Permalänk
Medlem

Internet segar runt klockan 7 till 9

Har ett mindre problem med min internetuppkoppling där uppkopplingen blir väldigt slö runt vissa tidpunkter på dygnet. Det händer inte varje dag (kanske 3-4 dagar i veckan), men när det händer så är det alltid kring klockan 7-9-ish. Det handlar om att internet går från ~460-480 Mbit/s till ~4-6 Mbit/s nästan direkt. Någon som har någon fundering om varför detta händer? Bor i lägenhet med COMHEM utan fiberanslutning om det hjälper. Har jag missförstått eller är det ungefär sånt här man får räkna med? Känns lite onödigt att lägga pengar på 500Mbit/s om man bara får ut en bråkdel under vissa tider

Permalänk
Medlem

Nej det är inte ok, låter som om dom har underkapacitet på nätet i ditt område. Nästa gång du har problem kontakta supporten.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

I nådens år på ADSL kunde detta hända när folket kom hem från sina jobb och skulle tanka från valfri DC-hubb. Det är inget jag skulle stå ut med idag (heller).

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Låter som det är coaxial som körs och då är det tyvärr så att det är sånt man måste leva med. :/

Permalänk
Medlem

@Funlo:
Skulle inte vilja påstå att "det är sånt man måste leva med" stämmer då man betalar för en tjänst som inte fungerar.

@ Inator:
Som andra sagt så är de bara att ringa comhem, utan att klicka runt på deras sida allt för mycket så hittar jag att de dom garanterar för 600Mbit/s är 300-600Mbit/s. Kan dock inte hitta något abonnemang för 500Mbit/s. Tycker inte att de borde vara så pass mycket brist i deras kapacitet, kan lika gärna vara något som "ligger och stör" coax kabeln.

Börja med att ringa och felanmäla, tyvärr så kan detta ta lite tid att felsöka om de inte är så att de beror på kapacitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inator:

Har ett mindre problem med min internetuppkoppling där uppkopplingen blir väldigt slö runt vissa tidpunkter på dygnet. Det händer inte varje dag (kanske 3-4 dagar i veckan), men när det händer så är det alltid kring klockan 7-9-ish. Det handlar om att internet går från ~460-480 Mbit/s till ~4-6 Mbit/s nästan direkt. Någon som har någon fundering om varför detta händer? Bor i lägenhet med COMHEM utan fiberanslutning om det hjälper. Har jag missförstått eller är det ungefär sånt här man får räkna med? Känns lite onödigt att lägga pengar på 500Mbit/s om man bara får ut en bråkdel under vissa tider

Är det kl. 7-9 på morgonen eller 19-21 på kvällen? För är det på kvällen så låter det rimligare även om det inte alls är ok. Är det på kvällen så känns det som att ComHem har lite felsökning att göra. Det är inte godtagbart någonstans. Om det är på morgonen så låter det väldigt knepigt men det är ändå samma sak som gäller. ComHem måste ut med tekniker för att felsöka. Bara att ringa supporten och förklara NOGA vad som händer. Det vanliga är att teknike råker ut och mäter hastigheten och så är det bra med det. Är det en seriös tekniker så kollar personen upp förbindelsen ordentligt första gången.

Nu förutsätter jag att det inte är någon efter ditt jack i väggen som är orsaken så klart.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inator:

Har ett mindre problem med min internetuppkoppling där uppkopplingen blir väldigt slö runt vissa tidpunkter på dygnet. Det händer inte varje dag (kanske 3-4 dagar i veckan), men när det händer så är det alltid kring klockan 7-9-ish. Det handlar om att internet går från ~460-480 Mbit/s till ~4-6 Mbit/s nästan direkt. Någon som har någon fundering om varför detta händer? Bor i lägenhet med COMHEM utan fiberanslutning om det hjälper. Har jag missförstått eller är det ungefär sånt här man får räkna med? Känns lite onödigt att lägga pengar på 500Mbit/s om man bara får ut en bråkdel under vissa tider

Haft identiska problem med Comhem tidigare. Kapacitetsbrist, i.e de säljer mer bandbredd i ett område än vad de kan leverera. I mitt fall var de medvetna och det var löst inom 5-6 månader.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |