Tv-licens för sändningar på nätet

Permalänk
Medlem

Asså, Detta förslag kan väll ändå inte gå igenom?, företaget med 200 datorer, då kanske har 200mobiler oxå, så då blir det 83040kr :/. varför kan inte svt använda sig av smartcards som alla andra leverantörer?. eller helt slopa avgiften och lägga det på skattesedeln istället, för det kan ju inte finns ngn hederlig svenskmedborgare som kan hävda att denna inte äger varken dator/tv/telefon?. Ska fan sicka en faktura till svt och ta betalat för att dom har möjligheten att gå in min på websida jag =P

Visa signatur

^fX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skooglund
Bästa sättet för oss är att SVT gör reklampauser varje kvart (som många andra kanaler) så får de in pengar på annat håll.
Jag tänker inte betala för något jag aldrig i mitt liv vill se.
Ska jag se melodifestivalen så gör jag hos en vän.

Lite kluvna budskap.

Först vill du inte se men om du vill så ser du hos en vän?
Och om din "vän" nu har samma syn på det hela?

Nej ser man hos en vän även om det nu BARA är melodifestivalen så skall man betala då man då utnytjar tjänsten. Jag tittar inte ens på melodifestivalen då den bara blir sämre och sämre för varje år (om man nu litar på aftonbladet när dom skriven om den)

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Fattar inte hur det får gå till såhär. Jag har haft datorer i snart 15år och inte behövt betala en slant (förutom internet då) och helt plötsligt sägrt svt:
-Titta du har en dator... ge oss pengar så du inte tittar på UR och aktuellt utan att betala.
Om de är så jävla nojjiga om att folk som inte betalar ska kunna se deras sändning så kanske de inte skulle lägga ut det på alla medier.
Jag kommer iaf aldrig betala tv-licens, har inte sett på tv på 5 år och tänker verkligen inte betala för det nöjet.

Permalänk
Medlem

Troligt att jag vill betala 2000kr för nån jävla nysvensk finne som ska sitta å köra UUtiset och annan skit!

Lägg avgiften på skatten, sparka alla "pejlare" och annat löst ineffektivt folk så vi kan få en rimlig avgift. Slutar dom göra skitprogram så räcker det med en 20a i månaden istället

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Idioti på högsta nivå, hur tänker de egentligen? Jag har aldrig i hela mitt liv varit inne på deras hemsida och har ingen tv sedan 3 år tillbaka så jag tänker inte betala den här skiten. Kan inte alla bredbandsoperatörer införa tjänsten att blockera deras hemsida mot betalning, såvidare kostnaden understiger tv-avgiften betalar jag om det kan få mig undkomma vansinnet.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomten51
Orkar inte läsa igenom alla inlägg min lektion börjar om några minuter. Men är inte denna artikel lite "aftonblad"? att svt vill ta in licenspengar för datorer är ju gamla nyheter?.

btw så är jag student och betalar min tv-licens.

P.S personligen är jag väldigt tveksam att detta någonsin kommer att bli av.

Samma här också en student som betalar min TV-licens.

Dock förstår jag alla som inte vill betala. De har all rätt att klaga.

Och som sagt, gammal nyhet. Har för mig att jag hörde något sånt här rykte för mer ett år sen. Det har inte hänt något sen dess, förmodligen kommer inget hända nu heller.

Visa signatur

Ursäktar min wall-of-text.

Permalänk
Medlem

Aldrig att jag kommer betala 2000kr per år för att jag har en dator i hemmet som kan kolla på något man aldrig kollar på.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk

Asså Va in hela nedrans glödheta och mig som student och äger en dator har inte råd med 2k- i min plånbok
jag betalar fan redan en dyr grej...

Och så min farsan kör ett litet film företag här hemma med 10+ datorer...
(Företag måste betala en avgift per tio mottagare.)
...

Visa signatur

Jag hoppas att vi får snart virtual reality skulle va NICE

Permalänk
Medlem

Varför inte bara göra som Telias TV, har man betalt så får man en login - Simpelt!
Vi är 5st i våran familj vi har minst 2 datorer var mer eller mindre.
Inte f'n sitter vi la och kollar på 2 st samtidigt? "yay!".

Visa signatur

[Q6600@3.3][MSI P35 Diamond][6GB CorsairDominator@1100][260GTX OC 896MB][0.120+0.320+0.500+2x0.640+2x1+1x2 Nas TB][Corsair HX 750W][P182B][Dell 2209WA]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quicksand
Lägg ner radiotjänst så är halva kostnaden redan intjänad. Lägg sen resten på skatten.

Snart måste dom väl förstå att TV-avgift är ett föråldrat system som inte fungerar.

jag tror också det är oerhört ineffektivt.

hursomhelst så kan ju knappast datorer anses vara avsedda att ta emot utsändning eller vidaresändning av tv-program om man skall göra en bokstavstolkning...

"En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål."

om något så skulle de kunna kräva en licensnyckel för att komma åt deras webb-tv, annat kommer de aldrig på sikt kunna försvara inför folket.

Permalänk

De som har piss-långsamt Internet då? De som inte ens kan kolla in Youtube-videor och ABSOLUT inte live-streamad tv! Ska vi också behöva betala detta?

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha

Permalänk
Medlem

Värdelöst skit säger jag bara...

Visa signatur

`.´ My brain is perfect `.´

Core i7 2600K | Maximus IV Extreme | 2x Sapphire 6970 @ CF | 16GB Vengeance 1600MHz CL8 | Corsair AX 850W | Samsung 840 Pro 256GB (system) + Intel X25-M G2 80GB + Raptor X 150GB (spel) + 8.5TB (lagring) | Lian Li PC-P80 Armorsuit | Dell 27" U2711 2560x1440px + Benq G2400WD 1920x1200px + Samsung UE40B7050 LED-TV

Permalänk
Medlem

En dator (utan tv-kort) är inte en mottagare av tv-sändningar! Enligt NE är TV en "metod att överföra rörliga bilder med ljud". Så kallade "webb-tv-sändningar" är inte tv-sändningar bara för att SVT kallar sina produkter för "tv-program". Jag tror att ni alla kan lugna ner er en smula.

Permalänk

Kul... på mitt jobb har vi 25 datorer som aldrig, jag upprepar, aldrig används till att gå ut på SVT. Vi har 15 elever på vår lilla skola och fem heltidsanställda. Bara å lägga ner om man ska lägga ut tusentals kronor till, vi lever redan på marginalerna. Fyfan.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Sötast

HAHAHAHA dom är alltså helt sjuka i huvudet, och så är lagstiftarna om detta går igenom.

Alltså hur absurt kan det vara?

Isåfall borde man betala.... för precis ALLT på nätet som man KAN köpa och KAN använda..

Alltså flera hundra miljarder i månaden "för att det är möjligt"

Sjuka land! SJUKA SJUKA LAND!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rizzly
[B]Förstår inte varför alla är så anti tv-licens. Det är fakta att SVT, UR och SR gör program som ingen annan skulle gjort. De gör program åt nichade målgrupper, det är väl något positivt?

Visst hade det varit positivt att göra program åt minoriteter.. om det inte finansierats med pengar från varenda svensson som äger en tv. Hade avgiften ingått i skatten hade det varit helt ok däremot.

"Att det görs tv utan vinstintresse är bara en fin sak tycker jag"
My acking ass! Vi räknar på det, om vi säger att 75% äger en tv, och endast 25% av svenska befolkningen betalar licensen (ca. 2milj säger vi) á ~500kr/kvartal =
(500x2000000)/3 = 330 000 000 kr/månaden!
Personligen känner jag mig rätt säker på att det inte går åt så mkt pengar i månaden för att göra deras program...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Att säga att man inte har råd med 173kr per månad för tv-avgift känns bara larvigt, lägg ner. Ja jag är en betalande tv-avgifts kund och har faktiskt inget emot det. Jag var jävligt emot avgiften innan vi fick barn men nu tycker jag 173 kr är ingenting då min dotter gillar o se på barnprogram i svt, bollibompa är underbar. Däremot tycker jag det känns lite si och så att avgiftsbelägga internetsändningar. Det är bätre i min mening att lägga det på skattesedeln istället och lägga ner radiotjänst.

/K

Lever man på existensminimum så är 173 kr per månad väldigt mycket...
Hur fan kan du ens tro att alla har råd att kasta bort 173 kr per månad på ingenting?
Vad lever du i för bubbla egentligen?

Permalänk
Medlem

2000 om året på något som man inte använder.. kul.
Och jo, det är mycket pengar.
DE som tramsar runt att "men det är inte så mycket pengar", ok, be happy.
Betala min avgift också!

+ Att man betalar det dubbelt, SVT ingår om man har ett tv-abonnemang av något slag, bör gå att välja bort imao.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Så kommer andra länder betala TV-avgift till Sverige också nu? För internet är väl globalt eller har bara Sverige tillgång till internet i och med detta ?

Från och med nu kommer jag säga upp TV-innehav och aldrig mer bidraga till SVT-ledningens fallskärmar.

Jag har aldrig sett eller lyssnat på UR och det faller mig inte i smaken att göra det, jag ser sällan eller aldrig på SVT eftersom det endast sänds skräp där... Typ på spåret och annan pensionärs-TV. Det lilla jag lyssnar på SR är till och från jobbet då jag sitter i bilen ca 40-60 minuter, beroende på trafik, dagligen. Jag kan köpa mig en CD-skiva i stället för att lyssna på radion, med tanke på all reklam som är på radio.

Där är för övrigt jävligt fel att tvinga på skit man inte använder bara för att man kanske vill se på andra kanaler.
Lägg ner de "fria" kanalerna, de är inte fria i vilket fall. Ta ut avgift för de som vill se på skiten i stället, för jag vill det inte

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Att säga att man inte har råd med 173kr per månad för tv-avgift känns bara larvigt, lägg ner. Ja jag är en betalande tv-avgifts kund och har faktiskt inget emot det. Jag var jävligt emot avgiften innan vi fick barn men nu tycker jag 173 kr är ingenting då min dotter gillar o se på barnprogram i svt, bollibompa är underbar. Däremot tycker jag det känns lite si och så att avgiftsbelägga internetsändningar. Det är bätre i min mening att lägga det på skattesedeln istället och lägga ner radiotjänst.

/K

Så alla som inte har barn är larviga?
De som inte har döttrar som utnyttjar tv:n kanske tycker att 173kr för ingenting är dyrt.

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk

Snart kommer väl kraven för att slippa tv avgift vara att man är blind och döv samt bor i en koja ute i skogen.

Permalänk
Medlem

Nu börjar det gå för långt tyvärr..

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem

Aldrig skulle jag betala för att se på tv med datorn. Det har absolut inget med ekonomin att göra men det känns inget vidare.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem

Ifall man måste betala full TV-licens för dator tycker jag också man ska kunna kräva att "utsändningarna" via internet också får minst samma bild- och ljudkvalitet som marksändningarna. Som det är med dagens progam man kan kolla på via svts hemsida så är ju kvaliteten kanske 25% av normal TV-kvalitet eller något sådant. Alltså bör det inte kosta mer än 500 kr/år ifall kvaliteten inte förbättras.

Nej, TV-licens är ett fösåldrat system. Lägg det på skattsedeln och låt alla som vill få titta utan krångel med kryptering, betalkort och sådant trams.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grumbledock
Det enda sevärda är melodi-/eurovisionsschlagerfestivalen

Vad sa du sa du?

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem

Idiotiskt att alla som inte går in på svt.se ska betala licensen.

De borde sätta upp något kontosystem där, och de som loggar in på svt.se för att glo på skiten kan betala för det. Men vi som inte tittar på TV eller svt, tycker jag inte ska behöva betala för det.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CompassioN
Kul... på mitt jobb har vi 25 datorer som aldrig, jag upprepar, aldrig används till att gå ut på SVT. Vi har 15 elever på vår lilla skola och fem heltidsanställda. Bara å lägga ner om man ska lägga ut tusentals kronor till, vi lever redan på marginalerna. Fyfan.

Jobbar på ett stort företag och dom har en jävla massa burkar! undrar hur svt ska krångla med stora företag?!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dafox
Asså, Detta förslag kan väll ändå inte gå igenom?, företaget med 200 datorer, då kanske har 200mobiler oxå, så då blir det 83040kr :/. varför kan inte svt använda sig av smartcards som alla andra leverantörer?. eller helt slopa avgiften och lägga det på skattesedeln istället, för det kan ju inte finns ngn hederlig svenskmedborgare som kan hävda att denna inte äger varken dator/tv/telefon?. Ska fan sicka en faktura till svt och ta betalat för att dom har möjligheten att gå in min på websida jag =P

Jag visste inte att man betalar för varje enhet man har

Permalänk
Medlem

Fattar inte så mkt av detta, ingen i min familj kollar på tv på internet, ska vi ändå behöva betala någon avgift för de?

Morsan betalar ju redan tv-licens avgift eller vad det heter och det är det ända sättet vi kollar på tv på, ska vi behöva betala extra för att det finns någon som kollar på svt på webben?

Som ni ser få har jag inte fattat så mkt xD

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Permalänk

har antagligen redan tagits upp men orkar inte läsa alla fyra sidor ...

som student så har jag full koll på studenters ekonomiska situation. vi lever på existensminimum för de ~7500 kr i månaden räcker knappt. jag själv bor relativt billigt och behöver inte köpa många böcker, men efter allt som man faktiskt behöver varje månad så är det inte många lappar kvar och då ska vi bli straffade för att vi har datorer att studera på. om det här verkligen går igenom så är det ytterligare en anledning att ha persiennerna konstant nere för att slippa ha äckliga radiotjänst komma och titta in genom fönstret.

att vi har en tv-licens överhuvudtaget är väldigt tvivelaktigt, "fristående television" som det kallas. dom kan fan ha fristående television utan att sända skit som melodifestivalen, på spåret och annat. anledningen till att jag kallar det skit är för att det har inget med uttrycket fristående television att göra. det enda som påverkas av att vara fristående på svt är nyhetsrapporteringar och debatt-program.
fast vill man vara lite konspirations-"freak" så är det ju inte omöjligt att det finns en hemlig institution som gömmer sig i skuggorna på svt och bestämmer vad inriktningen på sänt material ska visa.

edit: menade så klart oberoende istället för fristående, som dennis så fint uttryckte. lite same same men ändå..

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S10 plus och iPhone 7 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P53 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]