Test: Far Cry Primal

Egenskap

Värde

Titel

Far Cry Primal

Utvecklare

Ubisoft Montreal

Genre

Förstapersonsskjutare

DirectX-version

11

Lanseringsdatum

2016-03-01

Systemkrav

  • Intel Core i3-550, AMD Phenom II X4 955 eller motsv.

  • AMD Radeon HD 5770, Nvidia Geforce GTX 460

  • 4 GB RAM

Testinställningar

Fördefinerade Ultra, SMAA (upplösning varierar)

I den senaste upplagan av Ubisofts långkörande spelserie Far Cry byts automatvapnen ut mot spjut och pilbåge, med en handling som utspelar sig 10 000 år före Kristus. Denna gång kretsar historien kring jägaren Takkar som slåss för överlevnad mot andra förhistoriska stammar och djur.

Under huven på Far Cry Primal syns den senaste inkarnationen av grafikmotorn Dunia 2, som gör repris från föregångaren Far Cry 4. Denna gång har dock spelet begåvats med ett inbyggt prestandatest, vilket vi givetvis använder oss av.

Geforce GTX 1080 öppnar riktigt starkt i Far Cry Primal och i den förhållandevis lättdrivna upplösningen 1080p kan nykomlingen plocka ut en genomsnittlig bildfrekvens på imponerande 103 fps. Detta placerar kortet närmare 26 procent över Geforce GTX Titan X samtidigt som det utpresterar Radeon R9 Fury X med 41 procent bättre prestanda.

Även med upplösningen ställd till 2 560 x 1 440 pixlar lyckas Nvidias nykomling hålla sig över 60 fps-strecket genom hela testet. Geforce GTX 1080 toppar här tabellerna med 27 procent bättre prestanda än Geforce GTX Titan X samt närmare 32 procent högre resultat än AMD:s Radeon R9 Fury X.

När vi når sista anhalten vid skyhöga 4K UHD är Geforce GTX 1080 det enda kortet som klarar av att hålla en acceptabel bildfrekvens som aldrig går under 30 fps. Modellen lägger sig här cirka 24 procent ovanför Radeon R9 Fury X samt 27 procent bättre till än det gamla flaggskeppet Geforce GTX Titan X.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan.

Precis som föregångaren Far Cry 4 ser vi en snygg graf ihop med Geforce-kort när renderingstiderna mäts upp i Far Cry Primal. Vår subjektiva bedömning av testsekvensen bekräftar även de uppmätta resultaten – en felfri och välflytande upplevelse.