Det låter inte som ett spel för mig oavsett mobil eller PC. Tyckte att D3 var alltför arkadigt, men gillar D1, D2(R) och har hopp om ett vettigt D4.
Men vad jag inte förstår är logiken som många lägger fram i diskussionen, inte bara i denna tråd, om att satsningar på genuina PC-spel liksom skulle bli lidande av att företag gör mobilspel. Hela grejen är ju att det är helt olika marknadsnischer, skulle Blizzard plötsligt lägga ner Diablo Immortal så skulle inte alla de utvecklarna börja jobba med D4, de skulle såklart få sparken och börja på nåt annat företag. Hade Blizzard varit ett enmansprojekt hade jag förstått det, det finns gränser för hur många olika saker en enskild hjärna kan fokusera på. Men nu är det ett företag, dessutom ett som är känt för att expandera målmedvetet till nya marknader.
Det blir väldigt paradoxalt när man argumenterar dels för att Blizzard riktar sig till en helt ny kundgrupp, men samtidigt ska denna kundgrupp på något sätt göra det mindre värt för Blizzard att fortsätta sälja spel till den ursprungliga kundgruppen. Det är väl snarare tvärtom, en ny kassako kan potentiellt göra att mindre lönsamma projekt kan överleva - och även om det inte blir så, så blir de mindre lönsamma projekten knappast mer lönsamma för att företaget väljer bort andra projekt. Jag ser helt enkelt inte mekanismen för hur det skulle gå till. PC-spel är lönsamma så länge det finns PC-spelare, försvinner den nischen så gör den men då är det för att vi blir för få, inte för att andra typer av spelare kommer till.
Jag kan förstå argumentet delvis om det vore konsol vs. PC, för de plattformarna är tillräckligt lika för att företag skulle kunna tjäna på att "dumma ner" PC-spel till samtida konsolers krav, så att man kan dela kodbas, och kanske negligera extremare upplösningar / grafikinställningar. Men det går knappast för mobilspel, både kundnischerna och design/implementation är rimligen väldigt olika.