Elektronikbranschen ryter till mot Copyswede och företrädare för kulturskapare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orfi:

Hade jag kunnat hittat ett kryphål att slippa betala vår Nordkoreanska Tv-licens avgift hade jag också tagit den direkt.
(Mest på grund av att jag inte lyssnat på Sveriges radio eller sett på SVT i över 10 år nu)

Släng ut TV:n och köp en större datorskärm.

Permalänk
Medlem

En tanke som slog mig när jag läste det här är att det är stor sannolikhet att Copyswede har övertygat sig själva och kulturskaparnas organisationer om att exempelvis skapa offline-playlists och synka dem till din mobil/surfplatta/dator är "Privatkopiering" och att det är så man rättfärdigar det internt.

Skulle inte förvåna mig ALLS.

Frågan är, räknas det här som "privatkopiering" enligt lagen, någon juridiskt kunnig här? Jag skulle kunna försöka tolka lagtexterna som lekman, men gissar på att utfallet blir.. diskutabelt. ^^

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. Nätaggregat: Corsair AX 760W 80+ Platinum.
Moderkort: Asus Z97-WS. CPU: Intel i7 4970K. CPU-Kylare: Noctua NH-U14S.
RAM: 4x8GB Corsair Vengeance 1600mhz CAS9 LP. GPU: Asus GTX 970 Strix.
Ljudkort: Asus Xonar Essence STX. SSD: Samsung 830 250GB.
OS: Win 10 Pro. Hörlurar: Sennheiser HD-595. Display: Samsung S27850T. Display: Asus ROG Swift PG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ox4:

För längesedan, efter jag köpte min sista CD, rippade jag hela mitt musikbibliotek till mp3or. Några artister finns där som ännu inte hamnat på spotify (tool, t ex.) men lyssnar ändå oftast på spotify.

Igår märkte jag att det går att slänga in lokala mp3or i en spotifylista, välja att göra listan offline-enabled, och synka den till min mobil! Nu lyssnar jag på Tool på mobilen utan att joxxa med bluetooth eller filhanterare. Helt sjukt...

...och det måste väl räknas som privatkopiering?

Ungefär så, och hur mycket uppskattar du på att Tool förlorar på att du lägger över låtar av dem från en skiva du betalat för till din spellista?

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stenfan:

En tanke som slog mig när jag läste det här är att det är stor sannolikhet att Copyswede har övertygat sig själva och kulturskaparnas organisationer om att exempelvis skapa offline-playlists och synka dem till din mobil/surfplatta/dator är "Privatkopiering" och att det är så man rättfärdigar det internt.

Skulle inte förvåna mig ALLS.

Frågan är, räknas det här som "privatkopiering" enligt lagen, någon juridiskt kunnig här? Jag skulle kunna försöka tolka lagtexterna som lekman, men gissar på att utfallet blir.. diskutabelt. ^^

Det där låter lite väl konspiratoriskt. Tror det är ett starkare vapen att hålla sig till sanningen som är fullt tillräcklig här.
Det här lär inte vara fallet heller eftersom privatkopieringsavgiften inte sätts utifrån specifika program utan möjligheten att nyttja hårdvaran i form av lagringsmedia för att kunna privatkopiera. Alltså, kan du lägga in exempelvis MP3or själv och spela upp dessa så spelar det inte någon roll om du också kan installera spotify.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Tänkte det var likabra att visa en uppdatering på SVTs tittarservice:
Forumet är fyllt av dumma frågor om skitsaker, flera om samma sak. Frågorna ligger kvar överallt och dräller. Jag ställer en rätt så relevant fråga, då det är ett aktuellt ämne på många vis och fick ett svar.
Sedan provade jag söka efter mitt inlägg för att se ifall det låg någon mer kommentar där timmar senare, den fanns inte kvar? Eller?

Jag skrev sedan en "tyck till kommentar" till Support.

Citat:

Ämne: Trasig sökfunktion eller obekväm fråga?

Support

Tycker det är märkligt att om jag söker på följande:
Sökresultat för "Dokumentär copyswede"
Fråga oss (0 träffar)
Din sökning gav inget resultat i Fråga oss

Sedan går jag in på min fråga som både innehåller ordet "Dokumentär" och "Copyswede":
http://www.svt.se/tittarservice/fraga-oss/dialog/1064975#svtT...

Sökfunktionen trasig?
Skrivet av Fredrik Nilsson Ikväll 19.50
Följ inlägget (1 följare) Anmäl inlägg
1 kommentar

Fick då svaret:

Citat:

Hej Fredrik,
svaret på frågan som du ställde om dokumentären var att vi ännu inte hade några planer på att sända den. Eftersom att detta är information som kan förändras har vi den inte publicerad för allmänheten, men sparad i vårt forum för att våra programinköpare ska kunna finna ditt och andras önskemål.

Vi får över 100 inlägg i forumet varje dag och därför vill vi framhäva de svar som flest tittare kan ha nytta av genom att dölja de mindre vanliga frågorna.

Trevlig kväll!
Per

Per
Ikväll 20.14

Märkligt men okej, det är tydligen ovanligt att folk undrar ifall SVT kommer sända Dokumentären om Copyswede.
Jag köper det resonemanget. Men sen kollade jag listan... fan det kryllar verkligen av frågor som det måste vara många som undrar...

Citat:

Sex och utseende – kvinnliga idrottens villkor

Program

Kommer dokumentären "Sex och utseende – kvinnliga idrottens villkor" att visas igen?
Skrivet av Ingela Tor 18 feb
Läs hela inlägget (1 kommentar)

Klart man sparar den, det måste ju vara en väldigt vanlig fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Släng ut TV:n och köp en större datorskärm.

Funderar starkt på det ungefär var tredje månad när räkningen kommer
Hade jag inte haft en sambo som vill ha en TV, hade det nog blivit så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det där låter lite väl konspiratoriskt. Tror det är ett starkare vapen att hålla sig till sanningen som är fullt tillräcklig här.
Det här lär inte vara fallet heller eftersom privatkopieringsavgiften inte sätts utifrån specifika program utan möjligheten att nyttja hårdvaran i form av lagringsmedia för att kunna privatkopiera. Alltså, kan du lägga in exempelvis MP3or själv och spela upp dessa så spelar det inte någon roll om du också kan installera spotify.

Det är baserat på följande stycke;
"Möjligheten att spara en kopia av en tv-serie, film eller ett musikstycke på sin dator, set top-box eller telefon är en viktig del av vår moderna kulturkonsumtion."

Saxat från:
http://www.svt.se/opinion/kulturorganisationer-om-ersattning

Att "spara en kopia på sin set top-box", kan jag inte tolka på något annat sätt än "offline-filer"-liknande användning. Har du andra förslag är jag givetvis öppen för dem!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. Nätaggregat: Corsair AX 760W 80+ Platinum.
Moderkort: Asus Z97-WS. CPU: Intel i7 4970K. CPU-Kylare: Noctua NH-U14S.
RAM: 4x8GB Corsair Vengeance 1600mhz CAS9 LP. GPU: Asus GTX 970 Strix.
Ljudkort: Asus Xonar Essence STX. SSD: Samsung 830 250GB.
OS: Win 10 Pro. Hörlurar: Sennheiser HD-595. Display: Samsung S27850T. Display: Asus ROG Swift PG279Q.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Ozzed:

Inte per automatik, nej.

Om vi för enkelhetens skull säger att 10Kr återstår efter att spotify tagit sin del, så är det så att jag får dem om du bara lyssnar på min musik, men lyssnar du på andra så delar man på den inkomsten.

Är du premium så är min del alltså 99Kr -spotifys del /totala antalet streams du lyssnat på * de streams som är mina låtar, så det låter krångligt men det är det inte. Man får helt enkelt sin del baserat på antalet streams.

Om du streamat 1000 gånger och 100 av dem varit av mina låtar, så får jag en tiondel av det som du drar in till Spotify den månaden, minus då spotifys 30%.

Känner arr jag inte lyckas förklara detta på ett bra sätt. Men huvudpoängen är i alla fall att om du inte lyssnar på en viss artist en viss månad så får denne inte betalt av dina pengar den månaden.

Jo jag förstår precis, hade bara inte en aning om att det funkade på det viset. Trodde att summan var fastställd per låt, att om jag bara lyssnade på en enda låt en månad så fick den artisten nått enstaka öre och att Spotify sen "snodde" resten. Men det är klart, då hade det ju inte funkar för folk som lyssnade på musik för mer än 99kr per månad, hade inte tänkt så långt helt enkelt

Tillbaks till topic kanske så tycker jag nog att det konstigaste med kassettavgiften är hårddiskar, jag kan kanske (egentligen inte) gå med på att folk har musik på sina mobiltelefoner (även om köpet av musiken på exempelvis iTunes borde betala möjligheten att ha musiken på mobilen) och brännbara CD-skivor men att en hårddisk som går att lagra så olika mängder data på ska ha en avgift för att den går att använda till en viss typ av data är ju faktiskt helt befängt. Att det sen bara gäller externa hårddiskar (om jag fattat det rätt) gör det ännu mer konstigt.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Andra gemensamma beteenden vi svenskar delar med nordkoreanska ledaren är att äta frukost och tar sig en piss då och då. Frågan är väl vad man vill ha sagt med detta ;).

Är det månne att påpeka att vi är lite lika en totalitär regim så som Storbritannien , Norge, Danmark, Tyskland, Frankrike, Australien och Japan som också har liknande form av TVsändningar månne?

Fast i Storbritannien får du ha tv i ditt hem utan att betala tv licens, om du inte använder den till att titta på live broadcast, eller inspelninger av live broadcast.

Det enda du gör är kontakta dom och säger du bara använder tv'en till dvd/bluray/tv spel och du slipper betala.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stenfan:

Det är baserat på följande stycke;
"Möjligheten att spara en kopia av en tv-serie, film eller ett musikstycke på sin dator, set top-box eller telefon är en viktig del av vår moderna kulturkonsumtion."

Saxat från:
http://www.svt.se/opinion/kulturorganisationer-om-ersattning

Att "spara en kopia på sin set top-box", kan jag inte tolka på något annat sätt än "offline-filer"-liknande användning. Har du andra förslag är jag givetvis öppen för dem!

Yes. Men det är fortfarande inte mjukvaran som blir avgiftsbelagd utan det är hårdvaran. Och hårdvaran har inget att göra med om man kan installera spotify specifikt eller hur deras lösningar är uppbyggda utan kan du trycka in dina gamla mp3pr så blir enheten avgiftsbelagd ändå. Så alla enheter där du kan trycka in spotify (i runda svängar iaf) har redan avgiften på grund av det enkla skälet att du kan lägga in mp3filer där. Så spotify förändrar ingenting. Och avgiften är inte baserad på mjukvara per se. Läs gärna lagen om upphovsrätt så ser du vad lagen avgifstbelägger.
https://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfat...
Vill du inte leta igenom allt själv så står det under "Rätt till särskild ersättning" § 26 l

För övrigt är din källa inte direkt en faktakolumn utan en kavalkad av åsikter från partiska skribenter. Där står andra tokerier i den kolumnen också. Exempelvis att lagen är modern, att det är en fråga om kultur mot teknikföretag, att slutpris på produkten inte höjs av de här avgifterna och att copyswede gärna "förhandlar" om prisnivåerna vilket är löjeväckande fel.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orfi:

Funderar starkt på det ungefär var tredje månad när räkningen kommer
Hade jag inte haft en sambo som vill ha en TV, hade det nog blivit så.

Går ju att se viss TV även utan en TV, via en dator. SVT Play för SVT-skiten, och sen har du Magine för vanliga tv-kanaler, men det kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Går ju att se viss TV även utan en TV, via en dator. SVT Play för SVT-skiten, och sen har du Magine för vanliga tv-kanaler, men det kostar.

Fast då ska du betala licens.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Fast då ska du betala licens.

Källa på det? På Radiotjänsts hemsida står det:

Vem ska betala radio- och tv-avgift?

SVAR: Alla hushåll/företag som äger, hyr eller lånar en tv-mottagare (exempelvis tv, digitalbox, video med kanalväljare, inspelningsbar dvd-spelare, dator med tv-kort) ska betala radio- och tv-avgift (enligt 2a § lag om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst).

Med Magine har man inget av ovanstående, eller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orfi:

http://www.copyswede.se/2016/02/vad-du-kanske-inte-visste-om-...
Uppdaterad 11:e Feb 2016 ....

Dom borde döpa namn på denna text till "Vad du inte visste om Copyswede, vi snackar skit om både elektronikbranschen och konsumenterna!".
Hela texten är en enda stor smutskastningskampanj mot elektronikbranschen som dom tror detta handlar om.
Det man inte förstått är att elektronikbranschen själva skiter ju i avgiften, det dom är rädda för är att konsumenterna slutar köpa av dom och istället beställer internationellt eftersom att avgiften upprör konsumenterna som faktiskt betalar avgiften i slutändan, personerna både kulturskapare och elektronikbranschen är beroende av.

Själv har jag bojkottat svensk kultur nästan helt och kommer fortsätta göra det tills Copyswede går i graven. Handlar inte om småpengarna dom vill ha, det är principen. Jag betalar för det jag vill ta del av.

Hade jag kunnat hittat ett kryphål att slippa betala vår Nordkoreanska Tv-licens avgift hade jag också tagit den direkt.
(Mest på grund av att jag inte lyssnat på Sveriges radio eller sett på SVT i över 10 år nu)

Jag hittade en intressant sak i den artikeln, alltså intressant för oss i denna diskussion:
Hur fördelas pengarna?
Det görs årligen mätningar av externa undersökningsföretag där man tar reda på vad som kopieras, hur det kopieras och hur mycket det kopieras. Utifrån resultaten i studierna fördelas pengarna till bland annat dramatiker, författare skådespelare och musiker.

De kan inte titta på denna undersökning och se att privatkopieringen har minskat kraftigt? Eller det är klart de kan men de väljer att inte göra det och att inte redovisa denna aspekt av undersökningen. Visar undersökningen att privatkopieringen har minskat med exempelvis 90% (vilket är en konservativ bedömning enligt mig) så borde också deras totala avgiftsintag minska med 90%. Sen kan man förstås ifrågasätta relevansen och exaktheten i denna undersökning: Vilka är med (jag har aldrig varit med i alla fall) och hur görs urvalet, vilka frågor ställs, görs deltagarna medvetna om syftet med undersökningen, förklaras de olika alternativen genomgående? Men oavsett så kan jag inte tänka mig att den visar något annat än att privatkopieringen har minskat kraftigt.

Skrivet av Stenfan:

Det är baserat på följande stycke;
"Möjligheten att spara en kopia av en tv-serie, film eller ett musikstycke på sin dator, set top-box eller telefon är en viktig del av vår moderna kulturkonsumtion."

Saxat från:
http://www.svt.se/opinion/kulturorganisationer-om-ersattning

Att "spara en kopia på sin set top-box", kan jag inte tolka på något annat sätt än "offline-filer"-liknande användning. Har du andra förslag är jag givetvis öppen för dem!

Skillnaden är att du med Spotify har betalat för att lyssna på innehållet i Spotify, om du gör det via offline-listor, airplay, chromecast eller vad du vill spelar ingen roll för du har rätt att göra det enligt Spotifys avtal utan att betala mer för det. Funktionen för att synka ens "egna" musikfiler via offline-listor däremot kan förstås ses som en form av privatkopiering, och det är det ju också men bara om de filer du synkar är lagligt införskaffade annars är det piratkopiering. Å andra sidan är det ju bara en metod för att få över filer till en enhet och det är motiverar inte någon extra avgift då du (sannolikt) redan har betalt dyrt för möjligheten att privatkopiera till enheten i fråga. Du betalar inte ersättning för en usb-kabel liksom även om den kan användas för att exempelvis flytta filer till din telefon, däremot för telefonen i sig.

Med set top box menar de digitalboxar med inspelningsmöjligheter och som lagen ser ut så är det en form av privatkopiering och därmed ska det innebära avgift. Att kopian i fråga endast kan användas på den boxen hjälper inte i lagens ögon utan det är likväl privatkopiering.

Skrivet av roosterx:

Fast då ska du betala licens.

Nej. Licens behöver man endast betala om man innehar en TV-mottagare och en dator är inte en TV-mottagare enligt domstolsbeslut för något år sedan.

Som jag ser det är lösningen ganska självklar: Om man nu måste ta betalt för möjligheten att privatkopiera ta då betalt för möjligheten att privatkopiera av de som har möjligheten att privatkopiera. Det vill säga de som köper det upphovsrättsskyddade materialet. Säljer man en skiva (eller film osv.) i Sverige så får konsumenten göra kopior för eget bruk och även distribuera detta inom en ganska snäv krets, vill du ha mer betalt för denna möjlighet så ta betalt för denna möjlighet vid försäljningen av din produkt. Det är så det fungerar med alla andra produkter och det finns ingen rimlig förklaring till varför det inte skulle fungera så för dessa produkter också.

Man kan tycka att det blir orättvist för de som köper till exempel skivor, att de får betala för möjligheten att privatkopiera oavsett om de utnyttjar den eller ej, men det är långt ifrån lika orättvist som att ta betalt av alla som köper ett lagringsmedium oavsett om de har köpt upphovsrättsskyddat material som går att privatkopiera eller ej.

Det kan förstås bli tråkigt för en del kulturskapare som då inte kan leva på sitt kulturskapande, men uppenbarligen så är de inte tillräckligt bra för att dra in pengar så det räcker att leva på på ett ärligt sätt och då får de leva på något annat precis som alla andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sae:

Ah, logik...

Problemet är att, i huvudsak, logik inte kan appliceras här.
Vad som egentligen händer är att medelålders+ människor vill ha kvar sin trygga inkomstkälla och vränger lagen på alla möjlilga sätt för det...

Dom kommer alltid att hävda att du har fel, och du att dom har fel.
Vad ingen vill under några som helst omständigheter göra, är att behöva besöka arbetsförmedlingen.

PS: i denna fråga, är staten själv fienden, för att ingen statsanställd vill att sådana här "undersökningar" blir mode...

absolut! för trygghet böjer vi etik såväl som logik, särskilt när försörning av barn ligger på ens axlar.
Men diskussionen måste hållas utanför självcensur, även om den kläs i pragmatism.

Kanske kommer the singularity att rädda oss alla.

Visa signatur

enthooEvolvTGlass; MSI-Z97Gaming9-ACK, 4790K, 32GbRAM, samsung840Evo, Intel520-240gb, Kraken-X61, evga980ti ACS2.0+, seasonic660Wplatinum. Sennheiser PC360, SiberiaV2. WACOMbambooA5. SaitekCyborgEVO. XboX1BTcontroller. NAD3020d + B&W 686 S2
+Lenovo thinkpad s540
World of Tanks, Elite:Dangerous (solo), Star Citizen, anything Co-op

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Man vet ju inte förrän man provat, vilket Spotify är utmärkt för att göra (snygg reklam där ). Att köpa en random CD i butik är däremot inte ett särskilt smidigt eller sannolikt alternativ. Kanske ska vara glad att du fått ihop 2€ iallafall

Hehe, det var mitt svar till en annan person. Jag är inte med i gruppen eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andersson.M:

Absolut inte.. Det är just det som är problemet..
Bara för att "känd artist" får mer klick så får också
"känd artist" mer betalt per klick... Är det rättvist?
Att "känd artist" får bättre betalt totalt är fullt
naturligt eftersom fler klickar...Men inte det andra.

De stora artisterna genererar inte bara mer pengar till Spotify för att de får mer klick, de genererar också pengar i form av reklamvärde och fler som använder tjänsten. Det är inte så konstigt egentligen, och fullt naturligt. Varför skulle det vara ett problem att de får mer pengar? Är man en skicklig förhandlare kan man säkert förhandla upp det med, men är man både en dålig förhandlare och producerar musik som ingen vill lyssna på så är man nog rätt körd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Köper aldrig CD skivor, skulle jag göra det så finns det kopieringsskydd som man ej får kringgå. Varken min dator eller mobil är särskilt ägnade till att kopiera musik jag har köpt. Faktum är att jag endast streamar.

Nu kan jag ha fått detta om bakfoten... Men nu är det väl fullt lagligt att kringå kopieringsskydd i Sverige för att kunna spela upp media på enheter där skyddet inte tillåter det. Däremot får man inte sprida program (och metoder?) för hur man kringgår skydden?

Edit:

Citat:

Skydd för tekniska åtgärder
52 d § Det är förbjudet att utan samtycke från upphovsmannen eller dennes rättsinnehavare kringgå en digital eller analog spärr som hindrar eller begränsar framställning av exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgå en teknisk skyddsprocess, exempelvis en kryptering, som hindrar eller begränsar tillgängliggörande för allmänheten av ett upphovsrättsligt skyddat verk eller kringgå en annan teknisk åtgärd som hindrar eller begränsar sådant tillgängliggörande.

Första stycket gäller inte när någon som lovligen har tillgång till ett exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgår en teknisk åtgärd för att kunna se eller lyssna på verket. Lag (2005:359).

Permalänk
Medlem

@Orfi:
Det finns en kategori skärmar som kallas Public Display https://www.komplett.se/category/10392/bildskarm?subcategory=... . TV's utan TV mottagare och mer fler inputs. Stora datorskärmar helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Tråkigt för henne, jag vet knappt vilka låtar hon gjort, men hade lätt kunnat ta reda på det genom Spotify, som jag betalat för i flera år. En musik CD har jag inte köpt på 15 år, så där lär hon ju inte tjäna några pengar på mig. Blir så ointressant som artist att jag inte ens orkar googla upp en YouTube på något hon gjort. Bra jobbat Taylor.

Det är ju just det. Finns man inte på Spotify idag så finns man inte. Folk orkar inte hålla på med hundra olika musiktjänster skräddarsytt efter skivbolagens/artistens önskemål. Hon får säkert fler cent per spelad låt på Tidal och Apple Music, men inte mer deg totalt sätt eftersom de har så få användare i jämförelse.

En av de fina grejerna med Spotofy är ju just "Discover"-funktionen. Jag som artist får massa gratisreklam och nya lyssnare genom den, och lyssnare blir nöjda då det alltid är kul att upptäcka nytt.

Skrivet av hunden:

Jo jag förstår precis, hade bara inte en aning om att det funkade på det viset. Trodde att summan var fastställd per låt, att om jag bara lyssnade på en enda låt en månad så fick den artisten nått enstaka öre och att Spotify sen "snodde" resten. Men det är klart, då hade det ju inte funkar för folk som lyssnade på musik för mer än 99kr per månad, hade inte tänkt så långt helt enkelt

Tillbaks till topic kanske så tycker jag nog att det konstigaste med kassettavgiften är hårddiskar, jag kan kanske (egentligen inte) gå med på att folk har musik på sina mobiltelefoner (även om köpet av musiken på exempelvis iTunes borde betala möjligheten att ha musiken på mobilen) och brännbara CD-skivor men att en hårddisk som går att lagra så olika mängder data på ska ha en avgift för att den går att använda till en viss typ av data är ju faktiskt helt befängt. Att det sen bara gäller externa hårddiskar (om jag fattat det rätt) gör det ännu mer konstigt.

Det gäller även interna sedan en tid tillbaka. 80Kr per hårddisk för att vara exakt. Så köper man en liten disk för sig 5-600Kr blir det en rätt stor summa procentuellt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag hittade en intressant sak i den artikeln, alltså intressant för oss i denna diskussion:
Hur fördelas pengarna?
Det görs årligen mätningar av externa undersökningsföretag där man tar reda på vad som kopieras, hur det kopieras och hur mycket det kopieras. Utifrån resultaten i studierna fördelas pengarna till bland annat dramatiker, författare skådespelare och musiker.

De kan inte titta på denna undersökning och se att privatkopieringen har minskat kraftigt? Eller det är klart de kan men de väljer att inte göra det och att inte redovisa denna aspekt av undersökningen. Visar undersökningen att privatkopieringen har minskat med exempelvis 90% (vilket är en konservativ bedömning enligt mig) så borde också deras totala avgiftsintag minska med 90%. Sen kan man förstås ifrågasätta relevansen och exaktheten i denna undersökning: Vilka är med (jag har aldrig varit med i alla fall) och hur görs urvalet, vilka frågor ställs, görs deltagarna medvetna om syftet med undersökningen, förklaras de olika alternativen genomgående? Men oavsett så kan jag inte tänka mig att den visar något annat än att privatkopieringen har minskat kraftigt.

Just det här är ju onekligen intressant. Vad är det för typ av undersökningar? Är inte "kassettavgiften" en schablonavgift från början just för att man utgått ifrån att folk "privatkopierar", men aldrig kunnat se i vilken omfattning? Hur kan man då mäta vad som "privatkopieras"? Misstänker att svaret bl.a går att hitta i nästa menig.

Skrivet av snajk:

Med set top box menar de digitalboxar med inspelningsmöjligheter och som lagen ser ut så är det en form av privatkopiering och därmed ska det innebära avgift. Att kopian i fråga endast kan användas på den boxen hjälper inte i lagens ögon utan det är likväl privatkopiering.

Detta skulle kunna gå att mäta med hjälp av t.ex ComHem, d.v.s hur många program som spelas in på ens digitalbox. I så fall undrar jag hur det fungerar med just sådana digital-tv tjänster som exempelvis TiVo som jag har. Betalar jag inte ComHem, likt Spotify, för att kunna spara program på min box, så att jag kan se dem vid ett tillfälle som passar mig?
Och ifall detta räknas som "privatkopiering":
1. Har jag inte då redan betalat ComHem för rätten att göra detta?
2. Borde inte avgiften i så fall läggas på tjänsten/digitalboxen istället?
3. Vad förlorar "kulturskaparna" på detta om det nu är att räknas som "privatkopiering", har de inte redan fått betalt av TV-kanalen som visar deras filmer?

Vad svaret än är så skulle det vara mycket intressant att se undersökningsunderlaget samt resultalt för CopySwedes "externa undersökningsföretag".

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Släng ut TV:n och köp en större datorskärm.

Fanns det tillräckligt bra alternativ hade man ju såklart gjort det, men det gör det inte.

Lagen är förlegad som den för Copyswede. Förr var det självklart att TV = SVT, men nu finns det många andra sätt för att konsumera media på en TV, och långt många fler med en TV som aldrig rör SVT. Därför är själva inköpet och ägandet av en TV inte längre ett tillräckligt bra mått på om man har i syfte att nyttja SVT.

Ett system där man fick någon form av dekoderkort/aktivering/inlogg till SVT Play etc. efter att man betalat sin räkning hade varit ett mycket bättre alternativ istället för att fortsätta jaga folk med Radiotjänst. Men främsta anledningen till att det inte finns är förmodligen att SVT inte vill att det ska finnas alternativ, då de själva inser hur många hem som i sin tur skulle inse att de inte längre behöver SVT.

Det kan liknas lite vid medlemskapet i Svenska Kyrkan.

Om de hade skalat ner avgiften rejält för att bara täcka de viktigaste nyheterna och kanske barnprogram och något enstaka annat program för samhällsinformation hade jag inte haft några större problem med den, men jag vägrar betala för någon annans rätt att se Stjärnorna på slottet.

Permalänk
Medlem

Den här länken, där CopySwede förklara hur avgiften fungerar får mig verkligen att tappa hakan:
http://www.copyswede.se/2016/02/vad-du-kanske-inte-visste-om-...

Låt mig ta ett par exempel:

Varför finns privatkopieringsersättningen?
De som skapat kultur ska få betalt för sitt arbete. Det är rimligt och rättvist att den som kopierar en låt, film eller ljudbok för privat bruk betalar för rätten att göra det. Avgiften, som betalas av elektronikbranschen är låg – för en hårddisk ca 80 kronor, men den totala summan innebär att fler kan leva på sitt arbete i kultursektorn.

Det svenska systemet är modernt och effektivt, och ger dramatiker, författare skådespelare och musiker m fl den ersättning de har rätt till.

Förlåt, fick inte kulturskaparen sin rättmätiga ersättning när man köpte produkten? För man måste väl äga en produkt innan man kan kopiera den? Annars pratar vi såvitt jag vet om PIRATkopiering. Att få att framstå som att någon skulle förlora någonting alls ifall jag skulle göra en kopia som backup av en betald musik-CD är en ren lögn.
"dramatiker, författare skådespelare och musiker m f" har redan fått den ersättningen de har rätt till när jag köpte deras produkt!

Vem är det som betalar?
Det är elektronikbranschen som betalar avgifterna. De senaste åren, när nya produkter kommit ut på marknaden, har dock företagen inte velat betala eller förhandla om avgifterna. Företrädare för svenska kulturskapare har därför tvingats till långa och dyra rättsprocesser mot elektronikföretagen. Hittills har elektronikföretagen inte vunnit ett enda fall, men processerna innebär att delar av de senaste årens betalningar är fördröjda.

Återigen en förvrängning av sanningen. Det är konsumenterna som betalar. Att säga att det är företagen är för att varan redan är såld, och företagen inte längre kan göra ett påslag på priset. Att "Företrädare för svenska kulturskapare", d.v.s CopySwede, har gått till rätten för att dra in en avgift som är ett skämt från första början kan knappast läggas vid elektronikföretagens fötter.
Det är ingen liten offerkofta de arbetar på här.

Varför kampanjar elektronikindustrin mot systemet?
De vill inte betala de avgifter som kulturskaparna har rätt till.

Jag saknar ord. Tydligen motsätter sig inte elektronikföretagen CopySwedes bedrägeriavgift, de "kampanjar" tydligen också. Återigen samma förvrängande av ord...kulturskaparna har rätt till kostnaden av deras verk, och det har de när någon köpt det.

Är privatkopieringsavgiften en skatt?
Nej, det är en avgift som företag betalar. Elektronikföretagen kallar helt missvisande avgiften för en ”gigabyte-skatt” och ”kassettbands-skatt” i sin kampanj för att inte behöva betala.

Återigen missledande propaganda i syfte att felaktigt smutskasta företagens ovilja att betala för en hitte-på avgift. Återigen används ord som "kampanj" för att att man ska uppleva det som att "storbolagen" gått samman för att krossa den stackars kulturskaparen och dennes rätt till ersättning för sina verk.

Elektronikbranschen säger att det inte privatkopieras längre när man streamar på surfplattor och telefoner. Hur vet ni att det privatkopieras?
Vi vet att det privatkopieras eftersom privatkopieringen mäts i användarstudier. Om det inte sker någon privatkopiering på produkterna tas det inte heller ut någon avgift.

Två saker:
1. Källa på det?
2. Att hävda att en produkt kan kategoriseras som "privatkopierad" är inte det relevanta i det här avseendet, och har egentligen aldrig varit. Det är snarare huruvida någon lider av det kostnadsmässigt, andra än CopySwede genom uteblivna intäkter vill säga. Det är lika falska som att hävda inkomstbortfall då en konsument lyssnar på sin inköpta musik (oavsett format) i både vardagsrummet, bilen eller på joggingrundan, istället för att köpa ett exemplar av låten till varje lyssningstillfälle.

Går det inte bara att komma överens med elektronikindustrin? Kan ni inte tala med företag som Samsung och TeliaSonera i Sverige?
Företagen svarar tyvärr inte på sådana inbjudningar och har inte velat föra en dialog med oss. De deltar i en europeisk kampanj för att bli av med privatkopieringsavgiften, och arbetar med advokater och lobbyister som driver frågan åt dem i hela EU. Hittills har dock de globala teknikföretagen inte vunnit ett enda svenskt rättsfall mot kulturskaparna.

Smutskastningen igen. Och varför skulle företagen ens vilja diskutera något så irrationellt som en "privatkopieringsavgift"? Ifall Jehovas Vitten knackade på dörren hemma hos er och ville ha Tionde (10% av en årsinkomst), skulle ni blint betala? Skulle ni ens bjuda in dem för en diskussion?
Och slutligen:

Vad säger politikerna?
Det svenska privatkopieringssystemet stöds idag av samtliga partier.

100% backup från våra folkvald alltså? http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.375740/har-ar-partierna-som-...

Bedragare, lobbyister och rena lögnare är vad jag skulle kalla CopySwede.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wiggin:

Den här länken, där CopySwede förklara hur avgiften fungerar får mig verkligen att tappa hakan:
http://www.copyswede.se/2016/02/vad-du-kanske-inte-visste-om-...

Låt mig ta ett par exempel:

Varför finns privatkopieringsersättningen?
De som skapat kultur ska få betalt för sitt arbete. Det är rimligt och rättvist att den som kopierar en låt, film eller ljudbok för privat bruk betalar för rätten att göra det. Avgiften, som betalas av elektronikbranschen är låg – för en hårddisk ca 80 kronor, men den totala summan innebär att fler kan leva på sitt arbete i kultursektorn.

Det svenska systemet är modernt och effektivt, och ger dramatiker, författare skådespelare och musiker m fl den ersättning de har rätt till.

Förlåt, fick inte kulturskaparen sin rättmätiga ersättning när man köpte produkten? För man måste väl äga en produkt innan man kan kopiera den? Annars pratar vi såvitt jag vet om PIRATkopiering. Att få att framstå som att någon skulle förlora någonting alls ifall jag skulle göra en kopia som backup av en betald musik-CD är en ren lögn.
"dramatiker, författare skådespelare och musiker m f" har redan fått den ersättningen de har rätt till när jag köpte deras produkt!

Vem är det som betalar?
Det är elektronikbranschen som betalar avgifterna. De senaste åren, när nya produkter kommit ut på marknaden, har dock företagen inte velat betala eller förhandla om avgifterna. Företrädare för svenska kulturskapare har därför tvingats till långa och dyra rättsprocesser mot elektronikföretagen. Hittills har elektronikföretagen inte vunnit ett enda fall, men processerna innebär att delar av de senaste årens betalningar är fördröjda.

Återigen en förvrängning av sanningen. Det är konsumenterna som betalar. Att säga att det är företagen är för att varan redan är såld, och företagen inte längre kan göra ett påslag på priset. Att "Företrädare för svenska kulturskapare", d.v.s CopySwede, har gått till rätten för att dra in en avgift som är ett skämt från första början kan knappast läggas vid elektronikföretagens fötter.
Det är ingen liten offerkofta de arbetar på här.

Varför kampanjar elektronikindustrin mot systemet?
De vill inte betala de avgifter som kulturskaparna har rätt till.

Jag saknar ord. Tydligen motsätter sig inte elektronikföretagen CopySwedes bedrägeriavgift, de "kampanjar" tydligen också. Återigen samma förvrängande av ord...kulturskaparna har rätt till kostnaden av deras verk, och det har de när någon köpt det.

Är privatkopieringsavgiften en skatt?
Nej, det är en avgift som företag betalar. Elektronikföretagen kallar helt missvisande avgiften för en ”gigabyte-skatt” och ”kassettbands-skatt” i sin kampanj för att inte behöva betala.

Återigen missledande propaganda i syfte att felaktigt smutskasta företagens ovilja att betala för en hitte-på avgift. Återigen används ord som "kampanj" för att att man ska uppleva det som att "storbolagen" gått samman för att krossa den stackars kulturskaparen och dennes rätt till ersättning för sina verk.

Elektronikbranschen säger att det inte privatkopieras längre när man streamar på surfplattor och telefoner. Hur vet ni att det privatkopieras?
Vi vet att det privatkopieras eftersom privatkopieringen mäts i användarstudier. Om det inte sker någon privatkopiering på produkterna tas det inte heller ut någon avgift.

Två saker:
1. Källa på det?
2. Att hävda att en produkt kan kategoriseras som "privatkopierad" är inte det relevanta i det här avseendet, och har egentligen aldrig varit. Det är snarare huruvida någon lider av det kostnadsmässigt, andra än CopySwede genom uteblivna intäkter vill säga. Det är lika falska som att hävda inkomstbortfall då en konsument lyssnar på sin inköpta musik (oavsett format) i både vardagsrummet, bilen eller på joggingrundan, istället för att köpa ett exemplar av låten till varje lyssningstillfälle.

Går det inte bara att komma överens med elektronikindustrin? Kan ni inte tala med företag som Samsung och TeliaSonera i Sverige?
Företagen svarar tyvärr inte på sådana inbjudningar och har inte velat föra en dialog med oss. De deltar i en europeisk kampanj för att bli av med privatkopieringsavgiften, och arbetar med advokater och lobbyister som driver frågan åt dem i hela EU. Hittills har dock de globala teknikföretagen inte vunnit ett enda svenskt rättsfall mot kulturskaparna.

Smutskastningen igen. Och varför skulle företagen ens vilja diskutera något så irrationellt som en "privatkopieringsavgift"? Ifall Jehovas Vitten knackade på dörren hemma hos er och ville ha Tionde (10% av en årsinkomst), skulle ni blint betala? Skulle ni ens bjuda in dem för en diskussion?
Och slutligen:

Vad säger politikerna?
Det svenska privatkopieringssystemet stöds idag av samtliga partier.

100% backup från våra folkvald alltså? http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.375740/har-ar-partierna-som-...

Bedragare, lobbyister och rena lögnare är vad jag skulle kalla CopySwede.

Fantastiskt bra frågor och tydliggörande. Copyswede har hållit sig ganska lugna angående sådant dravel tidigare, men de verkar ju uppenbarligen vara under press nu och har accelererat ordentligt i skitsnacksligan!

Apropå allt och inget, var är dokumentären om copyswede med namn copygate som skulle vara släppt igår? Inga uppdateringar på kickstarter eller andra ställen, ingen info på något håll...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Tillbaks till topic kanske så tycker jag nog att det konstigaste med kassettavgiften är hårddiskar, jag kan kanske (egentligen inte) gå med på att folk har musik på sina mobiltelefoner (även om köpet av musiken på exempelvis iTunes borde betala möjligheten att ha musiken på mobilen) och brännbara CD-skivor men att en hårddisk som går att lagra så olika mängder data på ska ha en avgift för att den går att använda till en viss typ av data är ju faktiskt helt befängt. Att det sen bara gäller externa hårddiskar (om jag fattat det rätt) gör det ännu mer konstigt.

Det är kopia (/backup) och inte privat kopiering som du nämner här.
Dom kan inte få inkomstbortfall för att du lyssnar på musik på flera plattformar.

Köpt orginal som du GER bort EN kopia till EN i din närmsta krets.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Precis som nämnts ovan så ska kassettersättningen täcka inkomstbortfall, så att så länge du kopierar egna köpta produkter för eget bruk så kan det knappast klassas som inkomstbortfall. Digitalboxen är lite gråzon, eftersom det ändå handlar om att spela in från tv, t.ex. kan det då gälla att du spelar in en film eller en serie för att ha den hemma, och då blir det faktiskt ett inkomstbortfall eftersom du då i så fall inte knallar till hemmakväll för att köpa sagda film/serie för att ha hemma. Här blir det ändå en intressant juridisk fråga om det handlar om en film/serie eller ett program i övrigt som inte går att köpa. SVTs produktion betalas t.ex. med licenspengar och inget av deras material kostar pengar att införskaffa egentligen eftersom vi redan betalat det genom licensen, så all ren SVT-produktion (alltså inte filmer/serier) borde inte omfattas av det här.

I övrigt dock, har du köpt musik eller film, och använder hårdvara för att förflytta den mellan dina olika egna medier, så blir det inte inkomstbortfall, och då finns det ingen grund för kassettersättning.

edit: ett sätt att lösa det på vore faktiskt att vända på logiken: låt upphovsrättsindustrin påvisa inkomstbortfallet som skapas av diverse enheter för att de ska få igenom en kassettavgift på dessa. Bevisningen är fri i svensk rätt, så då får industrin som kränger enheterna då också möjligheten att bidra med sin bevisning för varför vissa enheter inte ska innefattas. Men då vill jag också att domstolarna blir bättre på att gå igenom bevisen, och inte bara acceptera en "undersökning" rakt upp och ner. Låt dem verkligen visa att det blir ett inkomstbortfall, det ska inte räcka bara med att säga att det sker privatkopiering.

Permalänk
Medlem

@Ampen
Bland det bästa jag läst kring hela den här debatten. Det här är exakt det som behövs, ifall man inte bara skrotar eländet rakt av.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Man måste lyssna på minst 30 sekunder av låten. Detta gäller också för att den ska räknas in när spotify gör sina "similar artists" och "recommended for you" och så vidare, så du snuvar inte folk på pengar om du hoppar över de sista 5 sekunderna på en låt

Om låten i fråga är kortare än 31 sekunder måste dock hela lyssnas på för att det ska räknas.

Tackar och bockar, och mycket bra att det är så!

Följdfråga: är det 30 sekunder totalt (hoppat runt i låten lite och lyssnat några sekunder här, några där), eller 30 sekunder i ett svep? Inte viktigt, men tänkte bara om du råkar veta.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Nu vet inte jag om detta redan har diskuterats, men Copyswede skriver nedanstående på sin hemsida.

"Av undersökningen framgår att 47 % av de tillfrågade som har tillgång till en dator privatkopierat ljudfiler eller rörlig bilder. I åldersgruppen under 29 år svarade 65 % av de tillfrågade att de kopierat ljudfiler eller rörlig bild till sin dator."

Jag kan absolut köpa att 47% av de tillfrågade har privatkopierat, alla vi här inne har privatkopierat någonting, det är jag tämligen säker på. Däremot, är det de enda vi gör med våra datorer? Min hårddisk i min dator innehåller inget privatkopierat i dagsläget men den har gjort det, enstaka tillfällen för länge sedan. Att de fått fram de siffrorna är ju, som Klas säger i dokumentären, beroende på hur frågan ställs. Hade de frågat "Har du något privatkopierat upphovsrättsskyddat materiel på din mobiltelefon eller dator idag?" så hade de siffrorna sett heeeeelt annorlunda ut.

Så nej, datorer, mobiltelefoner, usb-minnen osv är inte särskilt ägnade åt privatkopiering.

Tack för mig!

Visa signatur

Stationär: R7 3700X - Strix B450-F - 2x16GB DDR4 3200MHz CL16 - RTX 2070 Super - 970 EVO Plus 1TB - 750W 80+ Gold - Fractal Design Define C - BenQ EX3501R
Bärbar: MacBook Pro 13 M1
Mobil: Apple iPhone 12 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Tackar och bockar, och mycket bra att det är så!

Följdfråga: är det 30 sekunder totalt (hoppat runt i låten lite och lyssnat några sekunder här, några där), eller 30 sekunder i ett svep? Inte viktigt, men tänkte bara om du råkar veta.

Det var intressant. Antar att det är totalt eftersom API't inte skickar ut att man bytt spår om man hoppar runt i samma låt, men det är på den öppna delen, på den stängda kanske de har helt andra triggers eller vad det heter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.