Efter lite testning har jag lite input att dela med mig av.
1. Jag tror man borde göra sig själv och andra en tjänst genom att besöka en optiker om man inte gjort det på länge, det bör vara första steget om man vill göra en objektiv bedömning av bildskärpan. Det erbjuds gratis undersökningar titt som tätt, finns ingen ursäkt att inte testa sin syn. Någon procent brytningsfel kan ge irriterande suddig effekt i linserna.
2. Den absolut största påverkan därefter är IPD. Med information från optikern bör inte detta vara ett problem.
3. Därefter vilken form man har på huvudet i kombination med IPD:n. Det är svårt att få en produkt att passa alla.
För mig är detta det skönaste headsetet jag testat (OG HTC Vive, OG Rift, Quest 2). Den är objektivt lättast och har bäst ljud av alla dessa så det kan man inte ta ifrån. Ljudet spelar in på ergonomin eftersom det inte trycker mot öronen och inte kräver att man bär mer på huvudet.
Fov är objektivt inte sämre än någon av dessa andra headsets men beror också på punkt 2/3.
4. Ah den omtalade sweetspoten. Se till att inte använda dynamisk upplösning under tiden man laborerar, sätt bästa kvalité på allt i windows mixed reality inställningar, i steam och WMR steam appen för att undanröja eventuell mjukvaruförändring. By default är det inte satt till bästa kvalité på samtliga fält i WMR inställningarna. Stäng även av reprojection då det påverkar hur suddigt föremål kan upplevas i rörelse om man inte når upp till 90fps.
Det finns inget konsument headset på marknaden som har en sweetspot som täcker hela linsen det är teknisk omöjligt för tillfället med denna typ av lins. Med mitt testande inuti VR med ett föremål i handen, på arms avstånd är allt tydligt och läsbart. Avstånd från headsetet/huvudet spelar stor roll när man letar efter sin sweetspot. Eftersom alla testar på lite olika sätt så kommer detta aldrig leda till en objektiv slutsats eller åtminstone någorlunda objektivt.
Med OG Viven bredvid mig så har den sämre sweetspot som dock kan vara svårt att urskilja då allt är suddigt i den. Det tar mig till nästa punkt. Att inte blanda ihop "bra" sweetspot med att pixlarna/bildskärpan överlag är suddig.
Detta är bästa konsument VR headsetet om man vill ha maximal detaljrikedom när det gäller upplösning (allt). Alla andra konsument headsets idag kan inte erbjuda färgerna och upplösningen som detta headset gör. Speciellt vid utomhusscener där man kan titta långt bort och varje pixel räknas.
5. Kontrollerna är de som är billigast det ska man ta med sig, antar att de gjorde så för att hålla nere kostnaden. Har man basstationer så finns iaf möjligheten att uppgradera till index controllers.
6. Ang. kostnad som jag ser diskuteras ofta, Quest 2 vs Reverb G2. Ja jo initialt verkar det kanske som att quest 2 är mycket billigare men egentligen är det kanske inte så.
Vill man använda Quest 2 som PCVR och ha samma komfort så är det sladd och elitestrap som gäller. Men då har man istället batteritid att tänka på och den tar slut även om du har sladd i. Så för att då kunna mäta sig bör man ha strapen med inbyggd batteri.
Om vi tar den billigaste varianten 64GB som är vid minsta laget imo så är vi ändå uppe i 5469kr och då har jag varit generös och inte tagit med priset för kabeln som Oculus själva tar 1000kr för, eftersom man kan leta runt lite och hitta betydligt billigare (ofta med kvalité som kompromiss).
Så då har du ett headset som kostar 2k mindre och har sämre färger och bildskärpa överlag i fördel till att den går att köra som standalone och det är en avvägning man själv får göra.
GL HF.