Test: Metro: Last Light Redux

Egenskap

Värde

Titel

Metro: Last Light Redux

Utvecklare

4A Games

Genre

FPS

DirectX-version

11

Lanseringsdatum

2014-08-26

Systemkrav

  • Intel Core 2 Duo 2,2 GHz eller motsv.

  • AMD Radeon HD 4000, Nvidia Geforce GTS 250

  • 2 GB RAM

Testinställningar

Very High, AAA/FXAA, 16× AF (upplösning varierar)

Metro: Last Light Redux är en ytterligare grafiskt polerad version av uppföljaren till stortiteln Metro 2033. Spelet utspelar sig i ett postapokalyptiska universum skapat av ryska författaren Dmitry Glukhovsky. Kärnvapenkrig har skakat Moskva och de som överlevt, däribland spelets protagonist Artyom, har valt att söka skydd från strålningen och andra faror i stadens tunnelbanesystem.

Spelet använder sig av företagets extremt tungdrivna grafikmotor 4A Engine, vilket gör det perfekt för prestandatester av grafikkort. Lyckligt nog bjuder även titeln på ett inbyggt testverktyg som gör det enkelt att få konsekventa resultat.

Metro: Last Light är fortfarande ett förhållandevis tungdrivet spel, men i upplösningen 1 920 x 1 080 är det ingen som helst match för Geforce GTX 1080. Modellen tar här en trygg förstaplats med 22 procent bättre prestanda än Geforce GTX Titan X. Därtill utpresterar Nvidias nya flaggskepp AMD:s Radeon R9 Fury X med cirka 41 procent högre siffror.

Geforce GTX 1080 är fortsatt starkt i upplösningen 2 560 x 1 440 pixlar. Kortet utpresterar här Geforce GTX Titan X med 21 procent högre resultat samtidigt som det presenterar 33 procent bättre siffror än Radeon R9 Fury X. I jämförelse med föregångaren Geforce GTX 980 plockar Nvidias nykomling ut cirka 65 procent bättre prestanda.

I den maxade upplösningen 4K UHD minskar vinstmarginalerna något för Nvidias nya flaggskepp, även om det lägger sig på en stark förstaplacering. Geforce GTX 1080 presterar här 15 procent bättre än Geforce GTX Titan X samt 21 procent bättre än Radeon R9 Fury X.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan.

Det är en riktig fröjd att granska grafen från Metro: Last Light, då denna är nästan helt perfekt. Likaså gäller vår subjektiva bedömning av sekvensen – fullkomligt silkeslen utan problem.