Test: Total War: Shogun 2
Egenskap | Värde |
---|---|
Titel | Total War: Shogun 2 |
Utvecklare | Creative Assembly |
Genre | Realtids strategispel |
DirectX-version | 11.0 |
Lanseringsdatum | 2011-03-24 |
Systemkrav |
|
Spelen i Total War-serien är kända för storslagna landskap med tusentals soldater som har ihjäl varandra på klassiskt vis, något som ger hög belastning på både grafikkort och processor. Shogun 2 är ingen undantag, och med en färsk DX11-patch i bagaget ett utmärkt prestandatest för all slags modern hårdvara.
Som testsekvens används den inbyggda funktionen för maximal belastning vid upplösningarna 1920 x 1080 samt 2560 x 1600. Bildfrekvensen spelas in med Fraps, då det medföljande verktyget endast rapporterar medelvärde.
Radeon HD 7970 får chansen att briljera en sista gång i RTS-spelet Shogun 2. AMD:s nya flaggskepp drar i princip jämnt med Geforce GTX 590 samtidigt som det presterar cirka 50 procent bättre än Geforce GTX 580.
Skalningen med dubbla kort landar på 79 procent i den lägre upplösningen, cirka 34 procent över föregångaren Radeon HD 6970 i Crossfire.
Med upplösningen uppskruvad till 2560 x 1600 pixlar kan Radeon HD 7970 sträcka på benen ytterligare. Nykomlingen tar sig nu förbi både Geforce GTX 590 samt de SLI-kopplade Geforce GTX 570-korten. Radeon HD 7970 är här hela 60 procent snabbare än Nvidias Geforce GTX 580.
Med upplösning och detlajnivå i topp briljerar Radeon HD 7970 i Crossfire en sista gång. Skalningen landar över 95 procent, 55 procent bättre än närmaste konkurrent.