Test: Unigine Heaven

unheaven.jpg

Egenskap

Värde

Titel

Heaven

Utvecklare

Unigine

Genre

Syntetisk testsvit

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2009-10-22

Systemkrav

  • Grafikkort ur Radeon HD 2900- eller Geforce 7000-serien

Unigine Heaven har tidigare varit det enda vedertagna syntetiska testet för DirectX 11. I fokus står komplex geometri tack vare tesselering. Här används upplösningen 1920 x 1080 pixlar med fyra gånger kantutjämning och 16x filtrering. Inställningen för tesselering lämnas på "normal" medan Shaders står på "High". Vi passar även på att köra testet i både DirectX 11 samt OpenGL 4.1.

Tesseleringstunga Unigine Heaven har historiskt sett gynnat Nvidias Fermi-baserade kort. Tack vare den nya GCN-arkitekturen gör dock AMD en rejäl comeback med Radeon HD 7970, där extremt mycket krut har lagts på just tesselering. AMD:s nya flaggskepp tar en väldigt trygg ledning och kan plocka ut en prestandafördel på cirka 30 procent över Nvidias Geforce GTX 580. Tittar vi tillbaka på föregångaren Radeon HD 6970 är skillnaderna slående, med över 50 procent högre prestanda till Radeon HD 7970.

Skalningen med Crossfire är som brukligt i Heaven utmärkt, och landar över 98 procent. Resultatet närmar sig 3000 poäng, vilket innebär riktigt bra tesseleringsprestanda.

När vi sätter ytterligare press på korten med en uppskruvad upplösning ser resultaten liknande ut. Radeon HD 7970 presterar cirka 30 procent bättre än Geforce GTX 580 och strax över 50 procent bättre än Radeon HD 6970. Tittar vi uppåt i fältet ser vi att AMD:s nya flaggskepp nästan kan jämföra sig med Crossfire-kopplade HD 6870 samt SLI-kopplade Geforce GTX 560 Ti.

Ett område som AMD har bättrat på enormt med den nya GCN-arkitekturen är prestandan under OpenGL. Med Heaven i sitt OpenGL-läge får Radeon HD 7970 chansen att visa upp imponerande prestanda med en fördel på cirka 25 procent över Geforce GTX 580. AMD:s nya flaggskepp kan dessutom springa åttor runt föregångaren Radeon HD 6970 med en prestandafördel på smått ofattbara 80 procent.

Högre upplösning innebär inga problem för Crossfire-kopplade Radeon HD 7970, utan skalningen landar åter över 98 procent.

Med en högre upplösning ser vi fortfarande en prestandafördel till Radeon HD 7970 över Geforce GTX 580 på cirka 25 procent. Skillnaden mellan det nya flaggskeppet och Radeon HD 6970 ökar dock ytterligare till nästan 90 procent. Imponerande nog tar sig även Radeon HD 7970 förbi de SLI-kopplade Geforce GTX 560 Ti-korten och är uppe och nosar på GTX 590.

Crossfire och Unigine Heaven i OpenGL går inte hand i hand, och skalningen fungerar inte alls. Dessa resultat redovisas därför inte.