Intel Core i7 3770K och Core i5 3570K

Permalänk

Har butiksexemplar en lödd IHS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ja jag säger inte emot att IHS inte kan ligga bakom särskilt mycket, jag mest tycker att deras test har brister. Jag tror också på sämre värmeledningsförmånga i chippet. Tjockare lager kan nog påverka detta ganska mycket. Men jag tror också att det är något som kommer förbättras framöver, kanske med Haswell.

Iofs kan jag inte tillräckligt mycket om detta för att uttala mig men at spekulera kan jag ju göra och då går mina tankar emot att du kan ha rätt här? Ifall jag förstått det hela korrekt så lade han en litem metaööplatta imellan?? Borde den metaqllplattan inte i så fall bli som att åter igen köra med IHS på? Jag menar blir den inte 2 lager pasta med "metall" emellan åter igen?

Skrivet av davyp3:

Nån som fått sin nya tredje generations core-processor och kan berätta om temperatur vid överklockning?

Kolla runt i forumet, har sett några trådar..

Skrivet av Johan Svensson:

Har butiksexemplar en lödd IHS?

Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag är tveksam till förbättring då kisel har en viss värmeledningsförmåga och den är svår att ändra. Grafen hade löst problemet eftersom det här väldigt bra värmeledningsförmåga men där är vi inte än på många år. Det skulle vara om de spred ut transistorerna mer men det vore ju ekonomiskt vansinne. Kanske blir det bättre vid nästa krympning igen om de kan göra transistorerna tunnare. Vi får se.

Kan ju ändras något med hur metallagren är i processorn. AMD lyckades ju ändra det lite med T-bred, T-Bred A drog mindre ström, men T-bred B var svalare i praktiken och klockade mycket bättre. Säger inte att det betyder att det kommer lösas på så vis, men de kan säkert påverka lite, sedan kan de säkert nå högre prestanda per watt med Haswell också.

Skrivet av fark:

Iofs kan jag inte tillräckligt mycket om detta för att uttala mig men at spekulera kan jag ju göra och då går mina tankar emot att du kan ha rätt här? Ifall jag förstått det hela korrekt så lade han en litem metaööplatta imellan?? Borde den metaqllplattan inte i så fall bli som att åter igen köra med IHS på? Jag menar blir den inte 2 lager pasta med "metall" emellan åter igen?

Om de kör med en metallplatta i mellan så blir testet lite meningslöst ja. Jag har missat det, såg inte det i artikeln. Hursomhelst så pekar de flesta testresultat på att det är kislet i sig som inte avleder värme särskilt bra.

Permalänk
Medlem

har skummat igenom tråden här..

men finns det någon anledning till att välja 2500k framför 3570k?
Det börjar bli dags att uppgradera min AMD 4850e -setup.

Har väl inte tänkt överklocka speciellt hårt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lavvisk:

har skummat igenom tråden här..

men finns det någon anledning till att välja 2500k framför 3570k?
Det börjar bli dags att uppgradera min AMD 4850e -setup.

Har väl inte tänkt överklocka speciellt hårt.

Då finns det ingen vettig anledning egentligen. Det skiljer typ 100 kr och du får en lite snabbare processor samt lite andra fördelar som PCIe 3.0 och integrerad USB 3.0. 2500K är ett bättre val om du tänker överklocka hårt men annars finns det ingen anledning att välja en gammal processor. Ivy är bättre på allt förutom just högre överklockningar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Har försökt hitta vad i7 3770k har för max temp men hittar inte det ens på intel hemsida. Någon som vet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fredrik...:

Har försökt hitta vad i7 3770k har för max temp men hittar inte det ens på intel hemsida. Någon som vet?

105 grader

Using a Corsair H100 liquid cooler, we’ve been able to use a Vcore of 1.4V without issue, although this has resulted in temperatures closing on the CPU’s TJ Max (maximum operating temperature before throttling) of 105°C

LÄNK

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem

Och eftersom 105 är MAX så råder jag dig att hålla dig under 85 om du vill att din cpu ska hålla ett tag.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Och eftersom 105 är MAX så råder jag dig att hålla dig under 85 om du vill att din cpu ska hålla ett tag.

Jag har en i5 3570k stock, när jag spelar spel så ligger cpun på 35-50 C, är det konstigt eller vanligt?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4dy:

Jag har en i5 3570k stock, när jag spelar spel så ligger cpun på 35-50 C, är det konstigt eller vanligt?

Det är vanligt. :]

Permalänk

Framgår det vilken volt som används för 2700k @ 4,7 Ghz under rubriken Temperatur, full belastning?

Permalänk
Medlem

på mitt AI Suit II, programen som medföljer asus z77 kortet visar på sidan Sensor- CPU 35-50 C vid spelandet. Är AI Suit II pålitilig program som visar rätt?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem

Förlåt min okunskap, men hur är det ens möjligt att Ivy Bridge blir varmare än Sandy Bridge om den nu drar mindre ström?

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wladir:

Förlåt min okunskap, men hur är det ens möjligt att Ivy Bridge blir varmare än Sandy Bridge om den nu drar mindre ström?

Enkelt förklarat:

En människa utvecklar 60-100 watt, hur kommer det sig att en glödlampa på 60-100 watt blir varmare än en människa?

Jo, storleken.
Ivy Bridge är mindre än sandy bridge och har alltså mer watt per kvadratmillimeter, det gör att den blir varmare.

Fast det är lite mer komplicerat än så, IB reagerar sämre på höjd spänning och drar relativt sett mer ström vid höjd spänning.

Om man inte höjer spänningarna är det inga som helst problem med IBs värmeutveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Enkelt förklarat:

En människa utvecklar 60-100 watt, hur kommer det sig att en glödlampa på 60-100 watt blir varmare än en människa?

Jo, storleken.
Ivy Bridge är mindre än sandy bridge och har alltså mer watt per kvadratmillimeter, det gör att den blir varmare.

Fast det är lite mer komplicerat än så, IB reagerar sämre på höjd spänning och drar relativt sett mer ström vid höjd spänning.

Om man inte höjer spänningarna är det inga som helst problem med IBs värmeutveckling.

Det låter logiskt. Tack för det!

Jag har beställt en i5 3570K tillsammans med ett http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1168001 och 16 GB http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=924334

Jag hade lite ångest över de omtalade värmeproblemen vid höjd spänning, men det kändes ändå lika bäst att satsa på Ivy istället för Sandy nu när man äntligen uppgraderar.

Troligtvis blir det en viss prestandaskjuss från mitt trogna men trötta AM2+ system.

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk

Någon som vet hur het processorn blir när man spelar t.ex. BF3, hjälper CPU kylaren som kommer med processorn, eller rekomenderas en kylare såsom Corsair H60?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mous3ca7:

Någon som vet hur het processorn blir när man spelar t.ex. BF3, hjälper CPU kylaren som kommer med processorn, eller rekomenderas en kylare såsom Corsair H60?

spelar du oklockat går den upp till 50C under spel och då är det hyffsat bra

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk

hur varm ska en ivy bridge intel i7 3,5Ghz proccesor vara

Tjenare, jag har då som ni kan se på rubriken en i7 3770k proccesor. Den liger på mellan 25-35 Grader, som jag läst ska det här inte vara för varm iaf, men jag bara undrar det finns ingen chans att man kyler ner den för mycket så att den underpresterar, och jag är inte så jätte kunnig så aa.. men vore tacksam för svar! ;D http://www.inet.se/produkt/5321472/noctua-nh-d14 en sådan kylare har jag med pasta emallan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keepan:

Lite besviken då 2700K verkar kunna presterna lika bra som nya i7an när båda är överklockade. Får nog bli en sådan för mig!
Hade varit kul med en ny generation

Ivy Bridge är inte mer än en tick. När Haswell LGA1055 kommer ut så lär du märka en större skillnad mot Sandy Bridge.

Permalänk

Mitt nya Ivy Bridge system med i7 3770k samt Asus P8Z77-V Premium är ju katastrofalt dåligt om man jämför med AMD 1090T och Crosshair Formula jag hade innan. Varför berättar man inte om den allmänna upplevelsen när man testar cpuer eller plattformar?

Intel har bara 2st Sata-600 kontakter på sina chipset. Resterande sata 600 måste komma från 3e part. Dvs extra BIOSar som måste starta och sölar ner uppstarten. Kombon jag köpte gick dessutom inte att installera W7 på utan att först sätta diskkontrollern i IDE läge istället för AHCI. Väl inne i windows så är maskinen plågsamt långsam. Det tar nästan en minut längre att starta en nyinstallation av Windows på Ivy Bridge Cpun jämför med en 7 månader gammal installation på AMDn. Inte ens drivers till intels egna nätverkskort finns med i windows normalinstall så jag var tvungen att köra in drivarna från skivan. Hur 1990 känns det??

Maskinen lider av micro-stutter dessutom. Spelar man spel så stannar spelet upp några ms var 10-15s. Extremt störigt!

Summa summarum så är Ivy Bridge combon i7 3770k och Z77 chipset inte ens betatestat känns det som. Känner för att lämna tillbaks hela skiten och köpa ett år gamla AMD prylar igen. Skulle inte sålt gamla systemet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av firefreak:

Varför berättar man inte om den allmänna upplevelsen när man testar cpuer eller plattformar?

Det gör man ju?

Permalänk
Medlem
Skrivet av firefreak:

bla, bla, bla...

Tror du verkligen seriöst att ditt system fungerar helt normalt?! Det är inga som helst fel på 3770k eller Z77, såvida du inte fått ett måndagsexemplar. Med tanke på att du inhandlat ett P8Z77-V Premium så antar jag att du har lite koll på hur du felsöker problem som detta.

Kör själv med 3770k och P8Z77 WS och är helnöjd!

Permalänk
Medlem

Överklockning över 4.7Ghz

Tjena,

Jag har köpt och byggt ihop en monsterkylning för ca 3-4 tusen kronor. Har nyligen klockat upp min 3770k till 4,7Ghz med idle temp på 33c och Full load i 30 min med resultat 42grader.
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/35503_...

Tänkte höra om lite tips på vad man ska ha för volt på cpun om man ska ta och höja multipl. lite mer. Vill se vad min monsterdator går för. Tacksam för all svar. (Blir instabilt högst troligt pga chipset och bluescreen förekommer om jag höjer multipliern till 48 från 47..)

Moderkort: ASUS P8Z77-V DELUXE - ATX / Z77
CPU: Intel Core i7-3770K (upplåst)
RAM: Kingston HyperX T1 32GB DDR3 PC-17000 2133MHz

Med vänliga hälsningar
Nimicus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dashiii:

Tjena,

Jag har köpt och byggt ihop en monsterkylning för ca 3-4 tusen kronor. Har nyligen klockat upp min 3770k till 4,7Ghz med idle temp på 33c och Full load i 30 min med resultat 42grader.
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/35503_...

Tänkte höra om lite tips på vad man ska ha för volt på cpun om man ska ta och höja multipl. lite mer. Vill se vad min monsterdator går för. Tacksam för all svar. (Blir instabilt högst troligt pga chipset och bluescreen förekommer om jag höjer multipliern till 48 från 47..)

Moderkort: ASUS P8Z77-V DELUXE - ATX / Z77
CPU: Intel Core i7-3770K (upplåst)
RAM: Kingston HyperX T1 32GB DDR3 PC-17000 2133MHz

Med vänliga hälsningar
Nimicus.

Skriv om detta i en riktig forumtråd istället för svar på ett test, var en ren händelse att jag såg det här... Kan tyvärr inte hjälpa dig ändå

Permalänk
Medlem

Bara jag som "värmer upp" med denna recension inför Haswell?