Telia döms till att upphöra med fri surf-kampanj – inte förenlig med EU-regler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

Du har två online spel att välja mellan.
Din internetleverantör blockerar en av dom.
Vilket spel väljer du?

Spoiler. Det finns bara en enda internet leverantör i hela den staden du bor i.

Är det verkligen dig som individ som har något val i frågan?
Har folk i Nordkorea demokrati? För dom kan ju rösta trots allt. Bara att det råkar bara finnas ett alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Spoiler. Jag byter internetleverantör, för så fungerar en fri marknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Spoiler. Jag byter internetleverantör, för så fungerar en fri marknad.

Skall du flytta då eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Hade jag spelat LOL hade jag bytt till den leverantör som lät LOL-spelare spela gratis. I alla fall om det varit en fri marknad.

Fast LOL-leverantören levererar ingen data till wow-nätverket, utan att du betalar extra för wow-trafik. Och du gillar att spela både lol och wow, och ibland även CS.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Terrell:

Du har två online spel att välja mellan.
Din internetleverantör blockerar en av dom.
Vilket spel väljer du?

Spoiler. Det finns bara en enda internet leverantör i hela den staden du bor i.

Är det verkligen dig som individ som har något val i frågan?
Har folk i Nordkorea demokrati? För dom kan ju rösta trots allt. Bara att det råkar bara finnas ett alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Usch, en sådan stad skulle jag ej tveka en enda sekund att fly ifrån, det hade varit mitt personliga, fria val. Poäng? Ser inte riktigt hur ditt exempel är relaterbart till situationen här. Du tycker att företaget Telia är helt likställt med regimen i Nordkorea eller?

Permalänk
Skrivet av tintinj:

Telia ska väl själva välja vad i deras nät som ska vara gratis för kunderna? För annars ska ju även fria samtal och SMS förbjudas och straffas för alla operatörer. Annars är det inte rättvist.

Om de skulle erbjuda gratis sms och samtal endast till mina vänner men inte dina vänner ska väl du skita i det? Eller hur tänker du?

Permalänk
Medlem

Det verkar som att det är många här som inte riktigt förstår faran med en förlorad nätneutralitet. Låt mig förtydliga några punkter:

  • Att Telia gör det fritt att använda vissa tjänster gör det inte billigare. Telia kommer fortfarande vilja tjäna så mycket pengar som möjligt och det gör det inte genom att dela ut gratissaker till höger och vänster. Så antingen kommer de att (1)höja priset på sina abonnemang eller så (2)tar de emot pengar från de tjänster de premierar. Oavsett blir det dåligt för genomsnittskunden. Om (1) gäller höjs priset för de som inte använder tjänsten. Så småningom lämnar dessa kunder Telia och då har Telia inget annat val än att höja priset igen, eftersom de kunder som innan betalde för vissa användares fria surf. Om (2) gäller kommer blir det väldigt svårt att konkurrera med de tjänster som har fri surf om man inte har gott om pengar att betala Telia (och andra internetleverantörer). Det ger mindre innovation eftersom nya företag har svårt att ta sig in på marknaden. Ingen nätneutralitet leder alltså till (1) ökat pris ellock (2) mindre innovation.

  • Någon gjorde en liknelse med samtal och påstod att operatörer inte skulle få erbjuda fria samtal om denna dom efterlevdes. Det är en haltande liknelse... En bättre liknelse är att operatören lyssnar på ditt samtal och ger dig ingen minutavgift för de minuter du pratar om Socialdemokraterna*. Det är precis det Telia gör nu, de kollar vad du använder din surf på och drar inte bort något för den data du lägger på de tjänster Telia särbehandlar. Jag gissar att det inte är så många som vill att någon lyssnar på ens samtal, så varför ska min internetleverantör få kolla vad jag surfar på?

  • Nätneutralitet kan, som några i tråden redan ha påpekat, innebära färre sätt för internetleverantörer att konkurrera. Men det är inte operatörernas konkurrenskraft som skyddas utan det är alla andra möjliga tjänster som använder internet som får en ökad konkurrenskraft. Så genom att vara för nätneutralitet inser man att det är värt att en liten del aktörer på marknaden blir begränsade till förmån till att en jättestor grupp andra tjänster får en jämnare spelplan.

*Det är bara ett exempel. Lägg ned högaffeln!

Permalänk
Skrivet av The-Architect:

Hade jag spelat LOL hade jag bytt till den leverantör som lät LOL-spelare spela gratis. I alla fall om det varit en fri marknad.

Eller så låter man alla spela oavsett leverantör. Grattis förresten det finns ingen leverantör som erbjuder gratis LOL, så då får du nöja dig med CS:GO istället eller så kan du sluta spela helt och hållet istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Usch, en sådan stad skulle jag ej tveka en enda sekund att fly ifrån, det hade varit mitt personliga, fria val. Poäng? Ser inte riktigt hur ditt exempel är relaterbart till situationen här. Du tycker att företaget Telia är helt likställt med regimen i Nordkorea eller?

Nej jag likställer det med hur du tolkar individens/kundens fria val i detta fallet.
Kunden har ett fritt val. Men bara ett alternativ som internetleverantören har valt åt honom. Inget som kunden har fått välja.

Permalänk
Musikälskare

Borde göra mig av med Telia känner jag...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Borde göra mig av med Telia känner jag...

Fast dom måste väl sluta med det där nu. Dock är det dom som har överlägset bäst täckning i Sverige så för mig känns dom som bästa valet, tillsammans med Halebop, deras budgetmärke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

Skall du flytta då eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej. På en fri marknad finns många leverantörer. Konsumenten kan välja det bästa alternativet, precis som på alla andra fria marknader.

Nu har jag inte möjlighet hålla koll på tråden och svara längre, jag ska iväg på krogen (som jag valt själv utifrån dess unika utbud av musik, dryck och mat), men tack för diskussionen alla. Kikar kanske in i morgon om det kommit något nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Varför skulle någon välja den leverantör som ej matchar bäst med ens egna behov, eller hur menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av M1NT:

Vem är du att besluta över vad kunden bör basera sitt köp på? Jag låter hen avgöra helt själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Mediet EL skall vara fritt att använda , mediet vatten skall vara fritt att använda , mediet internetuppkoppling skall vara fritt att använda utan att din Operatör/Vattenverk/ISP interfererar på vad du kopplar in/vilken tjänst du använder.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infectedbtc:

Eller så låter man alla spela oavsett leverantör. Grattis förresten det finns ingen leverantör som erbjuder gratis LOL, så då får du nöja dig med CS:GO istället eller så kan du sluta spela helt och hållet istället

Jo, det finns en leverantör som erbjuder gratis LOL.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Nej. På en fri marknad finns många leverantörer. Konsumenten kan välja det bästa alternativet, precis som på alla andra fria marknader.

Nu har jag inte möjlighet hålla koll på tråden och svara längre, jag ska iväg på krogen (som jag valt själv utifrån dess unika utbud av musik, dryck och mat), men tack för diskussionen alla. Kikar kanske in i morgon om det kommit något nytt.

Jag tror inte du förstår vad en fri marknad är.

Eftersom den fria marknaden är fri så finns det inget krav att internetleverantörerna skall leverera till där du bor. Du kan med andra ord ha 0 st internetleverantörer där du bor. Men du kan även ha 10+. Men du får det att låta att det är garanterat att det kommer finnas oändligt med internetleverantörer med oändligt antal erbjudanden/tjänster som passar exakt dina behov. Vilket jag tycker är väldigt naivt. Räcker bara att titta på USA och hur det gick för dom och deras avsaknad av nätneutralitet.

Permalänk
Medlem

Är det helt fel att se det som så att fri data på t ex musik ger mer data över till annat?

Fimpar man fri data på musik så kommer folket ju fortare få slut på datat och då blir det ju ingen pronsurf öht istället, hur är det bättre?

Mao så kan man ju filosofiskt säga som så att fri data på t ex Spotify istället är fri data på Reddit-surf eftersom den reddit-surfen inte kunnat ske om datat gått åt till Spotify istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Är det helt fel att se det som så att fri data på t ex musik ger mer data över till annat?

Fimpar man fri data på musik så kommer folket ju fortare få slut på datat och då blir det ju ingen pronsurf öht istället, hur är det bättre?

Mao så kan man ju filosofiskt säga som så att fri data på t ex Spotify istället är fri data på Reddit-surf eftersom den reddit-surfen inte kunnat ske om datat gått åt till Spotify istället

En av problemen är att det inte är fri data på t.ex musik. Utan det är fri data från t.ex Spotify men inte andra musik källor.
Man kan även se på t.ex Finland som har fri data för allt. Där bland annat en del av våra Svenska operatörer finns och ger helt andra villkor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infectedbtc:

Om de skulle erbjuda gratis sms och samtal endast till mina vänner men inte dina vänner ska väl du skita i det? Eller hur tänker du?

Huh?
De får väl erbjuda vad fan de vill till dig, det gör de ju redan genom att hålla på vissa "erbjudanden" tills en del tjatar sig till mer förmånliga saker. Inte bara inom telekommunikation utan bilköp, banklån och annat. Det är ingen skillnad.

Permalänk
Avstängd

Det konstiga i allt detta krig mot Telia och gratis sociala medier. Är att Tre's gratis musik inte berörs och dom andra liknande system inte berörs heller utan det är bara Telia dom attackerar.

Så om det nu ska va fri marknad och Telia måste sluta med fri surf på sociala medier så ska Tre sluta med gratis musik streaming. Likaså dom andra operatörerna sluta med sina lock saker också. Inte bara Telia.

Då är det rättvist. Låt sedan folket bestämma vad dom själva vill ha och betala för det som en extra tjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

Jag tror inte du förstår vad en fri marknad är.

Eftersom den fria marknaden är fri så finns det inget krav att internetleverantörerna skall leverera till där du bor. Du kan med andra ord ha 0 st internetleverantörer där du bor. Men du kan även ha 10+. Men du får det att låta att det är garanterat att det kommer finnas oändligt med internetleverantörer med oändligt antal erbjudanden/tjänster som passar exakt dina behov. Vilket jag tycker är väldigt naivt. Räcker bara att titta på USA och hur det gick för dom och deras avsaknad av nätneutralitet.

Nätneutralitet tvingar inte internetleverantörer att leverera internet till en adress, det är helt felaktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Nätneutralitet tvingar inte internetleverantörer att leverera internet till en adress, det är helt felaktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det har jag inte heller påstått. Jag förklarade bara för dig vad du verkar missförstå om den fria marknaden.

Skrivet av lordzehn:

Det konstiga i allt detta krig mot Telia och gratis sociala medier. Är att Tre's gratis musik inte berörs och dom andra liknande system inte berörs heller utan det är bara Telia dom attackerar.

PTS har hållit på med Tre också men det är väldigt rörigt och PTS tar aldrig några ordentliga beslut så både Tre och Telia fortsätter med det dom gör och ibland gör lite små förändringar här och där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

Det har jag inte heller påstått. Jag förklarade bara för dig vad du verkar missförstå om den fria marknaden.

Jag är fullt införstådd i hur den fria marknaden fungerar. Däremot verkar du tro att motsatsen garanterar tillgång till internet, vilket ju inte alls är sant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av tintinj:

Huh?
De får väl erbjuda vad fan de vill till dig, det gör de ju redan genom att hålla på vissa "erbjudanden" tills en del tjatar sig till mer förmånliga saker. Inte bara inom telekommunikation utan bilköp, banklån och annat. Det är ingen skillnad.

Bra, då kan vi öka priset för endast dig så kan alla andra få billigare istället. Du har ändå inget emot att betala mer än andra för exakt samma tjänst. Hört talas om kartell?

Det finns inte nödvändigtvis mer än en operatör som kan leverera medans det finns flera banker och flera bilmodeller/försäljare. Om endast Volvo hade sålts inom Sverige och de tar betalt 150.000 kr av dig för bilen medans de tar 75.000 kr av alla andra så hade jag varit nöjd, du också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infectedbtc:

Bra, då kan vi öka priset för endast dig så kan alla andra få billigare istället. Du har ändå inget emot att betala mer än andra för exakt samma tjänst. Hört talas om kartell?

Det finns inte nödvändigtvis mer än en operatör som kan leverera medans det finns flera banker och flera bilmodeller/försäljare. Om endast Volvo hade sålts inom Sverige och de tar betalt 150.000 kr av dig för bilen medans de tar 75.000 kr av alla andra så hade jag varit nöjd, du också?

Det här scenariot du målar upp, det är ju inte ens sant för bilmaknaden som du använder i exemplet. Vad är det som talar för att det skulle det hända för ISP'er om marknaden släpptes fri?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av The-Architect:

Det här scenariot du målar upp, det är ju inte ens sant för bilmaknaden som du använder i exemplet. Vad är det som talar för att det skulle det hända för ISP'er om marknaden släpptes fri?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är redan sant, det finns bara en ISP att välja bland för väldigt många...
Exemplet med Volvo var just det, ett exempel för att förklara hur korkat det är. Marknaden för ISP'er är redan fri såvitt jag vet i alla fall, du får gärna uppdatera mig med hur den inte är fri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Har inte med saken att göra. Det är principen av särbehandling oavsett om det startar andra aktörer eller inte.

Självklart tycker jag nätneutralitet är viktigt i det långa loppet. Men att folk goes totally bananas över en sån här liten sak tycker jag är lite lustigt. Visst, man måste dra en gräns nånstans, men deras fri surf gäller inte BARA exempelvis Facebook utan:
-Facebook
-Instagram
-Messenger
-WhatsApp
-Twitter
-KiK
-Pinterest
-Viber
-LINE
-Welcome App
-Snapchat

Är antagligen de 99,99% vanligaste sociala medierna som svenska folket använder. Och de fortsätter fortlöpande att lägga till flera sociala medier med tiden. Detta tar ett slut nu dock.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av lordzehn:

Det konstiga i allt detta krig mot Telia och gratis sociala medier. Är att Tre's gratis musik inte berörs och dom andra liknande system inte berörs heller utan det är bara Telia dom attackerar.

Så om det nu ska va fri marknad och Telia måste sluta med fri surf på sociala medier så ska Tre sluta med gratis musik streaming. Likaså dom andra operatörerna sluta med sina lock saker också. Inte bara Telia.

Då är det rättvist. Låt sedan folket bestämma vad dom själva vill ha och betala för det som en extra tjänst.

Skrivet av Terrell:

PTS har hållit på med Tre också men det är väldigt rörigt och PTS tar aldrig några ordentliga beslut så både Tre och Telia fortsätter med det dom gör och ibland gör lite små förändringar här och där.

De har redan blivit klara med 3 och 3 har ändrat sina villkor så att man måste ha surf kvar för att kunna använda fri musikstreaming. Har man gjort slut på surfen, kan man inte heller streama musik gratis. De måste även inhämta ett godkännande från kund att de får granska datatrafiken för att kunna känna av när det är musik som ingår i fri musikstreaming

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Självklart tycker jag nätneutralitet är viktigt i det långa loppet. Men att folk goes totally bananas över en sån här liten sak tycker jag är lite lustigt. Visst, man måste dra en gräns nånstans, men deras fri surf gäller inte BARA exempelvis Facebook utan:
-Facebook
-Instagram
-Messenger
-WhatsApp
-Twitter
-KiK
-Pinterest
-Viber
-LINE
-Welcome App
-Snapchat

Är antagligen de 99,99% vanligaste sociala medierna som svenska folket använder. Och de fortsätter fortlöpande att lägga till flera sociala medier med tiden. Detta tar ett slut nu dock.

det kanske är en liten sak i sig själv att dom ger fördelar till t.ex facebook men tillåts ett företag att bryta mot lagen då har lagen inte längre någon kraft och alla andra börjar tänja ännu mer på gränserna så man måste sätta ett stopp så fort någon tycker dom ska testa gränserna.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Avstängd

Helt rätt EU regler måste följas!

Kolla bara på Storbritannien hur illa det går för dem utan EU som bestämmer åt dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Hur har du tänkt konkurrera prismässigt med någon som har miljontals kunder när du måste erbjuda samma sak?

Det som hindrar små isp'er från att starta upp är just att de inte får, med reglerna om nätneutralitet, erbjuda något unikt.

Men det är väl hyfsat irrelevant? Diskussionen handlade om att ingen hindrar nya ISPs att komma in på marknaden.. eller tror du att dagens internetleverantörer började med miljoner användare från dag ett?

I USA t.ex. går detta inte eftersom en ISP har oftast ensamrätt på ett område vilket gör att det blir nästan direkt olagligt för andra ISPs att etablera sig i området.

Skrivet av The-Architect:

På vilket sätt särbehandlas någon på en fri marknad?

Säger väl sig själv? Vissa företag särbehandlas genom att internetleverantörens kunder får gratis tillgång till just deras tjänster. Detta i sin tur ger detta företag en stor fördel gentemot andra företag där kunderna ifråga får betala (eller i detta fall... använda sin ringa datamängd) för att använda. Det är som att ett företag läggs bakom en betalvägg medan det andra slipper.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

På samma sätt de flesta gamers nöjer sig med Steam och klarar sig bra utan Microsoft Store, Uplay, Origin etc
Ja ibland nöjer man sig med en tjänst:D

Visst nöjer man sig med en tjänst men det betyder inte att konkurrens är dåligt. Problemet i det här fallet är att Uplay och Origin är just för Ubisoft och EAs egna spel, så dom konkurrerar egentligen inte alls utan gör det bara jobbigt för oss kunder. Just för att vi inte haft någon riktig konkurrens mot Steam så har folk klagat på samma problem med klienten sedan antiken utan att det fixas osv. Nu fick vi ju äntligen ett nytt chattsystem som var riktigt bra men det tog sin lilla tid.