ARM i var fjärde bärbar dator om fem år

Permalänk
Melding Plague

ARM i var fjärde bärbar dator om fem år

Med en mer modern grund finns många fördelar att hämta med ARM-baserade processorer, en typ som enligt prognos används i stor utsträckning år 2027.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

ARMageddon för intel och AMD

Permalänk
Medlem

Väntar med spänning på bättre hypervisor-support för ARM. Det är en del applikationer som fortfarande har svårt för min m1.

Permalänk
Medlem

Vad bra, för med de BEN-baserade processesorerna så skulle priset springa iväg

Permalänk
Medlem

Jag tror jag håller mig nog på ARM'slängds avstånd tills mjukvaran är utBENad.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Ser man tillbaka på arm inom laptops bortsett från Apple och billigaste chromebooks. Så har man ofta fått en medioker Armlaptop, dåligt utrustad med ram och ssd för ungefär samma pris som de bättre ultraportabla x86or. Där fördelarna har varit väldigt begränsade och jag själv har undrat vilka målgruppen är?

Detta har jag såklart trott kommer ändras en dag och det jag har undrat är vilken dag?
Nu blir Arm-cpuerna bättre, men finns det något vettigt operativsystem för den stora skaran förutom Macos som har Microsoft Office etc? Windows Arm går trögt..

Min gissning är då att utvecklingen kommer gå trögt.

Permalänk
Medlem

Det som krävs är ett AAA spel som får bättre prestanda i ARM än x86. Då kommer folk byta

Tack vare att alla nya applikationer är server/klient idag på företag så kommer ett byta gå smidigt. Vet inte när vi utvecklade en desktop app senast faktiskt. Inlåsningsfaktorn minskar för varje år.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Jag vill verkligen se fler alternativ till Mac för oss som vill köra Unix-lika system utan att kompromissa med energieffektivitet och tystnad. Min MacBook Pro har helt förstört det övriga laptop-utbudet för min del, men det är bara idioter som jag som bränner egna pengar på en sån maskin. Kan man börja se alternativ i stil med Lenovos T-Serie eller Dell XPS på (snabba) ARM och med fullgott stöd för Fedora eller Ubuntu så tror jag många hoppar över.

Permalänk
Medlem

Jag är i processen att byta från m1 på jobbet till vanlig pc. Arm är för begränsande för vår utvecklingsmiljö.

Permalänk
Medlem

Vi får välja mellan mac med m1 max eller någon släpbar dell laptop med i9. Väldigt många utvecklare (hos oss iaf) går över till mac inklusive jag själv just nu. Hoppas de kommer lite konkurrens!

Permalänk
Medlem

Så skönt att vi går tillbaka till en värld med fler ISA för det innebär att produktbolag behöver tänka till lite mer än bara leverera Wintel-produkter. Även Linux-världen har haft samma problem på sistone där allt för många produkter defaultar till att man har x86_64 och även om man sätter om arch i buildscript så är det hårdkodade delar till x86...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

ARMageddon för intel och AMD

ARMa Intel och AMD.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av s1lvertunga:

Väntar med spänning på bättre hypervisor-support för ARM. Det är en del applikationer som fortfarande har svårt för min m1.

Vad känner du saknas i de hypervisors som finns? Framförallt vad är det för applikationer? 3D?
Är bara nyfiken.

Är ju inte världens mest sofistikerade nätverks och storage-lösningar om man tittar på inbyggda i macos genom utm eller liknande. Men man får ju en aarch64 på FreeBSD och Linux så det mesta som lirar på en modern arm fungerar ju rakt av.
Även Windows 11 för ARM ska fungera även om jag inte testat det själv.

Permalänk
Snusfri

WoA växer hela tiden, men fler CPU'er med ARM måste fungera och inte bara några få från Qualcomm för att ARM ska få fäste inom vanliga datorer.

Det borde ligga mer i Microsofts intresse att rappa på utveckling av OS samt programvara mot en bättre typ av CPU än nuvarande x86/x64.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Det som krävs är ett AAA spel som får bättre prestanda i ARM än x86. Då kommer folk byta

Tack vare att alla nya applikationer är server/klient idag på företag så kommer ett byta gå smidigt. Vet inte när vi utvecklade en desktop app senast faktiskt. Inlåsningsfaktorn minskar för varje år.

ARM har väl redan stöd för GeForce Now så behövs inte bra lokalprestanda i bärbara

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Det låter lågt om jag får vara helt ärlig.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Har du hoppat på ARM-tåget på datorsidan? Om inte, väntar du på något särskilt?

Har en Macbook Air M1, så *delvis* har jag väl hoppat på ARM-datortåget.
Den burken kör, föga överraskande, närmast uteslutande MacOS, med lite sneglande på hur det går med Asahi Linux.
Väldigt trevlig maskin; helt tyst, prestanda som duger till det mesta (åtminstone som behövs "på språng"), osv.

Dock använder jag jag än så länge fortfarande både Windows och Linux på x86-64 mer på det hela taget, sett till egna datorer iaf. (En god dos Linux på arm64 också sett till helheten)

Det jag väntar(?) på, om man ska tänka sig något slags mer helhjärtad övergång, är väl en kombination av:
* En naiv förhoppning om en PC-liknande hårvaruplattform där man kan droppa in vilken mjukvara man vill. Det mesta är ju i nuläget hårdvarutillverkare som gör någon nedlåst speciallösning där målet är att sälja en tjänst, inte hårdvara. Denna punkt känns ju dock alltmer som att PC-användarna kommer förlora; ingen stor spelare verkar vilja sälja hårdvara längre och de verkar ju istället se den här övergången från x86 som chansen att döda hela den idén.
* En del mjukvara som bara finns för x86/x86-64 och som inte mår sådär jättebra av att köras genom något emuleringslager. Mycket går förstås bra att emulera, men mer krävande applikationer (likaledes spel) mår ju mycket bättre av en native-version, vilket ju inte nödvändigtvis existerar...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Jag är i processen att byta från m1 på jobbet till vanlig pc. Arm är för begränsande för vår utvecklingsmiljö.

Får man fråga vad som begränsar dig? Vi funderar nämligen på att köpa in till kontoret.

Permalänk
Skrivet av kinkyboo:

ARMageddon för intel och AMD

Du tror inte de ligger och håller på att designa någon ARM processor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

WoA växer hela tiden, men fler CPU'er med ARM måste fungera och inte bara några få från Qualcomm för att ARM ska få fäste inom vanliga datorer.

Det borde ligga mer i Microsofts intresse att rappa på utveckling av OS samt programvara mot en bättre typ av CPU än nuvande x86/x64.

Qualcomm har eller har i varje fall haft ett exklusivitetsavtal med Microsoft, om att bygga Windows on ARM enheter. Exakt när detta avtal löper ut är oklart, mer än att ska vara snart (vilket redan kan ha inträffat). Det är en anledning till att utvecklingen gått segt. Qualcomm har inte haft särskilt intressanta chip och ingen annan har satsat på utveckling för Windows, av uppenbara skäl. MS lär i sin tur inte ha velat satsa hårt på ARM heller, eftersom efterfrågan inte riktigt finns där än.

Det lär vända inom kort med mer intressanta ARM chip och mer utveckling från MS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nu blir Arm-cpuerna bättre, men finns det något vettigt operativsystem för den stora skaran förutom Macos som har Microsoft Office etc? Windows Arm går trögt..

Windows on Arm går hur fint som helst på Apple Silicon Sen är vi många som anser att macOS är minst lika bra som Windows.

Gillar MS Office mer till macOS än till Windows. Känns modernare och mer finputsat.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

ARM har väl redan stöd för GeForce Now så behövs inte bra lokalprestanda i bärbara

Frågan är om spel behövs till dessa laptops, jag tror det är mest icke spellaptops i första hand.

Jag drömmer mig tillbaka till runt år 2003. Apple hade riktigt dyra laptops men rejäla studentrabatter. Och man kunde även köpa till en iPod billigt vid köp av en macbook.
-Bara några få av mina studiekamrater hade råd med detta.

Nå klassen bestod av några WinXp användare som laddade hem precis all skit de bara kunde hitta, då från helt okända personer på alla tänkbara fildelningsställen som de hittade. Vi pratar om mjukvara som är inne djupt och rotar i operativsystemet för att ändra hur den kommunicerar med hårdvara osv. WinXp var inte precis stabil även om man ej hade det beteende ovanför.

Sedan hade vi macbookanvändarna som inte installerade något förutom det som ingick vid köp av datorn. De använde deras Word och Excel, Internet Explorer m.m och annat som ingick. Och de berömde hela tiden att MacOs var så otroligt mycket mer stabil än WinXp och hur de i beskrivningen ovanför fick ghosta om windows minst en gång i kvartalet.

Nå det jag förväntar mig av dessa nya armdatorer är att stora skaran användarna typ kommer bli macanvändarna ovanför. Och då få en i princip underhållsfri dator. Så behov av en massa spel tror jag inte, tyvärr är Microsoft Office så väl ingrott så det är svårt att komma ifrån.
Det kan kommer till en massa fördelar som att den är så sval så man kan ha den i sängen och jobba m.m. Extrem batteritid och man slipper släpa med tegelstenen till nätadaptern ela tiden osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Frågan är om spel behövs till dessa laptops, jag tror det är mest icke spellaptops i första hand.

För många lär det behövas ja, men som sagt GeForce Now och liknande löser det.

Gör så själv på min bärbara som är gjord för jobb.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag vill gärna ha en laptop med ARM (inte en Mac) som klarar mindre projekt i Autodesk Fusion 360 utan lagg. När kommer det tro?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Vad känner du saknas i de hypervisors som finns? Framförallt vad är det för applikationer? 3D?
Är bara nyfiken.

Är ju inte världens mest sofistikerade nätverks och storage-lösningar om man tittar på inbyggda i macos genom utm eller liknande. Men man får ju en aarch64 på FreeBSD och Linux så det mesta som lirar på en modern arm fungerar ju rakt av.
Även Windows 11 för ARM ska fungera även om jag inte testat det själv.

Har främst upplevt strul med diverse VM och container-plattformar. Random buggar och fel som felsöks i 4h endast för att upptäcka att "det är en arm-grej, gör såhär istället". Sen är det ju främst inte Arms fel såklart, utan produkterna jag använder. Men ändå sånt som får mig att känna att jag saknar x64/amd64.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av s1lvertunga:

Väntar med spänning på bättre hypervisor-support för ARM. Det är en del applikationer som fortfarande har svårt för min m1.

Genuint nyfiken: vad är det du saknar här?

Har varit positivt överraskad över hur mycket ett icke-problem det är att köra "backend-prylar" på ARM64 i stället för x86_64. Nu handlar det helt om Linux-baserade system, men där vill man väl ändå inte (längre) använda hypervisor utan man använder Docker (Linux cgroups samt Linux namespaces).

Fördelen med Docker är att man får isoleringen, men det är nära noll "overhead" att använda (inte helt samt då man delvis duplicerar kod i "user-land", men är noll CPU-kostnads-overhead).

Att köra Docker på MacOS kräver hypervisor, Docker-desktop kör QEMU (Aarch64 on Aarch64, vilket är riktigt effektivt) då man i det läget kör Linux virtualiserat ovanpå MacOS (samma gäller för Docker på Windows samt WSL2, båda fungerar redan på Windows 11 för ARM64).

Ovanpå det är det tekniskt möjligt att köra x86_64 /Linux på ARM64/MacOS via Docker-desktop. Misstänker att det fungerar i de flesta fall, men lär inte vara 100%-igt + blir ju en viss prestandaförlust. Men har så här långt aldrig behövt använda den konfigurationen.

Prestandamässigt är ARM64 numera helt i nivå med x86_64 både på desktop (dock MacOS only än så länge) och "molnet" (AWS, Azure, Google Cloud m.fl. har numera ARM64 instanser som kostar mindre än motsvarande x86_64 instanser).

Skrivet av talonmas:

Det som krävs är ett AAA spel som får bättre prestanda i ARM än x86. Då kommer folk byta

Tack vare att alla nya applikationer är server/klient idag på företag så kommer ett byta gå smidigt. Vet inte när vi utvecklade en desktop app senast faktiskt. Inlåsningsfaktorn minskar för varje år.

Vad som kommer avgöra om utsagan "ARM64 i var fjärde bärbar dator om fem år" kommer hända eller ej hänger helt på hur bra/dåligt det kommer gå framåt för ARM64 på Windows samt hur bra/dåligt de ARM64-baserade desktop CPUer som inte kommer från Apple presterar.

Vet inte varför Microsoft lät Qualcomm få ensamrätt på ARM64 på Windows, det har inte varit positiv. Men vad jag förstår är den deal:en över. Nu har Qualcomm av allt att döma en riktigt super-CPU på väg ut på marknaden, möjlig lansering i slutet av detta år och produkter i butik under 2024.

Men verkar även som Mediatek, Allwinner, Rockchip m.fl. kan komma upp med varianter också. Arm har ju gjort en egen satsning på "high:er end" CPUer med deras Cortex X serie. Inte i nivå med Apples M1, men en CPU med ett par Cortex X3 skulle ändå vara helt jämförbar i prestanda (fast med bättre perf/W) med vad Intel/AMD har när de måste hålla sig till 15-25 W effekt.

Spelprestanda är inte ett problem ens med existerande ARM64 kretsar. Huvudproblemet här på dator är att spel utvecklas för Windows och så länge som inte Windows har en bra ARM64 lösning finns i praktiken ingen ARM64 baserad PC med bra spelstöd. Alla de större spel-motorerna har redan lysande ARM64 stöd tack vare mobilerna (och i mindre utsträckning "Apple Silicon", Unity Editor har trots allt riktigt MacOS stöd och Unreal Engine 5 Editor har börjat få "OK-ish" stöd).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

När all mjukvara jag använder kan köras med fullgod prestanda i windows är jag game! Men, det återstår att se när det händer.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s1lvertunga:

Har främst upplevt strul med diverse VM och container-plattformar. Random buggar och fel som felsöks i 4h endast för att upptäcka att "det är en arm-grej, gör såhär istället". Sen är det ju främst inte Arms fel såklart, utan produkterna jag använder. Men ändå sånt som får mig att känna att jag saknar x64/amd64.

Det du beskriver är det jag skrev lite längre upp också: #19928823
Speciellt i servervärlden när AIX, HP/UX och Solaris tynade bort så började många produktleverantörer bara strunta i att fixa arch-oberoende applikationer även om det var rena c/c++-program som kunde kompileras på alla plattformarna.
Det är nog till stor del för att det finns en hel generation där ute nu som aldrig sett något annat än x86 och "molnet".

Permalänk
Medlem

Intressant att de skapar en ”trend” med två punkter som data. 2021 och 2022.

Permalänk
Medlem

Det är väl mjukvaran som gör att jag inte har någon ARM baserad dator.
Dock skulle jag kunna tänka mig att byta till en ARM baserad surfplatta nu när det finns bättre stöd från Microsofts sida.
Där emot får datorn vara x86 baserad ett bra tag till då jag har helt andra mjukvarukrav på den, så som spel.

Skrivet av Dinkefing:

Du tror inte de ligger och håller på att designa någon ARM processor?

De sneglar ganska hårt på RISC-V och har pumpat in en del stålar i det.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.