Det är fortfarande bara 13.23% av Steam-användarna som kör 2560x1440, mot hela 62% på 1920x1080. Det ser inte ut att vara så märkvärdig skillnad när man tittar på siffror, men 1440p har 78% fler pixlar att rendera jämfört med 1080p.
Jag har en gammal tråd där jag följde utvecklingen på Steam från 2016-2020:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1605051-vilken-native-...
Där röstade 45% av deltagarna från forumet att de använde 1440p, samt att ett större antal körde högre upplösningar än de som röstade på 1080p. Tittar man på grafen så ökade 1440p från 1,51% till 6,45% på drygt fyra år, och de senaste knappa tre åren är det knappt en dubbling av antalet från 6,45% till 13,23%. Om den fortsätter dubblas de närmaste tre åren så är det ju positivt, men 1080p håller sig kvar väldigt starkt.
Ett skäl till det är antagligen den stora mängden billiga skärmar med hög uppdateringsfrekvens som funkar fint till spel där kvalitén på panelens färgåtergivning eller upplösning i princip inte spelar någon roll, typ CSGO, Fortnite, DOTA och liknande stapelvaror. Allt går dock extremt långsamt i skärmvärlden, så John Carmacks drömmar för tio år sedan om att alla snart skulle ha 4K-upplösning kommer nog inte realiseras någon gång i närtid dessvärre.