Telia döms till att upphöra med fri surf-kampanj – inte förenlig med EU-regler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infectedbtc:

Det är redan sant, det finns bara en ISP att välja bland för väldigt många...
Exemplet med Volvo var just det, ett exempel för att förklara hur korkat det är. Marknaden för ISP'er är redan fri såvitt jag vet i alla fall, du får gärna uppdatera mig med hur den inte är fri.

Hur är en marknad där många inte har något val fri?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Men det är väl hyfsat irrelevant? Diskussionen handlade om att ingen hindrar nya ISPs att komma in på marknaden.. eller tror du att dagens internetleverantörer började med miljoner användare från dag ett?

I USA t.ex. går detta inte eftersom en ISP har oftast ensamrätt på ett område vilket gör att det blir nästan direkt olagligt för andra ISPs att etablera sig i området.

Säger väl sig själv? Vissa företag särbehandlas genom att internetleverantörens kunder får gratis tillgång till just deras tjänster. Detta i sin tur ger detta företag en stor fördel gentemot andra företag där kunderna ifråga får betala (eller i detta fall... använda sin ringa datamängd) för att använda. Det är som att ett företag läggs bakom en betalvägg medan det andra slipper.

Du verkar inte ha en aning om vad en fri marknad är.

Men jag kan ge dig ett tips: på en fri marknad vinner alltid den som är bäst på att ge kunderna det de vill ha, eftersom marknaden bestämmer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Post-och telestyrelsens egna definition är bevis nog:
https://pts.se/sv/bransch/internet/natneutralitet/

och vad är det definition på? bevisar absolut inget av dina påståenden utan bara styrker det vi andra säger om att nätneutraliteten är till för att behandla all data lika

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Nej. På en fri marknad finns många leverantörer. Konsumenten kan välja det bästa alternativet, precis som på alla andra fria marknader.

Nu har jag inte möjlighet hålla koll på tråden och svara längre, jag ska iväg på krogen (som jag valt själv utifrån dess unika utbud av musik, dryck och mat), men tack för diskussionen alla. Kikar kanske in i morgon om det kommit något nytt.

På vilket vis är du hindrad från att välja den leverantör som levererar det bästa alternativet idag? Det har åtminstone jag gjort, både vad gäller mobilt och fast internet i bostaden.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infectedbtc:

Det är redan sant, det finns bara en ISP att välja bland för väldigt många...
Exemplet med Volvo var just det, ett exempel för att förklara hur korkat det är. Marknaden för ISP'er är redan fri såvitt jag vet i alla fall, du får gärna uppdatera mig med hur den inte är fri.

Du får nog sluta argumentera emot dig själv i samma inlägg först. En marknad där man endast har ett val är givetvis inte fri.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Visst det är diskriminerande att framhäva vissa tjänster. Men samtidigt så ger det en annan dimension till abonnemangen, inte bara gigiabyte att jämföra. Det är ju inte så att de nedprioriterar någon eller blockerar någon tjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Hur är en marknad där många inte har något val fri?

Skickades från m.sweclockers.com

Även en fri marknad har begränsningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Du verkar inte ha en aning om vad en fri marknad är.

Men jag kan ge dig ett tips: på en fri marknad vinner alltid den som är bäst på att ge kunderna det de vill ha, eftersom marknaden bestämmer.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är fullt medveten om vad en fri marknad är men jag är inte så naiv att jag tror att det är möjligt att släppa den helt fri.. för det leder nästan uteslutande till monopol i slutändan. Ett sådant exempel är regler mot just monopol.

Skrivet av The-Architect:

Du får nog sluta argumentera emot dig själv i samma inlägg först. En marknad där man endast har ett val är givetvis inte fri.

Skickades från m.sweclockers.com

Beror väl på vad valet är eller hur? Sedan finns det marknader där ett val är resultatet av att en marknad har fått vara helt fri. Just i USA är detta fallet där marknaden fått reglera sig själv till den grad att det bara finns ett val.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Som det ser ut hindrar detta inte Telia från att fortsätta köra fri surf mot sociala medier så länge kunden har surfmängd kvar. Det hindrar bara dem att trafikstyra när surfmängden är slut.

Så kontentan blir att när surfmängden är slut så är den slut, som det varit förr, och du kommer bara in på operatörernas sida för att fylla på mer. Men det kommer fortfarande inte ticka någon datamängd när surf körs mot dessa sociala medier företag så länge ett saldo finns.

Så, en ihålig principiell seger under tiden kommissionen och parlamentet röstat igenom artikel 13 som hotar internet som vi känner det. Det är där folk borde lägga sitt krut.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucius:

Som det ser ut hindrar detta inte Telia från att fortsätta köra fri surf mot sociala medier så länge kunden har surfmängd kvar. Det hindrar bara dem att trafikstyra när surfmängden är slut.

Så kontentan blir att när surfmängden är slut så är den slut, som det varit förr, och du kommer bara in på operatörernas sida för att fylla på mer. Men det kommer fortfarande inte ticka någon datamängd när surf körs mot dessa sociala medier företag så länge ett saldo finns.

Så, en ihålig principiell seger under tiden kommissionen och parlamentet röstat igenom artikel 13 som hotar internet som vi känner det. Det är där folk borde lägga sitt krut.

Det var en trevlig nyhet iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Det hämmar innovation, begränsar konsumenternas makt (och valfrihet) samt gör allt dyrare för alla. Någonting detta är ett bra exempel på.

Skrivet av RaZman:

Du har fel uppfattning om hur nätneutralitet fungerar. Vi har redan facit på hur marknaden fungerar med respektive utan nätneutralitet, vad som hände i USA (som i Sverige) var att konsumenternas val begränsades såväl i utbud av leverantörer som priser och att innovationen stagnerade. Det säger sig själv att en svepande lag om att all data skall behandlas likvärdigt kraftigt begränsar marknadens utrymme för konkurrens. Nätneutralitet leder endast till den situation vi har idag; Ett fåtal leverantörer som erbjuder samma dyra tjänst genom förlegade datapaket där man tvingas betala antigen för mycket pengar för en överdriven mängd data, eller ett lägre belopp för mindre data än man behöver.

Skrivet av RaZman:

Ditt exempel förutsätter att alla mobilkunder i hela landet sitter utan dataplan och endast konsumerar det som erbjuds gratis, så är inte fallet. Vidare är det inte statens ansvar att begränsa hur ett stort företag håller sig konkurrenskraftigt, har de medlen att göra konsumenternas dataplaner billigare genom avtal med operatörerna så är det uteslutande positivt. Om en konkurrent vill slå sig in på marknaden är det väldigt simpelt: Erbjud en bättre tjänst.

Genom att erbjuda en bättre tjänst eller ett bättre alternativ till efterfrågan? Är inte särskilt komplicerat att lista ut. Vad vi sett på den svenska marknaden är att Telia erbjuder gratis data för sociala medier, varpå Tre eskalerar situationen genom att erbjuda gratis data för strömning av musik. Det blir en tidsfråga innan Tele2 kliver in och erbjuder gratis data för Netflix, varpå Telenor erbjuder gratis data för YouTube. Följer du den linjen av "what ifs" så ser du att konsumenterna i förlängningen får en rad fler (och bättre) alternativ att välja operatör efter hur de konsumerar snarare än att betala 700kr/mån för 20GB data bara för att nästa steg ner är 10GB när de använder 11GB.

Det hämmar innovation genom att begränsa hur leverantörerna konkurrerar. Ingen får erbjuda någonting bättre än någon annan.

Det begränsar konsumenternas makt och valfrihet genom att tvinga in marknaden i en situation med ett extremt fåtal identiska alternativ.

Det blir dyrare för alla då alla tvingas betala för mer data än de använder.

Skrivet av The-Architect:

Hur har du tänkt konkurrera prismässigt med någon som har miljontals kunder när du måste erbjuda samma sak?

Det som hindrar små isp'er från att starta upp är just att de inte får, med reglerna om nätneutralitet, erbjuda något unikt.

Om man som ni två verkar tro att nätneutralitet hämnar konkurrens och gör det svårt för små isp:er att ta sig in på marknaden så kan ni ju gärna förklara varför de stora isp:erna i USA, de med lokala monopol, lobbade hårt för att få bort nätneutraliten. Varför FCC:s ordförande som kommer från Verizon, en ISP, ville få bort den?

Vill de ha konkurrens? Ville de kanske tjäna mindre? Förlora marknadsandelar? Kanske de bara är givmildiga? Tycker jättemycket om sina kunder? Eller kanske de bara är idioter som inte klarar av att driva företag?

Permalänk
Medlem

Ett annat skäl till att det är viktigt är man förbjuder detta är att Telia köper TV4 och CMore, och därmed blir de precis som de stora isp:erna i USA inte bara en ISP utan även ett mediaföretag. Vad skulle hindra dem från att ge sina användare fri data när de tittar på TV4 eller CMore, men inte på SVT, TV3, TV5, HBO, osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Självklart tycker jag nätneutralitet är viktigt i det långa loppet. Men att folk goes totally bananas över en sån här liten sak tycker jag är lite lustigt. Visst, man måste dra en gräns nånstans, men deras fri surf gäller inte BARA exempelvis Facebook utan:
-Facebook
-Instagram
-Messenger
-WhatsApp
-Twitter
-KiK
-Pinterest
-Viber
-LINE
-Welcome App
-Snapchat

Är antagligen de 99,99% vanligaste sociala medierna som svenska folket använder. Och de fortsätter fortlöpande att lägga till flera sociala medier med tiden. Detta tar ett slut nu dock.

Det faktum att sju av dessa 11 tjänster ägs av samma bolag stör dig inte förstår jag det som?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Om man som ni två verkar tro att nätneutralitet hämnar konkurrens och gör det svårt för små isp:er att ta sig in på marknaden så kan ni ju gärna förklara varför de stora isp:erna i USA, de med lokala monopol, lobbade hårt för att få bort nätneutraliten. Varför FCC:s ordförande som kommer från Verizon, en ISP, ville få bort den?

Vill de ha konkurrens? Ville de kanske tjäna mindre? Förlora marknadsandelar? Kanske de bara är givmildiga? Tycker jättemycket om sina kunder? Eller kanske de bara är idioter som inte klarar av att driva företag?

Varför inte i stället för att alltid prata om USA ta lite exempel på hur isp-monopolet i Sverige utmanats med hjälp av nätneutraliteten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Istället för att käftas om nätneutralitet tycker jag ni kan fundera över varför Telia i Finland erbjuder obegränsad data i alla mobilabonnemang till ett märkbart lägre pris än i Sverige.

Det är något som är överlag ruttet på den svenska operatörs-marknaden och det har absolut ingenting att göra med nätneutralitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Varför inte i stället för att alltid prata om USA ta lite exempel på hur isp-monopolet i Sverige utmanats med hjälp av nätneutraliteten.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför prata om USA? För att det var där som nätneutraliteten togs bort? För att Razman tog upp det?

Men varför tror du att ISP:er i USA lobbade mot nätneutralitet? Du har ingen uppfattning?

ISP-monopol i Sverige? Var? Svårt att se att om tex en bostadsförening har ett avtal med en viss leverantör att det skulle vara ett monopol. USA, å andra sidan, har ordentliga monopol när det gäller ISP:er, där dessa även äger näten och inte släpper in andra ISP:er.

Birgersson och Karlung varnade för monopol på den svenska bredbandsmarknaden för ett par år sedan, men det handlade om oron att bredbandsnäten skulle köpas upp av riskkapitalbolag som sedan skulle stänga dessa för konkurrenter, dvs att det skulle bli mer som USA. De motsatte sig att kommuner sålde näten och ville ha kvar öppna och konkurrensutsatta stadsnät.

Som sagt, finns skäl till att USA tas upp....

Hur ser du på att kommunerna eller staten äger fibernätet? Är det okej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Det faktum att sju av dessa 11 tjänster ägs av samma bolag stör dig inte förstår jag det som?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är jag mycket medveten om. Hur många sociala medier saknar du på listan menar du?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Avstängd

@jnsson:

Men så är det med Telia också.
Har du ingen surf kvar kommer du inte ut på sociala medier heller.
Jag vet för jag har Telia, Och när min surf tar slut kommer jag inte åt facebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Det är jag mycket medveten om. Hur många sociala medier saknar du på listan menar du?

Varför skulle jag välja Skype om jag istället kan använda Viber utan att surfpotten belastas?
Varför skulle jag välja Hangout om jag istället kan använda Whatsapp utan att surfpotten belastas?

Som exempel.

Och den allra viktigaste.

Hur skall <ny social medietjänst> kunna få ett fotfäste när deras konkurrenter har avtal där användarnas surfpott inte belastas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lordzehn:

@jnsson:

Men så är det med Telia också.
Har du ingen surf kvar kommer du inte ut på sociala medier heller.
Jag vet för jag har Telia, Och när min surf tar slut kommer jag inte åt facebook.

Vad har du för abonnemang?

Citat:

Alla våra kunder som har Telia Mobil Komplett-abonnemang har tillgång till tilläggstjänsten Fri surf Sociala medier utan extra kostnad.

Permalänk
Inaktiv

Ponera att staten skulle bestämma att alla som inte har en gul bil endast får köra i vänstra körfältet på motorvägen. Nätneutralitet ser till alla får tillträde till vägen på samma villkor. Eller ta till exemplet med Stockholm, att bilar som inte är tillverkade i Sverige får 5 gånger så hög trängselskatt jämfört med Volvo. Gissa vilket märke som kommer sälja bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Om man som ni två verkar tro att nätneutralitet hämnar konkurrens och gör det svårt för små isp:er att ta sig in på marknaden så kan ni ju gärna förklara varför de stora isp:erna i USA, de med lokala monopol, lobbade hårt för att få bort nätneutraliten. Varför FCC:s ordförande som kommer från Verizon, en ISP, ville få bort den?

Vill de ha konkurrens? Ville de kanske tjäna mindre? Förlora marknadsandelar? Kanske de bara är givmildiga? Tycker jättemycket om sina kunder? Eller kanske de bara är idioter som inte klarar av att driva företag?

Saken är ju den att internetanslutningar är naturliga monopol, dvs det är för konsumenterna mest gynnsamt om det enbart finns en eller några få leverantörer. Naturliga monopol brukar därför alltid kräva en hård reglering, eftersom den sedvanliga konkurrensen mellan ett större antal aktörer inte finns.

För exempelvis mobilt bredband så är frekvensutrymmet en begränsande faktor, dvs fler aktörer skulle innebära att varje aktör fick mindre tilldelat frekvensutrymme vilket innebär att den totala kapaciteten inte blir större med fler aktörer. Kostnaden skulle dock bli högre eftersom fler parallella mobilnät behöver byggas. Konsumenten skulle alltså missgynnas av större konkurrens, tvärtemot vad som gäller på vanliga marknader.

När det gäller fiberkablar så finns förstås inte riktigt samma begränsning, men om alla aktörer ska dra sin egen fiberkabel till kunderna så att kunderna får möjlighet att välja mellan flera aktörer så skulle det bli riktigt dyrt.

Skrivet av filbunke:

Ett annat skäl till att det är viktigt är man förbjuder detta är att Telia köper TV4 och CMore, och därmed blir de precis som de stora isp:erna i USA inte bara en ISP utan även ett mediaföretag. Vad skulle hindra dem från att ge sina användare fri data när de tittar på TV4 eller CMore, men inte på SVT, TV3, TV5, HBO, osv.

Man kan jämföra hur det fungerar när det gäller elektricitet. Där så ligger alltid produktion, distribution och elhandel i separata bolag där distribution är hårt reglerat på grund av att det är ett naturligt monopol. Nätägaren Vattenfall får alltså inte ta ut extra avgifter från el producerad av Fortum om kunden är ansluten till Vattenfalls elnät, vilket dem med säkerhet hade gjort om det hade varit tillåtet.

Sedan är det inte nödvändigtvis så att man får fri data om man tittar på TV4 eller CMore, utan det kan likaväl vara tvärtom, dvs om du tecknar ett bredbands abonnemang med Telia så får du titta på Telia-kanalerna gratis medans ex. Netflix kostar extra. Bredbandsoperatören kan utnyttja sitt lokala monopol till att styra kunderna till deras egna tjänster, vilket gör det svårt för andra tjänsteleverantörer att konkurrera.

Permalänk
Avstängd

Vad är det för problem folk har?
Om nu Telia väljer att släppa vissa tjänster fria vad har folk emot det? Aaaa kan det vara så att det är dom som inte har Telia som gråter? Fritt val!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Varför inte i stället för att alltid prata om USA ta lite exempel på hur isp-monopolet i Sverige utmanats med hjälp av nätneutraliteten.

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske för att det inte finns någon ISP-monopol i Sverige? Iallafall inte i dess sanna definition?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Harakiri:

Mediet EL skall vara fritt att använda , mediet vatten skall vara fritt att använda , mediet internetuppkoppling skall vara fritt att använda utan att din Operatör/Vattenverk/ISP interfererar på vad du kopplar in/vilken tjänst du använder.

Jag förstår att du tycker det, jag håller inte med. Jag tycker att leverantören har all rätt på sin sida att styra innehållet så länge detta anges i avtalet med kunden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som vanligt ser jag en korrelation mellan att förespråka "fri marknad" och inte förstå nätneutraliteten - utan istället vara fast i ett tänkande där man som kund ska dra särskilda fördelar, även om det riskerar Internet som fri kanal. Även en reglerad marknad är fri. Det står inte mellan en totalt oreglerad marknad och sovjet-kommunistisk planekonomi.

Skrivet av Wiruz:

Vad är det för problem folk har?
Om nu Telia väljer att släppa vissa tjänster fria vad har folk emot det? Aaaa kan det vara så att det är dom som inte har Telia som gråter? Fritt val!

Eftersom vissa av oss förstår varför nätneutraliteten är en fundamentalt viktig princip. Jag tror få beklagar sig över Telia för att deras egna mobila internetleverantörer inte har liknande erbjudanden.

Som bonus illustrerar dessa typer av avtal hur godtyckligt mobiloperatörerna hanterar sina databegränsningar. Man införde taken på datamängden en gång i tiden ofta med hänvisning till det luftburna nätets kapacitetsbegränsningar. En politik man fortsätter med samtidigt som man ger några av de absolut största dataslukarna, efter strömmad film, fri färd.

Skrivet av jocke92:

Visst det är diskriminerande att framhäva vissa tjänster. Men samtidigt så ger det en annan dimension till abonnemangen, inte bara gigiabyte att jämföra. Det är ju inte så att de nedprioriterar någon eller blockerar någon tjänst.

Jag tror inte du förstår problematiken.

Skrivet av RaZman:

Fint att du beskriver det som "skitsnack" följt av att beskriva det enda konkurrensmedlet som tillåts. Det är objektivt sant att nätneutralitet begränsar konkurrensen, "använd hjärnan". Hade varit mer än positivt inställd till en billigare dataplan för min fiber där Steam var obegränsad men övrig surf hade begränsad kapacitet.

Hur i hela friden mäter du detta?
På vilket sätt begränsar ett tydligt regelverk för konkurrens? Jag ser det istället som att det gör tydligt vad bolagen ges utrymme att konkurrera med: pris, datavolym, täckning, kundtjänst och alla de där sakerna som ingår i ett internetabonnemang, mobilt eller trådbundet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Det är jag mycket medveten om. Hur många sociala medier saknar du på listan menar du?

Oj, listan är lång. Men jag kan ge några exempel i alla fall.

Playahead
Snuttis
Helgon
Hamsterpaj
Apberget
Ls8
Discord
Slack
Flertalet IRC-servrar
Skype
Reddit
Imgur
Google+
SweClockers
LinkedIn
...

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Avstängd

Eu borde göra nått riktigt i stället och förbjuda abonnemang som inte har fri surf på allt med fast pris men sen när har eu kunnat göra något riktigt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Eu borde göra nått riktigt i stället och förbjuda abonnemang som inte har fri surf på allt med fast pris men sen när har eu kunnat göra något riktigt

Trams som vanligt. Med tanke på vad du skriver: "abonnemang som inte har fri surf på allt", tror jag inte du ens läst - än mindre förstått - artikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Vad är det för problem folk har?
Om nu Telia väljer att släppa vissa tjänster fria vad har folk emot det? Aaaa kan det vara så att det är dom som inte har Telia som gråter? Fritt val!

Återigen, detta handlar inte om att man på något vis är negativ till den kortsiktiga vinsten för Telia-kunden. Det handlar om principen om att alla aktörer på Internet ska ha samma möjligheter att konkurrera med varandra. Det ska inte avgöras av vilket abonnemang kunden har.

I detta fall kan det tyckas väldigt harmlöst och får liten påverkan på marknaden men precis som alla viktiga principer så gäller det att vara konsekvent och fälla även små försök till övertramp. Om man inte gör detta så kommer vi se fler företag som följer Telia i spåren och till slut urartar det.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO