Permalänk

DeFeR: Jag skrev bara av mig litegrann angående saker man absolut inte ska göra. Och har man bara riktiga thumbnails så kvittar det nästan hur stor filen är, vill folk se det stort så kan dom vänta även om dom har modem eftersom dom redan har en uppfattning om bilden är värd att se eller ej.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6000 @ 2.54Ghz | Corsair XMS2 2x512MB 5400C4 | Asus P5B | Radeon X1900XT | Raptor 74GB | 2x WD 320GB| Creative X-Fi
Fujitsu Lifebook P1032 | Transmeta Crusoe 700MHz | 6h Full load

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaustic_Overburn
DeFeR: Jag skrev bara av mig litegrann angående saker man absolut inte ska göra. Och har man bara riktiga thumbnails så kvittar det nästan hur stor filen är, vill folk se det stort så kan dom vänta även om dom har modem eftersom dom redan har en uppfattning om bilden är värd att se eller ej.

Okej. men då är jag med. Håller med dig fullständigt.
Den som väntar på något gott väntar inte förgäves,
som man brukar säga!

Visa signatur

[AMD XP2100+] [AMD Thunderbird 950Mhz] [Industri datorn på 133Mhz] Bilder finns på: http://www.moddning.com

Permalänk
Medlem

Skulle det gå att omvanlda RGB signalen till komposit video på något enkelt sätt?

Jag har för mig att jag sett ritningar på väldigt simpla RF-sändare med ~100 meters räckvidd. Dessa vill ha komposit som input. Någon som har länkar till några scheman för sådana sändare? Jag har tappat bort den ur min länksamling.

Permalänk
Medlem

först måste jag säga att det var en schysst guide!!
trevligt med ett sådant projekt!!

jobbar själv på ett företag som lagar TV-Apparater...
ska beställa den där kretsen via jobbet som då kostar typ en femma...
allt annat kommer gå på kanske 20-25 kronor max
mycket kan jag få från jobbet också...

postar bilder med min "über" digital kamera sedan

sen måste jag faktiskt säga att jag föredrar

före erat schema...

Det var lite svårt o se när allt är så tätt och otydligt...
förmodligen för de små bilderna, vilket du inte kan hjälpa direkt dårå... men...
det var ändå svårt o se allt blått o så... men men

postar bilder när jag e klar nästa vecka!

Visa signatur

copyright toffie, citera mig om du vill ha ett svar..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toffie
först måste jag säga att det var en schysst guide!!
trevligt med ett sådant projekt!!

jobbar själv på ett företag som lagar TV-Apparater...
ska beställa den där kretsen via jobbet som då kostar typ en femma...
allt annat kommer gå på kanske 20-25 kronor max
mycket kan jag få från jobbet också...

postar bilder med min "über" digital kamera sedan

sen måste jag faktiskt säga att jag föredrar
http://www.hut.fi/Misc/Electronics/circuits/vga2tv/vgascart.g...

före erat schema...
http://www.moddning.com/pix/guider/vgatilltv/vga2tvsc_u.gif

Det var lite svårt o se när allt är så tätt och otydligt...
förmodligen för de små bilderna, vilket du inte kan hjälpa direkt dårå... men...
det var ändå svårt o se allt blått o så... men men

postar bilder när jag e klar nästa vecka!

Trevligt att du gillade guiden!

Skulle gärna vilja veta varför du föredrar hans schema framför vårt? För det är till 100% samma. Förutom att på hans sida så har han etsat, och vi har tagit hans ritning för att göra så
att alla som inte har den möjligheten kan bygga detta. Och vårt schema utgår ifrån ett experimentkort som de flesta har möjlighet till att köpa lätt. Men det var kanske något anant du menade?

Om man sen tycker att schemat är litet så spara bara det och öppna med lämpligt program och zooma in den till 400% eller liknande och det blir hur tydligt som helst. Så det är inga problem.
Vi har som jag sagt innan gjort schemat så litet som möjligt för att den ska bli liten Men det fungerar bra att zooma om man vill ha det större.

(Ang priserna har jag själv jobbat med elektronik och vet
precis vad du menar med priserna. Otroligt dyrt att köpa
som privatperson men billigt om man jobbar med det)

Ser fram emot dina bilder nästa vecka!

Visa signatur

[AMD XP2100+] [AMD Thunderbird 950Mhz] [Industri datorn på 133Mhz] Bilder finns på: http://www.moddning.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeFeR
Trevligt att du gillade guiden!

Skulle gärna vilja veta varför du föredrar hans schema framför vårt? För det är till 100% samma. Förutom att på hans sida så har han etsat, och vi har tagit hans ritning för att göra så
att alla som inte har den möjligheten kan bygga detta. Och vårt schema utgår ifrån ett experimentkort som de flesta har möjlighet till att köpa lätt. Men det var kanske något anant du menade?

Alltså... båda schemana kan man använda både för etsning och exp. korts byggen...
man läser de ju på samma sätt...
Men erat schema var lite otydligt när det gällde kondingarna...

Tar mig lite tid o fråga en sak om båda schemana...
http://members.chello.se/jcf/vga/orig.jpg

Här är original schemat... men vafan står det för betäckning
under ettan där... är det ett E eller ??
vad jag vet så finns det inga E som betäckning för ben på IC kretsar

men ok... så kollar jag på erat schema...
http://members.chello.se/jcf/vga/new.jpg

Där ser man inte ens vart R1 går...
man ser från ovansidan att den är ansluten där...
men man ser inte ifall den är ansluten till ben 2...
vilket man kan förstå om man kollar original schemat...
där menar jag att det kan vara lite otydligt...
därför föredrar jag scheman som originalet
ta inte illa upp, för ert schema var färgglatt och för övrigt bra gjort!

Om man sen tycker att schemat är litet så spara bara det och öppna med lämpligt program och zooma in den till 400% eller liknande och det blir hur tydligt som helst. Så det är inga problem.
Vi har som jag sagt innan gjort schemat så litet som möjligt för att den ska bli liten Men det fungerar bra att zooma om man vill ha det större.

http://members.chello.se/jcf/vga/scm.jpg

(Ang priserna har jag själv jobbat med elektronik och vet
precis vad du menar med priserna. Otroligt dyrt att köpa
som privatperson men billigt om man jobbar med det)

ahh eller hur

Ser fram emot dina bilder nästa vecka!

heh... tja... kul ska det bli o se ifall det funkar...
har nåt ATI kort som jag tänkte prova... har iofs 2 stycken...

Visa signatur

copyright toffie, citera mig om du vill ha ett svar..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeFeR
Trevligt att du gillade guiden!

Skulle gärna vilja veta varför du föredrar hans schema framför vårt? För det är till 100% samma. Förutom att på hans sida så har han etsat, och vi har tagit hans ritning för att göra så
att alla som inte har den möjligheten kan bygga detta. Och vårt schema utgår ifrån ett experimentkort som de flesta har möjlighet till att köpa lätt. Men det var kanske något anant du menade?

Om man sen tycker att schemat är litet så spara bara det och öppna med lämpligt program och zooma in den till 400% eller liknande och det blir hur tydligt som helst. Så det är inga problem.
Vi har som jag sagt innan gjort schemat så litet som möjligt för att den ska bli liten Men det fungerar bra att zooma om man vill ha det större.

(Ang priserna har jag själv jobbat med elektronik och vet
precis vad du menar med priserna. Otroligt dyrt att köpa
som privatperson men billigt om man jobbar med det)

Ser fram emot dina bilder nästa vecka!

Han schema följer amerikanska IEC-standard eller vad det nu heter för symbolerna. Det gör inte ditt :).

Använd gärna visio för att göra snygga scheman såsom det ovan fast med europeiska symboler.

Permalänk
Medlem

Ska också ta mig lite tid att svara på dina trevliga frågor!
För det första så jag absolut inte ansvarit för det översta schemat det får du ta med han som gjort det.
Och sen så borde alla fatta att hålen på det kortet är där benen ska gå ner. Sen finns där en undersida! där du kan se hur de ska kopplas. Om du jobbar med tv så verkar det konstigt att du inte kan läsa detta schema. Frågade aldrig de frågorna för att vara otrevlig mot dig. Måste säga att jag gillar ju inte ditt inlägg direkt.
Kan väl hålla oss på en vuxen nivå iaf!

Sen kan kanske inte alla koppla upp det på ett experimentkort
bara för man ha det andra scheamt. Vi har bara gjort detta av en anledning och det är för att hjälpa personer som inte kan allt.

Och skulle det nu vara så svårt så finns där bilder på min hemsida
som man borde kunna se allt på.

(Addade dig på icq innan jag skrev det första svaret för att reda ut det där men du var offline)

Visa signatur

[AMD XP2100+] [AMD Thunderbird 950Mhz] [Industri datorn på 133Mhz] Bilder finns på: http://www.moddning.com

Permalänk
Medlem

okies... nu var det uträtt på ICQ

info om mitt projekt...
Ska bla. använda dessa kablar till mitt projekt...

Hög kvalitéts kabel XGA - 3 meter 55kr

och en guldplätterad scart kabel... - 1,5 meter 63kr

Visa signatur

copyright toffie, citera mig om du vill ha ett svar..

Permalänk
Medlem

toffie.. vill du sälja en sånn VGA kabel te mig? Självklart för ett högre pris men kan inte motstå guldpläterade anslutningar

maila mig på rolle@900aero.com isf..

själv har man gjort den billigaste lösningen men har ingen kabel än.. fick/tog helt sonika allt från skolan o etsade kortet hos en lärare på min gamla grundskola

Permalänk
Medlem

Har skickat mail.
Om någon mer är intresserad är ni välkomna att kontakta mig på JCF@chello.se

Jag vill inte se detta som ett köp o sälj / butiks grejsimojs...
detta är en sambeställning och bör beaktas därefter... (till moderatorerna )

Visa signatur

copyright toffie, citera mig om du vill ha ett svar..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toffie
Har skickat mail.
Om någon mer är intresserad är ni välkomna att kontakta mig på JCF@chello.se

Jag vill inte se detta som ett köp o sälj / butiks grejsimojs...
detta är en sambeställning och bör beaktas därefter... (till moderatorerna )

Visa signatur

||Malum cum malum expoltio est||

Permalänk
Medlem

Tänkte ang drivers till windows.
Vilken Hz är det en tv kör på? Sen är det väll bara 800 600 i upplösning, sen borde man väll ha en fungerande kabel?

Är det 50 eller 60 hz som omvandlarn är byggd för? Vad händer om man har högre hz på skärmen än det?

Mvh Jocke

Visa signatur

Datateknik på Kungliga Tekniska Högskolan.

Permalänk
Medlem

prova att sätta högre hz på din upplösning på datorn än vad skärmen klarar av...
om din skärm inte har skydd för, för hög hz så kommer bilden flimra sidledes eller vertikalt...

bilden kommer rulla med andra ord...
samma sak med tvn

Visa signatur

copyright toffie, citera mig om du vill ha ett svar..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erc
Tänkte ang drivers till windows.
Vilken Hz är det en tv kör på? Sen är det väll bara 800 600 i upplösning, sen borde man väll ha en fungerande kabel?

Är det 50 eller 60 hz som omvandlarn är byggd för? Vad händer om man har högre hz på skärmen än det?

Mvh Jocke

Så enkelt är det tyvärr inte. Utan programvara fungerar det inte.
Om du klickar på Program 1 och Program 2 på hemsidan så
kan du läsa mer om vad programen gör i detalj.

Visa signatur

[AMD XP2100+] [AMD Thunderbird 950Mhz] [Industri datorn på 133Mhz] Bilder finns på: http://www.moddning.com

Permalänk
Medlem

jag kommer i nästa vecka när jag byggt klart kabeln, och om den funkar vilket den bör göra,
göra en mängd tester för att se vad mitt gfx kort klarar och vad programmen klarar av.

Visa signatur

copyright toffie, citera mig om du vill ha ett svar..

Permalänk
Medlem

okej, va synd, ska kolla upp vad programen gör. Tänkte använda mig av windows på ett Geforce (4) kort. tror ni det går, såg att det fanns stöd för Gf kort, men gäller det alla gf? Programen är aningen ouyppdaterade som jag ser det

Sen en sak till, märkte att vgakablen inte hade någon blå jord, är det samma jord för alla de tre färgerna?

Mvh Jocke

Visa signatur

Datateknik på Kungliga Tekniska Högskolan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erc
okej, va synd, ska kolla upp vad programen gör. Tänkte använda mig av windows på ett Geforce (4) kort. tror ni det går, såg att det fanns stöd för Gf kort, men gäller det alla gf? Programen är aningen ouyppdaterade som jag ser det

Sen en sak till, märkte att vgakablen inte hade någon blå jord, är det samma jord för alla de tre färgerna?

Mvh Jocke

Tyvärr är det så att programen är oupdaterade, lite synd faktiskt.

Ang skärmen/jorden så är det ju samma jord till alla, fast det kan vara olika kablar för de olika skärmningarna. Kan vara så att du fått tag på en dålig kabel. Är där ingen speciell för de olika så får du använda samma jord.

Visa signatur

[AMD XP2100+] [AMD Thunderbird 950Mhz] [Industri datorn på 133Mhz] Bilder finns på: http://www.moddning.com

Permalänk

Man borde faktiskt kunna ställa in saker och ting i PowerStrip, om man tex vill ha 16:9 tex... bara man har all data man behöver så kan man ställa in syncen rätt...

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6000 @ 2.54Ghz | Corsair XMS2 2x512MB 5400C4 | Asus P5B | Radeon X1900XT | Raptor 74GB | 2x WD 320GB| Creative X-Fi
Fujitsu Lifebook P1032 | Transmeta Crusoe 700MHz | 6h Full load

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaustic_Overburn
Man borde faktiskt kunna ställa in saker och ting i PowerStrip, om man tex vill ha 16:9 tex... bara man har all data man behöver så kan man ställa in syncen rätt...

Inte helt omöjligt, inget jag provat. Men det finns stor risk
för att det fungerar med det så som du beskriver det.

Visa signatur

[AMD XP2100+] [AMD Thunderbird 950Mhz] [Industri datorn på 133Mhz] Bilder finns på: http://www.moddning.com

Permalänk
Medlem

hehe DeFeR
"Men det finns stor risk för att det fungerar "

Visa signatur

copyright toffie, citera mig om du vill ha ett svar..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toffie
hehe DeFeR
"Men det finns stor risk för att det fungerar "

Misstänker att du syftar på "risk", borde kanske vara chans.
Men det bjuder jag på

Visa signatur

[AMD XP2100+] [AMD Thunderbird 950Mhz] [Industri datorn på 133Mhz] Bilder finns på: http://www.moddning.com

Permalänk
Medlem

hehe... men det var så skönt svar när du skrev risk

Visa signatur

copyright toffie, citera mig om du vill ha ett svar..

Permalänk

Man kan ju ställa in Geometry, hur mysko upplösning som helst och sedan kan man ställa in både HSync och VSync med PowerStrip, funkar fint i Win95 - WinXP. För linuxtjommar så får ni helt enkelt leka med /etc/X11/XF86Config eller nått i stil med det beroende på vad ni har för dist.
Jag är 99% säker på att det funkar att få diverse underliga bildformat med Powerstrip, och 16:9 borde inte vara nått problem. När jag har fixat min converter så lägger jag nog ut profiles för olika format så att folk lätt kan få sin att fungera utan krångel.
Dock kommer jag inte lägga ut NTCS och det kommer ta lite tid innan jag kan lägga ut 16:9 PAL. Så fort jag hittar en WideScreen-TV som har bra support för NTSC så kommer nog dessa format också.
Hoppas man kan övertyga diverse spel att inte ändra på upplösningen allt för mycket,
men skulle det inte vara fint att kunna sitta med sin mITX och köra N64-spel med kristallklar bild på TV:n och en joypad i handen... *drömma* (Observera att det är illegalt att köra ROM-images som du inte äger kasetten till! Men vem har en GameBoy som går att koppla till TV:n? Inte många sånna GameBoy classic, nej)
Det blir garanterat en mITX plexikub för de pengar jag tjänar in i sommar

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6000 @ 2.54Ghz | Corsair XMS2 2x512MB 5400C4 | Asus P5B | Radeon X1900XT | Raptor 74GB | 2x WD 320GB| Creative X-Fi
Fujitsu Lifebook P1032 | Transmeta Crusoe 700MHz | 6h Full load

Permalänk
Medlem

har just byggt en matx htpc, och en kristallklar bild i windows skulle man ju inte tacka nej till. Jag och pappa kanske blir klara med vår låda ikväll Skulle vara roligt om du Kaustic_Overburn skulle kunna fixa några profiler till powerstrip så det bara är att ladda. Men man ska väll bara ställa in v och hsync till rimliga värden sen 800 600 i upplösning?

Ja tack för mig, kommer in senare tjo!

Visa signatur

Datateknik på Kungliga Tekniska Högskolan.

Permalänk
Avstängd

hahaha....fan va irriterad jag blir...

jag har sett ett kopplingsschema för den här kretsen förut och jag har spenderat flera timmar/dagar för att få den att fungera men det gick inte så jag har slängt den åt helvete om ni ursäktar språket....

nu sitter jag å läser här åsså står det att man måste ha ett program..gud vad irriterad man blir

men nu ska jag leta fram grejjerna å bygga ihop den...
måste ha en IRC box..

Visa signatur

[NF7-S 2.0]-[XP2400+ @ 200x10]-[2x Twinmos Winbond 256Mb @ 400Mhz]-[PoV Gf4 4200 8x 128Mb @ 290/610]-[Seagate Barracuda 7200.7 120Gb 8Mb Sata]-[Atx Fulltower]-[ICQ:62744082]-[Http://sYph.ath.cx]

Permalänk
Medlem

ja nu har vi byggt klart den lilla convertern, Nu till problemet att få bild, har testat att ställa in med powerstrip med hjälp av http://www.hut.fi/Misc/Electronics/faq/vga2rgb/calc.html men till inget lyckat resultat, har fått några bilder som har blinkat och har åkt fram och tillbaka över skärmen

Finns det någon annan sida med motsvarande syncinställningar för olika moder på vga utgången? Tror ni det kan vara något hårdvarufel på kortet vi lött?

Och hur går det med profilerna till powerstrip?

Visa signatur

Datateknik på Kungliga Tekniska Högskolan.

Permalänk
Medlem

Hej igen. Nu har jag testat ännu mera. Har fått en bild som är okej. Alla färger är fina, men det känns som om jag har för många linjer i yled. Se bifogad bild för de inställningar jag gjort i powerstrip.

Sen till ett annat problem jag märkt. Det är att när man spelar upp en film så ser man bara halva rutan samt att det går otroligt långsamt. Kan det verkligen ha att göra med syncen?

Mvh Jocke

Visa signatur

Datateknik på Kungliga Tekniska Högskolan.

Permalänk
Medlem

hjälp..

någon som har ett kopplings shema eller nåt på hur en skärm sladd ser ut kopplad till pinsen så man slipper skära upp den.. om man tex vill bara ha en hona port på vga adaptern bara så tar man en Hane-hane sladd mellan datorn o mojängen.... o samma sak på s scart vore skyst

Permalänk
Medlem

Re: hjälp..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blaze84
någon som har ett kopplings shema eller nåt på hur en skärm sladd ser ut kopplad till pinsen så man slipper skära upp den.. om man tex vill bara ha en hona port på vga adaptern bara så tar man en Hane-hane sladd mellan datorn o mojängen.... o samma sak på s scart vore skyst

Jag vet inte jag missförstår dig nu, men om jag tänker rätt
så har du vilka stift det är på schemat. Sen är det ju bara att
mäta om man vill för att se att det är rätt men vad jag vet
så är alla pin to pin. Och då borde du kunna få rätt på det.
För du har ju både VGA-kablen och scart kablen på bilden.

Eller det var kanske inte så du menade? Jag kanske är helt fel ute!

(För att se det tydligare så kan du ladda ner det och zooma in.)

Visa signatur

[AMD XP2100+] [AMD Thunderbird 950Mhz] [Industri datorn på 133Mhz] Bilder finns på: http://www.moddning.com