Test: Prestanda vid överklockning

Med uppskruvade klockfrekvenser har det blivit dags att koppla prestandasiffror till överklockningsäventyret. Nedan bjuds det på resultat från syntetiska 3DMark Fire Strike och samtliga speltitlar. Det hela rundas av med effektmätningar av de överklockade korten tillsammans med flera referenser.

Frekvenser för överklockade kort

Modell

Basfrekv.

Turbofrekv.

Minnesfrekv.

Radeon R9 Fury X (4 GB)

1 140 MHz

1 100 MHz

Zotac GTX 1080 AMP Extreme (8 GB)

1 807 MHz

1 946 MHz

11 000 MHz

Gigabyte GTX 1080 G1 (8 GB)

1 741 MHz

1 880 MHz

10 608 MHz

Asus GTX 1080 ROG Strix OC (8 GB)

1 807 MHz

1 946 MHz

11 000 MHz

MSI GTX 1080 Gaming X (8 GB)

1 793 MHz

1 932 MHz

11 000 MHz

EVGA GTX 1080 SC ACX 3.0 (8 GB)

1 793 MHz

1 932 MHz

11 000 MHz

Geforce GTX 1080 (8 GB)

1 802 MHz

1 928 MHz

11 000 MHz

Geforce GTX 1070 (8 GB)

1 848 MHz

2 025 MHz

9 118 MHz

Geforce GTX 980 Ti (6 GB)

1 200 MHz

1 276 MHz

7 912 MHz

De ganska återhållsamma överklockningsresultaten speglar sig även rätt svalt i syntetiska 3DMark, där prestandavinsten uppgår till knappa 1 procent när Zotac-kortet vrids upp.

I de renodlade speltesterna finns det dock några enstaka bildrutor per sekund ytterligare att plocka ut efter överklockningsäventyret, åtminstone i titlar där minnesbandbredd gör skillnad på resultaten.

Små frekvensökningar ger i vanlig ordning endast mindre avtryck i effektmätningarna, där Zotac-kortet endast drar i snitt 5 W mer när det överklockas.