Men jösses alltså, vaddå för konkurrens? Lever du på auktionshuset eller? Kanske du isåfall borde söka djupare mening med ditt eget liv eller något sånt. Snacka om att övertyga sig själv att himlen faller över tre sketna dagars skull.
Det spelar roll för väldigt många, och för de som har vänner som köper det så blir det FOMO och grupptrycksköp. Midsnattslanseringar av Blizzardspel är en klassiker i spelsammanhang.
Jag förstår att du inte är så insatt och inte kan så mycket om det, och du behöver inte känns till att det är så, men nu vet du.
Vilka av de pengarna kommer att gå tillbaks till utvecklingsarbetet tror du? De pengarna går ju till aktieägarna (inkluderat slembobban Bobby Kotick.) Är ungefär noll risk att han kommer donera något till WoWs framtida utveckling liksom.
Nej, men nu har de ett nytt ägarskap som sedan Ensamble 2008 inte stängt ner något nämnvärt. Arbeten är inte hotade för att folk inte vill köpa spel för 100 dollar vilket du antydde.
Som sagt, månadsavgiften är samma som den var 2005 här i Europa (och 2004 i USA), och företag fungerar visst så att utgifter för grupp A måste på ett rimligt sätt matcha intäkter för grupp A.
Månadsavgifterna täcker med råge serverkostnaderna. Utvecklingskostnaderna täcks med råge av boxförsäljning.
Men, oavsett, nej det funkar inte alls så att A ska täcka A i ett så stort bolag. Man ser på generell lönsamhet för dotterbolagen innan något är hotat. Budget och utveckling är satt 4-5 år i förväg (och tiden ökar i takt med att spel tar längre tid att utveckla).
Det är när obalans däremellan som utvecklingslag kapas ned med machete eller hela spel läggs ned - EA tjänade pengar, men de la ändå ned Anthem efter en tämligen kort livstid, och särskilt för ett MMO. Företag som inte har koll på in/utflödet av pengar i olika projekt är företag som det riskerar gå illa för.
Anthem var ett skitspel. Det kanske du missade.