Test: Rendering och GPGPU

Att få grepp beräkningsprestanda är inte helt lätt då användare som verkligen jobbar med GPGPU oftast har specialskrivna och svårtestade mjukvaror. Tillämpningarna för vanliga användare är förhållandevis få, där dessutom kompatibilitetsproblem mellan tillverkarna ytterligare försvårar direkta jämförelser.

blender_screen.png

SweClockers har samlat ett antal syntetiska och mer verklighetsbaserade mjukvaror för att sätta grafikkorten på prov. Observera att resultaten får tas för vad de är – en samling siffror för specifika program, ingen global sanning. Med mer optimerade mjukvaror och bättre drivrutiner kan mycket hända.

* Varken AMD Radeon HD 6970 eller HD 5870 kan slutföra testet, utan programmet fryser för att aldrig återhämta sig.

I Luxmark landar Geforce GTX 980 Ti ungefär som väntat. Med nedskalad GM200 under huven försvinner viss prestanda, vilket resulterar i aningen sämre siffror ställt mot GTX Titan X. AMD dominerar fortsatt stort genom Radeon R9 290X.

Samma sak gäller för testsviten Compubench. Geforce GTX 980 Ti landar generellt strax bakom GTX Titan X, vilket förklaras av den lägre beräkningsprestandan då inte hela GM200-kretsen används.

Sist men inte minst, renderingsmjukvaran Blender visar på samma trend. Geforce GTX 980 Ti blir någon sekund långsammare än GTX Titan X, men fortfarande nära tabellens topp.