Microsoft avslutar stöd för Windows Vista den 11 april

Permalänk
Melding Plague

Microsoft avslutar stöd för Windows Vista den 11 april

Efter mer än 10 år i tjänst pensionerar Microsoft Windows Vista genom att avsluta det stödet för operativsystemet, och uppmanar användarna att uppgradera till Windows 10.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja UAC gillade man inte, så stängdes av direkt. Men enligt MS (minns inte källan) så var det för att lära programmerare att inte programmera så att programmen behövde mer rättigheter en vad det egentligen behövde. T.ex en egen programerad calc behöver inte administratörsrättigheter till c:\windows\system32\etc\hosts vilket vissa program i princip hade. Minns Autocad t.ex.

Tyckte vista blev bra efter sp2 faktiskt, mer likt W7. Så lite tråkigt, även om jag vill ju inte själv röra det hela. ME är nog det rickigt svarta fåret i skaran.

Edit:

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Entusiast

"ÅH NEJ!!"... sade ingen

Gillade faktiskt Windows Vistas utseende men det var synd att det var före sin tid med systemkraven.
Hade oturen att köpa en dator med 1GB RAM och Windows Vista... det säger det mesta.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Det skulle dom gjort i samband med Windows 7 lanseringen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Åter igen en radda användare i bekantskapskretsen som kommer att migreras till någon Windows liknande Linux version.

Permalänk
Avstängd

Vista hatades, men mycket pga att Nvidia och AMD och andra tredjepartstillverkare utan för Microsoft hade taskig drivrutiner, osv.

Operativ systemet i sig hade en del väldigt trevliga arkitektoniska förbättringar och nyheter, som WDDM, DirectX 10, UAC (som är ett bra koncept men vars implementation var dålig), etc. Den lade grunden för det som kom att bli Windows 7.

Permalänk
Lego Master

Kan inte påminna mig en enda dator i min omgivning (privat eller på jobb) som kör Vista för tillfället.

Första tanken som slog mig var nog "hade dom inte släppt supporten för det redan?"

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Åter igen en radda användare i bekantskapskretsen som kommer att migreras till någon Windows liknande Linux version.

Kör din bekantskapskrets windows vista ?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Åter igen en radda användare i bekantskapskretsen som kommer att migreras till någon Windows liknande Linux version.

Vad tänker du på då? Mint?

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

I professionellt bruk hoppade många över Vista helt och hållet och inväntade något stabilt, på samma sätt som många sitter kvar med windows 7 än och väntar på att det kommer en värdig uppföljare.
Dessutom så körde de flesta 32 bitars windows Xp även om 64bit fanns.
Medans i Windows Vista så körde nästan alla 64 bitars versionen och steget dit ifrån Windows Xp 32 bitars var extrem. Jag skulle nästan säga att steget var lika stort som mellan Win98 SE och Win XP. Fast det beror på vilka program som man kör..
Jag har dock varit i kontakt med flera windows 7 maskiner som kör 32bitars windows, detta eftersom en uppgradering till 64bit kan gå på mer än vad en ny Volvo kostar. Att kunna använda mer än 3,5GB ram är ej fel, men det kostar..

Nå att supporten/stödet försvinner är inte ett dugg konstigt, detta gör det för alla produkter. Men bara för att ens husgrund än 15 år gammalt och ej byggd enligt senaste standard, så behöver man kanske inte flytta huset och bygga ett nytt. Samma sak gäller windows, för de som kör lite mer komplicerade program i Windows så är det inte bara att byta OS hur enkelt som helst utan det kan bli bokstavligen svindyrt.

Permalänk

Blev överlycklig när jag fick uppgradera gratis till W7 på min Vista-dator. Har aldrig svurit så mycket över ett OS...

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Åter igen en radda användare i bekantskapskretsen som kommer att migreras till någon Windows liknande Linux version.

Det var när Windows Vista kom som jag bestämde att jag inte ville vara beroende av Windows längre (jag kände att Microsoft tagit fel väg) och då började jag försöka mig på att använda Linux istället. Tog några år innan jag helt och hållet hade migrerat. Visst jag har fortfarande Windows 10 (uppgraderat från Windows 7) som dual boot på bärbara datorn (mest i reserv utifall Linux skulle krångla av någon anledning). Men det är skönt att inte vara beroende av Windows längre.

Kanske blev Vista bättre med nyare hårdvara och service packs men när det kom så kändes det som att hårddisken stod och tuggade hela tiden och allt kändes segt som sirap. Windows 7 är väl egentligen samma som Windows Vista men där de tidiga buggarna fixats till men vid det laget hade jag redan känt att Linux var min grej.

Man måste ändå beundra de som envist fortsatt använda Windows Vista fram tills nu. Att de stått ut menar jag.

Vi firar avslutandet av Vista med lanseringen av AMD Ryzen 5. Ut med gammalt, in med nytt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Vista hatades, men mycket pga att Nvidia och AMD och andra tredjepartstillverkare utan för Microsoft hade taskig drivrutiner, osv.

Så vitt jag vet var ju detta pga det var en helt ny grund. Gamla drivare behövde nu kontrolleras hårdare och du behövde skriva nya 64-bit drivare... något som knappt ens funnits förr.

Så lite förstår man att det gick åt ... H.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronnylov:

Det var när Windows Vista kom som jag bestämde att jag inte ville vara beroende av Windows längre (jag kände att Microsoft tagit fel väg) och då började jag försöka mig på att använda Linux istället. Tog några år innan jag helt och hållet hade migrerat. Visst jag har fortfarande Windows 10 (uppgraderat från Windows 7) som dual boot på bärbara datorn (mest i reserv utifall Linux skulle krångla av någon anledning). Men det är skönt att inte vara beroende av Windows längre.

Kanske blev Vista bättre med nyare hårdvara och service packs men när det kom så kändes det som att hårddisken stod och tuggade hela tiden och allt kändes segt som sirap. Windows 7 är väl egentligen samma som Windows Vista men där de tidiga buggarna fixats till men vid det laget hade jag redan känt att Linux var min grej.

Man måste ändå beundra de som envist fortsatt använda Windows Vista fram tills nu. Att de stått ut menar jag.

Vi firar avslutandet av Vista med lanseringen av AMD Ryzen 5. Ut med gammalt, in med nytt!

Migration till vanliga saker i Linux är inte fel och jag använder Linux till så mycket som jag bara kan. Problemet är extremt lite programutbud milt sagt, där förövrigt programutbudet också suger under Windows.
T.o.m nu jobbar jag med BIM (anvancerad cadmodell) och hitta ett bra sådant program som ej kostar runt 3000kr exkl moms i månaden för licensavgift är ej lätt, men jag letar runt. I linuxvärlden, ja inte är utbudet bätttre.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

I professionellt bruk hoppade många över Vista helt och hållet och inväntade något stabilt, på samma sätt som många sitter kvar med windows 7 än och väntar på att det kommer en värdig uppföljare.
Dessutom så körde de flesta 32 bitars windows Xp även om 64bit fanns.
Medans i Windows Vista så körde nästan alla 64 bitars versionen och steget dit ifrån Windows Xp 32 bitars var extrem. Jag skulle nästan säga att steget var lika stort som mellan Win98 SE och Win XP. Fast det beror på vilka program som man kör..
Jag har dock varit i kontakt med flera windows 7 maskiner som kör 32bitars windows, detta eftersom en uppgradering till 64bit kan gå på mer än vad en ny Volvo kostar. Att kunna använda mer än 3,5GB ram är ej fel, men det kostar..

Nå att supporten/stödet försvinner är inte ett dugg konstigt, detta gör det för alla produkter. Men bara för att ens husgrund än 15 år gammalt och ej byggd enligt senaste standard, så behöver man kanske inte flytta huset och bygga ett nytt. Samma sak gäller windows, för de som kör lite mer komplicerade program i Windows så är det inte bara att byta OS hur enkelt som helst utan det kan bli bokstavligen svindyrt.

Windows XP fanns aldrig som 64bit !!! Windows XP 64bit va Windows 2000 under skalet med 64bit med ett XP gränsnitt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Ja UAC gillade man inte, så stängdes av direkt. Men enligt MS (minns inte källan) så var det för att lära programmerare att inte programmera så att programmen behövde mer rättigheter en vad det egentligen behövde. T.ex en egen programerad calc behöver inte administratörsrättigheter till c:\windows\system32\etc\hosts vilket vissa program i princip hade. Minns Autocad t.ex.

Tyckte vista blev bra efter sp2 faktiskt, mer likt W7. Så lite tråkigt, även om jag vill ju inte själv röra det hela. ME är nog det rickigt svarta fåret i skaran.

Edit:

Ja Vista och Windows 7 var egentligen väldigt lika, speciellt efter att Vista fått 2 service packs. Mycket handlar om att när Windows 7 väl kom ut var programmen mer anpassade för UAC, folk hade generellt mer RAM, större hårddiskar och snabbare processorer, och drivrutinerna hade mognat till sig.

För övrigt var ME väldigt likt Win98SE också och var varken mer eller mindre instabilt än det. Men ingen ville egentligen ha ett till 9x-baserat OS utan man ville gå över till NT-kärnan.

Att supporten för Vista upphör lär inte ställa till lika mycket problem som när den gjorde det för XP. Väldigt få företag bytte från XP till Vista utan gick direkt till Win7. När supporten för Win7 upphör däremot lär det bli liv i luckan.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duckface21:

Windows XP fanns aldrig som 64bit !!! Windows XP 64bit va Windows 2000 under skalet med 64bit med ett XP gränsnitt...

Och XP var en patch till w2k precis som w98 på w95 w7 på vista.
Körde faktiskt xp64 ett tlitet tag men gav upp pga drv stöd.

On:
Installerade faktisk om en vista burk för lite mer än ett halvår sedan en HP AIO och vet vem som använder den. Så det finns vissa. Hitta drv för touchskärmen i w7... jag gav mig inte in på det, Hade inte heller någon licens jag ville avvara.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Duckface21:

Windows XP fanns aldrig som 64bit !!! Windows XP 64bit va Windows 2000 under skalet med 64bit med ett XP gränsnitt...

Man kan diskutera vad dt var för något, enligt wikipedia bestod den till stor del av Windows Server 2003.
https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_XP_Professional_x64_Edi...

Nå ytterst få använde denna vilket var min poäng och uppgradera då från 32 bitars Windows Xp till 64 bitars Vista var nästan som att flyga till månen. Kanske inte riktigt, men för de som hade en hel del hårdvara och mjukvara till datorn var det inget som man bara gjorde över en vecka.

Permalänk
Medlem

Min mormor kör fortfarande med Windows Vista på sin gamla stationära, så jag funderar på att installera Linux åt henne nu när supporten snart läggs ner. Har ni förslag på någon väldigt lättanvänd, resurssnål och gärna Windows-liknande Linux-distribution?

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Ja UAC gillade man inte, så stängdes av direkt. Men enligt MS (minns inte källan) så var det för att lära programmerare att inte programmera så att programmen behövde mer rättigheter en vad det egentligen behövde. T.ex en egen programerad calc behöver inte administratörsrättigheter till c:\windows\system32\etc\hosts vilket vissa program i princip hade. Minns Autocad t.ex.

Fast UAC används ju idag på alla efterföljande MS OS och är inget man bör stänga av.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Min mormor kör fortfarande med Windows Vista på sin gamla stationära, så jag funderar på att installera Linux åt henne nu när supporten snart läggs ner. Har ni förslag på någon väldigt lättanvänd, resurssnål och gärna Windows-liknande Linux-distribution?

Windows liknande vet jag inte men Ubunto, alt mint för prestandan.
https://www.ubuntu.com/
https://linuxmint.com/

Förövrigt så klarar hon sig nog på gamla firefox ändå på sin vista burk. De har ju också tagit bort stödet för vista. Däremot har jag ingen info om Opera. De kanske fortfarande stöder vista, om så är fallet så kan hon använda sin vista till bank, facebook och lite filmer om så behövs.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xeraton:

Min mormor kör fortfarande med Windows Vista på sin gamla stationära, så jag funderar på att installera Linux åt henne nu när supporten snart läggs ner. Har ni förslag på någon väldigt lättanvänd, resurssnål och gärna Windows-liknande Linux-distribution?

Hur ofta har hon använt Microsoftsupporten?
Men ur säkerhetsynpunkt så är linuxdistrubtionen ubuntu bra, det beror lite på vad hon gör vid datorn. Men många användare skulle ej behöva se någon skillnad på denna och Windows. Problemet är när de sparar filer etc, där jag vet flera äldre som har megastora problem med att gå från windows 7, 8, engelsk-> svensk, tom annan bakgrundsbilden få vissa användare att ej veta hur de ska göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Fast UAC används ju idag på alla efterföljande MS OS och är inget man bör stänga av.

OffT:
Så sant stänger inte av det på andras datorer men jag brukar bussa runt lite i windows, samt använda en del program som är lite gamla. På w7 gjorde jag t.ex filingen att aktivera admin kontot sedan ta bort det från user gruppen, så jag var altid superadmin vad jag än gjorde. även i w10 har administrator mer rättigheter än en användare som är med i admin gruppen.

Men i dagsläget får jag nästan aldrig UAC frågor om hur man "tar bort den där irriterande rutan" så idag tycker jag det fungerar helt ok.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Ett tragiskt kapittel i Microsofts historia är alltså slut. Hasta la Vista, Vista!

Windows 7 nästa man till hängning!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Ett tragiskt kapittel i Microsofts historia är alltså slut. Hasta la Vista, Vista!

Windows 7 nästa man till hängning!

Windows 10 sedan, jag väntar tills den dagen Microsoft säger att Windows clientversionerna är för dåliga och alla ska gå över till server. Speciellt defaultinställningen i säkerheten i internet Explorer är något som borde vara olagligt att sänka.
Man kan inte ens gå till www.Google.com utan att Internet Explorer frågar om man vill lägga till ett undantag så man kan komma åt sidan och varnar för att detta är riskabelt. För användare som inte har så hög behörighet så kan de ej sänka den och komma åt websidan www.google.com.
Lite knepigt att brandväggen för port 80 och port 443 ej är blockerade som default, men snart blir väl de det.

Permalänk
Medlem

Skönt att man slipper "utsikten" över en skärm/dator med Vista...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

så här ligger det till alla Windows utgåvor i dag baseras på Windows NT... från NT kommer alla server utgåvor vi har i dag och från varje server utgåva kommer klient operativen ...

nedan är uppbyggnaden

Utgått
Dos = Windows 1.0, Windows 2.0, Windows 3.0, Windows 3.1, Windows 3.11 16bit
Dos = Windows 95, 98, ME 16/32bit

Nuvarande NT system
NT 4.0 = Windows 2000 och XP /32bit
Windows server 2003 = Vista 32/64bit
Windows server 2008 = Windows 7 32/64bit
Windows server 2012 = Windows 8 32/64bit
Windows server 2016 = Windows 10 32/64bit

Utökning
Windows server 2003 = Windows XP 64bit saknar stöd för 32bit halvt stöd finns

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Windows 10 sedan, jag väntar tills den dagen Microsoft säger att Windows clientversionerna är för dåliga och alla ska gå över till server. Speciellt defaultinställningen i säkerheten i internet Explorer är något som borde vara olagligt att sänka.
Man kan inte ens gå till www.Google.com utan att Internet Explorer frågar om man vill lägga till ett undantag så man kan komma åt sidan och varnar för att detta är riskabelt. För användare som inte har så hög behörighet så kan de ej sänka den och komma åt websidan www.google.com.
Lite knepigt att brandväggen för port 80 och port 443 ej är blockerade som default, men snart blir väl de det.

Det är nog lite olika, men jag tror de som numer vill ha ett "tomt skal" som OS bör välja Linux eller något. Windows 10 är mer ett komplett ekosystem. Gillar man inte det så visst, fine. Men att gnälla som vissa gör är som att gnälla över att ens bil inte beter sig som en cykel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duckface21:

så här ligger det till alla Windows utgåvor i dag baseras på Windows NT... från NT kommer alla server utgåvor vi har i dag och från varje server utgåva kommer klient operativen ...

nedan är uppbyggnaden

Egna utgåvor
Windows 1.0
Windows 2.0

Utgått
NT 3.1 = Windows 3.0
NT 3.5 = Windows 3.1
NT 3.51 = Windows 3.11

Nuvarande NT system
NT 4.0 = Windows 95, 98 ME Windows 2000 och XP /32bit
Windows server 2003 = Vista 32/64bit
Windows server 2008 = Windows 7 32/64bit
Windows server 2012 = Windows 8 32/64bit
Windows server 2016 = Windows 10 32/64bit

Utökning
Windows 2000 ombyggd 64bit = Windows XP 64bit

Windows 95 och 98 och ME var absolut inte baserade på NT-kärnan. De hade inget serveroperativ som förlaga.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Windows 95 och 98 och ME var absolut inte baserade på NT-kärnan. De hade inget serveroperativ som förlaga.

stämmer sorry ska försöka ändra det