VGA till TV-adapter (scart-RGB) [bilder]

Permalänk
Avstängd

Re: hjälp..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blaze84
någon som har ett kopplings shema eller nåt på hur en skärm sladd ser ut kopplad till pinsen så man slipper skära upp den.. om man tex vill bara ha en hona port på vga adaptern bara så tar man en Hane-hane sladd mellan datorn o mojängen.... o samma sak på s scart vore skyst

om du har en manual til en gammal skärm eller nått så kan du ju se där hur dom är kopplade...så gjorde jag iaf...

men har dun inte det så kan du ju ta en diod å ett batteri å sätta en tåt på kontakten sen den andra på kablarna å kolla på det viset...inge svårigheter grabben

Visa signatur

[NF7-S 2.0]-[XP2400+ @ 200x10]-[2x Twinmos Winbond 256Mb @ 400Mhz]-[PoV Gf4 4200 8x 128Mb @ 290/610]-[Seagate Barracuda 7200.7 120Gb 8Mb Sata]-[Atx Fulltower]-[ICQ:62744082]-[Http://sYph.ath.cx]

Permalänk
Medlem

hehe tack förstog mkt bätre nu när ja såg sifrorna på var pinsen skulle va...

Permalänk
Medlem

Alla bara bygger och bygger Ingen som fått konvertern att fungera?

Visa signatur

Datateknik på Kungliga Tekniska Högskolan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erc
Alla bara bygger och bygger Ingen som fått konvertern att fungera?

Jodå, jag vet iaf minst 3 exemplar som fungerar

Men som jag sa innan sätt gärna in en bild när ni blir klara!

Visa signatur

[AMD XP2100+] [AMD Thunderbird 950Mhz] [Industri datorn på 133Mhz] Bilder finns på: http://www.moddning.com

Permalänk
Medlem

Jo kan sätta in en bild, men det ska fungera också, ingen som har fått det att fungera med windows?

Visa signatur

Datateknik på Kungliga Tekniska Högskolan.

Permalänk
Medlem

tänkte använda en 5meters scart någon som har gjort det? stött på problem?

Permalänk
Medlem

kan ju möjligtvis skapa störning...
vet att min 3 meter långa VGA sladd skapar överhörning och störningar
till skärmen den är kopplad till...

går säkert att få bort, men har inte tagit mig tid o undersöka...
kan vara dålig kvalle på kabeln också...

Visa signatur

copyright toffie, citera mig om du vill ha ett svar..

Permalänk
Medlem

ja man skulle prova göra en billig nu och om det funkar bra så kan man ju safta på med Supra AV6 kabel och Supra kontakter

Permalänk

fy faan vad jag vill bygga något sånt här. hade faan suttit helt perfekt till en tvout dator

Visa signatur

surgubbe, familjefar , nörderier i allmänhet

Permalänk

Går det och använda som en sladd att koppla till TV för att se på film? Alltså inte i DOS?

Visa signatur

Set My Path

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golvplankan
Går det och använda som en sladd att koppla till TV för att se på film? Alltså inte i DOS?

Ja det bör inte vara några problem. Har dock inte testat men
kan testa det och hör av mig. Blir först till helgen. Om ingen
annan har möjlighet till att testa det.

Visa signatur

[AMD XP2100+] [AMD Thunderbird 950Mhz] [Industri datorn på 133Mhz] Bilder finns på: http://www.moddning.com

Permalänk
Medlem

Kan inte någon här skriva ett nytt program kanske? Hmm..

Visa signatur

 Mackintåsh: Intel i7-2600 (3.4 GHz) - Gigabyte Z68MX-UD2H-B3 - Gigabyte Radeon HD6870 - Corsair VengeanceLP (4*4 GB) - Corsair Force Series 3 120 GB - OCZ 500W PSU - Dlink DWA-556 (WLAN) - ST Lab F-261 FireWire PCI-E 1394a Card - Apple G5 Case - Apple Mac OS X

Permalänk

Om jag ahr förstått det hela rätt så ska man kunna få det här å fungera med vilket grafikkort som helst man måste bara få till rätt inställningar?
Om det är så är det svårt å få till dem?

Visa signatur

Varför har inte jag någon avatar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matspalats
Om jag har förstått det hela rätt så ska man kunna få det här å fungera med vilket grafikkort som helst man måste bara få till rätt inställningar?
Om det är så är det svårt å få till dem?

Kortet måste klara av att ställa om till rätt frekvens.
Har själv kort som är mindre bra och kort som är
mycket bra. Men ett nytt program som evrstr sa skulle
ju säkert kunna fixa en hel del av de problemen.

Visa signatur

[AMD XP2100+] [AMD Thunderbird 950Mhz] [Industri datorn på 133Mhz] Bilder finns på: http://www.moddning.com

Permalänk

Funderar på å bygga nått kul med mATX och det är ju ganska vanligt att de har VGA men inte TV-Ut integrerat, korten jag funderat på använder nForce 2, som jag förstår det är det en geforce2 kärna som är implementerad.

Skulle det funka?

Antar att TVn måste klara S-video för att det ska funka.

Visa signatur

Varför har inte jag någon avatar?

Permalänk
Medlem

matspalats: Tvn måste ha rgb ingång, det är kravet. sen att du ska kunna ställa in de olika frekvenserna som tvn vill ha. Svideo har inget med detta att göra. Sen har aopen ett moderkort som är nfII matx med svideo out

Visa signatur

Datateknik på Kungliga Tekniska Högskolan.

Permalänk
Medlem

Okej DeFeR, ge oss nu en VHS->VGA converter! *väntar otåligt*

Visa signatur

Scrizze

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erc
matspalats: Tvn måste ha rgb ingång, det är kravet. sen att du ska kunna ställa in de olika frekvenserna som tvn vill ha. Svideo har inget med detta att göra. Sen har aopen ett moderkort som är nfII matx med svideo out

RGB är det samma som Scart...
lättare för vissa att förstå

Visa signatur

copyright toffie, citera mig om du vill ha ett svar..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toffie
RGB är det samma som Scart...
lättare för vissa att förstå

Det behöver det ju ändå inte vara, en hel del billigare tvaparater har endast composite i sin scart, och i viss mån Svideo..

Min SonyTV har tex RGB/composite i ena scarten och svideo/composite i andra.

Permalänk
Medlem

hmmmmz...
aja... tänkte säga det

Visa signatur

copyright toffie, citera mig om du vill ha ett svar..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scrizt
Okej DeFeR, ge oss nu en VHS->VGA converter! *väntar otåligt*

hehe, eller som Teknikmagasinet hade DVD->VHS där skivan
stack ut genom video-adaptern. Jobbade på Kjell & Company och hade en kund som ville köpa en sån. Trodde visst teknik-magasinet och Kjell & Company var samma företag. Hade katalogen med sig och pekade vad han ville ha.
Trodde fan jag skulle dö av skratt när han sa det och pekade. Kunde bara säga till han, fel butik och varan existerar inte.

Kommer inte ihåg texten från katalogen men dom skrev
liknande "drivs på ström/spänning". hmmm jooo vad säger man. hehe

Visa signatur

[AMD XP2100+] [AMD Thunderbird 950Mhz] [Industri datorn på 133Mhz] Bilder finns på: http://www.moddning.com

Permalänk
Medlem

Visa signatur

copyright toffie, citera mig om du vill ha ett svar..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toffie
RGB är det samma som Scart...
lättare för vissa att förstå

Tror inte det, har min dator kopplad till tven med scart just nu men det betyder inte att tvn klarar S-video för det gör den inte. Har testat, nu använder jag en scartkontakt och har kopplat via en composit kontakt.

Tyack för svaren, men om man inte är helt säker på vad man snackar om så tycker jag att man ska hålla tyst eller iaf erkänna att man inte är helt säker, tyvärr är det för många på Swec som uttalar sig om saker helt säkert utan att veta vad dem pratar om.

Visa signatur

Varför har inte jag någon avatar?

Permalänk
Medlem

men om du läste svaret efter en förklara så såg du att jag inte visste helt säkert

men iaf...
jag har inte sagt att för att tvn har scart så klarar den S-VHS...
S-VHS och Composit är heller inte samma sak. RGB och Scart är iofs inte
heller samma sak, då den delar upp färgerna i tre olika sladdar...
så där hade jag ju fel, självklart...
sen finns det ju CMYK som står för Cyan Magenta Yellow Black...
bara ville säga

så visst hade jag fel, men vad jag vet så funkar composit o scart på samma sätt...
det är väl rätt va ??
om du säger att det är fel kan du ju säga till mitt graffe kort att det e fel

iaf... sorry matspalats

Visa signatur

copyright toffie, citera mig om du vill ha ett svar..

Permalänk
Medlem

Hmm, verkar mycket enkelt, men hur var det med bilder, förstod inte det direkt. Filmer funkar skitbra att visas på tvn, men stillbilder flimrar när man kollar på dom på tvn?
Var det så att tvn just är gjort för att visa filmer och därför inte har nån inbyggd funktion för att göra så bilderna funkar bra?

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk
Medlem

Skulle man kunna göra tvärt om? Köra Scart från t ex Video till en Datormonitor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nulleman
Hmm, verkar mycket enkelt, men hur var det med bilder, förstod inte det direkt. Filmer funkar skitbra att visas på tvn, men stillbilder flimrar när man kollar på dom på tvn?
Var det så att tvn just är gjort för att visa filmer och därför inte har nån inbyggd funktion för att göra så bilderna funkar bra?

Bilder borde väl inte vara några problem, jag har gjort ett likande ingrepp på min Amiga och där är bilden knivskarp när man kör RGB, ett fullständigt nöje att sitta med Workbench på en 100Hz TV.

Permalänk
Medlem

ehh... att bilden flimrar är för att du kör en stillbild i 50Hz...
Dr Cain får inte det problemet då det är en hundra hertz istället...

50Hz ~ Femtio uppdateringar per sekund
100Hz ~ 100 uppdateringar per sekund

ju högre du har, desto mindre kan du se flimret.

Visa signatur

copyright toffie, citera mig om du vill ha ett svar..

Permalänk
Medlem

Men jag har 50Hz teve och stillbilden från min DVD flimrar ju inte??

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Medlem

nej men det har nog med att göra att dvdn visar i interlace läge eller nåt sånt där.
jag kan inte de där grejorna exakt...

Visa signatur

copyright toffie, citera mig om du vill ha ett svar..