Prestanda: Integrerad grafik

Med Sandy Bridge introducerade Intel integrerad grafik direkt i processorn, och med Ivy Bridge har företaget satsat vidare på samma koncept. Nyheterna är bland annat stöd för DirectX 11, samt förbättrad prestanda genom ytterligare beräkningsenheter.

igp2.png
iigp.png

Den integrerade grafikdelen kommer till att börja med i två versioner, HD Graphics 4000 samt HD Graphics 2500. Förstnämnda varianten tar över som flaggskepp efter HD Graphics 3000, och bjuder bland annat på fyra extra beräkningsenheter. Intel HD Graphics 2500 är en uppgraderad variant av HD Graphics 2000, där framför allt DirectX 11-stödet ligger i fokus.

Intel HD Graphics

GPU-frekv./Turbo

Beräkningsenheter

Core i7 3770K

4000

650 / 1 150 MHz

16 st.

Core i7 3770

4000

650 / 1 150 MHz

16 st.

Core i5 3570K

4000

650 / 1 150 MHz

16 st.

Core i5 3550

2500

650 / 1 150 MHz

6 st.

Core i5 3450

2500

650 / 1 100 MHz

6 st.

Core i7 3770T

4000

650 / 1 150 MHz

16 st.

Core i7 3770S

4000

650 / 1 150 MHz

16 st.

Core i5 3550S

2500

650 / 1 150 MHz

6 st.

Core i5 3450S

2500

650 / 1 100 MHz

6 st.

Bland modellerna Intel offentliggör för första omgången Ivy Bridge är det jämnt fördelat mellan de båda integrerade grafiktyperna. De lite mer påkostade varianterna har generellt HD Graphics 4000, och de billigare varianterna får nöja sig med HD Graphics 2500.

Prestandatester

För att sätta Intels nya grafiklösning på prov jämförs den mot flera olika referenssystem. I startfältet ingår två separata grafikkort från Nvidia respektive AMD, samt integrerad grafik från andra processorer. Alla inställningar, både i BIOS och drivrutiner, lämnas i sina standardlägen.

Observera att resultatet mest kan ses som en indikation och en jämförelse mellan plattformarna snarare än ett renodlat prestandatest. De olika systemen skiljer sig på flera andra punkter, inte minst rörandes processorhastighet och antalet tillgängliga processorkärnor. Även om grafikkretsarna är den svagaste länken kan andra faktorer spela in och påverka slutresultatet.

Först ut är Entry-läget i 3DMark 11, vilket innebär en snabb DirectX 11-premiär för Core i7 3770K. Processorn landar precis under 1 500 poäng, med marginal upp till både AMD A8-3870K samt de separata grafikkorten.

I DirextX 10-baserade 3DMark Vantage finns det fler modeller att jämföra mot, och förbättringarna mot HD Graphics 3000 blir tydliga. Intels nya variant presterar betydligt bättre, och landar inte långt bakom AMD A8-3870K.

När Battlefield 3 rullar igång lyckas Intel HD Graphics 4000 hålla en medelnivå över 30 bilder per sekund, spelbart men knappast njutbart. Jämfört med föregångaren HD Graphics 3000 handlar det dock om avsevärda förbättringar.

Civilization V föredrar utan tvekan AMD:s lösning, men det är tydligt att något inte står rätt till med drivrutinerna för Intel HD Graphics 4000 här. Till och med fjolårets HD Graphics 3000 hamnar snäppet före i listan.

Draktäta Skyrim är spelbart i låga inställningar, men ett medelvärde på strax under 40 bildrutor per sekund borgar för problem i intensivare scener. Förbättringen mot HD Graphics 3000 landar på cirka 30 procent.

Med samma upplösning men inställningarna i fördefinerade Medium tappar HD Graphics 4000 prestanda rejält. Nivån sjunker en bra bit under 20 bildrutor per sekund, och steget upp till Radeon HD 6550D i AMD A8-3870K är stort.

Sist men inte minst, energiförbrukningen för den nya processorn fortsätter att ligga på en låg nivå. Trots generellt bättre resultat jämfört med Core i7 2600K visar mätinstrumentet lägre värden, både när CPU och GPU belastas. Intressant är dock förhållandevis höga värden i vila, ett tiotal watt över AMD:s konkurrerande modell.

Problem med den integrerade grafikdelen

Shogun2 2012-04-16 12-26-16-10.jpg

Att mjukvaran för Intel HD Graphics 4000 inte är helt fintrimmad märks när vissa tester rullar igång. Förutom sämre prestanda än väntat i Civilization V uppvisar kretsen intressanta resultat i Shogun 2, där texturer i stort helt försvinner för vissa körningar. Samma test har tidigare fungerat på föregångaren HD Graphics 3000.

När Intel får tid att finslipa mjukvaran lär de flesta buggarna hamras ut, men det är ändå värt att nämna att allt inte riktigt fungerar som det ska direkt vid lansering.