Tv-licens för sändningar på nätet

Permalänk

Köper argumentet om att oberoende tvsändningar kan vara bra, nyhter och kritiskt samhällsgranskande t.ex och ser egentligen inga problem med att tvinga på en avgift för detta. Men då helst via skatten som sagt.

Vad som däremot är helt sjukt är att totalt onödiga program, melodifestivalen, på spåret och liknande ska tvingas på alla. Om pengarna kom att gå enbart till nyheter och granskande program kan jag tänka mig att kostnaden skulle bli max 500kr per år.

Permalänk
Medlem

Som det ser ut nu, skulle man bli tvungen att betala licensen även om man inte kommer åt SVT? Tänkte om man ser till att blocka domänen, eller på något annat sätt lösa det...
Hur kommer det fungera för oss som använder linux? för jag har en "liten" känsla av att det inte kommer funka så bra för oss...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superapan
Utbrotten kommer gissningsvis från femtonåringar som tycker TV6 och "Whacked out sports" är Sveriges bästa TV

...eller från 22:åringar som uteslutande tittar på Discovery och aldrig några andra kanaler överhuvudtaget.

Förklara gärna varför Radiotjänst ska få betalt för att jag tittar på tre kanaler vars program varken produceras eller sänds ifrån Sverige.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Avstängd

Vägrar betala deras jävla skit.
SVT är bara rent skit ändå, varför jag ska betala för något totalt onödigt.

KiXeR: 2000kr om året är mycket för en studerande, så bara för du som jobbar tycker det är okej tycker inte andra det, så jävla skitsnack.

Aja, bara att försöka ignorera dom ännu mer.

Ursprungligen inskrivet av superapan
Utbrotten kommer gissningsvis från femtonåringar som tycker TV6 och "Whacked out sports" är Sveriges bästa TV.

Inte många 15åringar som bor ensamma och därav får betala licensen själv, så rätt korkat inlägg.
SVT är knappast Sveriges bästa tv heller, snarare sämsta.

Permalänk
Hedersmedlem

Så går det när man har diktatur O_o. Nej inte monopol, diktatur. :@

Dra in hela skiten på vanlig skatt. Skrota SVT och SR. Räcker o driva en rikstäckande radiostation. Snart f** dags att starta en folkomröstning om SVT, SR o hela public service om dom ska leka diktatorer.

Vid närmare eftertanke lägg ner hela skiten: Sveriges Television, Sveriges Radio och Sveriges Utbildningsradio. Kostar ju ändå pengar, dom som vill ha tjänsten får väl betala ett abonnemang.

Permalänk
Medlem

Som så många andra så anser jag också att avgiften ska läggas på skattesedeln. Då behöver inte radiotjänst ha dyr personal som knackar dörr och ringer runt lördagkvällar för att fråga om man har teve-mottagare eller varför man inte betalar någon teve-licens! Ja, de ringer lördagkvällar, och det får vi betala för. De har ringt mig ett antal kvällar på senare tid.

Jag vägrar naturligtvis svara, jag har inte ens en teve och har aldrig haft (använder en projektor, enbart för DVD-film). De har dessutom skickat mig brev med påminnelser om att jag bör betala teve-licens om jag har en teve(-mottagare). Fattas väl bara att de ska komma och knacka dörr också...

Permalänk
Avstängd

Har haft 3 besök av tv-licens nissarna, aldrig öppnat dock, kommer aldrig göra.
Ringt mig ett par gånger också, svarat en gång och sagt att jag inte har något sådant skit då SVT bara sänder mög ändå.

Permalänk
Medlem

Ja, jag vet inte heller vad de tänker med... tror de att många stora företag kommer att ha kvar sin verksammhet i sverige om de måste betala extra bara för att få ha datorer, som dessutom är extremt grundläggande att ha idag. Och om företagen dessutom har arbetsmobiler som man kan surfa på, ska de också avgiftsbeläggas, säg att de har 200 datorer och 200 mobiler, blir det 80 lakan per år, fett nice.

Och studenter, ska de ge upp datorn eller? Det är ganska svårt att klara studierna utan dator....
Helt ärligt vad tänker de med?

Samma sak med butiker som har datorer och deusstom provexemplar av spelkonsoler, Wii och PS3 kan väl iaf surfa helt fritt (och jag är överraskad om inte även 360 kan det) så där kommer det lite mer utgifter... en sak är säker, de kommer bli rika som troll de som tar emot alla pengar... fan jag skulle ju tom åka dit på att äga ett nintendo ds... rolf

Säg att de skulle ställa upp en tv som alltid visar kanal 1, i umeå och sen kräver de att ALLA som på något sätt har möjlighet att någon gång titta på denna tv måste betala avgift. Självklart kommer ingen att åka dit för att göra det, men alla personer i sverige, inkluderat förlamade etc (kan ta sig dit med helikopterassistance:P) har möjlighet att åka dit, alas måste alla i sverige betala... känns ju inte rättvist men är samma sak.

De kommer ju endå inte att stanna förren 100% av sveriges befolkning betalar så varför inte lägga det på skatten direkt?

Det här FÅR inte gå igenom

Visa signatur

Core i7 920 @ 2.66GHz | Noctua NH-U12F | Asus P6T SE | 12 GB OCZ Platinum Z3 XTC @ 1600 | Gainward "Golden Sample" GTX 260 1792 MB | P182 | Corsair HX 620W|

Permalänk
Medlem

Bara ett sätt för dom att få in ännu mer pengar

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Det här kan väll ändå inte alla företag acceptera? vafan är det för jävla skit... är så sjukt trött på att TVINGA in folk i att betala avgifter... Suck.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Detta land..

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem

Svt kan ju ta något gammalt över sig, absolut det är bra att dom finns, men när dom försöker norpa åt sig pengar på detta sätt har dom gått för långt, pengarna kommer ändå bara "fifflas" bort av alla välbetalda chefsposter för inte fan lägger dom då pengarna på programmen.

sämsta skiten enligt mig. kollar aldrig, så inte fan vill jag betala för deras klassiska konserter som dom sänder eller något program om en gammal författare.

nu när allt är digitalt så borde man ju kunna välja ifall man vill se SVT eller inte och i så fall slippa betala.....

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem

Kolla hur det är med de "reklamfria" kanalerna nu under LG-hockey games och alpina VM. Är ju reklam inför varje sändning. Så länge de får reklampengar kan inte jag se de som oberoende.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
KiXeR: 2000kr om året är mycket för en studerande, så bara för du som jobbar tycker det är okej tycker inte andra det, så jävla skitsnack.

egentligen så är väl inte storleken på avgiften i betydelse. visst, hade det varit 50000 kr så hade man väl reagerat ännu mer. dock så är det ju lite av en princip. enda anledningen till att folk betalar tv-licens är för att det är lag, om det hade varit en vanlig tv-kanal så hade dom inte i närheten fått lika många tittare eller lika mycket intäkter.

jämför man dem med andra tv-kanaler så verkar dom ju spruta ut pengar, bara svt har 3.5 miljard kronor. det är det högsta en tv-kanal har i Sverige. tv4 ligger på runt 3 miljarder och, enligt min mening, producerar väldigt mera kvalitativ television.

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S10 plus och iPhone 7 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P53 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

trodde tamefan inte svt kunde bli äckligare men tydligen hade jag fel..

Som nån annan/andra skrev, vissst vi kan se på webbtv men datorn är inte gjord för dete..!

Fan va trött ja blir

Permalänk

så jävla korkat, jag kollar inte ens på tv, svt 1 o 2 har inget att erbjuda mig, och radio?? jag lyssnar på nrj och megapol, de tjänar via reklam intäkter.. helt absurt..

Permalänk
Medlem

Heh, jag har en brevlåda.
Betyder det att jag kommer att behöva betala för morgontidningen, dn och alla andra tidningar som kan skickas till mig bara för att jag har möjlighet att ta emot dom?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ttiinnoo
Heh, jag har en brevlåda.
Betyder det att jag kommer att behöva betala för morgontidningen, dn och alla andra tidningar som kan skickas till mig bara för att jag har möjlighet att ta emot dom?

hahah klockrent!!

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alkonaut
Grattis, du lär ju betala för en hel del grejer som du varken behöver eller ens visste att de fanns. Vägar mellan för dig helt okända platser, som du aldrig kommer besöka. Sjukvård för sjukdomar du inte ens kan få. Allt möjligt.

Hela missförståndet bygger ju på att man jämför detta med nån sorts tv-abbonnemang eller nåt. Det är det inte.

Public service är en OFFENTLIG SERVICE (rakt översatt). Dvs., det är INTE som ditt mobilabbonnemang. Det är som att du betalar för polisen, brandkåren...

Ärligt talat så skiter ju alla andra i om du tycker att det ska finnas polis, vi har ju gemensamt bestämt att vi ska ha polis, och sen "tvingar" vi alla att betala för dem. Samma sak med de offentliga medierna.

Tycker man inte om public service, så kan man ju engagera sig politiskt för att avskaffa det, eller kanske förminska det? Men om man försöker få det till en liknelse med att bli påtvingad ett tv-abbonnemang, så visar man ju bara att man egentligen inte förstått vad public service betyder.

Jag får då inte hem räkningar på sånt som jag inte vet vad det är.

TV-licensen kommer ju hemskickad med räkning, gör polisens,brandkåren,sjukvårdens "räkning" det? Nej, för det är inbakat i skatten!

Sen ska man väl för i hela fridens namn inte behöva engagera sig politiskt för att kunna välja att inte betala det där extra för något vi inte nyttjar, det är ju en public service, inte något skattepliktigt. Så det går ju jättebra att jämföra med att man blir påtvingad ett abbonemang bara för att man äger något man inte nyttjar för det ändamålet som dom vill. TV-licensen är en sak som syns och får uppmärksamhet för det kommer med separat räkning.
Det som är inbakat i skatten är i ett helt annat fack, så det är ingen idé att man ens jämför det med de.
Hade TV-licensen varit inbakad i skatten så hade våran skattplikt varit lika hög som vanligt - det hade aldrig märkts av, för vi är vana med den skatt vi har. Skatten är något som betalas när man får pengar eller köper något. Skulle vi skippa att få inkomster eller köpa något så skulle vi även skippa att betala skatten. TV-licensen är på så sätt väldigt ful, eftersom bara för att man äger något, så måste man betala en avgift för det. Något man kanske aldrig använder. Hade det funnits inbakat i skatten så hade vi dock inte brytt oss som sagt. För det är väldigt skiljda saker!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Mullvad]
egentligen så är väl inte storleken på avgiften i betydelse. visst, hade det varit 50000 kr så hade man väl reagerat ännu mer. dock så är det ju lite av en princip. enda anledningen till att folk betalar tv-licens är för att det är lag, om det hade varit en vanlig tv-kanal så hade dom inte i närheten fått lika många tittare eller lika mycket intäkter.

jämför man dem med andra tv-kanaler så verkar dom ju spruta ut pengar, bara svt har 3.5 miljard kronor. det är det högsta en tv-kanal har i Sverige. tv4 ligger på runt 3 miljarder och, enligt min mening, producerar väldigt mera kvalitativ television.

Håller me fullständigt, svt har nästan inget intressant.

Permalänk
Medlem
Citat:

2009 är TV-avgiften i Sverige 2076 kronor om året. Public service-bolagen SVT, SR och UR har en årlig budget på närmare 6,7 miljarder kronor. Det motsvarar 18,6 miljoner kr per dygn. Public service har därmed en större budget än samtliga privata svenska TV- och radiostationer tillsammans. Radiotjänst i Kiruna AB omsatte 2005 175,7 miljoner kronor, vilket alltså motsvarar mindre än 3 % av kostnaderna för Public Service i Sverige.

Jag vet inte hur mycket sanning det ligger bakom dessa påståenden, men finns det en gnutta sanning så borde ju Radiotjänst bombas åt helvete....

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ttiinnoo
Heh, jag har en brevlåda.
Betyder det att jag kommer att behöva betala för morgontidningen, dn och alla andra tidningar som kan skickas till mig bara för att jag har möjlighet att ta emot dom?

varför inte även licens på alla som är 18 år?
dom kan ju dricka alkohol och röka utan att skatta för det genom att importera utifrån..

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S10 plus och iPhone 7 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P53 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk
Medlem

Jag är egentligen en väldigt logisk och rationell man men...

HAHAHAHA!

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

ironiskt va, alla som smiter ifrån avgiften kommer ju få betala nu:p

sen så alla som har PS3, kanske Xbox360 och Wii borde få betala med ju, då de har webbläsare:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

jaha undra hur många företag som plötsligt blir en filial till huvud bolaget i england pga detta.

aldrig att jag betalar pengar för publikservice vilket program koller jag på där hmm inget.

get good or get out of it.

svt ska fasiken inte ha några pengar. varför betala en skola detta.
för de som är bra går ju ifrån svt till de andra media bolagen.
så jag tycker man borde lägga ner svt på en gång då det bara fungerar som en portal till de andra kanalerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grumbledock
Det här är ju rent utsagt fördjävligt!
SVT, de slamkrypande dinosaurieresterna, som inte någonsin producerat nått sevärt ska ha mage att kräva pengar av oskyldigt folk! Det enda sevärda är melodi-/eurovisionsschlagerfestivalen och kalleanka på julafton, och mig veterligt är de inte särskilt aktiva i skapandet av dessa program!

Må SVT brinna, och hela deras sändningar över landet försvinna! Större skräp har vi sällan skådat, ta betalt utan att ha frågat!

Hellre FRA än TV-avgiften faktiskt, snart bosätter jag mig på kalfjället bara för att slippa denna terror!

Nu tycker jag du är lite orättvis, SVT har gjort bra grejer, allt är dock inte bra men det kan man inte begära.
Sen att vi har en sk. TV-avgift är en annan sak, den gillar inte jag heller...

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Jag visste inte att man betalar för varje enhet man har

Du kan ha hur många datorer och tv apparater man vill..
Man betalar en licens per hushåll...

Men många förstår inte det....

Permalänk
Medlem

Jävla girigbukar. Så det räcker alltså inte med att betala avgift för Internetanslutningen? Bakåtsträvare och hycklare är precis vad de är.
Jag är glad att jag inte bor i Sverige, för att betala licens till (S)(V)T för att jag råkar använda internet är det sista som skulle falla mig in. Lägg nån form av avgiftsbelagda användarnamn/lösenordsskydd på kanalerna istället för att suga pengar av den stora massan, som till stor del skiter fullständigt i direktsända helgmålringningar, Englas begravning och UR.

Visa signatur

Spelburken: | Corsair Carbide Air 540 | ASUS Gryphon Z87 | Core i7-4770K @ 4,0 GHz | Kingston HyperX 16 GB DDR3 | Nvidia GeForce GTX 1070 Ti 8 GB | Chieftec A-135 850W | WDC Green/Blue 2 TB | Samsung 840 EVO 120GB / 500 GB |
Arbetsburken: | MacBook Pro 15" | Late 2011 | 2.2 GHz Intel Core i7 | 8 GB 1333 MHz DDR3 | AMD Radeon HD 6750M 512 MB |

Permalänk
Medlem

Helt jävla blåsta. Även om jag så skulle bli släpad in för rätten hade jag inte betala skiten.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Avstängd

vem bryr sig, det är ju inte precis som om det gick att undvika tidigare.

man borde kunna välga bort svts skit och slippa avgiften, vill ändå inte se repriser av arns rike och 4de sesongen av dobido, sing a long och alla skitprogram som ingen annan kanal skulle sända