Tv-licens för sändningar på nätet

Permalänk
Medlem

SVT, gratis tv jo men sure
Om man vill ha SVT HD måste man väll också betala en månadskostnad

Visa signatur

Intel E6600 @3,0GHz, GTX 260 SLI, 6 Gb DDR2 800MHz, Western Digital 1 Tb, win7, Xigmatek 850w, XFX 680i, Creative SB X-Fi xtreame

Permalänk
Hedersmedlem

Nej fy fan.
Jag äger ingen TV och sålunda är det ytterst sällan jag ser på TV (analogt med att jag inte betalar trafikförsäkring för att jag åker bil med någon kompis någon gång ibland).

TV-avgiften var ett bra påfund på den gamla tiden då det endast gick att ta emot TV1 och TV2. Man kunde ju helt enkelt inte göra något annat med en TV. Senare kom VCR, TV-spel och satellitmottagare. Visst kunde man skippa TV1 och TV2 då, men reellt tror jag det var en mikroskopisk andel som gjorde det. Fortfarande försvarligt med TV-avgift.

Spolar vi fram till nutid så är det en mikroskopisk andel av dem som inte betalar TV-avgift (eller smiter undan fast de tittar på något av SVTs kanaler) som vill använda sin uppkopplade dator för att gå in på svt.se och se TV.

Om det här blir verklighet så har vi dels det som dragits upp att en dator knappast kan anses vara avsedd för se på SVT. Lika lite som en bil är avsedd för att smuggla sprit. Det går, men ska vi lägga en avgift på alla bilar för att de kan användas till det?
Sen skulle en ISP göra sig populär om de kunde införa ett frivilligt opt-in filter som på IP-nivå (inte DNS som är för enkelt) blockerar SVT:s webbsändningar. Visst går det via proxytjänster men det är långsökt att anse att alla tänker betala för någon sådan med tillräckligt bandbredd bara för att gå runt IP-blockeringen.

Man inte TV-apparatstillverkare göra så själva mottagningsdelen blir en kretskortsbit som man kan bryta bort om man avser att aldrig använda den för det utan använda bara till DVD/blu-ray och spelkonsoler.
Bryt bort och skicka in till Radiotjänst vet jag!

Förresten, om man bor ute på landet där kabeltv-nät inte syns till, inte ens med kikare och inte äger någon internetuppkoppling (IP-TV) eller satellitmottagare. Måste man då betala avgiften om man har en TV som inte har DVB-T i sig? Det är ju totalt omöjligt att få in några sändningar eftersom vi bara har digitala sändningar idag.
Kan man alltså anse att en TV utan DVB-T i det förhållandet inte är avsedd som produkt att se på TV-sändningar?

Och förresten, skulle jag vilja se på SVTs program får de ändra tablån rejält. Alla tävlingsprogram som inte är utbildande skulle vara strängt förbjudet. Eftersom jag inte tittar på dem numera så saker som de hade förut, Robinsson, ger ju inget. Men populära "på spåret" har ju faktiskt intressanta frågor etc. Lite "roligt lärande". Men resten vetenskapliga program!

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Det här är ju toppen, nu måste licenspengarna i rättvisans namn också användas till bredbandsnätets utbyggnad och underhåll.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Mullvad]
ehm.. gissa hur många studenter som bor i studenkorridorer betalar licens. bara att inte öppna dörren och helst inte bo på första våningen så dom inte kan komma och titta in genom fönstret dom snikna jävlarna.

går det att undvika att betala??
hade för mig att om man inte betalade så ringde den drygaste 70 åringen i sverige upp en och undrade varför man tittade på svts kvalitetskanaler utan att betala för sig. att övertyga dom om att man inte har tv lär ha varit så svårt att inte ens jusus med sina gudomliga krafter skulle ha klarat av det

men det är klart, för dom få lyckligt utvalda som lyckats undkomma lär det ju inte vara så kul

Permalänk
Medlem

Vad fan..
Ta BORT TV avgiften och ta BORT hela skiten.

Det är alldeles för dyrt och vi bor väl inte i ett diktator samhälle där vi måste betala och titta på alla vinklade program SVT sänder.

Nej, tack. Vissa kan tänka själva och behöver inte titta på statens syn på saker och ting..

TA BORT.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
går det att undvika att betala??
hade för mig att om man inte betalade så ringde den drygaste 70 åringen i sverige upp en och undrade varför man tittade på svts kvalitetskanaler utan att betala för sig. att övertyga dom om att man inte har tv lär ha varit så svårt att inte ens jusus med sina gudomliga krafter skulle ha klarat av det

men det är klart, för dom få lyckligt utvalda som lyckats undkomma lär det ju inte vara så kul

Klart det går att undvika? Dom får inte göra husrannsakan eller liknande och se om man har en TV om inte straffet är minst fängelse. Att inte betala TV licens kan ge max böter. Är väl bara att neka att man inte har en TV?

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk

Hahaha kul för våran skola då Bara i IT klasserna blir det minst 90 datorer =
90 /10 = 9 licenser
9 * 519 * 4 = 18 684 kr / år!

Helt Idiotiskt!

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Moderator
Testpilot

Jag säger bara, SÅ FAN HELLER!

"SVT:s distributionschef Jan-Olof Gurinder ser inga hinder för att datorer ska avgiftsbeläggas när webb-tv-sändningarna väl är igång.". Han ser ingen hinder med det nej, men vi som arbetar i den privata sektorn och inte får våra pengar på en tallrik av andra arbetande människor kanske har en lite annan syn på saken. Jävla trångsynta gubbjävel.

Jag betalar redan TV-licens, men det är för min TV-apparater men jag tänker fan i mig inte vara skyldig till att betala licens även för datorer, någon jävla måtta får det va.

Stäng ner radiotjänst och lägg in public service-kostnaderna i den allmänna skatten.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

När grisar kan flyga att dom får en spänn från mig.

Permalänk
Medlem

Lägg ner SVT eller gör om till betalkanaler, den som vill se på SVT får betala precis som det går till annars.
Om man inte äger en tv, aldrig ser på tv och aldrig besökt svt.se, ska man då behöva betala för detta? TV är ju ett nöje, inte som någon jämförde mot polis, brandkår osv som faktiskt fyller en väldigt stor funktion i samhället, till skillnad från SVT.
Nyheter finns fritt på internet.

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk

"För kapitalsvaga studenter och IT-intensiva företag kan däremot SVT:s webbsatsning kännas i plånboken."

Klart som fan att det kommer att kännas! Man kommer hamna hos kronofogden!!! I alla fall jag om detta slår igenom!

Jag som inte ens har någon teve för att just slippa denna avgift!

Och jag tänker INTE betala massa extra för att deras chefer ska få extra bonusar.

Isåfall kan man avgiftsbelägga alla som har datorer för att de kan ladda ner film och musik till dem!

Permalänk
Medlem

Jag vill INTE ha tv-kanaler i min dator.. det har jag en TV för... ge fan i min dator pengakåta... vad jag nu vill kalla er.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

man skulle maila denna tråden till Jan-Olof Gurinder hahahaaha

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skrämmande att se hur många det är som yttrar sig och inte har en susning om vad Public Service öht innebär. Vad som är än mer komiskt är att somliga väljer bort SVT's/SR's tjänster till förmån för den kommersiella dynga som präglar såväl Kanal5 som TV3's dagliga tablå. Försvenskad hyena-tv direkt kommen från USA värvat med serier av allehanda slag från samma land. Och, just det, reklam. Jag kan emellertid tycka att förslaget i fråga är orimligt, och jag förstår den frustration många känner.

NASENBLUTEN: Bra och väl genomtänkt inlägg. Mycket begåvat och givande. Have a cookie.

Jag förväntar mig inte mycket medhåll härifrån gällande de första raderna, men bespara mig åtminstone korkade kommentarer...

Permalänk
Medlem

amen för fan kan inte SVT bara andvända sig av reklam som alla andra jävla tv kanaler för o få in cash,

Hur många kollar igentligen på 1an o 2an? jag gör de då inte har inte änns dom kanalerna programerade i tv'n.

TV Mottagare? Jahapp då ska man be Telia att blokera den sidan för mig då. så kan dom gladerligen få komma hit o prova,

nä dom kan försvinna förgott,

Tja va har du för dator?
-Dator? va nä ja har en tv mottagare

Idioter

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk

Undra hur många otrevliga mail radiotjänst får in varje dag? Eller folk som inte vill betala?

Permalänk
Medlem

så... hur vet de att jag som är 19 år har en dator i mitt rum? Eller kommer dessa ökända "kontrollenter" att genomsöka varenda hus efter detta? Om jag plockar ihop min dator, gills det som att jag har en dator då eller?

Jag som studerande har inte råd att betala 2000kr extra om året. Det är mycket pengar. Helt jävla värdelöst rent ut sagt.

Permalänk
Medlem

Giriga svt tycker det inte räcker med den enorma omsättning de har, nä de vill så klart ha mer & mer. *suck
Att de inte utvidgar deras kanaler, har lite annat än samma gammla.

Permalänk
Avstängd

Jag betalar ingen licens och kommer absolut inte börja betala heller då svt´s kanaler aldrig visas förutom då jag gjort tex. en kanalsökning och börjar på plats 1.
Däremot betalar jag boxer abb då jag får de kanalerna jag vill i det fallet och tycker att det är värt pengen.

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem

de fick just ett av mig o denna länken haha

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Aja tur att man redan betalar de för att hålla käft någongång

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mycel
Skrämmande att se hur många det är som yttrar sig och inte har en susning om vad Public Service öht innebär. Vad som är än mer komiskt är att somliga väljer bort SVT's/SR's tjänster till förmån för den kommersiella dynga som präglar såväl Kanal5 som TV3's dagliga tablå. Försvenskad hyena-tv direkt kommen från USA värvat med serier av allehanda slag från samma land. Och, just det, reklam. Jag kan emellertid tycka att förslaget i fråga är orimligt, och jag förstår den frustration många känner.

NASENBLUTEN: Bra och väl genomtänkt inlägg. Mycket begåvat och givande. Have a cookie.

Jag förväntar mig inte mycket medhåll härifrån gällande de första raderna, men bespara mig åtminstone korkade kommentarer...

Problemet med SVT är ju att de är vänstervridna så in i Norden. Public Service ska ju vara helt politisk oberoende och SVT påstår även detta själva fast det helt saknar förankring i verkligheten.
Invandringsglorifierande, vänstervriden propaganda är vad de sysslar med. De borde helt ta bort sina nyheter, debattprogram och många av dokumentärerna om de verkligen vill gälla för att vara oberoende.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Hedersmedlem

Nu ligger tv-avgiften på 2076 kr per år. En heltidsstudent har väl 40 veckor om året och får då 671*40 = 26840 kr i studiebidrag. Så man måste då betala ~7,7% till radiotjänst. Inte försvarbart rimligt. Resten man kan få är studielån och det är inte roligt.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

är det bara jag som råkat ut för deras extremt otrevliga tv licens kontrollanter ?
det är lite kontrast mellan dom och den reklamen dom kör på tv nu lol

förtroendet från min sida ligger på 0 eller jag menar -10 av 10

Permalänk
Medlem

Med anledning av hur internet och tv utvecklas är det i min mening en självklarhet att även datorer ska kopplas till tv-licensen. Det råder ingen som helst tvekan om saken!

Sen att hela systemet är idiotiskt är en annan fråga. Avskaffa tv-licensen då hela public service konceptet har tappat sin mening. Idag finns det så många kanaler och forum i samhället att public service (oberoende tv för alla) inte längre behövs, samhället och dess invånare (svenssons som minoriteter) får sina behov tillfredställda genom andra kanaler än SVT.

Jag tycker att man ska slopa tv-avgiften och antingen höja skatten eller helt sonika koda kanalerna och låt dom som faktiskt VILL ha kanalerna betala för dom. Istället för att tvinga varenda medborgare att punga ut med pengar för någonting som man inte använder eller ens vill ha.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Konstigt att jag inte sett något om det här på SVT. De ska ju trots allt vara oberoende. Så in i h***vete heller. Speciellt under krigstider tenderar statlig tv att bli extra "oberoende" av både ögon och öron.

Detta liknar inget annat än mafiarelaterad utpressning, sänd reklam istället.

Permalänk
Inaktiv

vilka idioter.

Permalänk
Medlem

Skrota public service! Vill man se på tv får man betalar!

Vafan som det är idag så får man betala tv-licens + det man vill ha extra. Inte fan ser jag på 1 2 4. Det är Discovery eller Canal+ som gäller för min del!

Dom 2000 som public servic ska ha tar jag hellre och lägger på toa papper!
Då får jag lite mer nytta för pengarna!

Tycker det ska vara frivilligt om man vill ha skiten!

Dumheter att tvinga på folk något man inte vill ha.
Kanske vi ska tvingas börja betala för att få vistas ute också?

Visa signatur

[ Station - | Corsair Obsidion 650D | MSI Z87-G45 | 2xGTX 970 | SSD 250GB 4,5 TB HDD | 16 GB DDR3 1600 MHz | i7 4770k | Corsair H80 | 2x22" Benq LED ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KeTonic
SVTs webtv går bara att komma åt från svenska IP så ser inget problem i detta.
Men det kommer aldrig ske att jag ska betala för detta. SVT kan i mina ögon lika gärna läggas ner.

Jag har vänner som har lyckats ansluta och se på svt's web tv både i italien och mexico. Så i dom två länderna kan man se utan att betala:D

Permalänk
Avstängd

Personligen tycker jag att de kan lägga ner denna tvångsavgiftsbelagda verksamhet helt så att vi som är ointresserade av detta utbud kan spara några kronor extra i månaden.

Personligen använder jag TV enbart till att undvika inbränningar i min plasma-TV, då jag är för lat för att stänga av och starta up TV:n för att göra något annat under 10 minuter.
Radion använder jag ibland för väckning, men skulle hellre investera i något som kunde väcka mig med mp3-musik eller cd-skivor om det innebar att slippa denna avgift.

Att man över huvud själv fordras anmäla för betalning av detta är blott ett skämt, då det är i princip omöjligt idag att inte innehava ett slags mottagare för något av ovannämnda.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT