Test: 4K UHD-upplösning (3 840 × 2 160 pixlar)

Både AMD och Nvidia slår på stora trumman gällandes framtidens bildskärmar, och då specifikt modeller med upplösningen 3 840 2 160 pixlar – även kallat 4K eller Ultra High Definition (UHD). Att spela i en upplösning som innebär att driva runt fyra gånger fler pixlar än standardiserade 1080p kräver dock enormt mycket av grafikkortet, och i många fall är Crossfire- eller SLI-lösningar det enda som hjälper för att få en någorlunda spelbar bildfrekvens.

asus_pq321-1.jpg

För att visa huruvida dagens kombattanter klarar av framtidens upplösning hakar redaktionen på ett antal utvalda kort till Samsung U28D590D – en av de första bildskärmarna för konsumenter med 4K-upplösning och 60 Hz över SST. Likt testerna med flera skärmar skruvas inställningarna ned en smula för att få hyfsat spelbara resultat.

Testresultat, 3 840 × 2 160 pixlar (4K UHD)

Med upplösningen ställd till 4K är inte resultaten lika illa i Valley som de vi såg vid multiskärmstesterna, men det är fortfarande inga briljerande siffror som presenteras från de båda Maxwell-kortens sida. Geforce GTX 980 tar hem förstaplatsen med endast 3 procent marginal ner till både Radeon R9 290X och Geforce GTX 780 Ti.

Geforce GTX 970 hamnar likt multiskärmstesterna ganska långt ner i tabellerna när Valley står på menyn, vilket ytterligare bekräftar det omaka paret Unigine och Maxwell i höga upplösningar.

I de renodlade speltesterna ser det dock betydligt bättre ut för de nya Maxwell-korten och Geforce GTX 980 tar utan problem en välrotad ledning med över 10 procent prestandafördel i jämförelse med Geforce GTX 780 Ti. Nykomlingen piskar även AMD:s Radeon R9 290X med en minsta uppmätt prestandafördel på 10 procent.

Geforce GTX 970 hänger även det på bra och kan i många fall hänga på Geforce GTX 780 Ti prestandamässigt. I merparten av spelen utpresterar dessutom modellen AMD:s Radeon R9 290X.