När jag har RT och övrigt på Ultra men filmgrain, motion blur och ambient occlusion av, FOV 90 samt DLSS Quality så ligger jag kring 60-80 fps för det mesta ute i den öppna världen (1440p), dock så ligger jag ned mot 55 i de riktigt (med dippar mot 50fps om jag pressar systemet genom att sprinta och röra på kameran snabbt) tätbefolkade områdena. Personligen tycker jag att allt över 50fps (med g-sync) känns helt ok i detta spel.
Passade även på att jämföra lite extra nu i detta värsta område samt en relativt tom gata och titta in i en vägg under skrivandet av detta inlägg för att kunna visa på hur det skiljer sig i 1440p:
Ovanstående, allt ultra DLSS Quality: enstaka dips under 55, oftast runt 60fps. Tom gata: 70 fps. Titta in i vägg: 80fps
Ultra, RT off, DLSS Quality: oftast kring 75-80 fps, enstaka dippar ned mot 65 fps, dock blir jag här bottleneckad av min CPU. Tom gata: 115 fps. Titta in i vägg: 155fps
Ultra, RT off, DLSS off: kring 70 fps dippar mot 65. Tom gata: 80fps. Titta in i vägg: 100fps.
Slutsats: Med mitt system (5900x, 3080, 32gb 3200MT/s, installerat på en Samsung 970 Evo Plus), så har jag i de värsta områdena en CPU-bottleneck (möjligen skulle snabbare minnen kunna ge några extra fps) som gör att hur lågt jag än ställer grafiken så kommer jag gå ned kring 65 fps. Dvs du kommer oavsett hur mycket du än försöker inte kunna få ut 100fps i mer befolkade områden om nu inte Intels bästa är extremt mycket bättre i detta spel. Kan även tillägga att jag med en r5 3600 hade dippar ned mot 45 fps i detta område oavsett inställningar, så spelet är minst sagt CPU-krävande.
Med tanke på att jag offrar 10-15 fps där det är som värst men fortfarande upplever spelet som "smooth", så tycker jag att just CP2077 är värt att ha RT på i, ser enligt mig bättre ut. Är målet att alltid ha 100fps ser det dessvärre mörkt ut oavsett system idag.
Hoppas detta hjälpte dig lite i valet och kvalet!