Inlägg

Inlägg som Dyngsur har skrivit i forumet
Av Dyngsur

XT varianterna kommer förmodligen inte vara värt pengarna, samma sak var de med 3900xt etc.. ett sätt för AMD att sälja mer CPU's.
Grafikkort så hade väl 3080 varit ett bra kort men de finns ju knappt inga att få tag i.
Köp en 5800X eller 5600X sedan köp de grafikkort du kan få tag i!

Av Dyngsur
Skrivet av dpom86:

Har inte personligen haft så mycket tekniska problem, men det största problemet på PC är inte buggar...
Var är all utlovad ingame content någonstans?
Var är alla promised features?

Hur kommer det sig att 97% av alla dialogval är inkonsekvensiella?
Hur kommer det sig att det finns skill uppgraderingar som boostar mekaniker som inte finns med i releasen??
Hur kommer det sig att stealth vs leathal inte har någon påverkan på någonting - det spelar ingen roll vad du väljer???
Hur kommer det sig att fiender aldrig spawnar utanför sina spawn-zoner - och alltid spawnar om oändligt i dem?
Hur kommer det sig att koden för npc-combat inte kan fokusera på mer än en hostile target åt gången, så att om den target'en inte är du, så märker de inte att du är där?
Hur kommer det sig att npc'er inte kan upptäcka stöld?
Hur kommer det sig att det inte finns något att göra i staden annat än att grinda xp och köpa gear?
Hur kommer det sig att civila npc'er bara har två beteenden: vandra runt slumpmässigt, eller ligga skrämda på marken?
Hur kommer det sig att poliser och drones spawnar in rakt framför näsan - bara *plop-plop-plop*?
Hur kommer det sig att npc'er inte kan köra bil - vilket är varför polisen inte kan jaga dig om du hoppar in i ett fordon? (Civila bilar bara glider fram längs med scriptade rails - om något är ivägen bara de forcerar frammåt vilket är varför bilar ibland randomly sprängs eller något - de har tryckt sig själva in i ett statiskt objekt och fysiken har kickat iväg bilen.)
osv... osv...
Det finns inga nya bostäder, du kan inte prata, ragga, eller har någon normal social interaktion, npc'er har inga daily rutines, poliser kan inte jaga dig för de kan inte köra fordon, npc'er är inte programmerade för att upptäcka stöld, bilar och personer despawnar om du roterar kameran för mycket, skillträdet är 99% pasiva stats upgrades, "ditt utseende är viktigt" men det finns ingen del av spelet där utseende spelar roll, samma med dina character stats - unika dialoger finns några enstaka men de påverkar inte outcome, precis som nästan alla dialogval rent allmänt, npc karaktärer har inget default beteende så efter en shoot-out eller något kan de bara stå och hänga utan att göra något - omgivna av lik - förevigt tills du påbörjar en ny playthrough...

Det värsta är att om du kollar playthroughs på youtube så ser de flesta ungefär likadana ut - spelet har helt enkelt nästan inga element som påverkas av spelarens val. Eftersom det inte finns något annat i spelet att göra förutom en handfull missions, knulla en prostituerad, köpa läskburkar och burritos samt vapen och kläder i affärer som ser ut som de kommer från ett browser-spel, crafta och dismantl'a uppgraderingar i en oändlig loop, ragga på en av två "partners" baserat på din karaktärs kön, eller gå till en spawn-zon och döda 3-4 bad guys som kommer respawna igen om du går därifrån...

Spelet är ingenting mer än en prototyp - det finns ingenting under ytan, helt själlöst - du behöver inte kolla upp någon guide för vilka dialogval du ska göra för de flesta konversationer har bara en outcome ändå.

Spelet har så mycket missing features att jag aldrig tror de kommer fixa spelet, för om de fixade allt skulle du inte känna igen spelet längre... det finns ju inget att göra i spelet just nu! Staden är helt livlös och full av random-spawned zombies du inte kan interagera med annat än att säga "BUH" så att de blir rädda.

Pefekt formulerat, ungefär så jag känner efter 100 timmars spelande.
Witcher3 är betydligt bättre och mer levande, GTA5 är betydligt bättre i den aspekten med.
Cyberpunk var coolt till en början men jag tycker de är för linjärt, du kan inte uppgradera fordon eller göra något speciellt alls i spelet. Visst det är snyggt men de blir allt för mycket rinse and repeat utan någon spelkänsla eller djup.

Synd när man haft sådana höga förväntningar och så blir de som vilken shooter som helst!

Trodde de skulle bli en blandning av witcher3 och GTA5 i en framtids värld men de blev mer som en shooter blandat med divison1 och 2...inte den rpg som wither3 har eller den öppna och interaktiva värld som gta5 har.

Av Dyngsur
Skrivet av giplet:

Min första tanke när jag läste ditt första inlägg var att vadå vilket kort ska jag välja? Det är idag väldigt svårt att få tag på både RTX 3080 och RX6800XT. Om möjligt ser det kanske lite ljusare ut för Nvidia med tanke på vilka serier AMD lyckats presentera av sina kort hittills. Det bästa kortet är förmodligen det du kan få tag på först.

Ja de är väl så fallet ser ut! Båda korten har sina fördelar, 6800xt kan klocka extremt mycket högre med mindre watt etc.
3080rtx har stöd för DLSS2.0 som är fantastiskt enligt mig samt stöd för RT som är sådär just nu och kommer förmodligen vara framtiden för spel men vi är ej där ännu. Så jag får helt enkelt avvakta och se vilka kort som kommer in snabbast, först var min tanke att skaffa ett 3080rtx för jag vill spela spel med RT men nu när man ser att även de nya korten har svårt att hantera just RT så känns de sisådär då ett 6800xt kort är snabbare i många spel än ett 3080rtx i 1440p, de är till och med snabbare än ett 3090rtx så jag vet ej hundra ännu.

Första inlägget var fördelar med RT och hur bra de nya nvidia korten rullar på i 1440p med RT påslaget och DLSS2.0, de funkar tydligen att spela på det men FPS får sig en rejäl känga vilket gör att jag funderar att skit i Nvidia och lite extra blänk i backen på speglar etc då de är där RT skiner atm. Ljuset med RT blir inte avsevärt bättre enligt mig ännu men de kan komma med nyare spel.
Vi är ju som sagt bara i starten med RT och den kommer utvecklas och bli bättre och bättre om nu de fortsätter med just den funktionen, många tror som sagt att de är framtiden men vi vet ju ej om vi kommer kunna hantera den funktion bra förrän långt fram då dagens gpuer har svårt att hantera den. Nvidias 3000 serie gör ett bättre jobb än 2080ti men skillnaden är inte enorm.

Oavsett tycker jag de är kul att diskutera fördelar och nackdelar, jag är ingen fanboy av AMD på något sätt men är inte över exalterad av Nvidia korten då jag enbart spelar och håller på med överklockning etc. Sen är de bra så jag får väl kolla vad jag får tag i för kort helt enkelt

Av Dyngsur
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag har en känsla att RX 6800 kommer hålla bättre i längden av den enkla anledningen att den har betydligt mer vram än RTX 3080 även om nu RTX 3080 i dagsläget är ett bättre kort med fler funktioner. Den nya konsolgenerationen är ju AMD för hrla slanten vilket antagligen kommer leda till fine wine även den här gången. Personligen hade jag inte köpt nåt kort allt förrän AMD introducerar sin variant av DLSS. Det hade nog fått bli avgörande i mitt fall. Vad gäller ray tracing är tekniken från nvidia mer mogen nu än tidigare, men inte mogen nog för att det skulle bli en avgörande faktor för min del vid vad av grafikkort. Jag tror nästan vi får vänta en generation till innan raytracing är såpass bra att den blir användbar utan något större prestandatapp.

Jo konsolerna har ju gått över till AMD så jag vet inte riktigt hur alla tänker med RT i nya spel då AMD stödjer det dåligt.
Sedan har de ju inte kommit några direkta nya drivrutiner och andra stöd som kan förbättra FidelityFX CAS, den inställning funkar relativt bra för mig iaf i Cyberpunk och vill man så kan man ju sätta på Radeon Boost i deras programvara som gör en del skillnad med.
Dock känns de surt att sitta och vänta på kort 1 år till då mitt RX5700XT får kämpa i de flesta spel iaf i Witcher3, Cyberpunk och de andra grafiktunga spelen jag spelar!

Av Dyngsur
Skrivet av meanh:

När jag har RT och övrigt på Ultra men filmgrain, motion blur och ambient occlusion av, FOV 90 samt DLSS Quality så ligger jag kring 60-80 fps för det mesta ute i den öppna världen (1440p), dock så ligger jag ned mot 55 i de riktigt (med dippar mot 50fps om jag pressar systemet genom att sprinta och röra på kameran snabbt) tätbefolkade områdena. Personligen tycker jag att allt över 50fps (med g-sync) känns helt ok i detta spel.

Passade även på att jämföra lite extra nu i detta värsta område samt en relativt tom gata och titta in i en vägg under skrivandet av detta inlägg för att kunna visa på hur det skiljer sig i 1440p:
Ovanstående, allt ultra DLSS Quality: enstaka dips under 55, oftast runt 60fps. Tom gata: 70 fps. Titta in i vägg: 80fps
Ultra, RT off, DLSS Quality: oftast kring 75-80 fps, enstaka dippar ned mot 65 fps, dock blir jag här bottleneckad av min CPU. Tom gata: 115 fps. Titta in i vägg: 155fps
Ultra, RT off, DLSS off: kring 70 fps dippar mot 65. Tom gata: 80fps. Titta in i vägg: 100fps.

Slutsats: Med mitt system (5900x, 3080, 32gb 3200MT/s, installerat på en Samsung 970 Evo Plus), så har jag i de värsta områdena en CPU-bottleneck (möjligen skulle snabbare minnen kunna ge några extra fps) som gör att hur lågt jag än ställer grafiken så kommer jag gå ned kring 65 fps. Dvs du kommer oavsett hur mycket du än försöker inte kunna få ut 100fps i mer befolkade områden om nu inte Intels bästa är extremt mycket bättre i detta spel. Kan även tillägga att jag med en r5 3600 hade dippar ned mot 45 fps i detta område oavsett inställningar, så spelet är minst sagt CPU-krävande.

Med tanke på att jag offrar 10-15 fps där det är som värst men fortfarande upplever spelet som "smooth", så tycker jag att just CP2077 är värt att ha RT på i, ser enligt mig bättre ut. Är målet att alltid ha 100fps ser det dessvärre mörkt ut oavsett system idag.
Hoppas detta hjälpte dig lite i valet och kvalet!

5900x kan väl inte bottlenecka? Känns otroligt märkligt då de är en fantastisk CPU, är du säker på att den bottleneckar i 1440P? Känns ju som de måste vara något annat?
Jag får helt enkelt fundera på vilket kort det blir, men DLSS2.0 verkar ju inte funka i alla spel heller. AMD har ju sina grejer som funkar rätt okej i många spel som man kan ställa in via deras kontrollpanel om de ej finns inställningar i spelen då dvs.

Aja jag får tänka igenom det! Först var de klart att jag ska gå över till Nvidia men nu vet jag ej längre, sedan gillade jag ej deras approach/mejl som gick ut till en youtuber som gör många bra tester etc...

Av Dyngsur
Skrivet av kallehamez:

Alla spel har inte DLSS som jag förstått det
Men större titlar lär ha stöd

Du får helt enkelt kolla vad du vill lira, hur mycket du vill lägga samt hur framtidstrygg du vill vara. Finns ju benchmarks i alla spel på alla kort

Skärm med Gsync/Freesync för AMD verkar vara grymt att skaffa, då jag inte tror det finns något kort på marknaden som konstant ligger över 144fps i te.x cyberpunk i 1440p +

Jag är bara FPS-galen i CS:GO och inte grafikgalen heller, så brukar alltid köpa mellankortet , mest fps/kr kortet
Så blev ett 3060Ti
Man kan optimera bra själv idag, folk lägger ut på internet. Gick från 55 => 110 fps i RDR2 genom att ändra några grafikinställningar som absolut inte fick spelet att se sämre ut etc.

men det är min approach, inte den vanliga
Folk pungar gärna ut med 12k för en ny GPU och vill ha det absolut bästa alltid

Ja så är de! Jag har som sagt alltid sedan priserna stack i skyn köpt mellankort men denna gång köper jag ett kort för runt 10 tusen. Men det är denna gång, för att kunna spela de nyare spelen med bra grafik. Jag älskar när de är snyggt men jag är även sådan att jag ej vill förlora 50 fps bara för att få lite blänk här och där om du förstår vad jag menar.
Men oavsett så finns ju varken 3080rtx eller 6800xt att få tag i ännu så man kan ju fundera ett tag till.

Men jag har gjort så som du, dvs tweakat spelen så man kan njuta av dem utan att man inte märker så mycket när man går ner i grafikinställningar. Men klart man märker alltid lite grann Dock RDR2 är ett spel där många inställningar som man drar ner är svårt att visuellt se skillnad på men FPS syns de på! De var vissa inställningar i Cyberpunk med där man inte märkte någon större skillnad heller på, man får lixom stanna upp för att märka av dem!

Sedan verkar ju de släppa 3080rtx TI med mer minne, men borde inte de bli mer om ett 3090rtx då? dvs 10% mer prestanda ish för väldigt ,ånga fler tusenlappar?

Någon som har bättre koll på detta mer än jag? Dvs om de är någon större skillnad på 3080rtx TI och 3090rtx?

Av Dyngsur
Skrivet av kallehamez:

Finns ju inget billigt kort i nya AMD serien

Men det här ju olika tänkt helt enkelt.
Själv missade jag inte möjligheten att plocka upp ett billigt 3060Ti, men jag behöver inte mer just nu för mina behov.
DLSS är fantastiskt i 1440p och cyberpunk flyter på enormt bra med rätt inställningar

Visst marknaden är god för att sälja begagnade GPU:er, men pristappet blir ju större ju mer du betalar nu

Vad kör du för kort? Samt vad kan du få för FPS, jag med mitt lilla RX5700XT som jag skruvat isär, moddat med riktiga thermalpads gjort justeringar, riktig kylpasta etc ligger på hotspot junction temp runt 80-90 grader och med mina inställningar har jag runt 65-80 fps beroende på.
Vilket är spelbart men jag vill ha 144 fps helst och kan ett 3080 rtx plus DLSS2.0 fixa det så köper jag gladeligen ett 3080rtx, nu pratar de om 3080rtx TI men de är väl mer eller mindre som ett 3090rtx vad jag förstått.

Men jag vet som sagt ej! Du får gärna berätta vad du kör för inställningar etc samt vad du har för hårdvara.

Av Dyngsur
Skrivet av Yoshman:

Ingen lär kunna ge ett perfekt svar på vilket kort som är mest värt för just dig!

Vad man kan kika på är det som faktiskt skiljer mellan korten, funktionsmässigt är det rätt tung fördel för Nvidia.

  • GPGPU-stöd, d.v.s. använda GPU till annat än spel, total dominas för CUDA som tyvärr är Nvidia specifikt

  • DLSS är redan nämnt, här lär man ha klart för sig att även om AMD kan tråckla ihop någon egen variant lär det vara rätt svårt att göra något lika bra som DLSS då RDNA2 korten saknar något RTX-seriens tensor-kärnor. Tensor-kärnorna används inte i spel utanför DLSS, om motsvarande ska göras med de "vanliga" GPU-kärnorna kommer man endera få offra prestandavinsten alt. bildkvalitén

  • Nvidia-korten stödjer numera både Freesync och samt sedan tidigare Nvidia specifika G-sync

  • Turing/Ampere har betydligt bättre HW-stöd för att komprimera video-strömmar, om man t.ex. vill streama är det mer effektiv att göra det via HW-stöd i GPU än att belasta CPUn med jobbet

Att kunna göra ray-tracing i realtid kommer bli det mest revolutionerna som hänt GPU-marknaden sedan vi fick HW-accelererad T&L runt millenieskiftet. Men precis som med HW-T&L är det mycket som ska komma på plats innan tekniken riktigt slår igenom

  1. grundläggande ramverk måste ha tillräckligt bra stöd

  2. HW-stödet måste bli "tillräckligt" snabbt för att vara användbart

  3. spelmotorerna måste designas för att både kunna utnyttja tekniken, men framförallt kunna skala upp/ned effekterna för att anpassa sig till de olika nivåerna som finns på marknaden

Inte ens första punkten fanns egentligen inte när RTX-korten lanserades, detta då prestandaökningen i DXR 1.1 (DX12 "ultimate" uppdateringen) var så pass hög för existerande GPUer att man kan hävda att DXR 1.0 var illa designad.

Dagens GPUer har bättre ray-tracing stöd i HW än vad första generationens GeForce hade stöd för HW-T&L, detta då RTX-korten definitivt ger en förbättring i ray-tracingprestanda jämfört med att inte använda HW-stödet. De första HW-T&L låg på en nivå där det i vissa lägen blev en HW-deaccelerator. Men är ändå frågetecken kring andra punkten, för man måste ju kunna utnyttja tillräckligt mycket av tekniken för att det ska synas skillnad utan att FPS blir allt för lågt. Personligen tycker jag man nått en användbar nivå redan, det under förutsättning att det kombineras med DLSS.

Nvidia korten har en rad funktioner som endera helt saknas på RDNA2 korten eller där stödet är sämre. Dock har AMD gjort ett superjobb med grundläggande rastreringsprestanda med RDNA2.

Om man med 100 % säkerhet vet med sig att man inte har nytta av någon extrafunktionerna i RTX-serien kommer det ju enbart ned till att jämföra rastreringprestanda, och då blir det en ren prisfråga som sett till MSRP ger vinsten till AMD. Har man nytta av minst en av övriga funktioner kommer det helt ned till personliga preferenser: hur mycket värderar man dessa funktioner i SEK?

Det jag gör mest med min dator är spela spel samt överklockning. Streamar ej än, för tiden finns ej. Men jag älskar att kräma ur så mycket prestanda som möjligt ur varje del i datorn så som CPU, Minnen och GPU. Så överklockning är väl.de jag brinner för! Spela spel med så bra grafik som möjligt med så bra fps som möjligt etc etc
Benchmarks och annat hehe ja nu vet du lite vad jag använder datorn till.

Av Dyngsur
Skrivet av Jaegrlicious:

RTX är en modellserie av Nvidia. RT är raytracing. Håll i isär begreppen så man fattar va du menar....

Ber ödmjukast om ursäkt för att jag lyckades blanda ihop behreppen när jag skrev på mobilen med autocorrect. Hoppas du lyckade klura ut vad jag menade ändå...

Av Dyngsur
Skrivet av Yoshman:

Ingen lär kunna ge ett perfekt svar på vilket kort som är mest värt för just dig!

Vad man kan kika på är det som faktiskt skiljer mellan korten, funktionsmässigt är det rätt tung fördel för Nvidia.

  • GPGPU-stöd, d.v.s. använda GPU till annat än spel, total dominas för CUDA som tyvärr är Nvidia specifikt

  • DLSS är redan nämnt, här lär man ha klart för sig att även om AMD kan tråckla ihop någon egen variant lär det vara rätt svårt att göra något lika bra som DLSS då RDNA2 korten saknar något RTX-seriens tensor-kärnor. Tensor-kärnorna används inte i spel utanför DLSS, om motsvarande ska göras med de "vanliga" GPU-kärnorna kommer man endera få offra prestandavinsten alt. bildkvalitén

  • Nvidia-korten stödjer numera både Freesync och samt sedan tidigare Nvidia specifika G-sync

  • Turing/Ampere har betydligt bättre HW-stöd för att komprimera video-strömmar, om man t.ex. vill streama är det mer effektiv att göra det via HW-stöd i GPU än att belasta CPUn med jobbet

Att kunna göra ray-tracing i realtid kommer bli det mest revolutionerna som hänt GPU-marknaden sedan vi fick HW-accelererad T&L runt millenieskiftet. Men precis som med HW-T&L är det mycket som ska komma på plats innan tekniken riktigt slår igenom

  1. grundläggande ramverk måste ha tillräckligt bra stöd

  2. HW-stödet måste bli "tillräckligt" snabbt för att vara användbart

  3. spelmotorerna måste designas för att både kunna utnyttja tekniken, men framförallt kunna skala upp/ned effekterna för att anpassa sig till de olika nivåerna som finns på marknaden

Inte ens första punkten fanns egentligen inte när RTX-korten lanserades, detta då prestandaökningen i DXR 1.1 (DX12 "ultimate" uppdateringen) var så pass hög för existerande GPUer att man kan hävda att DXR 1.0 var illa designad.

Dagens GPUer har bättre ray-tracing stöd i HW än vad första generationens GeForce hade stöd för HW-T&L, detta då RTX-korten definitivt ger en förbättring i ray-tracingprestanda jämfört med att inte använda HW-stödet. De första HW-T&L låg på en nivå där det i vissa lägen blev en HW-deaccelerator. Men är ändå frågetecken kring andra punkten, för man måste ju kunna utnyttja tillräckligt mycket av tekniken för att det ska synas skillnad utan att FPS blir allt för lågt. Personligen tycker jag man nått en användbar nivå redan, det under förutsättning att det kombineras med DLSS.

Nvidia korten har en rad funktioner som endera helt saknas på RDNA2 korten eller där stödet är sämre. Dock har AMD gjort ett superjobb med grundläggande rastreringsprestanda med RDNA2.

Om man med 100 % säkerhet vet med sig att man inte har nytta av någon extrafunktionerna i RTX-serien kommer det ju enbart ned till att jämföra rastreringprestanda, och då blir det en ren prisfråga som sett till MSRP ger vinsten till AMD. Har man nytta av minst en av övriga funktioner kommer det helt ned till personliga preferenser: hur mycket värderar man dessa funktioner i SEK?

Bra skrivet! Som sagt jag spelar titlar som för de mesta är AAA titlar men känns sådär att ha en 1440p skärm 144Hz och inte kunna nytja den då de spel idag som har RT ber om ursäkt för att jag skrev RTX innan, gör så man får spela spel med en 60 fps upplevelse. Visst vissa titlar kan man göra detta med, men tyngre titlar med action inslag osv gör att man förlorar lite av själva njutningen av att inte kunna nyttja 144 fps på en bra skärm.
Men jag menar då heller inte att RT är dåligt, det är bra och förhoppningsvis kommer vara framtiden om de lyckas få fram gpuer som kommer stödja tekniken bättre etc. Men är de någon som har kolla på vad man kan få för FPS i exempel Cyberpunk2077 med RT och DLSS2.0 påslaget i 1440p? Kommer.man ens i närheten av 100fps eller kommer de ligga emellan 60-80fps beroende på inställningarna?
Lite därför jag frågar om de är värt det.

Varför jag även tar upp 6800xt är att jag sitter på en 5900x cpu där smart memory access fungerar, hoppas jag nu sa rätt term. Dock funkar de inte jättebra just nu men de kanske drivrutiner samt nyare bios kan få bukt på. Oavsett så får jag ju vänta ett tag till då de ej går att köpa några grafikkort än.

Sen RT är en väldigt snyggt inget snack om saken, men är de bara jag som tyvker de lyckats med reflektioner bra, för ljussättningen känns inte överdrivet bra.
Iaf inte i Cyberpunk2077, control har jag ej sett något vidare av men RT verkar funka bättre i de spel än många.

De blev ett långt inlägg men alltid kul att få information av er som kan nyttja RT och få ta del av er upplevelse.

Av Dyngsur

Så man kan säga att Raytracing inte är så gamebreaking som nvidia vill få oss att tro. Lutar då ev åt ett 6800xt med hybrid kylning.

Av Dyngsur
Skrivet av Ragin Pig:

Det är synd att raytracing fortfarande, även med ett 3080, är vansinnigt tungt att dra runt. Dlss är dock en teknik som jag alltmer börjar uppskatta. Det är ju inte så att man måste använda det tillsammans med raytracing vilket kommer ge längre livslängd åt kortet.

Jag tycker nog inte att vi riktigt har nått punkten där man gör ett stort misstag genom att välja ett grafikkort utan vettigt stöd för raytracing men för egen del skapar kombinationen av klassledande raytracing tillsammans med dlss ett mervärde som trumfar 6800xt vid samma pris.

Ja precis DLSS2.0 är ju faktiskt helt okej, haha sen är ju frågan om mitt ROG Strix 650 W nätagg orkar dra runt 5900x som jag har med 3080rtx eller 6800xt kanske måste köpa nytt nätagg med hahaha herregud vad dator prylar kostar

Av Dyngsur
Skrivet av Treant:

Fast nu tror jag inte att du förstår vad RT är. RT är ingen funktion som är dagens hype och kommer försvinna efter ett tag. Det är en gammal teknik som först nu kan användas i spel och som är här för att stanna. Det är det naturliga nästa steget för grafik. Kombinerat med DLSS så går det att få godtagbar FPS med RT idag.

Hur som helst, i och med att detta handlade om att köpa ett nytt grafikkort så ska du självklart välja ett från 3000 serien då du får bättre RT prestanda samt DLSS.

Jodå jag förstår vad det är, och de kommer garanterat komma bli stort i framtiden när vi har teknik som orkar stödja det. Men både du och jag vet att de ej är skrivit i sten att de kommer vara RT som kommer bli nästa grej det kan likväl dyka upp nått annat som är liknande men inte kosta 50% prestanda.
Men i dagsläget så klarar ju inte ens 3090 RT med bra fps, hade de gjort detta så hade jag redan köpt det
Så de va lite dit jag ville komma, men som sagt ja DLSS är intressant men har nån en video med 6800xt vs 3080rtx med dlss igång, skulle vilja se skillnaden.
Har letat men ej hittat, varje video så vet jag ej om dlss är igång och skulle vilja se hur de korten står vid varandra.

Av Dyngsur
Skrivet av Ostbullen:

Raytracing i sig är kanske inte superspännande för alla, men tycker imo att dlss i sig självt gör det värt att satsa på ett rtx-kort. Inte jättemånga spel som stödjer det för tillfället, men det verkar som att fler och fler aaa-titlar implementerar det här, och det är då en rätt trevlig prestandaboost.

Ja precis DLSS är ju de som lockar, men om AMD får i ordning på sina drivare och funktioner så kanske deras liknande grej kan funka bra med. Men som sagt alltid kul att diskutera om olika fördelar etc.

Av Dyngsur
Skrivet av Treant:

Ja, det är det. RT är framtiden och implementationerna kommer bli vanligare och bättre allt eftersom tiden går. I vissa spel och situationer är det som dag och natt.

Ja man har ju hört att de är framtiden men det har Nvidia sagt med andra funktioner som dumpats under tidens lopp.
Det verkar som konsolerna har svårt att få till realtime raytracing så vi är nog inte där ännu om vi nu inte vill spela spel i låg fps.
Men om de lyckas ordna så tror jag absolut på de men vet ej om de är värt prestanda förlusten.

Av Dyngsur
Skrivet av Chibariku:

Så klart upp till var och en om det är värt det men det hjälper onekligen in i upplevelsen för min del
https://youtu.be/6bqA8F6B6NQ

Ja absolut i vissa fall lär man märka det men i de flesta fall i alla fall i Cyberpunk2077 verkar man vara tvungen att verkligen stanna upp för att märka av rtx lightning men reflektions är en annan sak på blöta ytor och en annan sak som slagit mig exempel om vi nu ska snacka verklighetstroget så blir aldrig en en reflektion i vatten så klart som de blir med RTX men de är väl en smaksak, dock skulle jag vilja spela spelet med bra FPS och de lär man ej kunna göra med RTX på utan DLSS2.0 och vad är då bra fps? 60 antar jag man får kalla bra fps i de spelet isf, så frågan är om de är värt det.

Det är lite dit jag vill komma, men absolut så höjer de garanterat spelupplevelsen men till vilken kostnad är frågan. Därför jag ställer frågan till er som har kraftfulla gpuér som 3080 och 3090.

Av Dyngsur
Skrivet av anon134512:

Om 6800XT hade varit billigare så visst, då hade det varit ett alternativ. Nu är de dock omöjliga att få tag på till skillnad från 3080 och kostar lika mycket. Så jag har svårt att se varför man tar 6800xt när man får mindre för samma pris. (dock är 6800xt oftare dyrare dock, att säga samma pris är inte riktigt korrekt).

Du får ju inte mindre egentligen, du får bara inte RTX och DLSS2.0 men annars får du ett snabbare kort i de flesta fall, OC'ar du kortet så får du ännu bättre prestanda. Det är till och med snabbare än 3090 i många spel, men som sagt det saknar 2 saker jag skulle vilja prova. DVS bra stöd för raytracing samt en snarlik funktion som dlss2.0
Så hur menar du? Det som lockar mig med 3080 RTX är just den funktionen i kombination med DLSS2.0 annars kan Nvidia med deras pissföretag fara åt ja..

Av Dyngsur
Skrivet av meanh:

Personligen tycker jag RT är värt det så länge jag kan behålla hyffsade inställningar i övrigt och ligga stabilt över 50fps (helst 60), men då talar jag om de spel jag spelat med RT (Control, WD Legion och CP2077). Dock så är det inte en "wow-jag-kan-inte-vara-utan-detta-upplevelse" utan mer att jag tycker spelet blir plattare och mindre verkligt då jag stänger av det. Skulle inte heller säga att det är värt det i snabbare spel så som FPS, där är högre fps viktigare. DLSS2.0 tycker jag personligen fungerar bra, åtminstone i qualityläget, där jag för det mesta bara kan se en liten skillnad om jag stannar till och tittar noga, men definitivt märker de extra fps:en jag får ut.

Att gå till RT är för mig ett något mindre men liknande steg som när jag gick från 60 till 144Hz eller 1080p till 1440p eller icke-VRR till VRR, dvs jag märkte ingen jätteskillnad när jag tog steget dit, men när jag försöker gå tillbaka så saknar jag det direkt och spelupplevelsen blir direkt snäppet sämre.

För mig blev det ett 3080 främst för att jag har en G-sync monitor (ej någon freesync på den) och tycker personligen att VRR är bland det viktigaste att tänka på vid val av GPU. Hade jag inte varit låst med min skärm så hade jag personligen nästan lika gärna kunnat valt ett 6800xt, om jag haft möjligheten att köpa ett.

Bra skrivet, jag kör 1440p och spelar Witcher3, Cyberpunk2077, samt andra spel men jag syår i valet och kvalet på om jag ska köra Nvidia eller ej, i Cyberpunk tyckte jag RTX inte var något speciellt av de jag sett. Effekten var häftig på några ställen men åter igen så är de mest reflektioner på blöta ytor enligt mig.
Sett andra titlar med RTX med och kan inte påstå att jag är jätte imponerad med tanke på vad de kostar i fps. Så med tanke på att jag har en skärm med Freesync så kanske de skulle vart bättre med ett 6800xt. Hmm vet dock ej ännu!

Av Dyngsur

RTX värt det?

Hej!
Kommer köpa nytt grafikkort nu framöver, står lite i valet om ja ska köpa 6800xt eller ett 3080rtx, spelar i 1440p.
Nu till frågan, RTX är de verkligen så jävla bra, har sett ex antal videos ifrån spel med de på och av. Det enda jag gillar med RTX av vad jag kunnat se är vissa reflektioner i marken och fönster. Thats it av vad jag kunnat se. Ljus etc har många gånger enligt mitt otränade öga sett lika bra eller bättre utan RTX.
Sen fördelarna med Nvidia är ju deras DLSS2.0, men Amd's 6800xt om man bortser ifrån RTX är ju snabbare i många spel i 1440p än ex 3080 samt 3090rtx.

Så nu skrev jag på GeForce forumet för att höra med er som har 3080/3090 rtx kort om vad ni tycker just ang RTX i spel, är de värt det? Man förlorar ju extremt många fps för egentligen inte mycket enligt mig av vad jag kunnat se.
Men sen kanske videos på nätet inte gör de rättvist heller, just med RTX upplevelsen.

Hoppas på få lite klarhet och vettiga svar!

Av Dyngsur
Skrivet av Tarasus:

Så du menar att en Koenisegg Agera RS för 2 mille inte är ett fynd för att den är dyr?
Självklart är det ett fynd jämfört med retail pris, det är endast det du kan jämföra med i dagsläget då det inte kryllar av kort på marknaden.
Om ett år är det garanterat inte ett fynd, men det är då det.

Lite skillnad på begagnade datorkomponenter vs begagnad Koenigsegg.... du har ett betydligt högre andrahands värde med en Koenigsegg och det är inget att sticka under stolen att Nvidias priser är för höga. Önskade att Amd lyckats bättre med deras GPU och de enda de saknade var real time traycing support med liknande funktion som DLSS. Då hade Nvidia fått det hett om öronen, kolla de vanliga testerna utan RTX+DLSS så är amds kort likvärdiga och ibland bättre i flertal spel.

Med de sagt så hade de kunnat blivit bättre priser, mer kort på marknaden snabbare etc etc men nu är de som de är.