Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Men använder man externa hubbar på befintlig inkompatibel usb port så är man ju tokkörd. Brukar va fattigt med info på externa usbhubbar om de kör Windows drivrutiner eller egna.

Beror nog på vilka fel du får: om jag fattar rätt så kan du i vissa fall fixa åtminstone 7-14 fel genom att köra hubb på den felande porten.
Och de flesta hubbar brukar väl inte kräva separat driver?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Beror nog på vilka fel du får: om jag fattar rätt så kan du i vissa fall fixa åtminstone 7-14 fel genom att köra hubb på den felande porten.
Och de flesta hubbar brukar väl inte kräva separat driver?

Ja klurigt. 7-14 får jag ju inte utan 4-1 eller 4-4 fel där de inte verkar tycka jag har usb 3 ss portar.

Kört min plexgear hub och jag får 7-15 som väntat när jag kör hubben på fresco pcie usb kortet och samma 4-1 fel som när jag kopplar från moderkortet. google ger att usb 3 i sig ger 5 gb transfer speed så ss ska ju va check egentligen och det ska inte va något strul där bara glömma super speed alla usb 3 är super speed.

Ljud får jag ut och jag ser en massa inkopplade enheter på g2n men inte minsta tillstymmelse till bild

Om man skulle gå för en annan extern usb hub istället för min plexgear finns det någon anledning det skulle kunna göra någon skillad?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Men använder man externa hubbar på befintlig inkompatibel usb port så är man ju tokkörd. Brukar va fattigt med info på externa usbhubbar om de kör Windows drivrutiner eller egna.

Beror väl vad inkompatibel är i sammanhanget. Ingen av portarna på mitt moderkort ville fungera med headsetet men med en hub kopplad till någon av dem så går det. Då är det knappast så att portarna på moderkortet är inkompatibla utan felet ligger troligen i någon drivrutin som headsetet behöver.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag har en G2 redo för upphämtning hos Webhallen i Täby om någon vill ha. Det är bara att säga till så får ni ordernummer för att själva kunna hämta ut den mot betalning i butik. Jag har redan fått min G2 som jag beställde direkt från HP Store.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Beror väl vad inkompatibel är i sammanhanget. Ingen av portarna på mitt moderkort ville fungera med headsetet men med en hub kopplad till någon av dem så går det. Då är det knappast så att portarna på moderkortet är inkompatibla utan felet ligger troligen i någon drivrutin som headsetet behöver.

Köpte en till usb hub nu och no go https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datortillbehor/u...

Förutom en magic reformat alt pci e kort så vet jag inte vad mer för hopp det finns.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Köpte en till usb hub nu och no go https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datortillbehor/u...

Förutom en magic reformat alt pci e kort så vet jag inte vad mer för hopp det finns.

Hmm, har du provat jaga runt drivrutiner till USB på sistone?
Tex ladda om chipsetrutinerna för moderkortet, eller specifika för usb3 portarna osv?
Kanske till och med kan testa gå in på windows update och se om det finns något där i fliken drivrutiner?
Tycker det verkar skumt att inga USB ska funka OK på ett 270 chipset...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Intel Driver & Support Assistant är bra för att kolla om det finns senare versioner av drivrutiner för chipset etc om du kör Intel.

Finns att ladda ner här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, har du provat jaga runt drivrutiner till USB på sistone?
Tex ladda om chipsetrutinerna för moderkortet, eller specifika för usb3 portarna osv?
Kanske till och med kan testa gå in på windows update och se om det finns något där i fliken drivrutiner?
Tycker det verkar skumt att inga USB ska funka OK på ett 270 chipset...

Tror det är för att asusjökarna använder ASMedia för USB 3. Pimax var ju ett absolut living hell innan det automagiskt började fungera.

Intel chipset hittar bara en uppdatering för Rapid storage. Har senaste firmware installerat och windows hittar inga mer drivrutiner heller.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Tror det är för att asusjökarna använder ASMedia för USB 3. Pimax var ju ett absolut living hell innan det automagiskt började fungera.

Mjae, de röda 3.1 slottarna är väl nån extern Asmedia lösning. De blåa borde vara Intels egna.
Du borde åtminstone kunna avancera till sporadiska 7-14 fel med dem

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Mjae, de röda 3.1 slottarna är väl nån extern Asmedia lösning. De blåa borde vara Intels egna.
Du borde åtminstone kunna avancera till sporadiska 7-14 fel med dem

Nä sjukt fast vid 4-1 fel. Köpa PCI-e kort men jag får se blir det bökigare att returnera om det tar längre tid vet jag inte om jag vågar chansa på att det ska lösa det. 3080 som äter all ström från mitt 850w nätaggregat borde ge andra fel än 4-1 tycker jag. Datorn har vart stabilare än 2080ti:t iaf

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Mjae, de röda 3.1 slottarna är väl nån extern Asmedia lösning. De blåa borde vara Intels egna.

Tror färgen snarare visar om det är 3.0 (blå) eller 3.1 (röd). Har själv röda portar från Intel på mitt moderkort.

Permalänk
Medlem

Har bara röda portar på mitt msi 270 fast jag tror det är av designskäl behöver väl inte va 3.1 bara för att de är röda? enhetshanteraren tycker jag har en 3.1 hub och en 3.0 hub iaf men det kan ju va frontportarna iof.

Har någon här skickat tillbaks till bestware?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Har bara röda portar på mitt msi 270 fast jag tror det är av designskäl behöver väl inte va 3.1 bara för att de är röda? enhetshanteraren tycker jag har en 3.1 hub och en 3.0 hub iaf men det kan ju va frontportarna iof.

Kikade runt lite snabbt och verkar som den blå färgen normalt sett indikerar att det är en USB 3-port. Medan den röda färgen tydligen ofta används för att visa att det är en USB-port som låter dig ladda mobil osv även när datorn inte är igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Tror färgen snarare visar om det är 3.0 (blå) eller 3.1 (röd). Har själv röda portar från Intel på mitt moderkort.

Röda färgen verkar vara lite inkonsekvent om de är 3.1/3.2/laddbara
Men på Oqvists H270 är de specade som 3.1!
https://rog.asus.com/se/Motherboards/ROG-Strix/ROG-STRIX-Z270...
Och Oqvists H270 moderkort har inget native stöd för mer än 3.0 såvitt jag vet, så de röda lär vara Asmedia.
(Se här tex: https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/98090/in... "USB Revision 3.0/2.0")
...
Ursäkta felsökandesidospårandet!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Röda färgen verkar vara lite inkonsekvent om de är 3.1/3.2/laddbara
Men på Oqvists H270 är de specade som 3.1!
https://rog.asus.com/se/Motherboards/ROG-Strix/ROG-STRIX-Z270...
Och Oqvists H270 moderkort har inget native stöd för mer än 3.0 såvitt jag vet, så de röda lär vara Asmedia.
(Se här tex: https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/98090/in... "USB Revision 3.0/2.0")
...
Ursäkta felsökandesidospårandet!

Ah, mycket med det tekniska

Permalänk
Medlem

Provat lite mer nu. Vet inte riktigt varför men prestandan verkade vara bättre idag, så inga framedrops/stutterproblem med kontrollerna som sist! (installerade om grafikdrivrutiner - kanske därför)
Nu är det iallafall bekräftat: min fov-slider sticker iväg spontant ibland, tex när det går lite vilt till i Superhot. (jag har den normalt i botten på 60, men den drar iväg spontant ibland mot mitten) Irriterande

Jag såg även diagonala streck i Superhot (typ interlace på snedden) vilket påminde rätt mycket om gamla CV1 men jag börjar undra om det inte är en issue i just det här spelet! Får prova mer spel sen.

Skrivet av hejo:

Besvärligt att få till kontrollerna med G2 för att kunna röra sig runt i ROV Test. Håll översta knappen intryckt och rör samtidigt på joysticken. Finns inte officiellt stöd för G2 i programmet ännu.

Fick som väntat lite bättre FOV med Q2 (96 grader horisontellt tills jag inte kunde se strecken längre). Med FOV mod på G2 var det ungefär 96-98 grader innan det blev för nära linserna. Sweetspot testerna var likvärdiga, något skarpare med G2 faktiskt så jag tycker inte alls att det återspeglar det jag upplever i spel, där G2 är mycket suddigare i periferin.

Hmm, jag provade ROV test men hittar inte sweetspot-testet! Jag ser ett stort rum med några tester (och ett sidorum för glaretest) men inget för sweetspot - missar jag något uppenbart?
Jag hade inga problem med kontrollmappingen: det är ju bara en egen miljö i SteamVR så är väl vanliga mappingen som gäller?

FOV testet funkade normalt, men utan moddar så har jag under 90 grader horisontell fov innan jag når kanten på linserna. Kanske drygt 80?
Vertikalt var det typ 25-30 grader uppåt och 35-40 grader neråt om jag minns rätt. (Mina ögon sitter rätt djupt så kanske delvis därför)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag kom på att jag inte tvättat linserna sen jag tog bort skyddsplasten. Jag har några tvättlappar för glasögon (från Lidl tror jag) och de borde väl vara OK även för de här linserna?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag kom på att jag inte tvättat linserna sen jag tog bort skyddsplasten. Jag har några tvättlappar för glasögon (från Lidl tror jag) och de borde väl vara OK även för de här linserna?

Det brukar officiellt rekomenderas att man bara torkar med en mjuk microfibertrasa, inga "medel" så att säga.
Men tvättlappar för glasögon fungerar säkert bra.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det brukar officiellt rekomenderas att man bara torkar med en mjuk microfibertrasa, inga "medel" så att säga.
Men tvättlappar för glasögon fungerar säkert bra.

Ja, de har väldigt mild "tvättmedel" så borde funka tycker jag
Får testa i veckan..

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det brukar officiellt rekomenderas att man bara torkar med en mjuk microfibertrasa, inga "medel" så att säga.
Men tvättlappar för glasögon fungerar säkert bra.

Skrivet av Roger W:

Ja, de har väldigt mild "tvättmedel" så borde funka tycker jag
Får testa i veckan..

Jag köpte dessa:

https://www.amazon.se/gp/product/B078HFWTS1/

https://www.amazon.se/gp/product/B00OKK8LV6/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

Så begärt refund hos bestware nu. Får hoppas det går smidigt. Bittert är bara förnamnet. Vet inte när jag kommer våga mig på VR igen blir väl när datorn kajkat och man lyckas rättfärdiga nytt system.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Så begärt refund hos bestware nu. Får hoppas det går smidigt. Bittert är bara förnamnet. Vet inte när jag kommer våga mig på VR igen blir väl när datorn kajkat och man lyckas rättfärdiga nytt system.

Köp nå annat.
HP är klåpare, tur man aldrig köpte var så sugen enbart pga det man fick höra i förhandstesterna men allt verkar vara pannkaka. Totalupplevelsen verkar inte bättre än mitt gamla Lenovo Explorer WMR headset.
Blir att fortsätta med Quest + Quest 2.
Säga vad man vill men det är 100% användarvänlighet, det bara funkar.
Hade Index varit billigare hade jag köpt ett sånt också.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Orka

https://www.biltema.se/hem/stadning/stadartiklar/mikrofiberdu...

Boom!

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem

Har en hel låda med diverse sådana. Smetar bara ut. Vill att smuts och fett ska bort på första svepet för att minimera risken för repor, och då är zeiss grymt bra.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Har en hel låda med diverse sådana. Smetar bara ut. Vill att smuts och fett ska bort på första svepet för att minimera risken för repor, och då är zeiss grymt bra.

Testat en ren Därför man ska ha många så man använder dem rena och kan tvätta upp så man alltid har rena.

Jag brukar ta PYTTE pytte lite yes diskmedel på fingret och LITE lite pytte vatten och sen stryka över linsen och sen torka av med en sån microfiberduk. Har gjort det på glasögon i 15 år utan några som helst fett och smutsfläckar och nu även Quest 2. Kanon resultat (Jag har numera WIDMOvr linser på och det funkar kanon på dem också.) om man kört beatsaber i 8 timmar så är det skönt att kunna ta ut linserna och rengöra all kebabsås man svettats.

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem
Skrivet av sdaniel1:

yes diskmedel

Där kom det. Kör nog hellre på zeiss då som sagt, gjort för både plast- och glasoptik. Engångsdukarna är prisvärda och man slipper oroa sig över repor från gammalt skräp i duken, som även skulle kunna finnas efter tvätt.

VR-linser är extremt mycket känsligare än ett par vettiga glasögon av mer tåligt material. Jag har inte heller någon som helst aning om vad för beläggningar det kan finnas på dem. Undviker gärna husmorsvarianten på icke-utbytbara linser i en pryl för flera tusenlappar.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

Inet har 50+ G2 på lager idag för de som är intresserade.

Är det så att MRTV kommer fram till att det är variationer i linserna skulle det kunna bli intressant att prova en annan batch. Min första G2 skickade jag tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejo:

Inet har 50+ G2 på lager idag för de som är intresserade.

Är det så att MRTV kommer fram till att det är variationer i linserna skulle det kunna bli intressant att prova en annan batch. Min första G2 skickade jag tillbaka.

Spoiler, han såg ingen skillnad mellan dem. Jag vet dock att jag var extremt missnöjd först men efter rejält med justeringar blev jag hyfsat nöjd med linserna, fick nästan "edge to edge". Dock har headsetet andra brister, framförallt Rumble på kontrollerna som är under all kritik.

Permalänk
Skrivet av Sienar:

efter rejält med justeringar blev jag hyfsat nöjd med linserna, fick nästan "edge to edge".

Vad var det för förändringar du gjorde som gav bäst förbättring när det gäller edge to edge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Spoiler, han såg ingen skillnad mellan dem.

Han har väl bara testat en hittills? (eller har det kommit fler nu?)
Plus att han fokuserade lite för mycket på sweetspot och för lite på edge to edge clarity i det testet tyckte jag.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.