Inlägg

Inlägg som Frappee har skrivit i forumet
Av Frappee

Bud noterade, vi kör bud tills imorgon kl 15 sen stänger jag

Av Frappee

8700K+Z370 och 1060 6Gb

Blev lite rester kvar efter uppgradering som letar efter nytt hem.

En 8700K som sitter i Asus Strix Z370-F med 16GB 3000MHz
Sitter en Noctua D14 monterad om det är intressant också.
Bud från 1500 för kittet?

En fin Asus Strix 1060 6Gb finns också, en fläkt är bytt på den.
Bud från 500 kanske?

Finns att hämta i Skärmarbrink eller vid Sergels Torg på jobbtid.

Läs hela annonsen här

Av Frappee

Vi får välja mellan mac med m1 max eller någon släpbar dell laptop med i9. Väldigt många utvecklare (hos oss iaf) går över till mac inklusive jag själv just nu. Hoppas de kommer lite konkurrens!

Av Frappee

Tror du borde köra på en crt skärm om du vill ha de bästa. dom där LCD:erna är bara skitsnack från företagen, massa eftersläp och ser ut som skit

Av Frappee
Skrivet av heretic16:

Vad är det för skillnad om jag använder static eller dynamic?

Dynamic gör att du får dll filer som behöver shippas med exe och ger dig möjlighet att byta ut dom utan att kompilera om hela programmet.

Av Frappee
Skrivet av heretic16:

Det tror jag också.
Eclipse IDE är en bra IDE, men just nu börjar jag bli besviken på den. Men troligtvis så är det inte Eclipses fel.

Hur gör jag här liksom om jag vill få något att fungera?
Måste jag kompilera från källkod?

Här hittade jag något.
Jag kan ändra vcpkg till mingw
https://github.com/microsoft/vcpkg/blob/master/docs/users/min...

Vilka miljövariabler?

Du behöver inte ändra miljövariablerna, det sätter du i Windows inställningar globalt på din dator (sök enviroment variables i sök) men du kan bara ange dom när du installerar imgui,
"vcpkg install imgui:x64-mingw-static" (eller dynamic istället för static)

Av Frappee

Tror inte du ska manuellt peka in i vcpkgs mappar. Tror vcpkg använder kompilator beroende på vilka "triplets" man anger vid installation av ett lib. På Windows är default msvc 32bit. Om mingw kör samma abi som gcc/clang har jag ingen koll på men de känns som att de kan bli fel där.

Av Frappee
Skrivet av talonmas:

Om du skriver program på egen kammare för dig själv så ja. Skriver du åt nån annan eller i ett team (vanligast) så får man anpassa sig.

Jo precis men skriver man tex rust kommer det se rätt lika ut på olika teams medan skriver du C++ är det extremt olika beroende på vad man har för förutsättningar. Är kompileringstid en viktig del av produkten som man arbetar på kommer det vara mindre OK att använda mycket som är standard i C++, man kan komma undan det och ofta likar det lite mer C.

Av Frappee
Skrivet av heretic16:

Jag har kört C i många år nu. Jag gillar detta språk. Det är rent och enkelt.
Enda nackdelen med C är att ibland blir det lite mycket kod då man får bygga allt från grunden. Lyckligtvis så finns det stora bibliotek som man använder som löser detta problem åt en.

Men ibland så måste något mer tillkomma för att göra det roligare att programmera C. Jag har den senaste månaden testat C++ och jag måste säga att det är ett krångligt språk på grund utav objektorienteringen. Dock är språket kraftfullt då den har alla verktyg - ibland för mycket verktyg, som löser samma problem, vilket inte finns i C.

Jag har hittat mitt sätt att programmera C++ och det är att undvika objektorienteringen till all kostnad. Istället satsa bara på funktionsprogrammering, dvs en hög med funktioner, ibland privata och ibland publika, med statiska fält utanför funktionerna.
Samt kombinera std::vector och std::string har verkligen varit hjälpt mig enormt mycket.

Så jag skulle säga att jag programmerar egentligen C, med vissa funktionaliteter av C++ som jag tycker är bra.
Då är mina två frågor:

1. Är detta normalt att C++ programmerare gör så? Man skriver C-kod, fast med vissa C++ funktionaliteter. Kompilatorn är dock C++.
2. Varför har inte C just std::vector och std::string inkluderat i C-standard library? Jag tycker dessa är väldigt användbara. Visst, man kan göra länkad lista...men vad är det för fel att inkludera std::vector och std::string? Motivering?

1.man får skriva c++ precis hur man vill, använd ingenting om du inte vill. folk gör det som passar det dom vill lösa.
2. ja c har inte de som behövs för att implementera std::string, templates konstruktor + destruktor ligger på den som skriver kod i C , de finns verktyg för att generera den koden i C++.

sen är standarbiblioteket i c++ verkligen inte objektorienterat

Av Frappee
Skrivet av Enviro:

Idag är det torsdag och det är inte vilken torsdag som helst, utan idag finns det en möjlighet att Google äntligen lanserar Pixel-serien i Sverige. Indikationer på Sverige-release har skett lite här och var. Tidigare i år dök det upp platsannons där Google sökte en product marketing manager till Stockholm-kontoret vars ansvar skulle vara att hantera strategi för handels- och operatörspartners. Vidare har återförsäljare till Elgiganten förberett sidor på webben där folk kan få hjälp att konfigurera sina Pixel-telefoner. Utöver detta kommer Google hålla ett pressevent i samband med eftermiddagens show i Stockholm, vilket sällan sker om inte företaget verkligen har något att visa upp. Och som grädde på ryktesmoset har Telia praktiskt taget bekräftat Pixel 7-släpp i Sverige via annonser som publicerats lite tidigare än tänkt.

I och med detta är förhoppningarna för eftermiddagens event rätt höga, speciellt för folk som bönat och bett Google att faktiskt satsa på att släppa telefonerna. Men med höga förväntningar finns det en risk att även besvikelsen kommer bli stor. Förrän Google själva bekräftar att Pixel-serien ska börja säljas i Sverige, är allt rena spekulationer.

På tal om spekulationer så har väldigt mycket information om Pixel 7 och Pixel 7 Pro redan läckt och det ser ut att bli rätt trevliga enheter.

Hur som helst. Idag, 6 oktober, klockan 16:00 kommer livestreamen dra igång och ni kan kika på den precis här:
https://www.youtube.com/watch?v=2NGjNQVbydc

Den där länken länkar till en scam youtube, inte riktiga made by googole. de postar fishing länkar i chatten

Av Frappee

C++ känns som mitt andra modersmål från en förälder jag inte träffat på än.
Sen kan man ju en del likande som Rust, C# och Java. Python och Lua har jag skrivit en del, nog reviewat mer lua än jag skrivit själv.
Julia har jag givit ett försök men har inge riktigt något användningsområde inom spel.

Nästa språk blir nog att ge Haskell ett nytt försök eller typescript

Av Frappee

Kolla på CSNs hemsida först, finns en gräns på hur mycket man får tjäna utan att behöva minska sitt bidrag.
Dessutom har dom tagit bort den gränsen under pandemin men kommer nog tillbaka efter sommarn.

Av Frappee
Skrivet av heretic16:

Ja. Men inte när jag försöker kombinera det med C kod och C++ kod.
Smart att använda lambda. Jag har aldrig använt det förrut.

Men det är liksom konstigt varför dessa funktioner inte fungerar.

void MinKlass::Funktionen(){ // Nu kan jag deklarera auto Callback_Function_Send = [](uint32_t ID, uint8_t DLC, uint8_t data[]){ }; auto Callback_Function_Read = [](uint32_t *ID, uint8_t data[]){ }; CAN_Set_Callback_Functions(Callback_Function_Send, Callback_Function_Read); <--- Här är problemet. }

Du måste matcha returtypen av funktionspekaren med lambdat genom att returnera något (den fattar själv ) eller var explicit med att skriva auto xxx = []( ... ) -> bool { ... }

Av Frappee
Skrivet av heretic16:

Tänk att du har detta. Jag har inte rättighet att skapa funktionerna här i C++ funktionen.

void MinKlass::MinCPP_Function() { /* MinKlass.cpp:22:93: error: function definition is not allowed here */ void callback_read(uint32_t ID, uint8_t DLC, uint8_t data[]){ } bool callback_write(uint32_t *ID, uint8_t data[]){ } /* MinKlass.cpp:30:32: error: must explicitly qualify name of member function when taking its address */ set_callback_functions(&callback_write, &callback_read); }

antingen skriver du en funktion i globalt scope som du passar addreessen av. om du vill skapa en lokal funktion kan du skriva ett lambda exempel : https://godbolt.org/z/GWa4nT7n3

Av Frappee

Qt har nog som många gui bibliotek funktionalitet för evnets och delegates om du vill göra det på de sättet.
Men enklare är nog att som dom andra säger i c exponera en funktionspekare som kallas i funktionen som sätter variablen.
då kan du i c++ typ säga s_fnOnValueChanged = []{ kod som körs varje gång nån sätter variablen };

Av Frappee
Skrivet av Fire_Ice:

Battlefield har haft sin tid, man tröttnar på att göra samma sak om och om igen. Tiden går vidare.

tja gör man verkligen det? folk forstätter att spela / titta på fotboll till exempel. Cs kommer forstätta vara mitt favoritspel minst lika många år till tror jag.

Av Frappee

Last stand Aftermath är nog enda spelet jag betalat för under 2021, nu var det kickstarter för några år sen men men.

Av Frappee
Av Frappee
Skrivet av Thomas:

Jag är lika imponerad varje dag, både av dig och av att det ens går att lösa på det där sättet.
Riktigt snyggt med direction-lösningen också.

haha vad kul att du gillar det! då ska jag fortsätta att försöka imponera

Av Frappee

Dag 5 C++

Nu börjar det bli tungt för compilern, men känns inte som C++ om man inte har långa compile times
Känner att jag behöver spica upp det lite nu, känns som man gör samma sak varje dag nu.

https://godbolt.org/z/8Pf6WGr36