Ska jag köpa Mac eller PC? (enda tråden)

Permalänk
Skrivet av surtl:

Det sköna med MacBook Air är ju också det att man kan steka ägg på den efter stunds lite mer seriösare användning.

Lämna in den då. Min blir varm men inte för varm, och jag har den alltid på magen/låren. Och det är efter att ha spelat Minecraft i fyra timmar eller så, som maxar processorn ganska effektivt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sahlstrom:

Så en ultraportabel laptop är dålig för att den inte är en stationär?

uh va?
Huuuuuur gör ni för att vrida allt fram och tillbaka så här?
-En- (MBA) ultraportabel är dålig i mina ögon för att den är isolerad och fungerar inte riktigt ihop med övriga världen. Som motsvarighet fungerar Timelinen alldeles utmärkt då den bara smälter in på ett helt annat sätt. Notera att jag inte äger just den Timelinen jag har valt i exemplet, utan det är just det: Ett exempel på en annan ultraportabel dator med både dess för och nackdelar.

Citat:

Tips: Skaffa bil med aux-ingång så kan du slippa bränna skivor

Gee... briljant tips. Vad får dig att tro att jag inte redan har det? Vad jag däremot inte har lust med är att sitta och ratta playlists på telefonen medan jag kör...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av star-affinity:

Är alternativen bättre om de inte används?
Du verkar inte fatta vad med TimeMachine jag menar är den största styrkan: att det är så pass enkelt att komma igång med och inte kräver någon inställning alls från användarens sida.

Visst, jag säger inget om det men jag ber att få upprepa mig: Det finns bättre program.

Citat:

Man kan ju köra teathering via Bluetoth med iPhone. Ingen USB-port som tas upp där inte.
Men visst, man kan tycka att Apple skulle erbjuda en MBA med 3G fast jag tycker inte det är så konstigt att de inte gör det med tanke på att en iPhone funkar så bra som modem.

Visst, iPhone eller valfri annan telefon antar jag. Men det gör den fortfarande inte så "självständig" som jag vill ha en ultraportabel dator. Men den datorn finns kanske inte heller för den delen.

Citat:

Har du 30":are som saknar DVI? Det får man väl säga är rätt udda?

Läs igen. Jag skrev att den saknar DVI-I och DVI-A, vilket vad jag vet gäller alla 30" monitorer.

Citat:

VGA känns också helt absurt att man ska knalla runt med år 2011 bara för att man ska koppla in sig på en projektor. Då tar jag hellre en adapter i ryggsäcken. Fattar inte att det fortfarande skeppas datorer med VGA ut inbyggt. Men det verkar vara på väg ut vill jag minnas enligt nån artikel här på SweC.

Komptatiblititet min gode herre. Kompatibilitet.
VGA har dessutom en annan stark fördel: Längden på kablarna. Även om det är på väg ut så kommer det säkerligen finnas kvar i omlopp åtminstone tio år till.

Permalänk
Medlem

Meninslöst inlägg men....

Mina bollar blir nästan stekta när jag sitter med min HP bärbara (plast skit) i knät. DÅ tar jag hellre alumac då aluminium kyler bättre.

Skrivet av surtl:

Det sköna med MacBook Air är ju också det att man kan steka ägg på den efter stunds lite mer seriösare användning.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NatoGandalf:

Förlåt en språknörd, men presterar är verbformen av prestanda. Jag förstår vad du menar, men säg inte att du bryr dig om datorns prestanda då för det är ju inte det du snackar om. Det du bryr dig om är att datorn ska ha fler anslutningar. Eller vad är det du bryr dig om egentligen? För det är ju inte

1) Byggkvalitet
2) Design
3) Format
4) Prestanda

Har jag förstått korrekt? Jag tycker det börjar kännas mest som om den absolut viktigaste punkten för dig är att det inte är en Mac och att allat annat är sekundärt? För om du läser tråden har du alltid propsat på att Acern är bättre för att den är snabbare men inte ens det är alltså sant längre?

Njae vad jag kräver i första hand av en dator är att den ska vara självständig, dvs kunna stå på egna ben i alla eller åtminstone de flesta situationer jag kan utsätta den för. I det kommer bland annat portabilititeten, jag har som krav max 12" och som minst 1280x800 som upplösning. Sedan måste den klara av att kommunicera med omvärlden på ett bra sätt (w/lan, bluetooth) utan en massa adaptrar som jag vet med mig att jag kommer drälla och slarva bort. Jag ser gärna flera usb- portar, vga och hdmi ut för enkel inkoppling till media-centraler. Samma där, utan adaptrar som försvinner. SSD eller mekanisk disk spelar ingen större roll egentligen, men någonstans väntar jag fortfarande på en bättre prissatt SSD. Jag skulle inte vilja ha en disk under 250gb idag i något system och då blir det väldigt dyrt med SSD

Citat:

Så därför är en MBP och en MBA samma dator med samma användarupplevelse? På samma sätt som en Acer och en Thinkpad bara är en PC med Windows på och alltså går att jämföra? Inte för att kvalitetsskillnaden är något man märker mellan MBP och MBA men du kan fortfarande inte göra dig en bild av hur rapp MBA är på det lilla formatet för att du använt en MBP.

Jag ser det så i alla fall. Även om jag skulle välja en Thinkpad över en Acer om jag hade valet. Det är operativsystemet jag jobbar med, i övrigt är jag rätt flexibel så länge det uppföljer kraven.

Citat:

Läs igenom argumentationen igen då. Om du inte menar, på något sätt, att 5400-disken är lika bra som en SSD så borde du uttrycka dig bättre. Sanningen är ju att en 5400-disk är HOPPLÖST seg vad den än sitter i och kommer vara flaskhalsen i Acern hela tiden för det är den som kommer göra att allt blir långsamt. Så fort något ska göras på hårddisken kommer det ta TID medan det går direkt, hur snabbt som helst, på en MBA. Det spelar ingen roll om superfetch gör att program laddar snabbare.

Jag säger det igen: Prestanda är inte allt. Om du kräver prestanda som en SSD ger så är det inte mycket att diskutera. Men om du istället kräver 500gb hdd så kanske du inte gör samma val. I detta fall är en mekanisk disk bättre, trots att den är flera gånger långsammare.

Citat:

Du får väl välja vad du vill men du kan inte vifta bort att en MBA med SSD alltid kommer vara fruktansvärt mycket snabbare än en Acer med 5400varvs mekanisk disk vad du än ska göra med den. Hur snabbt skriver en 5400varvsdisk egentligen? Det skulle inte förvåna mig om den bara är strax ovanför en 100Mbit-lina.

Säger verkligen inte emot dig där. Tids nog kommer nog tillräckligt stora SSDs för att kunna ersätta även de mindre lagringsdiskarna. En 5400- varvare skriver ungefär 35MB/sec och läser i ca 40, en nyare 7200- varvare med perpendikulär teknik skriver ungefär 55MB/sec och läser upp mot 70-80. SSD är verkligen skönt att ha, men Superfetch och mycket ram gör mycket för den mekaniska disken också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Visst, jag säger inget om det men jag ber att få upprepa mig: Det finns bättre program.

Du är en lustig filur. Bättre för vem?
För dig kanske det finns något som passare bättre, men för de flesta så är TimeMachine lätt ”bäst” i det att det gör vad man förväntar sig på ett (vad jag vet) unikt (enklast) sätt bland dagens operativsystem.

Det är ju hela tiden detta som är problemet: du verkar inte kunna se att andra värderar en mer kompakt dator och i stället har med sig en eller par adaptrar när det behövs istället för att springa runt med inbyggd VGA-utgång på en dator från år 2011.

Likaså värderar de flesta en inbyggd enkel backuplösning mer än något mer finlir som du har energi/ork/intresse att använda.

Skrivet av Damodred:

Visst, iPhone eller valfri annan telefon antar jag. Men det gör den fortfarande inte så "självständig" som jag vill ha en ultraportabel dator. Men den datorn finns kanske inte heller för den delen.

Nej, det är nog inte så lätt att bygga en dator dator som ”har allt” när den är så liten. Men inbyggt 3G hade väl inte varit så dumt. Hellre det än VGA-port ut.

Skrivet av Damodred:

Läs igen. Jag skrev att den saknar DVI-I och DVI-A, vilket vad jag vet gäller alla 30" monitorer.

Saknar DVI? MacBook Air kan ju koppla in sig på både VGA, DVI och HDMI med hjälp av en liten adapter då den har Mini DisplayPort. Eller du menar att den lille krabaten skulle ha alla dessa tre portar inbyggda för att vara värdefull? Då verkar du ju onekligen (som Sahlstrom menade) att MacBook Air ska vara mer som en stationär dator, men pytteliten på samma gång.

Skrivet av Damodred:

Komptatiblititet min gode herre. Kompatibilitet.
VGA har dessutom en annan stark fördel: Längden på kablarna. Även om det är på väg ut så kommer det säkerligen finnas kvar i omlopp åtminstone tio år till.

Mmm, kompatibilitet. Mini DisplayPort.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Avstängd
Skrivet av star-affinity:

Du är en lustig filur. Bättre för vem?
För dig kanske det finns något som passare bättre, men för de flesta så är TimeMachine lätt ”bäst” i det att det gör vad man förväntar sig på ett (vad jag vet) unikt (enklast) sätt bland dagens operativsystem.

Mjae alltså Time Machine är ju väldigt basic och där med lätt att använda. Inget snack om det. Bara en så enkel som att backupa via nätverk kräver en systemändring. Man förväntas använda en extern disk, hur många lagrar den på annat ställe? Skulle den typen av backup klara stöld/brand? Vad är det för mening med att exempelvis stoppa sin dator och backup- hårddisken i väskan för att sedan glömma väskan på något café? Hur många har ens en dedikerad backup hårddisk i hemmet och hur många övar på att återställa? Time Machine bygger på att ovanstående scenarion inte utspelas. På tal om att återställa, för att man ska göra det ska man alltså boota från en OS X- skiva. Mer avancerade program sköter det här utan inblandning av OS X eller Windows.

Citat:

Det är ju hela tiden detta som är problemet: du verkar inte kunna se att andra värderar en mer kompakt dator och i stället har med sig en eller par adaptrar när det behövs istället för att springa runt med inbyggd VGA-utgång på en dator från år 2011.

Vilket anser du vara lättast? Att ha det inbyggt eller tvungen att ha med adapter? En extra utgång tar ingen plats och det ingår säkerligen redan i nvidia- kretsen.

Citat:

Likaså värderar de flesta en inbyggd enkel backuplösning mer än något mer finlir som du har energi/ork/intresse att använda.

Ja är man inte mentalt redo att se över sina alternativ så förstår jag att man sväljer allt som Apple matar en med.

Citat:

Saknar DVI? MacBook Air kan ju koppla in sig på både VGA, DVI och HDMI med hjälp av en liten adapter då den har Mini DisplayPort. Eller du menar att den lille krabaten skulle ha alla dessa tre portar inbyggda för att vara värdefull? Då verkar du ju onekligen (som Sahlstrom menade) att MacBook Air ska vara mer som en stationär dator, men pytteliten på samma gång.

Nej, nej och åter nej. Det har jag aldrig skrivit.
Däremot, när jag nu tänker på det så krävs det förstås även en HDMI- adapter för att den ska passa överrallt, exempelvis till en reciever. Det blir alltså tre adaptrar bara för kompatibiliteten för bild och ljud. Med Acern i exemplet så krävs alltså enbart en.

Citat:

Mmm, kompatibilitet. Mini DisplayPort.

Eww adaptrar
VGA 279kr
HDMI 379kr
DVI-D 945kr

Snabbt uträknat så är det över 1600kr. En inte allt för obetydlig kostnad.

Permalänk
Skrivet av Damodred:

Komptatiblititet min gode herre. Kompatibilitet.
VGA har dessutom en annan stark fördel: Längden på kablarna. Även om det är på väg ut så kommer det säkerligen finnas kvar i omlopp åtminstone tio år till.

Mmm, kompatibilitet. Ett vackert ord. Varför har vi inte kvar 5,25" floppyn? Eller hålkortsläsare? Har högar med dylikt hemma som jag inte kan använda på min laptop. Tragiskt

Skrivet av Damodred:

uh va?
Huuuuuur gör ni för att vrida allt fram och tillbaka så här?
-En- (MBA) ultraportabel är dålig i mina ögon för att den är isolerad och fungerar inte riktigt ihop med övriga världen. Som motsvarighet fungerar Timelinen alldeles utmärkt då den bara smälter in på ett helt annat sätt. Notera att jag inte äger just den Timelinen jag har valt i exemplet, utan det är just det: Ett exempel på en annan ultraportabel dator med både dess för och nackdelar.

Så för att du vill ha en laptop som man kan koppla in alla möjliga/omöjliga saker till innebär det att allt annat är skit för mig med? Världen är inte bara Damodred, även om det kan se ut så ibland.

Jag behöver inte koppla in mig till en reciver, jag behöver inte ha vga konstant, jag behöver inte ha 4 usb-portar. Men jag ska ändå tvingas bära runt på det? För att du tycker att det behövs

Skrivet av Damodred:

Mjae alltså Time Machine är ju väldigt basic och där med lätt att använda. Inget snack om det. Bara en så enkel som att backupa via nätverk kräver en systemändring. Man förväntas använda en extern disk, hur många lagrar den på annat ställe? Skulle den typen av backup klara stöld/brand? Vad är det för mening med att exempelvis stoppa sin dator och backup- hårddisken i väskan för att sedan glömma väskan på något café? Hur många har ens en dedikerad backup hårddisk i hemmet och hur många övar på att återställa? Time Machine bygger på att ovanstående scenarion inte utspelas. På tal om att återställa, för att man ska göra det ska man alltså boota från en OS X- skiva. Mer avancerade program sköter det här utan inblandning av OS X eller Windows.

Så om man inte tänker på alla möjliga scenarios som kan uppstå är det inte värt att ta backup?

Vill man köra över nätverk på ett enkelt sätt skaffar man sig en TimeCapsule.
Offsite backup går också att fixa med Timemachine (Chase Jarvis har lyckats). Dock får man själv springa iväg med disken till ett säkert ställe.

Skrivet av Damodred:

Vilket anser du vara lättast? Att ha det inbyggt eller tvungen att ha med adapter? En extra utgång tar ingen plats och det ingår säkerligen redan i nvidia- kretsen.

Nä, att lägga till en port tar ingen plats. Framförallt inte om den är bra mycket större än en mini-DP

Skrivet av Damodred:

Gee... briljant tips. Vad får dig att tro att jag inte redan har det? Vad jag däremot inte har lust med är att sitta och ratta playlists på telefonen medan jag kör...

Då missar du det spännande med att byta låt på en touchscreen samtidigt som du kör om Men det är kanske lika spännande att gräva fram rätt cd i passagerarstolen

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Men du läser ju inte vad han skriver. Inte ens du kan väl förneka att även om Apple inte var först så var i och med iPad som tablets slog igenom ordentligt i stor skala.

Jag har aldrig påstått motsatsen. Att iPad var den första mainstreamtableten har jag aldrig förnekat. Kanske är det du som borde läsa vad jag skriver?

Skrivet av NatoGandalf:

Okej. Jag måste ha missat den enorma hype som följde Thinkpad X61t och alla reklamer och alla miljoner exemplar den sålde första veckan Vill du uppdatera mig lite på den fronten? Jag menar, om Thinkpad mer eller mindre skapade tablet-PCn och gjorde den populär hos gemene man så borde väl man ha hört talas om den?

Att media älskar Appleprodukter är väl känt - kolla bara Applebladet Pryl.

Skrivet av NatoGandalf:

Eller är det så, som jag påstod, att ingen köpte en Thinkpad medan "alla" vill ha en iPad och iPad säljer mer än vad Mac gör för tillfället och den är så populär att det tog typ ett år innan tillgången kom ikapp efterfrågan så pass mycket att dom kunde lansera den i Sverige? Kan du lista alla dom tablets innan iPad som gjorde det här? Eller kan du gå med på att Apple har skapat tableten för gemene man och det är Apples och ENBART Apples förtjänst att Samsung försöker göra Galaxy Tab osv?

Se ovan.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Jag har aldrig påstått motsatsen. Att iPad var den första mainstreamtableten har jag aldrig förnekat. Kanske är det du som borde läsa vad jag skriver?

Du citerar ett stycke där NatoGandalf tydligt säger att Apple inte var först med tablets (och annat) men att det var först i och med iPad som den slog igenom i stor skala på allvar (vilket är helt sant)och svarar med att säga att Thinkpad X61t kom ut två år innan iPad? Jaha? Antingen Har du inte läst vad han skrev eller så...ja vet inte vad du ville säga med den kommentaren.

Skrivet av fratey:

Att media älskar Appleprodukter är väl känt - kolla bara Applebladet Pryl.

Som togs upp alldeles nyss här i tråden så handlar det om att artiklar om Apples produkter drar mycket läsare (trafik), oavsätt om de är positiva eller negativa nyheter.

Om du tycker att Aftonbladet enbart skriver positiva nyheter om Apples produkter kan jag bara säga att du i så fall missat att läsa en massa artiklar. De var snabbt frame och skrev om problemen med antennen på iPhone 4, om buggar i mjukvaran, 10 i topp listor på varför man inte skall köpa en iPhone (med i mina ögon ofta löjliga argument förövrigt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Du citerar ett stycke där NatoGandalf tydligt säger att Apple inte var först med tablets (och annat) men att det var först i och med iPad som den slog igenom i stor skala på allvar (vilket är helt sant)och svarar med att säga att Thinkpad X61t kom ut två år innan iPad? Jaha? Antingen Har du inte läst vad han skrev eller så...ja vet inte vad du ville säga med den kommentaren.

Tablets har "slagit igenom på allvar" i flera år, det är dock först nu Svensson använder dem. Till professionell användning har tablets använts "som fan".

Skrivet av S_Z:

Som togs upp alldeles nyss här i tråden så handlar det om att artiklar om Apples produkter drar mycket läsare (trafik), oavsätt om de är positiva eller negativa nyheter.

dvs mediahype. Min poäng bevisad, tack så mycket!

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Mjae alltså Time Machine är ju väldigt basic och där med lätt att använda. Inget snack om det. Bara en så enkel som att backupa via nätverk kräver en systemändring. Man förväntas använda en extern disk, hur många lagrar den på annat ställe? Skulle den typen av backup klara stöld/brand? Vad är det för mening med att exempelvis stoppa sin dator och backup- hårddisken i väskan för att sedan glömma väskan på något café? Hur många har ens en dedikerad backup hårddisk i hemmet och hur många övar på att återställa? Time Machine bygger på att ovanstående scenarion inte utspelas. På tal om att återställa, för att man ska göra det ska man alltså boota från en OS X- skiva. Mer avancerade program sköter det här utan inblandning av OS X eller Windows.

Klart det finns en massa scenario där en backup gjord med TimeMachine skulle kunna bli förstörd. Men det är inte det jag argumenterar om. Jag menar att det är en jäkligt bra lösning för de flesta som täcker de flesta fall.

Klart man inte ska förvara disken på samma ställe som sin dator. Det viktigaste som man behöver backup på ofta får man väl ha på Dropbox eller någon liknande lösning, så tar man och kopplar in sin backup-disk när man är hemma.

Övar på att återställa? Nä, nog inte många, men man kan ju bara gå in och plocka de filer man vill ha, jag tror det räcker för de flesta.

Ja, man behöver komma in i Mac OS X-installeraren för att göra en hel återställning, men som tur är behövs ju inte det göras så jätteofta.

Skrivet av Damodred:

Vilket anser du vara lättast? Att ha det inbyggt eller tvungen att ha med adapter? En extra utgång tar ingen plats och det ingår säkerligen redan i nvidia- kretsen.

Nä, du. VGA ut kan ta sig i brasan. Dags att gå vidare. Men om man är så intresserad av VGA och tycker adapterproblemet är så stort som du, ja då är det bättre med inbyggd VGA-port.

Skrivet av Damodred:

Ja är man inte mentalt redo att se över sina alternativ så förstår jag att man sväljer allt som Apple matar en med.

Det finns en del tredjepartslösningar till Mac också, hörru. Men jag kan inte tänka mig att de flesta inte skulle tycka att TimeMachine inte räckte till.

Skrivet av Damodred:

Nej, nej och åter nej. Det har jag aldrig skrivit.
Däremot, när jag nu tänker på det så krävs det förstås även en HDMI- adapter för att den ska passa överrallt, exempelvis till en reciever. Det blir alltså tre adaptrar bara för kompatibiliteten för bild och ljud. Med Acern i exemplet så krävs alltså enbart en.

Nej, du har inte skrivit det rakt ut, men man märker att du skulle vilja att den var som en stationär.
Men det är klart det vore bra för alla datorer.

Skrivet av Damodred:

Eww adaptrar
VGA 279kr
HDMI 379kr
DVI-D 945kr

Snabbt uträknat så är det över 1600kr. En inte allt för obetydlig kostnad.

Ja, det är så klart en nackdel om man behöver alla dem. DVI-D kändes ju extra sur. HDMI finns för 249 k såg jag:
http://www.macoteket.se/Ovriga_sidor/Sokresultat/Macline_Mini...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Tablets har "slagit igenom på allvar" i flera år, det är dock först nu Svensson använder dem. Till professionell användning har tablets använts "som fan".

Du missar orden "i stor skala" och "gemene man" vilket vad det han (och jag) skrev. Ingen har sagt att Apple var först och att det inte användes i vissa områden tidigare men det är först nu det folk talar om det, vet vad det är (trots att de kanske inte är så tekniskt insatt) och faktistiskt köper en. Du kan inte påstå att så var fallet med "Thinkpad X61t". Det var det vi sa och inget annat...överens?

Skrivet av fratey:

dvs mediahype. Min poäng bevisad, tack så mycket!

Ok, jag ger dig den men du kunde varit tydligare. De är inte Apples produkter de äskar utan att skriva artiklar om dem, vare sig det är positivt eller negativt. Det är en viss skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Du missar orden "i stor skala" och "gemene man" vilket vad det han (och jag) skrev.

De har använts i stor skala, främst i corporatesammanhang. Att gemene man inte använt dem är en helt annan sak.

Skrivet av S_Z:

Ok, jag ger dig den men du kunde varit tydligare. De är inte Apples produkter de äskar utan att skriva artiklar om dem, vare sig det är positivt eller negativt. Det är en viss skillnad

Jag kan lova att de älskar Appleprodukter - jag har trots allt besökt dem - sedan att de försöker sig på sensationalistjournalistik genom att göra en halvhjärtad artikel med "lol nya iPhone suger" - säkert skrivet på en iMac.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

Det är dags att smilbanden höjs några snäpp i den här tråden annars kommer ni alla att bli sura som äppelkart till sommaren... de här nissarna sprang jag på i huvudstaden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Att gemene man inte använt dem är en helt annan sak.

Bra, det är vad vi försökt säga hela tiden.

Skrivet av fratey:

Jag kan lova att de älskar Appleprodukter - jag har trots allt besökt dem - sedan att de försöker sig på sensationalistjournalistik genom att göra en halvhjärtad artikel med "lol nya iPhone suger" - säkert skrivet på en iMac.

Mmm, all media är köpt av Apple och alla älskar deras produkter. Om någon skriver något negativt om Apples produkter gör de endast för att det inte skall bli så uppenbart att de älskar dem...mm så är det nog

Skrivet av guermantes:

Det är dags att smilbanden höjs några snäpp i den här tråden annars kommer ni alla att bli sura som äppelkart till sommaren... de här nissarna sprang jag på i huvudstaden...
http://img222.imageshack.us/img222/8948/dsc01785a.th.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Mmm, all media är köpt av Apple och alla älskar deras produkter. Om någon skriver något negativt om Apples produkter gör de endast för att det inte skall bli så uppenbart att de älskar dem...mm så är det nog

Ja, för det var just det jag skrev.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Avstängd

http://gizmodo.com/5725699/samsungs-9-series-laptop-is-lighte...

Startar på 1600 dollar. Vart är Äpplet? Designen är ju där men äpplet ska ju också kosta pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mys_ernst:

http://gizmodo.com/5725699/samsungs-9-series-laptop-is-lighte...

Startar på 1600 dollar. Vart är Äpplet? Designen är ju där men äpplet ska ju också kosta pengar?

Äpplet kostar inte, men när nån ska sitta och felsöka datorn och göra att det krånglar mindre så lär det ju kosta en slant:) helt vär det om man inte har tid med att krångla

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xlex:

Äpplet kostar inte, men när nån ska sitta och felsöka datorn och göra att det krånglar mindre så lär det ju kosta en slant:) helt vär det om man inte har tid med att krångla

Länk till statistik där det tydligt visas att Apples datorer krånglar mer än Samsungs datorer, please.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av star-affinity:

Nä, du. VGA ut kan ta sig i brasan. Dags att gå vidare. Men om man är så intresserad av VGA och tycker adapterproblemet är så stort som du, ja då är det bättre med inbyggd VGA-port.

Visst, men när man kommer till insikten att det inte längre handlar om vad du eller jag tycker så inser man också att VGA är ett måste. Det är den enskilt största ingången som finns omkring oss och när man då har datorn som arbetsplats duger det inte att komma och säga "visst ni får gärna betala mig 50 000kr för att jag ska hålla den här presentationen men då får ni också skaffa nya projjar" Så återigen, kompatibilitet och flexibilitet.

Citat:

Nej, du har inte skrivit det rakt ut, men man märker att du skulle vilja att den var som en stationär.
Men det är klart det vore bra för alla datorer.

Jag bara jämför med en redan existerande dator. Det finns nivåer också, allt är inte MBA eller stationär. Att säga att Acern i exemplet är en stationär är ju rätt felaktigt, ändå är det en betydligt mer anpassningsbar dator.

Citat:

Ja, det är så klart en nackdel om man behöver alla dem. DVI-D kändes ju extra sur. HDMI finns för 249 k såg jag:
http://www.macoteket.se/Ovriga_sidor/Sokresultat/Macline_Mini...

Ja, visst är det ett extremfall, men det är också den verkligheten jag lever i. Tänker inte ta på mig att argumentera för någon annan än mig själv.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mys_ernst:

http://gizmodo.com/5725699/samsungs-9-series-laptop-is-lighte...

Startar på 1600 dollar. Vart är Äpplet? Designen är ju där men äpplet ska ju också kosta pengar?

Så den PC som kommer närmast en MBA kostar alltså ett par tusenlappar mer än en MBA, och med något långsammare hårdvara om än fler features. Vem sa att en MBA är dyr?

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Avstängd

Är den verkligen det?
Sätt i 2gb extra ram och dubblera mängden hårddisk, lägg till 4G (betyder det att den kommer till Europa inom en inte allt för snar framtid tro?) och tryck i en I5 istället (de lyckades faktiskt) så vetitusan om det är någon större skillnad.

Till slut vill jag tillägga att ingen här har sagt att en MBA är dyr, men på vissa (...) låter det som att en MBA är något man köper lättvindigt lite då och då, som en latte på stan. Den respekten för pengar har åtminstone inte jag tappat och anser att 10-12 000kr är oavsett en ansenlig summa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Visst, men när man kommer till insikten att det inte längre handlar om vad du eller jag tycker så inser man också att VGA är ett måste. Det är den enskilt största ingången som finns omkring oss och när man då har datorn som arbetsplats duger det inte att komma och säga "visst ni får gärna betala mig 50 000kr för att jag ska hålla den här presentationen men då får ni också skaffa nya projjar" Så återigen, kompatibilitet och flexibilitet.

Men det där beror ju lite på att tillverkarna inte tar steget och slutar med VGA. Det får man ändå säga att Apple gör genom att gå vidare från gamla anslutningar. Dessutom så går det ju att koppla upp MacBook Air mot VGA, så jag fattar inte. Du får ändå hålla med om att Acern du snackar om är bra mycket klumpigare rent fysiskt.

Skrivet av Damodred:

Jag bara jämför med en redan existerande dator. Det finns nivåer också, allt är inte MBA eller stationär. Att säga att Acern i exemplet är en stationär är ju rätt felaktigt, ändå är det en betydligt mer anpassningsbar dator..

Den har inte DisplayPort. Hur gör du för att koppla in mot en DVI-skärm? Måste du inte ha adapter då?

Skrivet av Damodred:

Ja, visst är det ett extremfall, men det är också den verkligheten jag lever i. Tänker inte ta på mig att argumentera för någon annan än mig själv.

Nej, klart man talar för sig själv, men om man inte kan tänka lite utanför sin egen skalle lite så blir det ju inte lönt att föra en diskussion ö.h.t. Tanken med en diskussion är ju att man ska se hur andra ser på saken. Jag förstår att du kan se fördelar med Acern, men det känns inte som du köper argumenten som gör att andra ser fördelar med MacBook Air. Eller?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasy:

Så den PC som kommer närmast en MBA kostar alltså ett par tusenlappar mer än en MBA, och med något långsammare hårdvara om än fler features. Vem sa att en MBA är dyr?

Vad dillar du om? GPUn är långsammare givetvis, men processorn springer cirklar runt den som finns i MBAn. Men förstås, klockcykler betyder ju allt...

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fratey:

Vad dillar du om? GPUn är långsammare givetvis, men processorn springer cirklar runt den som finns i MBAn. Men förstås, klockcykler betyder ju allt...

Jag har inte längre koll på processormarknaden, men är verkligen i5 30+ % snabbare per klockcykel? Det är sjukt bra jobbat av Intel i så fall, och då är det ju synd att MBA inte har det. Personligen tar jag ju dock hellre än något långsammare processor om jag får ett bättre grafikkort.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fratey:

Vad dillar du om? GPUn är långsammare givetvis, men processorn springer cirklar runt den som finns i MBAn. Men förstås, klockcykler betyder ju allt...

Finns det benchmarks som jämför dom två? (CPUerna alltså)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasy:

Jag har inte längre koll på processormarknaden, men är verkligen i5 30+ % snabbare per klockcykel? Det är sjukt bra jobbat av Intel i så fall, och då är det ju synd att MBA inte har det. Personligen tar jag ju dock hellre än något långsammare processor om jag får ett bättre grafikkort.

Jag tror i5-processorn springer cirklar runt den gamla C2D'n på alla plan. Den integrerade GPUn ska vara riktigt bra - och 320M är ingen hit, precis. Du kan manipulera prestanda hur mycket du vill för att intala dig om att Apple har bättre specs, men så är inte fallet.

Skrivet av mys_ernst:

Finns det benchmarks som jämför dom två? (CPUerna alltså)

Inte än, vad jag förstått.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Jag tror i5-processorn springer cirklar runt den gamla C2D'n på alla plan. Den integrerade GPUn ska vara riktigt bra - och 320M är ingen hit, precis. Du kan manipulera prestanda hur mycket du vill för att intala dig om att Apple har bättre specs, men så är inte fallet.

Men det är också en sjukt kompakt dator som längre fram säkert kommer får en i5 (eller i alla fall i3) nu med nästa generation Intel-proppar (Sandy Bridge). Det är klart man måste ta kompaktheten (kan man säga så?) i åtanke när man jämför? Självklart är en i5 bättre än C2D, men det är knappast bara en processor som gör en dator.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Avstängd
Skrivet av star-affinity:

Men det där beror ju lite på att tillverkarna inte tar steget och slutar med VGA. Det får man ändå säga att Apple gör genom att gå vidare från gamla anslutningar. Dessutom så går det ju att koppla upp MacBook Air mot VGA, så jag fattar inte. Du får ändå hålla med om att Acern du snackar om är bra mycket klumpigare rent fysiskt.

Ja jag håller med om att man ibland håller fast vid det förgångna på tok för länge. Men i just VGAs fall så undrar jag om det egentligen spelar någon större roll, det är trots allt inte så mycket sämre bildmässigt än DVI och det klarar betydligt längre kabellängder.

Citat:

Den har inte DisplayPort. Hur gör du för att koppla in mot en DVI-skärm? Måste du inte ha adapter då?

Jo men det skrev jag också i något tidigare inlägg, att det skulle räcka med en adapter istället för tre. Poängen med hela grejen var att man slipper ha med sig lösa delar som, i mitt fall, tenderar att försvinna.

Citat:

Nej, klart man talar för sig själv, men om man inte kan tänka lite utanför sin egen skalle lite så blir det ju inte lönt att föra en diskussion ö.h.t. Tanken med en diskussion är ju att man ska se hur andra ser på saken. Jag förstår att du kan se fördelar med Acern, men det känns inte som du köper argumenten som gör att andra ser fördelar med MacBook Air. Eller?

Absolut, helt enig att man ska tänka utanför. Och det har jag gjort också för att komma fram till mina slutsatser. Medan jag förstår argumenten så erkänner jag att jag tycker dem är hysteriskt dåliga. Jag köper inte att man begränsar sig eller att man inte ser sig om efter alternativ, speciellt inte när det kommer till datorer. Självklart kan man göra det på kläder, bilar eller områden för sitt boende osv men just datorer känns det som att det bara blir fel. Till slut tycker jag absolut inte att MBA är en dålig dator, det är en mycket fin sådan, men jag vill då hänvisa till inlägget som började hela diskussionen där jag skrev specifikt att MBA är en väldigt nischad produkt och inte alls lika versatile som billigare men snarlika datorer