiv.. för man behöver bara titta på länder där nätneutraliteten är icke-existerande eller svag för att se hur utvecklingen utan den kommer att ske.

Skrivet av The-Architect:

Hade jag spelat LOL hade jag bytt till den leverantör som lät LOL-spelare spela gratis. I alla fall om det varit en fri marknad.

Semi-korrekt däremot tänk om det inte fanns en sådan ISP? Utan Nätneutralitet så kan det bli som i USA där vissa utgivare betalar stora summor till ISP:erna för att få konkurrenternas alternativ throttlade och när det bara finns en ISP på stora ytor av landet så är det inte direkt svårt att helt döda industrin.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Varför ifrågasätter du varför någon vill ha ett alternativ till en tjänst som Spotify?

Det vore en väldigt tråkig och likriktad värld om det bara fanns en av varje tjänst...

En förutsätting för att det finns fler än en tjänst är att det finns kunder för de andra tjänsterna.

På samma sätt de flesta gamers nöjer sig med Steam och klarar sig bra utan Microsoft Store, Uplay, Origin etc
Ja ibland nöjer man sig med en tjänst:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

Tänk om det inte finns någon ISP som gör detta för att Valve mutar dom för att förhindra detta?

Ja tänk om.
Men tänk också om det fanns en.

Skrivet av Xinpei:

Nej det är inte objektivt sant. Det du framför är subjektiva åsikter som inte stämmer överens med hur det ser ut i världen.

Semi-korrekt däremot tänk om det inte fanns en sådan ISP? Utan Nätneutralitet så kan det bli som i USA där vissa utgivare betalar stora summor till ISP:erna för att få konkurrenternas alternativ throttlade och när det bara finns en ISP på stora ytor av landet så är det inte direkt svårt att helt döda industrin.

Då vore det väl bra att låta små ISP'er starta upp utan att behöva, till extremt stora infrastrukturinvesteringar, tvingas erbjuda exakt samma sak som de stora ISP'erna som throttlar din trafik då?

Edit: Problemet med ditt argument är att du sätter det i kontext av att det endast finns en värld där det enbart existerar en fem-sex stora drakar som kan leverera bandbredd. Nätneutralitet är ju en av anledningarna att det är så (eller i alla fall att det komemr förbli så), eftersom du kan inte starta upp en liten nischad ISP som uttryckligen leverar bandbredd till LOL, men till ett väldigt billigt pris jämfört med att behöva köpa hela paketet, det skulle strida mot reglerna om nätneutralitet.

Edit 2: Med det sagt så är jag däremot för att staten ska äga fibernätet, alltså själva kablarna i marken, och alla bredbandsleverantörer får möjlighet utnyttja nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Det är objektivt sant att nätneutralitet begränsar konkurrensen, "använd hjärnan".

Om det är sant så skall jag vilja se bevisen för ditt påstående vilket du inte kommer att ha eller hitta.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Det hämmar innovation, begränsar konsumenternas makt (och valfrihet) samt gör allt dyrare för alla. Någonting detta är ett bra exempel på.

Det skyddar innovation, ökar konsumenters makt och valfrihet och gör det inte genomsnittligt dyrare.

Exempelvis så blir det lättare att konkurrera med etablerade tjänster på nätet (nog svårt redan att konkurrera med facebook, spotify osv. men om de dessutom är gratis oavsett abonnemang för mobila tjänster...). Fler tjänster leder till ökad konkurrens och valfrihet för konsumenter även om alla verkar köpas upp av jättarna till slut oavsett, men det är en annan fråga. I stort sett kommer telekombolagen vilja gå med så stor vinst de kan oavsett regler, det innebär i detta fall att de får ta bort gratissurfen för specifika tjänster och istället troligtvis sänka priserna lite på de abonnemang som har mer surf utan begränsning, för att locka kunder (billigare för vissa och dyrare för de som verkligen utnyttjade fri surf delen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Då vore det väl bra att låta små ISP'er starta upp utan att behöva, till extremt stora infrastrukturinvesteringar, tvingas erbjuda exakt samma sak som de stora ISP'erna som throttlar din trafik då?

Edit: Problemet med ditt argument är att du sätter det i kontext av att det endast finns en värld där det enbart existerar en fem-sex stora drakar som kan leverera bandbredd. Nätneutralitet är ju en av anledningarna att det är så (eller i alla fall att det komemr förbli så), eftersom du kan inte starta upp en liten nischad ISP som uttryckligen leverar bandbredd till LOL, men till ett väldigt billigt pris jämfört med att behöva köpa hela paketet, det skulle strida mot reglerna om nätneutralitet.

Bara att det nu råkar vara så att det landet i världen som knappt har haft någon nätneutralitet nu råkar vara det landet där det bara finns ett par stycken stora ISP:er som har totalt dominans och monopol i vissa regioner. Vilken slump.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

Bara att det nu råkar vara så att det landet i världen som knappt har haft någon nätneutralitet nu råkar vara det landet där det bara finns ett par stycken stora ISP:er som har totalt dominans och monopol i vissa regioner. Vilken slump.

Det finns ett fåtal, om ens någon ISP att välja på i stora delar av Sverige. Så det är ju ingen skillnad mot landet som uppfann Internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Det skyddar innovation, ökar konsumenters makt och valfrihet och gör det inte genomsnittligt dyrare.

Exempelvis så blir det lättare att konkurrera med etablerade tjänster på nätet (nog svårt redan att konkurrera med facebook, spotify osv. men om de dessutom är gratis oavsett abonnemang för mobila tjänster...). Fler tjänster leder till ökad konkurrens och valfrihet för konsumenter även om alla verkar köpas upp av jättarna till slut oavsett, men det är en annan fråga. I stort sett kommer telekombolagen vilja gå med så stor vinst de kan oavsett regler, det innebär i detta fall att de får ta bort gratissurfen för specifika tjänster och istället troligtvis sänka priserna lite på de abonnemang som har mer surf utan begränsning, för att locka kunder (billigare för vissa och dyrare för de som verkligen utnyttjade fri surf delen).

Facebook och Spotify är inte ISP'er.

Permalänk
Medlem

Kan inte förstå varför en operatör inte skulle få välja att ge fri surf till vissa tjänster, steget till att istället förbjuda andra tjänster känns långt. Kan inte kunderna själva istället få välja en operatör som passar en själv? Om man då verkligen vill ha 100% neutralitet så väljer man en operatör som erbjuder det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Ja tänk om.
Men tänk också om det fanns en.

Då vore det väl bra att låta små ISP'er starta upp utan att behöva, till extremt stora infrastrukturinvesteringar, tvingas erbjuda exakt samma sak som de stora ISP'erna som throttlar din trafik då?

Edit: Problemet med ditt argument är att du sätter det i kontext av att det endast finns en värld där det enbart existerar en fem-sex stora drakar som kan leverera bandbredd. Nätneutralitet är ju en av anledningarna att det är så (eller i alla fall att det komemr förbli så), eftersom du kan inte starta upp en liten nischad ISP som uttryckligen leverar bandbredd till LOL, men till ett väldigt billigt pris jämfört med att behöva köpa hela paketet, det skulle strida mot reglerna om nätneutralitet.

Edit 2: Med det sagt så är jag däremot för att staten ska äga fibernätet, alltså själva kablarna i marken, och alla bredbandsleverantörer får möjlighet utnyttja nätet.

Ingen hindrar små ISP:er att starta upp. Är väl bara att starta ett företag och hyra in dig på X nät alt lägga eget nät?

Skrivet av The-Architect:

Det finns ett fåtal, om ens någon ISP att välja på i stora delar av Sverige. Så det är ju ingen skillnad mot landet som uppfann Internet.

Problemet är sällan att det inte finns ISP att välja på utan att det finns avtal mellan X antal lägenhetskomplex och X ISP. Och detta blir ovanligare och ovanligare.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Om det är sant så skall jag vilja se bevisen för ditt påstående vilket du inte kommer att ha eller hitta.

Post-och telestyrelsens egna definition är bevis nog:
https://pts.se/sv/bransch/internet/natneutralitet/

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Precis varför nätneutralitet är cancer.

Du har ju missförstått helt vad nätneutralitet innebär.
Jämför det med el eller vatten till ditt hem, ingen begränsar vilka prylar du får koppla till elen eller vatten.

Fiktivt Exempel: Om du skaffar Fortum som el-leverantör får du gratis el till alla dina Samsung vitvaror eller mobiltelefon. Men inte till konkurrenterna.

Där har du hela kontentan av varför nätneutralitet är viktigt.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Ingen hindrar små ISP:er att starta upp. Är väl bara att starta ett företag och hyra in dig på X nät alt lägga eget nät?

Hur har du tänkt konkurrera prismässigt med någon som har miljontals kunder när du måste erbjuda samma sak?

Det som hindrar små isp'er från att starta upp är just att de inte får, med reglerna om nätneutralitet, erbjuda något unikt.

Permalänk
Avstängd

Tycker snarare att människor som inte samtycker med Telias surfkampanj kan låta bli att handla tjänster från dem. Som sympatisör till en fri marknad ser jag inte problemen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

"Nej, denna nya tjänst kan jag inte besöka, det kommer ju dra på min surfmängd!"
Tror inte det är ett problem lol. Problemet är att facebook osv. är redan så stora i sig, att det är svårt att konkurrera mot det konceptet. Tror knappast att detta beslut kommer göra någon skillnad lol. Förväntar mig inte direkt att idag kommer 100 nya sociala medier bli populära för att det dras surfmängd när man besöker facebook nu!

(wifi finns iprincip överallt nu. Jag har det hemma, på jobbet, i köpcentrum osv.) Sen finns det abonnemang med obegränsad surf, och standard är väl typ 5-30GB surf. Tror knappast att folket har surfbrist.. Ditt argument hade kanske passat in för 20-25 år sedan.

Tråkigt beslut detta. Aja, har redan flyttat från Telia för typ 1,5 år sedan, så drabbar inte mig.

Har inte med saken att göra. Det är principen av särbehandling oavsett om det startar andra aktörer eller inte.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Hur har du tänkt konkurrera prismässigt med någon som har miljontals kunder när du måste erbjuda samma sak?

Det som hindrar små isp'er från att starta upp är just att de inte får, med reglerna om nätneutralitet, erbjuda något unikt.

Detta unika skulla vara vad ? Klart de får vara unika, men särbehandling är ett felaktigt sätt att vara unik på... De får ha bättre Service, bla bla bla.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Harakiri:

Du har ju missförstått helt vad nätneutralitet innebär.
Jämför det med el eller vatten till ditt hem, ingen begränsar vilka prylar du får koppla till elen eller vatten.

Fiktivt Exempel: Om du skaffar Fortum som el-leverantör får du gratis el till alla dina Samsung vitvaror eller mobiltelefon. Men inte till konkurrenterna.

Där har du hela kontentan av varför nätneutralitet är viktigt.

Varför skulle någon välja den leverantör som ej matchar bäst med ens egna behov, eller hur menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Varför skulle någon välja den leverantör som ej matchar bäst med ens egna behov, eller hur menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

....TVn ska köpas pga TVns egenskaper inte för att din EL leverantör primerar det. Vad är det du inte begriper ?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Facebook och Spotify är inte ISP'er.

Det skrev jag aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Detta unika skulla vara vad ? Klart de får vara unika, men särbehandling är ett felaktigt sätt att vara unik på...

På vilket sätt särbehandlas någon på en fri marknad?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Palme_570:

....TVn ska köpas pga TVns egenskaper inte för att din EL leverantör primerar det. Vad är det du inte begriper ?

Vem är du att besluta över vad kunden bör basera sitt köp på? Jag låter hen avgöra helt själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Vem är du att besluta över vad kunden bör basera sitt köp på? Jag låter hen avgöra helt själv.

Du har två online spel att välja mellan.
Din internetleverantör blockerar en av dom.
Vilket spel väljer du?

Spoiler. Det finns bara en enda internet leverantör i hela den staden du bor i.

Är det verkligen dig som individ som har något val i frågan?
Har folk i Nordkorea demokrati? För dom kan ju rösta trots allt. Bara att det råkar bara finnas ett alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com