Intressant läsning. Har själv funderat lite på att mecka med Looking Glass. Hade en idé tidigare om att använda Packer för att med jämna mellanrum automatiskt baka Windows-images för användning i Looking Glass. Packer kan hjälpa med att uppdatera Windows, installera Steam och de spel jag vill ha med hjälp av steamcmd direkt in i en image. Det enda persistenta data som man kan tänkas vilja behålla är väl dina sparningar i spelen. Det kan man låta Steam Cloud saves hantera. Just för att få bort så mycket av Windows som möjligt och behandla det som en "vanlig" applikation i Linux.
Dock så kan man väl inte riktigt säga att man spelar på Linux om man använder en Windows-VM..
Det ligger en "etisk" fråga i det hela också, och nu kanske vissa tycker jag är lite väl extrem (håll i er nu!). Genom att försöka forcera in spel kompilerade för Windows in i Linux, antingen med virtualisering eller något klister som Wine för att förstå Windows-instruktioner i Linux, så främjas inte direkt utvecklingen av Linux-native spel. Jättebra för en själv om man får det att fungera tillfredsställande. Dock så ger det utvecklarna ett kryphål för att undvika att skriva direkt Linux-stöd. Varför ska de lägga ned tid och resurser om du ändå kör ett virtualiserat OS ovanpå eller något annat mellan? Ifall försäljningen registreras som en Windows-användare så får det andelen Linux-användare att se ännu mindre ut.
Nu kanske jag är helt ute och cyklar. I det bästa scenariot så ser utvecklare "vår" kamp och mer satsningar för spel på Linux kommer i framtiden. Min förhoppning är att i och med Googles inträde med Stadia (körs på Linux) så minskar tröskeln för utvecklare att ta hela steget ut till att stödja native Linux!