Elektronikbranschen ryter till mot Copyswede och företrädare för kulturskapare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

för en spelad låt på spotify ligger snittet just nu på 3.4 öre.

Ursäkta off-topic, men har du koll på vad Spotify räknar som en "spelad" låt, är det att man lyssnat från första till sista sekund eller en viss procent av låtlängden eller att man överhuvudtaget börjat spela den?

Varför jag undrar är för att jag alltid brukar se till att lyssna 100% klart på varje låt innan jag växlar till någon annan för att vara säker på att skaparen får sin lilla ersättning.

För övrigt så anser jag som alltid att Copyswede skall förgöras.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

försvinna? nej, aldrig. minska stadigt? ja. det tror jag på

Precis, musiken är nästan helt död på piratscenen när Spotify fick fäste.

Film och serier är svårare nöt och netflix har problem med få tillstånd att sända till Sverige och andra länder runt om EU. Men även den kommer på sikt att dö.

Dock privatkopiering, är död sen många år tillbaks. DRM har varenda låt och film/serie, praktiken piratkopiering blir det.

Skrivet av Jonathanknet:

Går det ens privatkopiera musik o film o spel?
Är inte nästan allt skrivskyddat o därmed svårt o privatkopiera? Krävs väl lite kunskap ändå eller lite googlande?
Om dom nu tvingar på alla denna avgiften så bör det vara ett tvång på att ta ta bort skrivskydden o göra det så pass enkelt att privakopiera som att klicka sig in med ett klick.

Går ja, men är inte enligt lagen just för DRM skyddet. Hade film, musik och serier inte haft DRM skydd, hade privatkopiering varit helt annan fråga.

Idag finns endast piratkopiering eller liknande, du kan inte göra en kopia lagligt (om du inte gillar artister som släpper låtarna själva som kör utan DRM skydd).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ursäkta off-topic, men har du koll på vad Spotify räknar som en "spelad" låt, är det att man lyssnat från första till sista sekund eller en viss procent av låtlängden eller att man överhuvudtaget börjat spela den?

Varför jag undrar är för att jag alltid brukar se till att lyssna 100% klart på varje låt innan jag växlar till någon annan för att vara säker på att skaparen får sin lilla ersättning.

För övrigt så anser jag som alltid att Copyswede skall förgöras.

Man måste lyssna på minst 30 sekunder av låten. Detta gäller också för att den ska räknas in när spotify gör sina "similar artists" och "recommended for you" och så vidare, så du snuvar inte folk på pengar om du hoppar över de sista 5 sekunderna på en låt

Om låten i fråga är kortare än 31 sekunder måste dock hela lyssnas på för att det ska räknas.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Elefanterna vill ha mera pengar, betalar politikerna under bordet och Svensson får det sura äpplet.
Inte mycket nytt här inte

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Har jag förstått det rätt då jag tror att avgiften läggs på på kostnaden av tex telefoner och MP3-spelare och att jag då som konsument betalar extra för att för att personer som jag inte vet vilka de är ska få betalt för att skapa kultur som jag inte ens skulle lyssna på med någon annans öron, och det här baseras på att kanske 5 personer i Sverige fortfarande tar sig mödan att rippa en CD och lägga in på telefonen?

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andersson.M:

Får väl då också räkna mig som "kultur" skapare...
Finns också på spotify med flera och kan GARANTERA
att det funkar... På de knappa 2 ÅR som jag haft
musik där har jag "tjänat" hela 2eur!!!!
Men det verkar lite "flytande" hur mycket/lite
man får per klick... Heter man Gessle får man
nog lite mer än om man heter Twilight Zound Production...

Sedan att Twilight Zound Production skapar musik som ingen vill lyssna på är förstås en ovidkommande liten detalj?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Har jag förstått det rätt då jag tror att avgiften läggs på på kostnaden av tex telefoner och MP3-spelare och att jag då som konsument betalar extra för att för att personer som jag inte vet vilka de är ska få betalt för att skapa kultur som jag inte ens skulle lyssna på med någon annans öron, och det här baseras på att kanske 5 personer i Sverige fortfarande tar sig mödan att rippa en CD och lägga in på telefonen?

Just. Men enligt undersökningar som Copyswede beställt (och som naturligtvis är helt neutrala och inte alls utformade för att vinkla det till att folk privatkopierar) så privatkopierar i princip alla, men många vet inte ens om det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

En enkel fråga:
Cloud.
Hur mycket skall jag betala för att använda molnet?
Och än mer intressant, hur mycket skall moln-företagen betala CopySwede?
Tänker först och främst på scenarion då det är gratis för mig som användare, typ DropBox etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hej! Jag är kulturskapare och kan "avslöja" att för en spelad låt på spotify ligger snittet just nu på 3.4 öre. Det låter inte mycket, men för artister som har miljontals streams i månaden blir det en slant. Om de sedan har kassa avtal med sitt skivbolag så borde de omförhandla tycker jag, istället för att gnälla.

Det är ju Spotify och Netflix som gäller idag, där får man enligt avtal inte privatkopiera så det kan omöjligt räknas som det. Copyswede må se till att lagen efterlevs men lagen är inte i takt med tiden.

MVH en artist, kultutskapare osv. Ner med Copyswede!

Ja,det är ju artisterna och den branchen som har sitt eget ansvar att teckna avtal med företag typ Spotify.
Är inte det avtalet bra nog, så får väl ni lösa den saken, eller välja företag och avtal som ni är nöjda med.

Varför skall tredje part betala för ett dåligt avtal?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Ja,det är ju artisterna och den branchen som har sitt eget ansvar att teckna avtal med företag typ Spotify.
Är inte det avtalet bra nog, så får väl ni lösa den saken, eller välja företag och avtal som ni är nöjda med.

Varför skall tredje part betala för ett dåligt avtal?

Precis. Det finns ju fackföreningar för varenda annat yrke så varför inte för artister? Varför ska vanligt folk ta ansvar för att vissa artister är dåliga på att förhandla? Det har jag funderat på.

Sen så spelar det ju ingen roll om du får behålla 100% an dina intäckter om de är 0Kr, men vissa artister verkar tycka att det överhuvudtaget inte är deras eget ansvar att se till att de har mat på bordet om de nu tvunget skall försörja sig enbart på sitt artisteri. Jag tycker det är uselt att skylla sin egen oförmåga på att andra skulle vara snåla.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Just. Men enligt undersökningar som Copyswede beställt (och som naturligtvis är helt neutrala och inte alls utformade för att vinkla det till att folk privatkopierar) så privatkopierar i princip alla, men många vet inte ens om det.

Var det inte imorgon som var det nya releasedatumet för dokumentären om Copyswede?

Skrivet av ThomasLidstrom:

En enkel fråga:
Cloud.
Hur mycket skall jag betala för att använda molnet?
Och än mer intressant, hur mycket skall moln-företagen betala CopySwede?
Tänker först och främst på scenarion då det är gratis för mig som användare, typ DropBox etc.

Ge inte Copyswede ideer nu.

Permalänk
Medlem

Enda problemet jag ser är ju att man numera inte kan privat kopiera. Mina CD-skivor går det iaf inte med så vidare jag inte använder mig av något program som kringgår säkerhetssystem...

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Var det inte imorgon som var det nya releasedatumet för dokumentären om Copyswede?

Stämmer bra det

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Helt rätt, speciellt som när de säger att det knappt går att kopiera strömmad musik, det är iallfall svårare än med cd skivor och inte ens tillåtet. Antagligen så trodde väl CopySwede att detta gamla system sonika skulle glömmas bort men har allt slagit om bakfoten.

Rapporterade Sweclockers förresten om att hemsidan stoppa CopySwede hade blvit utsatta för intrång och att de fick dra in databasen som innehöll protestlistan mot CopySwede?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

-Spel? Orka piratkopiera spel när Steam fungerar mycket bättre och enklare.
-Musik? Orkar inte med att peta ihop spellistor man tröttnar på efter en dag, di.fm är mycket smidigare.
-Film? Svensk TV är bland världens sämsta och våra kulturskapare är helt värdelösa, extremt begränsat netflix-utbud pga copyright bullshit(skjuter sina egna fötter), det finns ingen smidigare lösning här. Alla som är för copyright bullshit är sina egna värsta fiender.

Pengarna från privatkopieringsavgiften går till det senare, vår helt värdelösa och usla svenska TV-kulturskapare. De tar pengar från en branch och del av populationen, och matar pengarna till en helt annan kultur.

Håller till viss del med. Steam funkar lysande, vem orkar tanka spel? Kanske fjortisar utan pengar.
Tycker spotify o liknande är helt värdelöst, men det funkar väll säkert bra om man vill ha kommersiell musik...
Däremot svt - är ju typ överlägset bästa kanalerna. Fattar inte alls hypen kring tex alla dessa urusla hbo tv-serier med uselt manus + skådespeleri

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Enligt antalet streams hon hade innan hon tog bort sin musik var hon den bäst betalda artisten på spotify. Att då anse att man inte får tillräckligt bra betalt säger en hel del om hennes självuppfattning tycker jag.

Har för mig hon gjorde ett uttalande om det och menade att det inte är henne det går nöd på, utan att det är svårt för mindre artister att tjäna något vettigt från Spotify. Därav hoppade hon av för att hon kände att hon har möjlighet att påverka branschen.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Ja men att (alla) på sweclockers tankar grejer är väl knappast någon nyhet, vet att vi inte ens får skriva de på forumet så den här kommentaren åker väl bort men de är sanningen, de är helt enkelt en ekonomisk besparing.

Människor som laddar hem content istället för att köpa den är inget annat en ekonomiskt smarta människor.

Sedan de där som kallar sig för kulturskapare, dem kan dränka sig i storsjön, de bidrar inte med ett skit. Elitiska idioter hela högen.

Nu handlar ju artikeln om pivat och inte piratkopiering...

Jag vill starkt hävda att ekonomiska skäl inte alls är grunden till en stor del av piratkopiering utan att det är bekvämlighet som är den starka drivkraften.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bra sagt, Copyswede och film/musikbranschen måste vakna och inse att det är 2016!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

Damage control.. Som sagt, Copyswede kommer att torska..

Permalänk

Med alla kopieringsskydd idag så är privatkopieringen väldigt begränsad. Är enklare att betala för en streamingtjänst än att hålla på och strula med privatkopiering.
Har inte privatkopierat på över tio år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Har för mig hon gjorde ett uttalande om det och menade att det inte är henne det går nöd på, utan att det är svårt för mindre artister att tjäna något vettigt från Spotify. Därav hoppade hon av för att hon kände att hon har möjlighet att påverka branschen.

Sikket jävla trams i så fall. Mindre artister har väl svårt att få ihop till en vettig lön oavsett? Men jag vill mena att man i så fall får skaffa inkomster vid sidan av. Det är ingen rättighet att få en marknadsmässig lön på sitt artisteri om efterfrågan inte finns där.

Spotify som fenomen är ju dessutom ett direkt svar på piratkopiering, som inte ger något alls till artisterna (sett till per spelad låt), och nu har ju folk faktiskt annamat det.. Då är det bara drygt att inte vara där ens fans är. Divigt och högfärdigt rentav. Men visst. Klart hon inte behöver vara på spotify om hon inte vill. Det är ju hennes eget val. Men att våga påstå att man gör det "för små artisters skull" är förbannat löjligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Håller tummarna för en dubbel eggad dom som slår tillbaka.
Jag vill ha tillbaka mina pengar för allmän media som jag köpt i syfte att använda som allt i allo förutom PRIVAT kopiering, det växte jag förbi när CD skivan uppfanns å Dubbelkassetter blev omodernt, eller nja dom funkade bra å spara blandad skit ifrån Commodore
Från 60m så fick man nu plats med bra gode mer på dom stora fina sony banden på 90m xD

edit: Fan Privat kopiering gäller om jag ger bort 1ex, inte tar backup åt mig själv... fan!!! MINA CASH era lurendrejare!!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Just. Men enligt undersökningar som Copyswede beställt (och som naturligtvis är helt neutrala och inte alls utformade för att vinkla det till att folk privatkopierar) så privatkopierar i princip alla, men många vet inte ens om det.

Samma skit som med TV-avgiften alltså.

Jag har absolut inget emot att betala för min underhållning, köper faktiskt massor av CD och LP-skivor då jag tycker det är kul att äga fysiska exemplar av musik jag gillar, även om dom bara står och samlar damm då jag nästan bara använder streaming-tjänster för att lyssna.

Det här är bara nån grej dom har kommit upp med eftersom dom är skitnödiga nu när inte många längre går och betalar för en chansning att dom ska gilla någon sorts kultur då det mesta bara är några musklick bort. Konstnärs-Bertil som vägrar lägga upp sina grejer digitalt då det förstör dennes "artistic vision" kan alltså fortsätta gör sin "konst" för de 12 personer som är intresserade.

Fan vad gnällig jag låter, och kanske en aning självisk, men det beror nog mest på att jag aldrig förstått varför man ska behöva betala för konsumtion som man inte själv konsumerar.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Samma skit som med TV-avgiften alltså.

Jag har absolut inget emot att betala för min underhållning, köper faktiskt massor av CD och LP-skivor då jag tycker det är kul att äga fysiska exemplar av musik jag gillar, även om dom bara står och samlar damm då jag nästan bara använder streaming-tjänster för att lyssna.

Det här är bara nån grej dom har kommit upp med eftersom dom är skitnödiga nu när inte många längre går och betalar för en chansning att dom ska gilla någon sorts kultur då det mesta bara är några musklick bort. Konstnärs-Bertil som vägrar lägga upp sina grejer digitalt då det förstör dennes "artistic vision" kan alltså fortsätta gör sin "konst" för de 12 personer som är intresserade.

Fan vad gnällig jag låter, och kanske en aning självisk, men det beror nog mest på att jag aldrig förstått varför man ska behöva betala för konsumtion som man inte själv konsumerar.

Inte gnälligt, logiskt. Visserligen betalar vi ju för saker vi kanske inte använder genom skatter. Även en som är frisk som en nötkärna hela livet betalar för andras sjukvård, osv.. Men då är ju grejen att det är mer som en försäkring ifall det skiter sig.Kultur är ingen livsnödvändighet och att folk som inte konsumerar en viss kultur ändå ska betala för den är drygt.

Därför är spotify's modell så bra. Om du betalar 99Kr och bara lyssnar på min musik så får jag så att säga hela kakan, efter att spotify tagit sin del, och skivbolag om man nu har något. Men lyssnar du inte på Gessle så är du inte med och betalar honom.

Köper du en Hårddisk, och inte ens lyssnar på musik så är du lik förbannat med och betalar en del av Gessles inkomst.. Det är all bra drygt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BrottOchStraff:

Frågan är egentligen irrelevant. Den relevanta frågan om folket gör detta eller inte.

Nej, eftersom det räknas som skatt så spelar det egentligen ingen som helst roll om man "gör det" eller inte, det är bra mycket mer intressant fråga om det överhuvudtaget är möjligt att privatkopiera, för kan man inte det faller liksom hela konceptet ihop.

Permalänk
Avstängd

Det är Sverige vi pratar om bara acceptera läget ingen kan ändå göra något åt saken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

-Spel? Orka piratkopiera spel när Steam fungerar mycket bättre och enklare.

Saknas bara demo eller testversioner. Finns liksom sällan möjlighet att faktiskt testa PC spel.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Tror många artister går runt och tror att de får pengar för att folk piratkopierar, och det är därför de ger stöd åt Copyswedes verksamhet.

Artister är nog inte dummare (i genomsnitt) än folk i övrigt, så vad de tror varierar säkerligen en hel del. I just denna fråga, som ju i högsta grad angår dem, skulle jag t.o.m. tro att de är mer insatta än folk i allmänhet. Jag misstänker dock att du har prickat rätt om du stryker delen om vad de tror angående pirat-/privatkopiering, alltså:

Tror många artister går runt och tror att de får pengar för att folk piratkopierar, och det är därför de ger stöd åt Copyswedes verksamhet

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Det är Sverige vi pratar om bara acceptera läget ingen kan ändå göra något åt saken.

Tänker alla så, lär inget hända. Nu är det ingen garanti att varken samsung eller telia vinner (med har goda skäl att vinna detta). copyswe har utnyttjat lagar som inte ens finns och om större delen av befolkningen faktiskt börjar bry sig, måste politikerna gör det med (annars är Sverige mer åt en diktatur).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Så när vi börjar betala dessa korkade summor får man privatkopiera? Kanske ska börja planera att sätta upp en FTP mellan några "vänner" och privatkopiera saker...