Tv-licens för sändningar på nätet

Permalänk
Medlem

Usch vad ruttet... tänk om Playboy öppnar upp hela sitt arkiv för alla på internet, ska man då få hem en faktura för att man potentiellt kan kolla på det?

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför alla är så anti tv-licens. Det är fakta att SVT, UR och SR gör program som ingen annan skulle gjort. De gör program åt nichade målgrupper, det är väl något positivt?

Det är ju inte precis som om att det sitter någon rik amerikan bakom SVT och SR som gäller de flesta andra svenska tv- och radiokanalerna. Att det görs tv utan vinstintresse är bara en fin sak tycker jag.

Sen håller jag med om att tv-licensen är föråldrad, varför ingår den inte bara i skatten?

Då skulle radiotjänst få mer pengar och bättre program skulle kunna produceras och köpas in om man så ville.

Jag vill inte bli tvångsmatad med reklam, och det är ju mer och mer vad de kommersiella kanalerna går åt. Tillochmed programen de sänder är ju reklam, tänk room-service osv.

Länge leve den fria etern :P! (och nej, jag är inte kommunist)

Permalänk
Medlem

Utbrotten kommer gissningsvis från femtonåringar som tycker TV6 och "Whacked out sports" är Sveriges bästa TV

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Radiotjänt tänker blir rikast i världden...

Microsoft kan slänga sig i väggen!

När detta träder i kraft så blir ju faktiskt alla världens uppkopplade datorer licenspliktiga...

Hur många uppkopplade datorer tror ni det finns, 1 miljard?
Isf:
2076kr x 1 000 000 000 = 2079 000 000 000kr PER ÅR!!

Visa signatur

Intel Core i7 920, Asus Rampage III Gene, 6GB DDR3 1333MHz, GTX280

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Påpeka gärna vart jag nämner att alla SKA tycka så?

Jag säger bara att det känns larvigt att 173 kr ska vara argument att inte betala avgiften.

Sen förstår jag inte :

"Tänk dig hur hårt detta kommer att få på företag. Många kommer att förlora sina jobb och färre kommer att starta företag i Sverige, vilket gör så att mindre jobb skapas här. "

Tv-avgiften baseras per hushåll och företag, vilket innebär att företag får betala EN avgift oavsätt hur många apparater de har. Och ärligt tror jag inte att många kommer att få gå om företaget får en "merkostnad" på 173 kr per månad.

/K

Snälla, läs nyheten innan du uttalar dig. Företag kommer att betala per PC.

Och bara för att det handlar om en relativt liten summa för privatperssoner betyder inte att det varken är ok eller larvigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Att säga att man inte har råd med 173kr per månad för tv-avgift känns bara larvigt, lägg ner. Ja jag är en betalande tv-avgifts kund och har faktiskt inget emot det. Jag var jävligt emot avgiften innan vi fick barn men nu tycker jag 173 kr är ingenting då min dotter gillar o se på barnprogram i svt, bollibompa är underbar. Däremot tycker jag det känns lite si och så att avgiftsbelägga internetsändningar. Det är bätre i min mening att lägga det på skattesedeln istället och lägga ner radiotjänst.

/K

Att inte bli tvingad att betala för att din dotter ska få se reklamfri bolibompa är en principsak för mig

Permalänk
Medlem

Men om man inte kan ta emot sändningarna för att man inte har flash (som jag antar att dom kommer att använda) på datorn borde man väl inte behöva betala? Eller om man har för seg internet-uppkoppling för strömmad video? Jag uppfyller båda dessa krav och tänker forsätta att inte betala TV-licens. Jag äger ingen tv, ingen radio. svt.se är dessutom helt oanvändbar utan flash, man hamnar ganska fort i en oändlig loop av redirects. Det är stor humor. Public service, information till alla. Alla med flash alltså. Övrigt drägg göre sig icke besväret.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna se att svt blev betydligt större, till följd av högre tv-avgift om det skulle behövas.
Reklamfri TV är något som alla borde skatta högt. För mig personligen så är reklambelagd tv ända anledningen till att fildela.

Visa signatur

Här är internet.

Permalänk
Medlem

De hittar på en ny produkt som jag inte vill ta del av.. men eftersom den är "gratis och alla kan använda den" så måste alla betala som råkar ha en dator?!?!?!

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maekh
Att inte bli tvingad att betala för att din dotter ska få se reklamfri bolibompa är en principsak för mig

Hur länge till?
Vill du betala för just den principen när hon har egna barn också?

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dyluck
Usch vad ruttet... tänk om Playboy öppnar upp hela sitt arkiv för alla på internet, ska man då få hem en faktura för att man potentiellt kan kolla på det?

Skillnaden: Det är värt att betala för Playboy.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rizzly
Förstår inte varför alla är så anti tv-licens. Det är fakta att SVT, UR och SR gör program som ingen annan skulle gjort. De gör program åt nichade målgrupper, det är väl något positivt?

Det är ju inte precis som om att det sitter någon rik amerikan bakom SVT och SR som gäller de flesta andra svenska tv- och radiokanalerna. Att det görs tv utan vinstintresse är bara en fin sak tycker jag.

Sen håller jag med om att tv-licensen är föråldrad, varför ingår den inte bara i skatten?

Då skulle radiotjänst få mer pengar och bättre program skulle kunna produceras och köpas in om man så ville.

Jag vill inte bli tvångsmatad med reklam, och det är ju mer och mer vad de kommersiella kanalerna går åt. Tillochmed programen de sänder är ju reklam, tänk room-service osv.

Länge leve den fria etern :P! (och nej, jag är inte kommunist)

Jag ser ett visst behov av "PublicService", dock tycker jag det räcker gott med en tv kanal samt en radio kanal som sköter om detta.
Detta bör ingå i skatten.

Vill man sedan ha övriga SVT/SR produktioner så tycker jag de ska läggas som betalkanaler som man betalar för ifall man är intresserad.
Jag är inte intresserad av att betala för något jag inte nyttjar, Punkt!
Liknelsen mellan SVT/SR/Radiotjänst och film/musikbolagen är skrämmande,
"-Du ska vara kund hos oss, annars..."

Visa signatur

Intel Core i7 920, Asus Rampage III Gene, 6GB DDR3 1333MHz, GTX280

Permalänk
Medlem

Artikeln nämner följande:

Citat:

Den enda chansen att slippa betala är att ta striden med Radiotjänst och övertyga kontrollanterna om att just de egna datorerna inte kan användas för tv-tittande. Det kan kräva mjukvaruspärrar i datorerna eller att tjänsten blockeras på hela nätverket.

Det är bara att pilla på brandväggens inställningar och blockera diverse domäner. Hellre hade jag sett en tjänst där man kan svartlista sitt IP-nummer hos SVT och bli blockerad av dem.

I övrigt håller jag med om skattefinansieringen av SVT, om alla nu ändå måste betala. Det skulle medföra att diverse ovilliga men rika personer såsom Mona Sahlin(s) fick punga ut.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frysern
Men om man inte kan ta emot sändningarna för att man inte har flash (som jag antar att dom kommer att använda) på datorn borde man väl inte behöva betala? Eller om man har för seg internet-uppkoppling för strömmad video? Jag uppfyller båda dessa krav och tänker forsätta att inte betala TV-licens. Jag äger ingen tv, ingen radio. svt.se är dessutom helt oanvändbar utan flash, man hamnar ganska fort i en oändlig loop av redirects. Det är stor humor. Public service, information till alla. Alla med flash alltså. Övrigt drägg göre sig icke besväret.

Teoretiskt sätt så kan du ha flash på din dator, alltså: Betala annars dör din mamma

Visa signatur

Intel Core i7 920, Asus Rampage III Gene, 6GB DDR3 1333MHz, GTX280

Permalänk

173kr är rätt mkt pengar för något man inte använder. Om man ska vara sådan att det är för alla andra så kan man ju skänka 173kr i månaden till rädda barnen eller något annat trams. Själv höll jag på och storkna när jag såg deras första räkning på tv licensen fan 500kr det är ju 50 sofiero

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superapan
Utbrotten kommer gissningsvis från femtonåringar som tycker TV6 och "Whacked out sports" är Sveriges bästa TV

Jag är 25 och tycker inget annat än film är bra och film köper jag varje vecka och har köpt 200st det senaste året. Så vad skall jag då med svt som inte visar film (om dom gör det så är det för folk med svartvit tv som är stulen från ett museum)

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alkonaut
Grattis, du lär ju betala för en hel del grejer som du varken behöver eller ens visste att de fanns. Vägar mellan för dig helt okända platser, som du aldrig kommer besöka. Sjukvård för sjukdomar du inte ens kan få. Allt möjligt.

Hela missförståndet bygger ju på att man jämför detta med nån sorts tv-abbonnemang eller nåt. Det är det inte.

Public service är en OFFENTLIG SERVICE (rakt översatt). Dvs., det är INTE som ditt mobilabbonnemang. Det är som att du betalar för polisen, brandkåren...

Skillnaden är väl att varken Polisen, sjukvården, vägverket eller brandkåren skickar ut räkningar en gång i kvartalet och vill ha betalt för nått du inte nyttjat under perioden.

Skulle se snyggt ut om brandkåren skickade ut en räkning på 500-600 hundra var tredje månad.

Permalänk
Medlem

Känns lite som att betala avgift för Öresundsbron bara för att man har bil.
Visst, det kanske borde ingå i skatten men om man som jag inte är intresserad av deras sändningar anser jag att man borde få välja hurvida man ska betala eller ej.

Hursomhelst är ju hela tv-avgiften baserad på om man KAN ta emot sändningar så ska man betala.
Antingen får bara de som betalar titta på svt eller så får de baka in det i skatten och så får alla ta del av deras tjänster.

Men rent principiellt sett kommer jag aldrig betala en faktura som är baserad på hurvida jag KAN ta emot sändningar eller inte.

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
De hittar på en ny produkt som jag inte vill ta del av.. men eftersom den är "gratis och alla kan använda den" så måste alla betala ?!?!?!

Precis detta som är det sjuka. Så fort denna tjänst träder i kraft blir datorer försedda med en extra avgift, detta är sjukt och inget som informerats om i god tid.

Det värsta är dock (anser jag) att man ska kräva företag/skolor på stora summor för något som de inte har för avsikt att använda. Vilket jävla företag köper hundratals datorer för att kolla på SVT? Datorer är inte avsedda att ta emot TV, så är det bara, sen att man kan göra det är en helt annan sak.

Visa signatur

2008-06-18 - dagen då jag tappade förtroendet för svensk politik

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aake
Artikeln nämner följande:

Det är bara att pilla på brandväggens inställningar och blockera diverse domäner. Hellre hade jag sett en tjänst där man kan svartlista sitt IP-nummer hos SVT och bli blockerad av dem.

I övrigt håller jag med om skattefinansieringen av SVT, om alla nu ändå måste betala. Det skulle medföra att diverse ovilliga men rika personer såsom Mona Sahlin(s) fick punga ut.

Japp bara lägga i hosts filen så svt.se pekar mot 127.0.0.1 så är den domänen blockad.

Sen ska licensen läggas på skatten för det är perverst att Bosse bankir betalar lika mycket som Pia pensionär + att licens är förlegat idag för varför har vi isf inte licens för att inneha bil + fordonsskatten t.ex?

Sen kan ju SVT lägga in lösenord på sin räkning som dom skickar ut för det gör dom ju redan idag för att kunden ska kunna logga in på sina sidor så vad är problemet mer än att mjölka ur mer pengar från folket?

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa igenom alla inlägg min lektion börjar om några minuter. Men är inte denna artikel lite "aftonblad"? att svt vill ta in licenspengar för datorer är ju gamla nyheter?.

btw så är jag student och betalar min tv-licens.

P.S personligen är jag väldigt tveksam att detta någonsin kommer att bli av.

Permalänk
Medlem

Ja det låter helt sjukt..

Permalänk
Medlem

Som en tidigare nämnde om att blocka skiten så tror jag jag vet vad jag skall göra.
Den dagen detta går i kraft så ringer jag Bahnhof och ber dom blocka allt med svt för mig och när en ifrån radiotjänsten kommer så kan har försöka bäst han vill att överbevisa mig om att jag VISST kan se på svt ^^;

Så får det bli

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aake
...Hellre hade jag sett en tjänst där man kan svartlista sitt IP-nummer hos SVT och bli blockerad av dem.

I övrigt håller jag med om skattefinansieringen av SVT, om alla nu ändå måste betala. Det skulle medföra att diverse ovilliga men rika personer såsom Mona Sahlin(s) fick punga ut.

1. Alla som sitter på adsl med dynamiskt ip.. fail!
2. Om det ska vara så illa som att alla måste betala, lägg det på skatten (typ 1%) men med ett tak på 2000:- som det är nu, alla som jobbar heltid tjänar nog över 200k per år (brutto).

Politiker som inte betalar behöver bara be om ursäkt (tänk regeringsskiftet), något mer är inte jag beredd att göra..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

1. Borde det inte bli bredbandsuppkopplingen som blir licens belagd ocj inte datorn
2. SVT får för satan sätta lösenord på på sin sida. Det går ju inte börja sända fritt över nätet och sedan kräva att alla som har dator ska betala.

Jag betalar tv-avgift idag men skulle igen vilja slippa då jag jobbar på kvällar och nätter och aldrig tittar på SVT. Hade jag hitta en ny LCD utan TV mottagare så hade jag köpt den och bara haft den kopplad till datorn och inte betalt någon licens.
Inför de licens på dator så säger jag nog upp min nuvarande licens i ren protest.

Permalänk

Ger hellre mina pengar till Al-Qaida än SVT...

Permalänk
Medlem

de kan dra åt ******

svt24 som håller sig till nyhetssändningar kan eventuellt vara berättigade till statlig finansiering enl mitt tycke men all annan **** skit kan de behålla för sig själva.

ge de som betalar unika inloggningsuppgifter som förnyas varje kvartal eller folk möjligheten att slippa betala om man blockerar domänen.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk

Fint med ett datacenter med en massa servrar ja du kan ju se tv på dom om du nu vill.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boldtaar
...Hade jag hitta en ny LCD utan TV mottagare så hade jag köpt den och bara haft den kopplad till datorn.

Duger dessa ? åtminstonde samsung syncmaster 400fx är lcd
http://prisjakt.nu/kategori.php?k=393#rparams=k=s34487341

edit: Femkantig sa en bra sak, svt24 för några kronor kan vara ok..

Visa signatur
Permalänk

Bästa sättet för oss är att SVT gör reklampauser varje kvart (som många andra kanaler) så får de in pengar på annat håll.
Jag tänker inte betala för något jag aldrig i mitt liv vill se.
Ska jag se melodifestivalen så gör jag hos en vän.

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst