Test: Middle-earth: Shadow of Mordor

Egenskap

Värde

Titel

Middle-earth: Shadow of Mordor

Genre

Actionäventyr

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2014-09-30

Systemkrav

  • Intel Core i5-750 eller motsvarande

  • NVIDIA GeForce GTX 460, AMD Radeon HD 5850

  • 3 GB RAM

Testinställningar

Ultra, HD Texture Pack (Upplösning varierar)

I ett av 2014-års mest prisade spel tar Monolith Studios oss på en resa i J.R.R. Tolkiens Midgård, där spelaren får axla rollen som den hämndlystna utbygdsjägaren Talion. Titeln är full underhållande orchslakt och snabb parkouraction, där de vackra miljöerna ser extra bra ut i PC-versionen tack vare fler grafiska inställningar och högupplösta texturer.

Vid den lägsta upplösningen landar Geforce GTX 980 Ti cirka 4 procent bakom storebror GTX Titan X. Steget ned till GTX 980 är dock stort – nykomlingen tar hem segern med en marginal på cirka 28 procent.

När det hamnar fler pixlar på menyn sjunker bildfrekvensen, men inbördes ordningen är annars bekant. Geforce GTX 980 Ti kan inte utmana GTX Titan X, men utpresterar GTX 980 med cirka 26 procent.

Vid 4K UHD tappar Geforce GTX 980 mark, och GTX 980 Ti kan utöka marginalen till över 30 procent. Ställt mot, i upplösningen, starka Radeon R9 290X handlar det om en fördel på 22 procent.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan. Mer information finns på sidan "Testsystem, mjukvara och metod".

Precis som för GTX Titan X uppvisar Geforce GTX 980 Ti rätt ojämna renderingstider samtidigt som sekvensen rent subjektivt inte känns helt mjuk. Det gäller dock samtliga grafikkort oavsett tillverkare och kan därmed snarast härledas till spelet i sig.