Herman Miller X Logitech G Embody Gaming Chair, recension?

Permalänk
Medlem

Sommarrea 20% rabatt på Embody, dock höjde de nyligen priset 1000 kr permanent

Permalänk
Medlem

Ja. Någon som råkar ha en rabattkod för att få lite mer rabatt?

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

fan runt 12k så hade jag köpt..

Permalänk
Medlem

13 650 klippte jag min för i maj. Tror inte det blir billigare nu på ett tag dessvärre. Kanske blir någon black friday best case.

Permalänk
Medlem

Ah, fick hem den idag.

Känner redan att, jäklar vilken skön stol. Och vilken gedigen kvalitetskänsla i reglagen. Och hur skönt ryggstödet formar sig.
En riktig lyxpryl.

Först tänkte jag att den såg låg ut och att ryggstödet inte gick så högt. Det var ingen problem.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av matjen:

13 650 klippte jag min för i maj. Tror inte det blir billigare nu på ett tag dessvärre. Kanske blir någon black friday best case.

Ah prishöjts sedan dess alltså iom 14.4k nu efter 25% rabatt, piss...

Skrivet av dool:

Ah, fick hem den idag.

Känner redan att, jäklar vilken skön stol. Och vilken gedigen kvalitetskänsla i reglagen. Och hur skönt ryggstödet formar sig.
En riktig lyxpryl.

Först tänkte jag att den såg låg ut och att ryggstödet inte gick så högt. Det var ingen problem.

Det är så va? Hur lång är du? Vissa verkar mena på att mina 180cm ev. kan bli ett problem lite beroende på om man har kortare överkropp vs. ben (kurvaturen hamnar fel och ryggstödet känns oms du säger för kort).
Jag är så satans on the fence kring att köpa stolen. Avsaknaden av nackstöd är en del (även om Atlas verkar göra något som dock stökar med garantin om något går sönder) men också problemet med att returkostnaden är 650kr om jag inte är nöjd. Har ingen möjlighet att provsitta en jädra Embody runt GBG heller vad jag lyckats googla mig till vilket är brutalt störande. Jobbar så mycket hemma fortfarande att jag ändå är sugen på investeringen trots att jag i min nuvarande stol ändå inte lider som vissa verkar göra av trött rumpa/rygg osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Ah prishöjts sedan dess alltså iom 14.4k nu efter 25% rabatt, piss...

Det är så va? Hur lång är du? Vissa verkar mena på att mina 180cm ev. kan bli ett problem lite beroende på om man har kortare överkropp vs. ben (kurvaturen hamnar fel och ryggstödet känns oms du säger för kort).
Jag är så satans on the fence kring att köpa stolen. Avsaknaden av nackstöd är en del (även om Atlas verkar göra något som dock stökar med garantin om något går sönder) men också problemet med att returkostnaden är 650kr om jag inte är nöjd. Har ingen möjlighet att provsitta en jädra Embody runt GBG heller vad jag lyckats googla mig till vilket är brutalt störande. Jobbar så mycket hemma fortfarande att jag ändå är sugen på investeringen trots att jag i min nuvarande stol ändå inte lider som vissa verkar göra av trött rumpa/rygg osv.

Vanliga Embody fanns på Nordiska Galleriet när jag vart där och provsatt, lite skillnad mot gamingvarianten i sittdynan men ändå snarlik, om jag kommer ihåg rätt från när jag researchade så är gamingvarianten lite mer förlåtande mot "liggande" gamingpose (det vill säga känns skön ändå) än den vanliga. Kolla på BTOD:s videor om dem, tycker de går igenom gediget. Jag vart också orolig för avsaknaden av nackstödet från en början, men absolut inget som jag känner att jag behöver efter ca 3 månader.

https://www.youtube.com/watch?v=lKxTZM33HXE

Betalade 15.4k för min, helt klart nöjd då jag mestadels jobbar hemifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haiden:

Vanliga Embody fanns på Nordiska Galleriet när jag vart där och provsatt, lite skillnad mot gamingvarianten i sittdynan men ändå snarlik, om jag kommer ihåg rätt från när jag researchade så är gamingvarianten lite mer förlåtande mot "liggande" gamingpose (det vill säga känns skön ändå) än den vanliga. Kolla på BTOD:s videor om dem, tycker de går igenom gediget. Jag vart också orolig för avsaknaden av nackstödet från en början, men absolut inget som jag känner att jag behöver efter ca 3 månader.

https://www.youtube.com/watch?v=lKxTZM33HXE

Betalade 15.4k för min, helt klart nöjd då jag mestadels jobbar hemifrån.

Mjo kikat massor på BTOD som är vettiga, men i slutänden handlar det ju ändå om ens egna personliga upplevelse vilket är svårt att utvärdera utan att testa.
Jag trodde faktiskt inte Nordiska galleriet fanns i GBG, tji fick jag, bra tips, ska kika på det!

Permalänk
Medlem

kanske blir än mer rabatt under riktiga BF?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Ah prishöjts sedan dess alltså iom 14.4k nu efter 25% rabatt, piss...

Det är så va? Hur lång är du? Vissa verkar mena på att mina 180cm ev. kan bli ett problem lite beroende på om man har kortare överkropp vs. ben (kurvaturen hamnar fel och ryggstödet känns oms du säger för kort).
Jag är så satans on the fence kring att köpa stolen. Avsaknaden av nackstöd är en del (även om Atlas verkar göra något som dock stökar med garantin om något går sönder) men också problemet med att returkostnaden är 650kr om jag inte är nöjd. Har ingen möjlighet att provsitta en jädra Embody runt GBG heller vad jag lyckats googla mig till vilket är brutalt störande. Jobbar så mycket hemma fortfarande att jag ändå är sugen på investeringen trots att jag i min nuvarande stol ändå inte lider som vissa verkar göra av trött rumpa/rygg osv.

Jag är 181 cm (och rätt tung). Har ju haft min i ett par månader nu. Är fortfarande nöjd. Tycker inte att det du nämner är nåt problem. När jag fick stolen så kände jag mig lite besviken på att ryggstödet såg kort ut. Men i praktiken var det inga problem med det. Har man ställt in den ordentligt så sitter man jäkligt skönt i det. Upplever utbuktningen vid ryggslutet som helt perfekt.

Det här att ryggstödet formar sig efter en ger en helt sanslöst bra känsla och det är ju nåt som få andra stolar ger.

Tror att den kritiken du tar upp är sånt man tror blir ett problem om man tittar på stolen hur den ser ut, utan att ge den en chans och verkligen sitta i den och göra inställningarna bra. Den ser ju lite lustig ut om man är van med standardstuket på gamingstolar (a la rallystolar).

Reglagen är gedigna och andas kvalitet när man vrider på dem.

Nu sitter jag ofta mer eller mindre framåtlutad i min stol och har saknar inte nackstödet ens en gnutta. Hade en AK Racing förr och i den lutade jag mig aldrig så långt tillbaka att jag nyttjade nackstödet.

Vill man sitta som i en fåtölj, bakåtlutad och med fötterna/benen framåtslängda och "vräka sig" så kanske inte Embody är rätt val.

Annars skulle jag säga att även om Embody upplevs som en lite udda lösning i början så blir den en "acquired taste" snabbt som man inte ångrar. Lyx hela vägen så att säga.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

kanske blir än mer rabatt under riktiga BF?

Samma rea MEN ev. att man kan få en rabattkod då som ger en EXTRA 5% rabatt, så var det när jag köpte den förra året iaf under black friday tiden, de kanske följer samma mönster. Tiden får utvisa hur de gör

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

fan runt 12k så hade jag köpt..

Titta ifall ditt arbete kan erbjuda någon summa annars för utrustning för hemarbete, checka interna dokument/policy så bör det stå eller fråga någon. Mitt arbete erbjöd mig en summa iaf på 2000kr. Arbetsgivaren har ju en skyldighet att värna om arbetsmiljön och det gäller även när man jobbar hemifrån.

Permalänk
Medlem

Blev sugen på en Aeron och skulle precis klicka hem en från segaming.hermanmiller.com men ser att de inte säljer till företag. Kommer de neka mitt köp eller har någon annan köpt stolen på sin firma? Kan man annars köpa och göra utlägg privat tro?

Permalänk
Medlem

Tjenahej,

Jag sitter för nuvarande i en ikea järvfjället och sitter och tittar på att uppgradera litegrann. Problemet som jag ser det är att jag sitter väldigt konstigt ibland. På knä, skräddare, 90 graders vänt, lutningar åt höger och vänster osv. Jag tror det är rätt bra att man stretchar ut och rör sig lite under dagarna.

Fått som rekommendation över lång tid att köpa en vettigare stol, men det verkar som det är en hel del pretentiöst skitsnack bakom många av motiveringarna. N

Om man som mig är lite funktionsnedsatt i sin sittstil, är det verkligen värt det att köpa en "sån här" stol? Kommer man att tvingas sitta mer ergonomiskt eller vara fast med en obekväm 15000kr stol?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Jag är 181 cm (och rätt tung). Har ju haft min i ett par månader nu. Är fortfarande nöjd. Tycker inte att det du nämner är nåt problem. När jag fick stolen så kände jag mig lite besviken på att ryggstödet såg kort ut. Men i praktiken var det inga problem med det. Har man ställt in den ordentligt så sitter man jäkligt skönt i det. Upplever utbuktningen vid ryggslutet som helt perfekt.

Det här att ryggstödet formar sig efter en ger en helt sanslöst bra känsla och det är ju nåt som få andra stolar ger.

Tror att den kritiken du tar upp är sånt man tror blir ett problem om man tittar på stolen hur den ser ut, utan att ge den en chans och verkligen sitta i den och göra inställningarna bra. Den ser ju lite lustig ut om man är van med standardstuket på gamingstolar (a la rallystolar).

Reglagen är gedigna och andas kvalitet när man vrider på dem.

Nu sitter jag ofta mer eller mindre framåtlutad i min stol och har saknar inte nackstödet ens en gnutta. Hade en AK Racing förr och i den lutade jag mig aldrig så långt tillbaka att jag nyttjade nackstödet.

Vill man sitta som i en fåtölj, bakåtlutad och med fötterna/benen framåtslängda och "vräka sig" så kanske inte Embody är rätt val.

Annars skulle jag säga att även om Embody upplevs som en lite udda lösning i början så blir den en "acquired taste" snabbt som man inte ångrar. Lyx hela vägen så att säga.

Låter ju klart lovande! Sitter själv på stabil ~104kg dadbod så är inte helt lätt jag heller.
Hur upplever du "missljudet" när man rör sig "normalt" i stolen? Jag har inte alltid lurar på på, speciellt inte medan jag jobbar hemma och hade stört mig något fruktansvärt på missljud från stolen så fort man smårör sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Låter ju klart lovande! Sitter själv på stabil ~104kg dadbod så är inte helt lätt jag heller.
Hur upplever du "missljudet" när man rör sig "normalt" i stolen? Jag har inte alltid lurar på på, speciellt inte medan jag jobbar hemma och hade stört mig något fruktansvärt på missljud från stolen så fort man smårör sig.

Inget som stör mig men jag är inte så lättstörd heller av ljud.

Lutar man sig bakåt så sprakar det ju lite av ryggstödet. Låter lite som en hårddisk som skriver. Det ljudet är nog oundvikligt sett till ryggstödets flexibla natur som formar sig efter ryggen.

Rör mig utan att trycka ryggstödet bakåt så upplever jag inga ljud.

Hjulen är tysta när man rullar stolen men hos mig står den på ett golvskydd av plast. Kan nog låta lite mer om den står på ett trägolv.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorulk:

Tjenahej,

Jag sitter för nuvarande i en ikea järvfjället och sitter och tittar på att uppgradera litegrann. Problemet som jag ser det är att jag sitter väldigt konstigt ibland. På knä, skräddare, 90 graders vänt, lutningar åt höger och vänster osv. Jag tror det är rätt bra att man stretchar ut och rör sig lite under dagarna.

Fått som rekommendation över lång tid att köpa en vettigare stol, men det verkar som det är en hel del pretentiöst skitsnack bakom många av motiveringarna. N

Om man som mig är lite funktionsnedsatt i sin sittstil, är det verkligen värt det att köpa en "sån här" stol? Kommer man att tvingas sitta mer ergonomiskt eller vara fast med en obekväm 15000kr stol?

Kanske finns det en anledning till din sittstil, att du försöker kompensera för något, att det kanske inte blir ergonomiskt? En hypotes. En sådan stol promotar att sitta ergonomiskt men jag tkr iaf den är förlåtande också på samma gång, nu är mina positioner att jag sitter vanligt/upprakt men även lounchar bakåt med full tilt, tkr den är riktigt skön för det, bekvämt, limmas bra efter kroppen. För de andra positionerna som du nämner kan jag ej uttala mig om, antar du behöver pröva innan du kan veta for sure. Kankse får du en annan sittstil med en sådan typ av stol? Finns ju research bakom dessa stolar iaf också, inte bara är de hype eller reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fozzan:

Kanske finns det en anledning till din sittstil, att du försöker kompensera för något, att det kanske inte blir ergonomiskt? En hypotes. En sådan stol promotar att sitta ergonomiskt men jag tkr iaf den är förlåtande också på samma gång, nu är mina positioner att jag sitter vanligt/upprakt men även lounchar bakåt med full tilt, tkr den är riktigt skön för det, bekvämt, limmas bra efter kroppen. För de andra positionerna som du nämner kan jag ej uttala mig om, antar du behöver pröva innan du kan veta for sure. Kankse får du en annan sittstil med en sådan typ av stol? Finns ju research bakom dessa stolar iaf också, inte bara är de hype eller reklam.

Tack för svar. Jag tittade på djp workspace men verkar inte som de har den längre. Ej hittat hos annan försäljare som har här i Stockholm tyvärr.. velar väl tills rabatten är över

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorulk:

Tack för svar. Jag tittade på djp workspace men verkar inte som de har den längre. Ej hittat hos annan försäljare som har här i Stockholm tyvärr.. velar väl tills rabatten är över

hahah. Jaha det är såpass allstå, jag minns att jag testade diverse Herman Miller stolar fysiskt i någon butik (jag tror det var DPJ faktiskt). Finns det inga andra ställen i sthlm med Herman Miller stolar ute som man kan pröva i butik? Det skulle vara mitt tips annars för att verkligen uppleva hur de är. Jag minns förra året när jag tittade runt, tror jag hittade flera butiker som skulle ha Herman Miller stolar ute i butiken som man kunde pröva men jag besökte enbart en butik (DPJ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Filer417:

Blev sugen på en Aeron och skulle precis klicka hem en från segaming.hermanmiller.com men ser att de inte säljer till företag. Kommer de neka mitt köp eller har någon annan köpt stolen på sin firma? Kan man annars köpa och göra utlägg privat tro?

Gav du dig på ett köp med firman?

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Halloj!

Jag funderar på att slå till på Gaming varianten, har idag en Kinnarp som jag suttiti i snart över 10 år men tänkte uppgradera mig lite.

Någon som är lång som har en Embody? Är 198 på 94 Kg så det har varit svårt för mig att hitta en bra stol som passar.

https://segaming.hermanmiller.com/collections/gaming-sale/pro...

Det blev en GAMINGSTOLEN EMBODY Cyan.
Var inne i stan på DJP och testade den var riktigt skön tom för mig som är lång

Har du en uppdatering på hur du tycker att stolen känns nu? Är lika lång som dig, dock tryngre, men undrar hur den är nu efter några månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kolatroll:

Har du en uppdatering på hur du tycker att stolen känns nu? Är lika lång som dig, dock tryngre, men undrar hur den är nu efter några månader.

Tjena, detta är den bästa stol jag någonsin använt, värt varenda öre! , jag fick tag på den när det var rea för runt 14 men med tanke på att jag jobbar hemma två-tre dagar i veckan, och spelar endel så är det helt klart värt det! sätet är ju väldigt brett också om du är lite större så det skall ej vara några problem

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Tjena, detta är den bästa stol jag någonsin använt, värt varenda öre! , jag fick tag på den när det var rea för runt 14 men med tanke på att jag jobbar hemma två-tre dagar i veckan, och spelar endel så är det helt klart värt det! sätet är ju väldigt brett också om du är lite större så det skall ej vara några problem

Härligt att höra! Hoppas det kommer någon vårrea igen, då slår jag nog till

Permalänk
Medlem
Skrivet av kolatroll:

Härligt att höra! Hoppas det kommer någon vårrea igen, då slår jag nog till

De hade rea för en månad sedan, 15% på allt. Klippte en och kan bara instämma i kören, väl värt varenda krona.

Permalänk

Slog precis till på en Embody på Spring sale som börjar nu, 20% rea!

Permalänk
Skrivet av Unknowncow:

Slog precis till på en Embody på Spring sale som börjar nu, 20% rea!

OOOOOH SNYGGT, är det någon som har en rabattkod för wombocombo rea?

Permalänk
Medlem

Har provsuttit både Aeron och Embody på Nordiska Galleriet (vid Mölndalsvägen) här i Göteborg. Båda var sköna – jag gillade Embodys ”flexande” ryggstöd, men Aeron var mer bekväm för mig.
Tänk på att de ”vanliga” modellerna finns med olika utrustningsnivåer medan gamingvarianterna är fullutrustade, vilket gör dem klart billigare i jämförelse. Gamingvarianterna säljs dessutom ofta, som flera här har nämnt, med upp till 25 procents rabatt.
Om man tittar runt på webben ser man att det enda som egentligen skiljer stolarna åt är färgschemat och någon enstaka detalj i form av en liten ”Logitechflärp”. Själv är jag sugen på gamingvarianten av Aeron som har helsvarta i stället för kromade detaljer.

Vill man ha stolarna ännu billigare kan det vara värt att leta efter en renoverad (refurbished) och omklädd variant. Det finns en stor marknad för renoverade kontorsstolar.

Permalänk
Skrivet av kolatroll:

OOOOOH SNYGGT, är det någon som har en rabattkod för wombocombo rea?

Tyvärr hittade jag ingen som fungerade. Verkar vara svårare att hitta någon som fungerar på den svenska sidan av någon anledning. Men la inte mer än 30min på att leta dock.

Permalänk
Skrivet av Thorulk:

Tjenahej,

Jag sitter för nuvarande i en ikea järvfjället och sitter och tittar på att uppgradera litegrann. Problemet som jag ser det är att jag sitter väldigt konstigt ibland. På knä, skräddare, 90 graders vänt, lutningar åt höger och vänster osv. Jag tror det är rätt bra att man stretchar ut och rör sig lite under dagarna.

Fått som rekommendation över lång tid att köpa en vettigare stol, men det verkar som det är en hel del pretentiöst skitsnack bakom många av motiveringarna. N

Om man som mig är lite funktionsnedsatt i sin sittstil, är det verkligen värt det att köpa en "sån här" stol? Kommer man att tvingas sitta mer ergonomiskt eller vara fast med en obekväm 15000kr stol?

https://pipersong.com/