Elektronikbranschen ryter till mot Copyswede och företrädare för kulturskapare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av g146:

Så när vi börjar betala dessa korkade summor får man privatkopiera? Kanske ska börja planera att sätta upp en FTP mellan några "vänner" och privatkopiera saker...

Ja det är lagligt att privatkopiera sedan väldigt länge. Det har gått bra i herrans massa år att dela med sig till sina närmsta av det material du lagligen inköpt och som inte har kopieringsskydd. Problemet är väl dels att den typen av mediekonsumtion är nära nog utdöd och att du säger "vänner" vilket troligen kommer resultera i att ni kommer piratkopiera snarare än privatkopiera och det är fortfarande olagligt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

För längesedan, efter jag köpte min sista CD, rippade jag hela mitt musikbibliotek till mp3or. Några artister finns där som ännu inte hamnat på spotify (tool, t ex.) men lyssnar ändå oftast på spotify.

Igår märkte jag att det går att slänga in lokala mp3or i en spotifylista, välja att göra listan offline-enabled, och synka den till min mobil! Nu lyssnar jag på Tool på mobilen utan att joxxa med bluetooth eller filhanterare. Helt sjukt...

...och det måste väl räknas som privatkopiering?

Visa signatur

enthooEvolvTGlass; MSI-Z97Gaming9-ACK, 4790K, 32GbRAM, samsung840Evo, Intel520-240gb, Kraken-X61, evga980ti ACS2.0+, seasonic660Wplatinum. Sennheiser PC360, SiberiaV2. WACOMbambooA5. SaitekCyborgEVO. XboX1BTcontroller. NAD3020d + B&W 686 S2
+Lenovo thinkpad s540
World of Tanks, Elite:Dangerous (solo), Star Citizen, anything Co-op

Permalänk
Medlem
Skrivet av ox4:

För längesedan, efter jag köpte min sista CD, rippade jag hela mitt musikbibliotek till mp3or. Några artister finns där som ännu inte hamnat på spotify (tool, t ex.) men lyssnar ändå oftast på spotify.

Igår märkte jag att det går att slänga in lokala mp3or i en spotifylista, välja att göra listan offline-enabled, och synka den till min mobil! Nu lyssnar jag på Tool på mobilen utan att joxxa med bluetooth eller filhanterare. Helt sjukt...

...och det måste väl räknas som privatkopiering?

Nej, du har bara gjort en kopia åt dig själv och inte till nån i din närmsta krets som är privat-kopiering.

Btw så är det fullt lagligt att knäcka DRM om det är för eget bruk dvs du kan inte spela upp media på din linux maskin ex.

Detsamma måste väl då anses med privatkopiering, så ifall ni får nån som knackar på axeln, påvisa privatkopiering som syfte. Skulle bli roligt å se hur dom tolkar det då

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Skrivet av Motherofgod:

Sedan att Twilight Zound Production skapar musik som ingen vill lyssna på är förstås en ovidkommande liten detalj?

Absolut inte.. Det är just det som är problemet..
Bara för att "känd artist" får mer klick så får också
"känd artist" mer betalt per klick... Är det rättvist?
Att "känd artist" får bättre betalt totalt är fullt
naturligt eftersom fler klickar...Men inte det andra.

Visa signatur

|: AeroCool VS92 Chassi |: Gigabyte Z97P D3 Mobo |: I5 4690K proc | Noctua NH-U12P SE2 Kylare |: 2x4Gb Savage 2400mhz CL11 XMP Ram |: Radeon R9 290X 4Gb D.CU II Grafik |: 1Tb Toshiba HDD |: BeQuiet Kraft 700w Nätagg |: Win10

BTW: https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem

Nu börjar det bli löjeväckande! Kulturskapare som inte jobbar ideellt eller kan egenföretaga är samhällsparasiter i de flesta fall. De ska inte ha en krona skattemedel, det ska gå till med prioriterade områden.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Nej, du har bara gjort en kopia åt dig själv och inte till nån i din närmsta krets som är privat-kopiering.

Btw så är det fullt lagligt att knäcka DRM om det är för eget bruk dvs du kan inte spela upp media på din linux maskin ex.

Detsamma måste väl då anses med privatkopiering, så ifall ni får nån som knackar på axeln, påvisa privatkopiering som syfte. Skulle bli roligt å se hur dom tolkar det då

DRM skydd är bara lagligt att öppna/knäcka vid uppspelning. Att göra det för att flytta DRM skyddat musik är inte lagligt, Windows la ju in möjligheten att kopiera DRM skyddad musik för bra många år sen och det föll ju inte i god jord (MS vågade inte ge sig dig på film och serie branschen).

Sen många år tillbakas kvittar det om 2/3miljoner använder privatkopiering idag, för dessa gör det olagligt i dom flesta fall (dessa har oftas inte koll på DRM skydd ens).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andersson.M:

Absolut inte.. Det är just det som är problemet..
Bara för att "känd artist" får mer klick så får också
"känd artist" mer betalt per klick... Är det rättvist?

Att "känd artist" får bättre betalt totalt är fullt
naturligt eftersom fler klickar...Men inte det andra.

Rättvist eller inte, tack vare att känd artist går med på att ha sina låtar på Spotify så blir användarbasen större. Med större användarbas finns det även en större chans för mindre artister att synas. Hade inte känd artist fått mer pengar per klick så är det möjligt att känd artist hade slutat ha sina låtar på Spotify.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Bra!

Men jag måste lägga min röst hörd i alla fall. Alla andra låter som att ni BARA använder till exempel Spotify för musik.

Ok. Själv har jag aldrig använt en strömmingstjänst för musik, och har inga planer på det. Är det då rimligt att jag ska betala en avgift till dessa "kulturskapare"? All musik jag har, bokstavligen, kommer antingen från spel soundtracks som jag har köpt på till exempel GOG, Humble Bundle, OCRemix eller andra liknande plattformer. Dessa har noll att göra med vad CopySwede påstår sig "kompensera".

Punkt två. Den musiken jag har, har jag till mig själv. Ja, jag har en kopia på min laptop, på min stationära och på min smarta telefon. Ska då _jag_ betala en orelaterad part flera gånger för att lyssna på min eget köpta musik som i alla fall inte får kompensation?

CopySwede är inte rimliga även om man låter bli att blanda in Spotify/etc i bilden.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Bra inlägg, mer verklighetsförankrade diskussioner om vad som är rimligt istället för att bara spela offer och tjata om saker man har "rätt" till. Även om det ställs fast att Copyswede i nuvarande läge verkligen har rätt kan man ju hoppas att de omedelbart efteråt ser över lagen.

Det är ju helt sanslöst att ta ut en avgift för en "tjänst" vars enda syfte är att göra någonting lagligt (kopiering) om det tack vare all DRM inte går att göra på lagligt vis eller utan speciell utrustning ändå.

Det viktigaste enligt mig är dock det här:

Citat:

Han pekar också på att det finns en betalningsvilja hos konsumenter, men inte för saker de inte gör eller använder.

Om jag gillar HBO så skaffar jag HBO och köper Game of Thrones på Blu-ray, om jag gillar CD Project RED köper jag The Witcher 3 på Steam eller GOG. Jag vill inte att mina pengar ska hamna i någon obskyr pott för att istället gå till Magnus Uggla och Björn Skifs.

Radiotjänst och SVT borde också ta till sig det ovanstående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Inte gnälligt, logiskt. Visserligen betalar vi ju för saker vi kanske inte använder genom skatter. Även en som är frisk som en nötkärna hela livet betalar för andras sjukvård, osv.. Men då är ju grejen att det är mer som en försäkring ifall det skiter sig.Kultur är ingen livsnödvändighet och att folk som inte konsumerar en viss kultur ändå ska betala för den är drygt.

Därför är spotify's modell så bra. Om du betalar 99Kr och bara lyssnar på min musik så får jag så att säga hela kakan, efter att spotify tagit sin del, och skivbolag om man nu har något. Men lyssnar du inte på Gessle så är du inte med och betalar honom.

Köper du en Hårddisk, och inte ens lyssnar på musik så är du lik förbannat med och betalar en del av Gessles inkomst.. Det är all bra drygt.

Håller absolut med, har inget emot att betala skatt för att folk ska få bra vård osv utan att bli ruinerade, det tycker jag är viktigt, men som du säger så är kultur ingen livsnödvändighet utan mer en vardagslyx som är väldigt personlig.

Att skiten är baserad på en lögn om att folk fortfarande rippar CD's gör inte saken bättre.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andersson.M:

Får väl då också räkna mig som "kultur" skapare...
Finns också på spotify med flera och kan GARANTERA
att det funkar... På de knappa 2 ÅR som jag haft
musik där har jag "tjänat" hela 2eur!!!!
Men det verkar lite "flytande" hur mycket/lite
man får per klick... Heter man Gessle får man
nog lite mer än om man heter Twilight Zound Production...

Bra där, gör reklam!

Allvarligt talat dock, alla kan kalla sig kulturskapare och digitalt dela sin kultur med andra, men att sedan välja att försöka leva på det då behöver man antingen dela kultur andra "vill" ta del av eller hjälpa andra att upptäcka den.

Vet inte vilken typ av musik du delar med dig av men den kan inte vara värst populär om du fått in 1 EUR per år på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

Bra inlägg, mer verklighetsförankrade diskussioner om vad som är rimligt istället för att bara spela offer och tjata om saker man har "rätt" till. Även om det ställs fast att Copyswede i nuvarande läge verkligen har rätt kan man ju hoppas att de omedelbart efteråt ser över lagen.

Det är ju helt sanslöst att ta ut en avgift för en "tjänst" vars enda syfte är att göra någonting lagligt (kopiering) om det tack vare all DRM inte går att göra på lagligt vis eller utan speciell utrustning ändå.

Det viktigaste enligt mig är dock det här:

Om jag gillar HBO så skaffar jag HBO och köper Game of Thrones på Blu-ray, om jag gillar CD Project RED köper jag The Witcher 3 på Steam eller GOG. Jag vill inte att mina pengar ska hamna i någon obskyr pott för att istället gå till Magnus Uggla och Björn Skifs.

Radiotjänst och SVT borde också ta till sig det ovanstående.

Precis så.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Ozzed:

Därför är spotify's modell så bra. Om du betalar 99Kr och bara lyssnar på min musik så får jag så att säga hela kakan, efter att spotify tagit sin del, och skivbolag om man nu har något. Men lyssnar du inte på Gessle så är du inte med och betalar honom.

Missuppfattar jag det nu eller funkar det så att du alltså får mer pengar av en lyssnare som bara lyssnar på din musik istället för en som lyssnar på två artister? Förutsatt att båda lyssnar på lika många av just dina låtar alltså.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Hade jag hållt på med piratkopiering så hade jag i ren protest börjat tanka ner allt jag kom över och spara på mobilen / Skivor / Whatever, därför dom tar betalt för att jag redan antas göra på så vis. Lite krasst kan man ju undra om dom inte validerar / avsäger sig rätten till rättsliga åtgärder, då dom tar en summa för att man ska kunna kopiera verk.

Permalänk

Så kan jag stämma staten/copyswede på grund DRM? Om jag nu ska betala en avgift så jag kan privatkopiera. Om jag inte kan privatkopiera på grund av DRM så borde jag väl få tillbaka en summa pengar från det jag har köpt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ox4:

För längesedan, efter jag köpte min sista CD, rippade jag hela mitt musikbibliotek till mp3or. Några artister finns där som ännu inte hamnat på spotify (tool, t ex.) men lyssnar ändå oftast på spotify.

Igår märkte jag att det går att slänga in lokala mp3or i en spotifylista, välja att göra listan offline-enabled, och synka den till min mobil! Nu lyssnar jag på Tool på mobilen utan att joxxa med bluetooth eller filhanterare. Helt sjukt...

...och det måste väl räknas som privatkopiering?

Hmm. Jaa du. Det här är jag inte helt hundra på, men som jag förstått det får du göra samma sak i länder som inte tillåter privatkopiering. Flytta över din musik så länge du behåller den själv alltså.
Fast det viktigaste är väl fråga om just din handling motiverar avgift. Orsakar den ett potentiellt inkomstbortfall? Skulle liknande agerande från flertalet personer resultera i förlorad försäljning? Om svaret är nej, så känns det ju inte helt motiverat med kasettavgift här. Det är ju tanken med avgiften.

Skrivet av NodCommander:

Bra!

Men jag måste lägga min röst hörd i alla fall. Alla andra låter som att ni BARA använder till exempel Spotify för musik.

Ok. Själv har jag aldrig använt en strömmingstjänst för musik, och har inga planer på det. Är det då rimligt att jag ska betala en avgift till dessa "kulturskapare"? All musik jag har, bokstavligen, kommer antingen från spel soundtracks som jag har köpt på till exempel GOG, Humble Bundle, OCRemix eller andra liknande plattformer. Dessa har noll att göra med vad CopySwede påstår sig "kompensera".

Punkt två. Den musiken jag har, har jag till mig själv. Ja, jag har en kopia på min laptop, på min stationära och på min smarta telefon. Ska då _jag_ betala en orelaterad part flera gånger för att lyssna på min eget köpta musik som i alla fall inte får kompensation?

CopySwede är inte rimliga även om man låter bli att blanda in Spotify/etc i bilden.

Jag vet inte om rimligheten ökar för din del att slippa betala för att du inte använder strömmade tjänster. Snarare är det väl tvärt om så att du har åtkomst att kopiera hela ditt mediabibliotek till en vän om du önskar detta. Jag som tvärt om ha all min musik från strömmade tjänster har inte möjligheten (lagligt iaf) att kopiera över något så jag kan ju inte ens privatkopiera musiken jag konsumerar.

Men visst är det märkligt, jag håller med dig helt. Hur många avgiftsbelagda lagringsenheter har man dessutom i ett hem? 10? 20? Ska de ha betalt så många gånger fast att man inte privatkopierar längre...

Skrivet av KaffeMedKotlett:

Hade jag hållt på med piratkopiering så hade jag i ren protest börjat tanka ner allt jag kom över och spara på mobilen / Skivor / Whatever, därför dom tar betalt för att jag redan antas göra på så vis. Lite krasst kan man ju undra om dom inte validerar / avsäger sig rätten till rättsliga åtgärder, då dom tar en summa för att man ska kunna kopiera verk.

Nej nej. Du verkar ha missat att det här handlar om två olika begrepp med olika innebörd. Det du pratar om är piratkopiering (som i piratskepp). Copyswede tar inte in pengar för piratkopiering utan de tar in pengar för privatkopiering (som i privatdetektiv).

Skrivet av Frejoh466:

Så kan jag stämma staten/copyswede på grund DRM? Om jag nu ska betala en avgift så jag kan privatkopiera. Om jag inte kan privatkopiera på grund av DRM så borde jag väl få tillbaka en summa pengar från det jag har köpt?

Att ha lagar som inte lirar så bra med varandra är inte olagligt så där kommer du inte vidare förrän du hittar en specifik lag som staten bryter mot.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orfi:

Man får se till att intresset blir större och visa SVT att folket vill se detta. Men chanserna är nog små när SVT är som dom är.

Visa signatur

Nick BF5/2042 - Osterlindh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orfi:

Dom begår ju samma omoraliska illgärningar och dunkar såklart varandra i ryggen. Det här är dessutom en sak vi har gemensam med Nordkorea, statlig television.

Permalänk
Avstängd

Shots fired!

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Missuppfattar jag det nu eller funkar det så att du alltså får mer pengar av en lyssnare som bara lyssnar på din musik istället för en som lyssnar på två artister? Förutsatt att båda lyssnar på lika många av just dina låtar alltså.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte per automatik, nej.

Om vi för enkelhetens skull säger att 10Kr återstår efter att spotify tagit sin del, så är det så att jag får dem om du bara lyssnar på min musik, men lyssnar du på andra så delar man på den inkomsten.

Är du premium så är min del alltså 99Kr -spotifys del /totala antalet streams du lyssnat på * de streams som är mina låtar, så det låter krångligt men det är det inte. Man får helt enkelt sin del baserat på antalet streams.

Om du streamat 1000 gånger och 100 av dem varit av mina låtar, så får jag en tiondel av det som du drar in till Spotify den månaden, minus då spotifys 30%.

Känner arr jag inte lyckas förklara detta på ett bra sätt. Men huvudpoängen är i alla fall att om du inte lyssnar på en viss artist en viss månad så får denne inte betalt av dina pengar den månaden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

@Orfi:

Jag är inte "ute efter" att tjäna storkovan eller leva
på min musik (som jag gör för egen skull). Dock
vet jag att det finns lyssnare. Reklam för min musik
är helt oexisterande...

Visa signatur

|: AeroCool VS92 Chassi |: Gigabyte Z97P D3 Mobo |: I5 4690K proc | Noctua NH-U12P SE2 Kylare |: 2x4Gb Savage 2400mhz CL11 XMP Ram |: Radeon R9 290X 4Gb D.CU II Grafik |: 1Tb Toshiba HDD |: BeQuiet Kraft 700w Nätagg |: Win10

BTW: https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mnemozyne13:

Dom begår ju samma omoraliska illgärningar och dunkar såklart varandra i ryggen. Det här är dessutom en sak vi har gemensam med Nordkorea, statlig television.

Andra gemensamma beteenden vi svenskar delar med nordkoreanska ledaren är att äta frukost och tar sig en piss då och då. Frågan är väl vad man vill ha sagt med detta ;).

Är det månne att påpeka att vi är lite lika en totalitär regim så som Storbritannien , Norge, Danmark, Tyskland, Frankrike, Australien och Japan som också har liknande form av TVsändningar månne?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

....
Fast det viktigaste är väl fråga om just din handling motiverar avgift. Orsakar den ett potentiellt inkomstbortfall? Skulle liknande agerande från flertalet personer resultera i förlorad försäljning? Om svaret är nej, så känns det ju inte helt motiverat med kasettavgift här. Det är ju tanken med avgiften.
....
Jag vet inte om rimligheten ökar för din del att slippa betala för att du inte använder strömmade tjänster. Snarare är det väl tvärt om så att du har åtkomst att kopiera hela ditt mediabibliotek till en vän om du önskar detta. Jag som tvärt om ha all min musik från strömmade tjänster har inte möjligheten (lagligt iaf) att kopiera över något så jag kan ju inte ens privatkopiera musiken jag konsumerar.

Men visst är det märkligt, jag håller med dig helt. Hur många avgiftsbelagda lagringsenheter har man dessutom i ett hem? 10? 20? Ska de ha betalt så många gånger fast att man inte privatkopierar längre...
...
Att ha lagar som inte lirar så bra med varandra är inte olagligt så där kommer du inte vidare förrän du hittar en specifik lag som staten bryter mot.

Håller med dig helt.

Det som blir tydligt är att inte äns SweC, som kan antas ligga över Svenne-snittet när det kommer till visst tekniskt kunnande, verkar 1) förstå vad privatkopiering egentligen handlar om, 2) hur pålägg på priset (avgift) kompenserar för inkomstbortfall, 3) vem som egentligen a) förtjänar b) får, dessa avgiftspengar, 4) hur copyswede kan agera efter eget intresse under former som liknar myndighetsutövande - t.o.m stämma företag osv utan att det kommer upp till vettig debatt. 5) avgöra huruvida en pryl är "särskilt" avsedd för mediespelande, 6) motivera betalning av avgiften för varje ny pryl man köper (t ex SSD/HDD)....

Om vi inte kan komma överrens om hur detta är rimligt, hur ska teknikutmanade politiker ha en chans i h-vete att stå emot lobbyister och annat pack och agera på ett rimligt sätt i frågan?

Att göra detta till en debatt om kulturens roll i samhället är också HEEEELT bisarrt, och beside the point. CopySwede har NOLL med kultur att göra.

Visa signatur

enthooEvolvTGlass; MSI-Z97Gaming9-ACK, 4790K, 32GbRAM, samsung840Evo, Intel520-240gb, Kraken-X61, evga980ti ACS2.0+, seasonic660Wplatinum. Sennheiser PC360, SiberiaV2. WACOMbambooA5. SaitekCyborgEVO. XboX1BTcontroller. NAD3020d + B&W 686 S2
+Lenovo thinkpad s540
World of Tanks, Elite:Dangerous (solo), Star Citizen, anything Co-op

Permalänk
Avstängd

arbetsförmedlingen...

Skrivet av ox4:

Håller med dig helt.

Det som blir tydligt är att inte äns SweC, som kan antas ligga över Svenne-snittet när det kommer till visst tekniskt kunnande, verkar 1) förstå vad privatkopiering egentligen handlar om, 2) hur pålägg på priset (avgift) kompenserar för inkomstbortfall, 3) vem som egentligen a) förtjänar b) får, dessa avgiftspengar, 4) hur copyswede kan agera efter eget intresse under former som liknar myndighetsutövande - t.o.m stämma företag osv utan att det kommer upp till vettig debatt. 5) avgöra huruvida en pryl är "särskilt" avsedd för mediespelande, 6) motivera betalning av avgiften för varje ny pryl man köper (t ex SSD/HDD)....

Om vi inte kan komma överrens om hur detta är rimligt, hur ska teknikutmanade politiker ha en chans i h-vete att stå emot lobbyister och annat pack och agera på ett rimligt sätt i frågan?

Att göra detta till en debatt om kulturens roll i samhället är också HEEEELT bisarrt, och beside the point. CopySwede har NOLL med kultur att göra.

Ah, logik...

Problemet är att, i huvudsak, logik inte kan appliceras här.
Vad som egentligen händer är att medelålders+ människor vill ha kvar sin trygga inkomstkälla och vränger lagen på alla möjlilga sätt för det...

Dom kommer alltid att hävda att du har fel, och du att dom har fel.
Vad ingen vill under några som helst omständigheter göra, är att behöva besöka arbetsförmedlingen.

PS: i denna fråga, är staten själv fienden, för att ingen statsanställd vill att sådana här "undersökningar" blir mode...

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Så när vi börjar betala dessa korkade summor får man privatkopiera? Kanske ska börja planera att sätta upp en FTP mellan några "vänner" och privatkopiera saker...

det där är dock piratkopiering. inte privatkopiering

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Köper aldrig CD skivor, skulle jag göra det så finns det kopieringsskydd som man ej får kringgå. Varken min dator eller mobil är särskilt ägnade till att kopiera musik jag har köpt. Faktum är att jag endast streamar.

Hur domstolar kan tycka att en mobiltelefon kan vara särskilt ägnad till privatkopiering är ett skämt.

Ursäkta men som vanligt så gäller detta privatkopiering. Inte piratkopiering. Hur svårt är det för folk att läsa innan man yttrar sig?

En mobiltelefon är särkilt ägnad åt att ringa. Det är huvudparaden med en telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Enligt antalet streams hon hade innan hon tog bort sin musik var hon den bäst betalda artisten på spotify. Att då anse att man inte får tillräckligt bra betalt säger en hel del om hennes självuppfattning tycker jag.

Tråkigt för henne, jag vet knappt vilka låtar hon gjort, men hade lätt kunnat ta reda på det genom Spotify, som jag betalat för i flera år. En musik CD har jag inte köpt på 15 år, så där lär hon ju inte tjäna några pengar på mig. Blir så ointressant som artist att jag inte ens orkar googla upp en YouTube på något hon gjort. Bra jobbat Taylor.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Sedan att Twilight Zound Production skapar musik som ingen vill lyssna på är förstås en ovidkommande liten detalj?

Man vet ju inte förrän man provat, vilket Spotify är utmärkt för att göra (snygg reklam där ). Att köpa en random CD i butik är däremot inte ett särskilt smidigt eller sannolikt alternativ. Kanske ska vara glad att du fått ihop 2€ iallafall

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

http://www.copyswede.se/2016/02/vad-du-kanske-inte-visste-om-...
Uppdaterad 11:e Feb 2016 ....

Dom borde döpa namn på denna text till "Vad du inte visste om Copyswede, vi snackar skit om både elektronikbranschen och konsumenterna!".
Hela texten är en enda stor smutskastningskampanj mot elektronikbranschen som dom tror detta handlar om.
Det man inte förstått är att elektronikbranschen själva skiter ju i avgiften, det dom är rädda för är att konsumenterna slutar köpa av dom och istället beställer internationellt eftersom att avgiften upprör konsumenterna som faktiskt betalar avgiften i slutändan, personerna både kulturskapare och elektronikbranschen är beroende av.

Själv har jag bojkottat svensk kultur nästan helt och kommer fortsätta göra det tills Copyswede går i graven. Handlar inte om småpengarna dom vill ha, det är principen. Jag betalar för det jag vill ta del av.

Hade jag kunnat hittat ett kryphål att slippa betala vår Nordkoreanska Tv-licens avgift hade jag också tagit den direkt.
(Mest på grund av att jag inte lyssnat på Sveriges radio eller sett på SVT i över 10 år nu)