Ska jag köpa Mac eller PC? (enda tråden)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av star-affinity:

Men det är också en sjukt kompakt dator som längre fram säkert kommer får en i5 (eller i alla fall i3) nu med nästa generation Intel-proppar (Sandy Bridge). Det är klart man måste ta kompaktheten (kan man säga så?) i åtanke när man jämför? Självklart är en i5 bättre än C2D, men det är knappast bara en processor som gör en dator.

Vi får vänta på tester helt enkelt fram i februari mars när den nu kan tänkas komma. Givet är att den kommer ställas mot MBA hos många.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fratey:

Jag tror i5-processorn springer cirklar runt den gamla C2D'n på alla plan. Den integrerade GPUn ska vara riktigt bra - och 320M är ingen hit, precis.

Och jag tror att skillnaden inte är direkt enorm. Speciellt inte om du tänker på att ultraportabla sällan används till att köra folding@home eller köra andra tunga uträkningar. Visst, Samsungen är snabbare. Men 3000:- snabbare?

Och 320M är ju iaf bättre än Intels kretsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Ja jag håller med om att man ibland håller fast vid det förgångna på tok för länge. Men i just VGAs fall så undrar jag om det egentligen spelar någon större roll, det är trots allt inte så mycket sämre bildmässigt än DVI och det klarar betydligt längre kabellängder.

Det beror så klart på. Om man sitter med en kass skärm så ser man kanske inte så stor skillnad, men det är skillnad på en bättre skärm. Det där att möjligheten att ha längre kablar med VGA tycker inte jag är ett så starkt argument. Men då är det väl tur att DisplayPort funkar med VGA också.

Skrivet av Damodred:

Jo men det skrev jag också i något tidigare inlägg, att det skulle räcka med en adapter istället för tre. Poängen med hela grejen var att man slipper ha med sig lösa delar som, i mitt fall, tenderar att försvinna.

Ja, det är väl en nackdel, men tycker inte det är så hemskt som du säger
Hur gör du om du vill koppla in skärmen till en skärm som har DisplayPort med Acern?

Absolut, helt enig att man ska tänka utanför. Och det har jag gjort också för att komma fram till mina slutsatser. Medan jag förstår argumenten så erkänner jag att jag tycker dem är hysteriskt dåliga. Jag köper inte att man begränsar sig eller att man inte ser sig om efter alternativ, speciellt inte när det kommer till datorer. Självklart kan man göra det på kläder, bilar eller områden för sitt boende osv men just datorer känns det som att det bara blir fel. Till slut tycker jag absolut inte att MBA är en dålig dator, det är en mycket fin sådan, men jag vill då hänvisa till inlägget som började hela diskussionen där jag skrev specifikt att MBA är en väldigt nischad produkt och inte alls lika versatile som billigare men snarlika datorer[/QUOTE]

Argumenten för MacBook Air är hysteriskt dåliga? Nischad dator? Kanske, men det känns också som du har ganska nischade krav. Den lilla 11" MacBook Air är en liten dator vilket så kart medför vissa begränsningar (men ger också fördelar). Den är högst kapabel till både det ena och det andra och jag tror många hade klarat sig bra med den (nej, jag vet kanske inte du), men om man nu vill snöa in på vad man inte kan göra med den så, ja, då får man väl göra det.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fratey:

Jag tror i5-processorn springer cirklar runt den gamla C2D'n på alla plan.

Det är möjligt att en i5 kan koka kaffe, men är den på 1.4 GHz och en MBA med C2D på 1.86 GHz så måste du väl förstå att den skall vara runt 35 % snabbare per klockcykel för att vara lika snabb, och betydligt bättre än så om den "skall springa cirklar runt" C2D?

Nu är det ju faktiskt du som vänder och vrider på saker och ting ...

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Avstängd
Skrivet av star-affinity:

Det beror så klart på. Om man sitter med en kass skärm så ser man kanske inte så stor skillnad, men det är skillnad på en bättre skärm. Det där att möjligheten att ha längre kablar med VGA tycker inte jag är ett så starkt argument. Men då är det väl tur att DisplayPort funkar med VGA också.

Skulle du klara av ett blindtest tror du? Jag är inte så säker på att jag skulle göra det.

Citat:

Ja, det är väl en nackdel, men tycker inte det är så hemskt som du säger
Hur gör du om du vill koppla in skärmen till en skärm som har DisplayPort med Acern?

Det vet jag ännu inte. Har inte stött på en enda skärm med DP. Det ligger i framtiden skulle jag säga.

Citat:

Argumenten för MacBook Air är hysteriskt dåliga? Nischad dator? Kanske, men det känns också som du har ganska nischade krav.

Egentligen inte, kraven uppfylls egentligen av de flesta moderna 11-12" datorer idag, förutom MBA. Eller vad tänker du på?

Citat:

Den är högst kapabel till både det ena och det andra och jag tror många hade klarat sig bra med den (nej, jag vet kanske inte du), men om man nu vill snöa in på vad man inte kan göra med den så, ja, då får man väl göra det.

Absolut, men vad man kan göra med den kan man, på mitt sätt att se det, också göra med valfri annan liknande dator - och många gånger lite till.

Jag har svårt att greppa hela grejen egentligen, att man köper en dator där man får fundera på om man kan göra det ena eller det andra. Det är bara att titta in på första sidan här på Mac- avdelningen för att se väldigt märkliga frågor som dessvärre lämnas obesvarade. Vet inte riktigt hur jag ska förklara det, om man tänker att hela Mac- konceptet är lite av en individualist men ingen lagspelare, kanske? Om vi tar exemplet med Time Machine igen och sedan en mindre begåvad hemanvändare, som råkar ha några generationers Macbook och kanske en Mini i hemmet. Han ska alltså behöva flytta runt sin externa disk för att kunna dra backuper från sina system regelbundet. Frågar du mig så kommer det inte att ske utan bland det viktigaste med en dator negligeras rakt av. Samma sak med MBA, för sig själv är det en fantastisk dator men att få den att smälta ihop med övriga världen kräver sitt jobb.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonasy:

Det är möjligt att en i5 kan koka kaffe, men är den på 1.4 GHz och en MBA med C2D på 1.86 GHz så måste du väl förstå att den skall vara runt 35 % snabbare per klockcykel för att vara lika snabb, och betydligt bättre än så om den "skall springa cirklar runt" C2D?

Nu är det ju faktiskt du som vänder och vrider på saker och ting ...

Jag tror inte heller att den är så mycket snabbare, om än alls, men det är trots allt ny teknologi i jämförelse med gammal och borde i teorin generera mindre värme och ge bättre batteritid - eller åtminstone ha förutsättningarna för det. Likaså ska den ha ett turboläge som kan skrämma upp den i över 2ghz (kommer inte ihåg hur mycket) och i det läget borde den vara märkbart snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mys_ernst:

Och jag tror att skillnaden inte är direkt enorm. Speciellt inte om du tänker på att ultraportabla sällan används till att köra folding@home eller köra andra tunga uträkningar. Visst, Samsungen är snabbare. Men 3000:- snabbare?

Och 320M är ju iaf bättre än Intels kretsar.

Det hade varit en sak om skillnaden var QX9650 vs i5 750, men nu är det så att processorn i MBA faktiskt är lite åt det långsammare hållet - man skulle definitivt märka av det i... säg, Lightroom?

Att 320M är bättre än intels nya kretsar kan du inte nödvändigtvis påstå nu - troligen kommer det bli så, men det finns inga benchmarks än.

Skrivet av jonasy:

Det är möjligt att en i5 kan koka kaffe, men är den på 1.4 GHz och en MBA med C2D på 1.86 GHz så måste du väl förstå att den skall vara runt 35 % snabbare per klockcykel för att vara lika snabb, och betydligt bättre än så om den "skall springa cirklar runt" C2D?

Nu är det ju faktiskt du som vänder och vrider på saker och ting ...

Är du på riktigt?

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fratey:

Är du på riktigt?

Du får gärna förklara vad som är fel i mitt resonemang, för det kan inte bara vara jag som undrar.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Skrivet av Damodred:

Absolut, men vad man kan göra med den kan man, på mitt sätt att se det, också göra med valfri annan liknande dator - och många gånger lite till.

Ja. Men vill man alltid det?

Skrivet av Damodred:

Jag har svårt att greppa hela grejen egentligen, att man köper en dator där man får fundera på om man kan göra det ena eller det andra.

För det måste man inte göra oavsett vilken dator man köper? En bluegene/P är inte lysande när det kommer till spel. En netbook är inte perfekt för 3d-renderingar. En stationär är inte särskilt bärbar. Osv

Skrivet av Damodred:

Om vi tar exemplet med Time Machine igen och sedan en mindre begåvad hemanvändare, som råkar ha några generationers Macbook och kanske en Mini i hemmet. Han ska alltså behöva flytta runt sin externa disk för att kunna dra backuper från sina system regelbundet. Frågar du mig så kommer det inte att ske utan bland det viktigaste med en dator negligeras rakt av.

Nu kanske jag missade din poäng. Men menar du verkligen att det viktigaste med en dator är att göra backup?

Skrivet av Damodred:

Samma sak med MBA, för sig själv är det en fantastisk dator men att få den att smälta ihop med övriga världen kräver sitt jobb.

Din övriga värld != min övriga värld
Jag har inga bekymmer att stoppa in en MBA i hela världen som jag ser den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sahlstrom:

Ja. Men vill man alltid det?

Inte nödvändigtvis, men är man inte synsk och kan se in i framtiden så vill åtminstone jag hålla mina alternativ öppna.

Citat:

För det måste man inte göra oavsett vilken dator man köper? En bluegene/P är inte lysande när det kommer till spel. En netbook är inte perfekt för 3d-renderingar. En stationär är inte särskilt bärbar. Osv

Men herregud, snacka om att se allting i svart eller vitt. Naturligtvis jämför jag inte en superdator med en MBA. Det är inte konstigt att diskussionerna blir så långa med en sådan inställning. Köper man en dator så vet man på ett ungefär vad man vill ha, man har några riktlinjer och preferenser.

Citat:

Nu kanske jag missade din poäng. Men menar du verkligen att det viktigaste med en dator är att göra backup?

Ja du missade.
Poängen är att bland det viktigaste som finns är att ha fungerande backup- rutiner. Det finns mycket på en dator som är viktigt (media och dokument som två snabba exempel) men allt det är bortkastat när hårddisken dör om man inte kan återställa, föredragelsvis, snabbt.

Citat:

Jag har inga bekymmer att stoppa in en MBA i hela världen som jag ser den.

Bra för dig, min åsik är i sådana fall att du använder datorn väldigt enskilt och på sin höjd uppkopplat trådlöst. Jag skulle inte med gott samvete kunna rekommendera en sådan dator till någon som frågar, om de specifikt inte frågar om MBA förstås. Då hade jag svarat att det är en riktigt bra dator men det tillkommer merkostnader för flertalet möjliga scenarion, scenarion som inte uppstår om man väljer ett annat alternativ.

Permalänk
Skrivet av Damodred:

Men herregud, snacka om att se allting i svart eller vitt. Naturligtvis jämför jag inte en superdator med en MBA. Det är inte konstigt att diskussionerna blir så långa med en sådan inställning. Köper man en dator så vet man på ett ungefär vad man vill ha, man har några riktlinjer och preferenser.

Så om man vill ha en dator som skall vara lätt och liten samt köra OSX så är det fel preferenser?

För just nu talar du bara emot dig själv. I en post säger du att du inte kan förstå att man köper en dator som inte kan göra allt, för att i nästa säga att det är självklart att ha urvalskriterier.

Permalänk
Avstängd

Nej, det är nog hos dig det brister. Felet du gör är att de är dina enda preferenser. Har du bara det så är det enbart MBA som alternativ, eller hur? Går man in med ett mer öppet sinne så har man ett enormt utbud.

"Allt" betyder inte quadcore, 10tb hdd och 11,6" skärm och maxa Crysis i 2560x1600 och en vikt på 800gram- det är bara extremer av samma sak. Med "allt" menar jag kompatibilitet, inte ren hårdvaruporr, hur trevligt det än är.

Tillägg:

För det är ju så, att för en liten skara människor kommer MBA att passa som handen i handsken, för ytterligare en skara kommer den att passa med modifikationer, för några till kommer den fungera om de kompenserar och för några passar den inte alls.

Du skulle aldrig fråga mig om råd i frågan för du vill inte se alternativen. Dina preferenser är således MBA och enbart MBA. Däremot, när någon frågar mig om datorråd så är det med ett öppet sinne. I första hand vill man ha en dator, i andra hand ska den klara det ena och det andra, och i tredje hand ska den vara storleksanpassad och i fjärde verkar utseendet spela roll. Har man redan bestämda preferenser så har man mer eller mindre vänt på ordningen och då har man redan bestämt sig för vad man också vill ha. Inbakat i det hela ligger även inköpskostnaden.

Permalänk
Skrivet av Damodred:

Nej, det är nog hos dig det brister. Felet du gör är att de är dina enda preferenser. Har du bara det så är det enbart MBA som alternativ, eller hur? Går man in med ett mer öppet sinne så har man ett enormt utbud.

"Allt" betyder inte quadcore, 10tb hdd och 11,6" skärm och maxa Crysis i 2560x1600 och en vikt på 800gram- det är bara extremer av samma sak. Med "allt" menar jag kompatibilitet, inte ren hårdvaruporr, hur trevligt det än är.

Om man har ett mer öppet sinne så har man mer att välja på ja. Men sen kan det ju vara så att man har gått in med ett öppet sinne och sen utifrån utbud sagt att man vill uppfylla några fler egenskaper på sin nästa burk.

Personligen letar jag efter en liten laptop som kör OSX som ska passa min ekonomi. Då har jag fyra produkter att välja på: MB 13, MBA 11/13 & MBP 13 (att det blir OSX är för att det är för _dyrt_ för mig att byta plattform, det är även för _dyrt_ för mig att pilla med hackintosh)

Kompatibilitet är som sagt tidigare ett fint ord. Med en MBA har jag kompatibilitet med min utrustning idag, men vet ingenting om morgondagen. Den iofs är rätt svår att förutse oavsett burk man köper.
Att jag inte har kompatibilitet med prylar som jag använde för fem år sen spelar ingen roll.

Skrivet av Damodred:

Du skulle aldrig fråga mig om råd i frågan för du vill inte se alternativen. Dina preferenser är således MBA och enbart MBA. Däremot, när någon frågar mig om datorråd så är det med ett öppet sinne. I första hand vill man ha en dator, i andra hand ska den klara det ena och det andra, och i tredje hand ska den vara storleksanpassad och i fjärde verkar utseendet spela roll. Har man redan bestämda preferenser så har man mer eller mindre vänt på ordningen och då har man redan bestämt sig för vad man också vill ha. Inbakat i det hela ligger även inköpskostnaden.

Dina fyra händer stämmer inte. Att man vill ha en dator är rätt obvious om man söker efter en dator...
Och de andra tre innebär precis samma sak. Performance behöver inte betyda hastighet. Du ställer upp vissa parametrar som din dator ska klara av. Om det är Crysis, vikt, utseende eller något annat spelar ingen roll. Det är fortfarande parametrar som är mätbara och påverkar ditt köp.

Här kan det löna sig att ställa upp en viktad utvärderingsmatris för att få önskat resultat.

Du behöver öppna ditt sinne och inse att allt inte handlar om "kompatibilitet" och ren hårdvaruprestanda som CPU-frekvens och grafikkort.

Skrivet av Damodred:

För det är ju så, att för en liten skara människor kommer MBA att passa som handen i handsken, för ytterligare en skara kommer den att passa med modifikationer, för några till kommer den fungera om de kompenserar och för några passar den inte alls.

Här håller jag helt med!

Permalänk
Medlem

Har aldrig förstått argumentet "byggkvalité" som Apple fansen snackar glatt om, det är en ren myt och har ingen som helst verklighetsförankring. Apple har ett genomsnittligt antal fel på sina datorer men kanske tycker man det är viktigt att aluminium skalet håller och inte själva innehållet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zyriak:

Har aldrig förstått argumentet "byggkvalité" som Apple fansen snackar glatt om, det är en ren myt och har ingen som helst verklighetsförankring. Apple har ett genomsnittligt antal fel på sina datorer men kanske tycker man det är viktigt att aluminium skalet håller och inte själva innehållet?

Men det är ju bara för att du kollar på retursiffror. DET har ingen som helst verklighetsförankring av den enkla anledningen att en Acer som är sunkig inte är ett returärende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mys_ernst:

Men det är ju bara för att du kollar på retursiffror. DET har ingen som helst verklighetsförankring av den enkla anledningen att en Acer som är sunkig inte är ett returärende.

Det är just det, känslan av kvalité samt kvalité, dvs. returärenden, felande hårdvara osv.
Visst känns aluminium mer robust men likaväl så är det lättare och lämna efter bucklor än plast.
Kan då inte säga att iPhone före 4 kändes speciellt kvalité, kändes lika plastig som vilken annan telefon.
För den delen kallar jag inte det kvalité om man tappar något från 1-1½ meter höjd och det går sönder. Har haft en telefon som lyckats gå sönder av att jag tappa den, och det var en LG. Inte ens min Wildfire som fick smaka Coops golv från 1½ meters höjd och glida någon meter fick sig ens en repa.
Plastbooken kändes mer plastig än min gamla HP (som förövrigt i mitt tycke kändes "kvalité" även fast den var av plast) däremot känns inte sambons nya HP lika redig.
Visst kan saker och ting kännas robusta, men det är inte alltid dem håller bättre än något som känns som hej-kom-och-hjälp-mig.

Edit: Men kan hålla med om en sak, det är trevligt och ha saker som känns mer robust. Ogillar min Asus EEE för att den känns extra plastig.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sahlstrom:

Personligen letar jag efter en liten laptop som kör OSX som ska passa min ekonomi. Då har jag fyra produkter att välja på: MB 13, MBA 11/13 & MBP 13 (att det blir OSX är för att det är för _dyrt_ för mig att byta plattform, det är även för _dyrt_ för mig att pilla med hackintosh)

Men redan där har du rätt specifika krav och du vet vad du behöver. Således kan du väldigt enkelt selektera bort 99% av alla datorer som finns där ute. Hade du inte behövt just OS X så hade du ju haft mycket mer att välja på, även om du ändå valt en Macbook i slutändan.

Citat:

Dina fyra händer stämmer inte. Att man vill ha en dator är rätt obvious om man söker efter en dator...
Och de andra tre innebär precis samma sak. Performance behöver inte betyda hastighet. Du ställer upp vissa parametrar som din dator ska klara av. Om det är Crysis, vikt, utseende eller något annat spelar ingen roll. Det är fortfarande parametrar som är mätbara och påverkar ditt köp.

Du behöver öppna ditt sinne och inse att allt inte handlar om "kompatibilitet" och ren hårdvaruprestanda som CPU-frekvens och grafikkort.

Scenariot gällde om en person frågar mig eller dig om råd vid ett datorköp. Jag vill ändå påstå att i grunden är det mina parametrar som gäller och sedan, efter det, så börjar man värdera utseende, material osv. Ett tänkbart scenario kan vara att inte rekommendera en dator som har usb-portarna liggandes på varandra, en detalj en icke datorinsatt inte tänker på. En annan är om man behöver en optisk enhet eller inte. I övrigt verkar du nu hålla med i det mesta av vad jag skriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mys_ernst:

Men det är ju bara för att du kollar på retursiffror. DET har ingen som helst verklighetsförankring av den enkla anledningen att en Acer som är sunkig inte är ett returärende.

Sen när är "malfunction rates" retursiffror?

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasy:

Så den PC som kommer närmast en MBA kostar alltså ett par tusenlappar mer än en MBA, och med något långsammare hårdvara om än fler features. Vem sa att en MBA är dyr?

Dyrare? Med dagens valutakurs är ju Samsungen 2000kr billigare än motsvarande MBA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sahlstrom:

Personligen letar jag efter en liten laptop som kör OSX som ska passa min ekonomi. Då har jag fyra produkter att välja på: MB 13, MBA 11/13 & MBP 13 (att det blir OSX är för att det är för _dyrt_ för mig att byta plattform, det är även för _dyrt_ för mig att pilla med hackintosh)

På vilket sätt menar du att det är för dyrt att byta plattform?

Permalänk
Skrivet av Damodred:

Men redan där har du rätt specifika krav och du vet vad du behöver. Således kan du väldigt enkelt selektera bort 99% av alla datorer som finns där ute. Hade du inte behövt just OS X så hade du ju haft mycket mer att välja på, även om du ändå valt en Macbook i slutändan.

Jupp, men är det inte rätt vanligt och bra att ha rätt specifika krav? Kanske inte på OS, men mycket väl på andra parametrar. Som skärmstorlek, hårddisk eller batterilivslängd.

Om inte annat hjälper det oss när vi ska välja burk till kompisar i nöd.

Skrivet av Damodred:

Scenariot gällde om en person frågar mig eller dig om råd vid ett datorköp. Jag vill ändå påstå att i grunden är det mina parametrar som gäller och sedan, efter det, så börjar man värdera utseende, material osv. Ett tänkbart scenario kan vara att inte rekommendera en dator som har usb-portarna liggandes på varandra, en detalj en icke datorinsatt inte tänker på. En annan är om man behöver en optisk enhet eller inte. I övrigt verkar du nu hålla med i det mesta av vad jag skriver.

Jodå, nog håller vi med varandra. Men en punkt differentierar oss fortfarande: alla har inte samma viktning på egenskaper!

Jag kan tycka att det viktigaste med min nya burk är att den saknar optisk enhet. Alla andra egenskaper är sekundära i jämförelse.
Men du kan tycka att det viktigaste är att det sitter en i5-propp i den och skiter fullständigt i vilken färg det är på tangentbordet.

Inget av angreppssätten är felaktigt, olika människor kräver olika egenskaper som viktas olika beroende på behov.

Skrivet av Zyriak:

På vilket sätt menar du att det är för dyrt att byta plattform?

Om jag skippar tiden det tar att komma igång på en fräsch dator med all installation och konfigurering (den kvarstår ju oavsett burk jag köper) så är det fortfarande en rad parametrar som är dyra:

- Tid för att hitta mjukvara som motsvarar det jag kör med idag
- Inköp av ny mjukvara
- Tid för att lära sig den nya mjukvaran

Samt migrering av filer. Alla mina filer som är skapade i mac-specifika program i "fel" filtyp (iWork, OmniGraffle, MindNode, mfl) måste konverteras om. Sen har jag ett Aperture bibliotek som måste överföras till Lightroom, och det gör man inte i en handvändning.

Tid är inte gratis och det är inte mjukvara heller

Permalänk

underbart

"Tid är inte gratis och det är inte mjukvara heller"

Hålller med dig 100% Tyvärr ser inte alla det så. Vissa har all tid i världen och laddar hem det olagligt.

Nu har jag inte följt hela tråden. Men jag vill bara tillägga att jag är supernöjd med min MBA som jag kör både OSX och Windows på. Windows då jag utvecklar i .NET och har köpt Adobe CS4 Osx när jag snabbt vill surfa runt och dega framför datorn

Alla har vi olika referenser och behov.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag ska köpa en Macbook Pro 15 tum nu. Är det jätte stor skillnad emellan I5 och I7? Är det värt att lägga den tusenlappen extra för att få en I7?
Vad är det för skillnad i så fall?

Kommer Sandy Brige vara jätte mycket bättre? Är det bara Den nya Intel Core sandy bridge som kommer att lägga till eller även annat?

Visa signatur

Stationär: Ingen just nu, men snart.

Telefon: Iphone 3GS

Bärbar: MacBook Pro från 2011.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiland:

Jag ska köpa en Macbook Pro 15 tum nu. Är det jätte stor skillnad emellan I5 och I7? Är det värt att lägga den tusenlappen extra för att få en I7?
Vad är det för skillnad i så fall?

Kommer Sandy Brige vara jätte mycket bättre? Är det bara Den nya Intel Core sandy bridge som kommer att lägga till eller även annat?

Kolla på alla andra trådar som finns om köpråd som kom upp nyss, resultatet är att du bör vänta och se vad Sandy Bridge kommer att erbjuda......

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Apple har ändå hittat sin nisch med Mac, genom att bygga upp ett starkt och trendigt varumärke som syns mycket i media och genom att satsa på design och ett enkelt koncept (en tillverkare) så måste man ändå säga att dom lyckats med vad dom ville uppnå. Man riktar sig in på pengastarka grupper som inte är lika kunniga eller bryr sig om det tekniska, men där status är viktigare. Det är dessa grupper som bidrar till Apples vinster, det är dessa grupper som betalar dyrt för en mängd extratillbehör, så länge äpplet syns.

Men det gör också att man aldrig når ut till större grupper av datoranvändare, då den stora "massan" inkluderar gamers, entusiaster och andra som är tekniskt intresserade, personer som inte har ekonomi att betala 15000+ för en dator (allt från studenter till barnfamiljer) och företag. Det är cirka 85%-90% av marknaden vi pratar om och inom en överskådlig framtid ser jag inget som skulle ändra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Apple har ändå hittat sin nisch med Mac, genom att bygga upp ett starkt och trendigt varumärke som syns mycket i media och genom att satsa på design och ett enkelt koncept (en tillverkare) så måste man ändå säga att dom lyckats med vad dom ville uppnå. Man riktar sig in på pengastarka grupper som inte är lika kunniga eller bryr sig om det tekniska, men där status är viktigare. Det är dessa grupper som bidrar till Apples vinster, det är dessa grupper som betalar dyrt för en mängd extratillbehör, så länge äpplet syns.

Men det gör också att man aldrig når ut till större grupper av datoranvändare, då den stora "massan" inkluderar gamers, entusiaster och andra som är tekniskt intresserade, personer som inte har ekonomi att betala 15000+ för en dator (allt från studenter till barnfamiljer) och företag. Det är cirka 85%-90% av marknaden vi pratar om och inom en överskådlig framtid ser jag inget som skulle ändra det.

Du får det att låta som att de tekniskt intresserade inte kan uppskatta Apples produkter, det är fel.

De i min bekantskapskrets som är mac-användare är högutbildade inom data/teknik och långt ifrån "okunniga" i området. De senaste åren har antalet mac-användare inom system/java/webutveckling vuxit enormt och nu sitter majoriteten av oss utvecklare på mitt företag samt de konsulter vi tar in på mac:ar.

Som jag har nämnt flera gånger tidigare i liknande trådar. På stora javaforum som JavaOne är mac:ar de flitigast använda bland besökarna.

Visst är det inte är den grupp Apple drar in mest pengar på då gruppen "vanliga användare" är betydligt större men att säga att de inte når ut till dem är fel.

Permalänk
Medlem

mac gör bra bärbara och själv är jag en windows användare men är imponerad av macs bärbara PGA många anledningar.

känner en del som har både mac och PC och PC'n misshandlas mycket mer än macen i de hemmen kan jag ju säga. allt som kan vara farligt eller skadligt på något sätt sker givetvis på PC'n som ofta får stå och tugga allt möjligt 24/7 medan mac datorerna behandlas som små barn för att dom är så fina. installerar man skit på sin dator så spelar det mindre roll vilket os man sitter på.

sköter man om sin PC som man sköter en mac så håller sig en pc väldigt bra oxå.

i5 skändar C2D. har nu en i5a, min förra C2D känns riktigt slö när man fått leka lite med i5an. riktigt sjukt att TOM windows känns rappare. men det är väll klart att de flesta i5or är mycket snabbare, dom har oftast 2 kärnor extra eller HT. sen får man inte glömma att en cpu som är ca 3år nyare bör faktiskt vara bättre.

själv kör jag PC för att jag gillar spel och överklocka ganska hårt, enda gången windows blåskärmar eller låser sig är när jag inte riktigt fått in klocken ordentligt.

men som alltid en smak sak...

EDIT: känns även som mac och på håller på att "flyta ihop" när det gäller mjukvaran. macen tar in PC saker såsom steam och vlc mm medan windows hittar på fiffiga lösningar som ofta är synonymt med OSX, eller var iallafall.

har en kompis som spelar igenom HL2 serien på sin nya macbook air och det fungerar riktigt skapligt måste jag säga.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Sedan alla Macs blev Intel-baserade är det väl ändå rätt redundant att kalla det Mac och PC då en Mac kan göra allt en "PC" kan och vice versa...

Hur defineras en PC, och vad av detta är det som Macs inte uppfyller?

Hur som helst, sitter på en stationär Windows-PC för fotoredigering, film, spel och programmering, en Ubuntu-server för fildelning inom hemmet och en Macbook Pro för skolarbete och allt det vardagliga. Varför välja liksom, tycker Apples design funkar bättre för mig vad gäller bärbara datorer helt enkelt, och att OSX passar sig mer än Windows för on-the-go-användning, att snabbt slänga upp datorn på skrivbordet och börja anteckna/surfa. Men det är bara min åsikt.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk

Mac ställer stora krav på sin mjukvara, det ska bara funka, så är det, medans pc är lite mer fritt att utforska nya program och spel på eget bevåg, så känner jag iaf, känner mig friare med pc, att kunna göra det jag vill med hårdvara och mjukvara utan att pappa apple lägger sig i dessutom är pc billigare som sagt!

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Skrivet av turbomaniac:

Mac ställer stora krav på sin mjukvara, det ska bara funka, så är det, medans pc är lite mer fritt att utforska nya program och spel på eget bevåg, så känner jag iaf, känner mig friare med pc, att kunna göra det jag vill med hårdvara och mjukvara utan att pappa apple lägger sig i dessutom är pc billigare som sagt!

Varför skulle apple bry sig om vilken mjukvara som du kör på din mac?

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"