Bättre prestanda med Windows 7

Permalänk
Medlem

Värkar helt klart vara en värdig ersättare till xp Tur man inte skaffa vista. Win7 Blir kanske det andra operativsystemet jag köper.

Visa signatur
Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Googolplex
Kan någon förklara varför testet inte innehåller nummer utan är bara rangordnade efter "1-2-3"?
Låter bull

Har antagligen något med NDA att göra..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

hur är det med minneskravet på win7?

hur mycket minne kräver det?

skulle vilja testa betan men jag har bara 512mb i min bärbara dator :(. vista flöt sådär på den gick ju om än lite segt ibland.

Permalänk
Medlem

Vista har jag aldrig klarat migrera till, alldeles för jobbigt att arbeta i, känns så tungt. Win7 verkar väl vara nåt jag förmodligen kommer att köra.

Visa signatur

i7 2600k + Corsair H60 | Asus P8Z68-V Pro Gen-3 | Corsair Vengeance 16GB | Sapphire Radeon 7970 | Intel X25-M G2 80GB | Corsair HX520 | Corsair Obsidian 650D

Permalänk
Medlem

Så sjukt fult interface, ser ut som ett OS för barn. Leopard det är grejer det, ögonporr 24/7.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donic1989
hur är det med minneskravet på win7?

hur mycket minne kräver det?

skulle vilja testa betan men jag har bara 512mb i min bärbara dator :(. vista flöt sådär på den gick ju om än lite segt ibland.

Man ska egentligen aldrig ha mindre än två gigabyte ändå - även om det är DDR "ett" eller två så hittar man minnen billigt överallt.

Men det är tänkt att Windows 7 skall konsumera mycket mindre resurser allt som allt, speciellt jämtemot Vista. Dock skall man ju understryka att det inte handlar om magi - skall man vara säker skall man ändå ha två gig så blir det aldrig några problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av khanan

Som vanligt när detta kommer upp, passar jag på att dela ut en känga till alla "kids" som handlat hårdvara för 15k, sedan laddat ner allt från the pirate bay / torrents / dc / ftp och gnylar "XP RULEZ!". *fniss*

Va? Vad menar du?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headphone.ninja
Så sjukt fult interface, ser ut som ett OS för barn. Leopard det är grejer det, ögonporr 24/7.

Det kommer förmodligen gå att ändra utseendet precis hur man vill, som med de andra Windows versionerna

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Hedersmedlem

Måste erkänna att jag är lite imponerad, även om man inte riktigt kan lita på testerna. Äntligen kanske man kan byta upp sig efter Vista-fiaskot?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headphone.ninja
Så sjukt fult interface, ser ut som ett OS för barn. Leopard det är grejer det, ögonporr 24/7.

tråkiga interface får man ju leta efter! Sitter hellre i ett textbaserat os än Mac OSX.
Microsoft har tagit ett stort steg i och med vista som har blivit hur snyggt som helst, och sen utvecklat det i win7 som blir ännu bättre ;D

Permalänk

Ibland blir jag bara rädd för pyttemjuk. operativen som framtas tuggar ju mer och mer minne med exponential hastighet 0.0
f(2)=C*minne²
deras marknadsföring och stress gör ju att de aldrig ens kan kolla på att optimera resursanvändningen i sin kernel.

fast jag skall inte klaga så mycket. jag älskar microsoft. för hade de inte sugit så mycket dase så hade nog linux inte varit fullt lika bra....

men okej, lite konstruktiv kritik. saker som microsoft borde se över. väldigt många av deras kunder är gamers, varför inte göra en kernel som riktar sig till sådana och sedan samma till kontorsarbetare och servrar? "windows - gamer ultimate" lr något annat pyttemjuk liknande namn.

hur många gamers där ute använder sig fullt ut av SCSI stödet (som endå aldrig fungerar som det skall) tex? men skulle kunna banta ned kernellen enormt bara genom att se över vad som faktist används. kompilera in ett usb-musstöd från scratch vore heller inte fel, så slipper folk vänta 1-3min på att kernellen skall säga till någon modul att sparka igång.

skulle det här sättas i verkstad skulle man åtminstone kunna argumentera lite över deras förmåga att skapa prestandamässigt bra operativ för spel. för det är det vanligaste argumentet man får att inte börja använda linux, "det klarar inte alla spel".

så snälla microsoft! om ni har sånt monopol på gamermarknaden, måste ni sköta det så otroligt dåligt? det är en skam för gamers som betalar 15k varje halvår för att få en gnutta bättre spelprestanda när deras hårdvara uppgraderats till det dubbla.

Visa signatur

Kakor kakor kakor

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMadMax
Värkar helt klart vara en värdig ersättare till xp Tur man inte skaffa vista. Win7 Blir kanske det andra operativsystemet jag köper.

Har du ont :S ?

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lusius
Ibland blir jag bara rädd för pyttemjuk. operativen som framtas tuggar ju mer och mer minne med exponential hastighet 0.0
f(2)=C*minne²
deras marknadsföring och stress gör ju att de aldrig ens kan kolla på att optimera resursanvändningen i sin kernel.

fast jag skall inte klaga så mycket. jag älskar microsoft. för hade de inte sugit så mycket dase så hade nog linux inte varit fullt lika bra....

men okej, lite konstruktiv kritik. saker som microsoft borde se över. väldigt många av deras kunder är gamers, varför inte göra en kernel som riktar sig till sådana och sedan samma till kontorsarbetare och servrar? "windows - gamer ultimate" lr något annat pyttemjuk liknande namn.

hur många gamers där ute använder sig fullt ut av SCSI stödet (som endå aldrig fungerar som det skall) tex? men skulle kunna banta ned kernellen enormt bara genom att se över vad som faktist används. kompilera in ett usb-musstöd från scratch vore heller inte fel, så slipper folk vänta 1-3min på att kernellen skall säga till någon modul att sparka igång.

skulle det här sättas i verkstad skulle man åtminstone kunna argumentera lite över deras förmåga att skapa prestandamässigt bra operativ för spel. för det är det vanligaste argumentet man får att inte börja använda linux, "det klarar inte alla spel".

så snälla microsoft! om ni har sånt monopol på gamermarknaden, måste ni sköta det så otroligt dåligt? det är en skam för gamers som betalar 15k varje halvår för att få en gnutta bättre spelprestanda när deras hårdvara uppgraderats till det dubbla.

Tycker nog faktiskt att det är de andra utvecklarna som borde ta och skärpa till sig. Eftersom det är Microsoft som är ledande.

Mac OSX kommer ju aldrig att bli något stort eftersom det måste installeras på en Mac. Idiotiskt. Men varför är inte Linux större och bättre än vad det är i dagsläget? Det är ju fritt fram för ALLA utvecklare i världen att förbättra. Vad är det som hindrar egentligen?

Eller "Ju fler kockar desto sämre soppa?"

Permalänk
Medlem

den förra betan av win7 drog dryga 850mb minne idle, ingen aning hur mycket det är på den nya dock...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av James_Exxo
Tycker nog faktiskt att det är de andra utvecklarna som borde ta och skärpa till sig. Eftersom det är Microsoft som är ledande.

Mac OSX kommer ju aldrig att bli något stort eftersom det måste installeras på en Mac. Idiotiskt. Men varför är inte Linux större och bättre än vad det är i dagsläget? Det är ju fritt fram för ALLA utvecklare i världen att förbättra. Vad är det som hindrar egentligen?

Eller "Ju fler kockar desto sämre soppa?"

Pengar. De kan inte ha speciellt mycket reklam pga. de låga inkomsterna. Dock så sprids det mest via mun-till-mun. Men det tar tid. Linux är inte riktigt bäst rakt igenom heller. Det är svårt för ett OS att ta över en gigantisk marknad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Stämmer prestandan så är det ett stort steg frammåt. Dock så tycker jag priserna fortfarande är i saftigaste laget och kommer behålla xp tills den dagen det är oanvändbart eller då de har justerat sina priser till humana nivåer.

OEM versioner av windows kostar sällan mer än dryga tusenlappen. Det är inte mer nu än vad det gjorde förr.

Jämför det hellre med konsollspel som kostar 700 kr och se vad du får för pengarna

Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Sitter man på Vista så är det ingen tvekan om att man ska byta till Win 7 oavsett hur de presterar. Det finns inget Vista vs Win 7. Win 7 är vad Vista borde ha varit från början.

Det är bara att använda samma argument som när ni ville att vi skulle gå över till Vista. Den är nyare, Den är snyggare, Den är ......

Hur vore det att överlåta rekommendationerna till folk som faktiskt använt sig av systemen ordentligt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sisjöbävern
Har du ont :S ?

Nope.Själv då?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMadMax
Nope.Själv då?

Aha skönt att höra, för du skrev ju att de värkade

Nej, jag mår bara bra

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Och vad betalde du för ditt XP då? En Vista OEM version kostade ju ~800kr när jag köpte det, är inte så farligt dyrt.

Som enligt avtalet enbart får användas på datorn det installerades på, jag köper inte ett nytt OS varje gång jag köper dator då jag inte använder de gamla delarna. Retail kostar 3000 kr.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Mycket minne är samma sak som att säga att varje person måste ha 7 bilar så att man kan byta bil varje dag i veckan.

/facepalm
Det det är en kandidat för årets onödigaste inlägg

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

Ni som gnäller på OS som tar mycket minne från start, snälla, läs på istället. T.ex. lusius ovan.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lusius
Ibland blir jag bara rädd för pyttemjuk. operativen som framtas tuggar ju mer och mer minne med exponential hastighet 0.0
f(2)=C*minne²
deras marknadsföring och stress gör ju att de aldrig ens kan kolla på att optimera resursanvändningen i sin kernel.

Du som verkar vara en unix-kille borde väl ändå veta istället för att anta om vista?

Vista nyttjar minnet på ett mycket bra sätt. Istället för att låta allt minne ligga oanvänt så nyttjas det. Jämför XP mot Vista vad gäller minneshanteringen så märker du skillnaden direkt när det gäller det, XP ballar ur när det börjar använda lagom med minne, det blir segt och allmänt slött, vilket betyder att XP är värdelöst vad gäller minneshantering.

Vista däremot kan stå och "tugga" minne tills det blir i princip fullt, utan att man ens märker av något, det blir inte ens segt att använda vid hög minnesanvändning.
Det är lika snabbt som om när det använder en tredjedel av minnet, om än snabbare då vista vid det tillfället har allt laddat in de applikationer (eller vad man än brukar göra på datorn) in i minnet. Är det en dålig grej menar du?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk

Personligen har ja aldrig haft några problem med Vista, Tvärtom tycker jag det är betydligt bättre och framförallt användarvänligt. Det är också väldigt snyggt i jämförelse med XP.
Ush och fy när man får se de ljusblåa menyerna och den Gröna färgen som XP har.

Mitt Vista Ultimate startar upp utan några problem relativt snabbt och jag kan använda det direkt. Alla de fönster som i default kommer upp är ju bara att stänga av så slipper man dessa meddelanden om man vill fortsätta med det program man precis tryckt på (idiotiskt).

Visst finns det många onödiga funktioner i vista och onödigt tjafs men det är väll för bövelen bara att ta bort skiten

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Vista nyttjar minnet på ett mycket bra sätt. Istället för att låta allt minne ligga oanvänt så nyttjas det. Jämför XP mot Vista vad gäller minneshanteringen så märker du skillnaden direkt när det gäller det, XP ballar ur när det börjar använda lagom med minne, det blir segt och allmänt slött, vilket betyder att XP är värdelöst vad gäller minneshantering.
[/B]

Vem kan bestrida en så begåvad analys? XD

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem

För er som undrar så kan jag säga att Windows 7 build 7000 drar 590MB utav ramminnet i idle. För mig då, är säkert en högre siffra för system med mer minne än min.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Som enligt avtalet enbart får användas på datorn det installerades på, jag köper inte ett nytt OS varje gång jag köper dator då jag inte använder de gamla delarna. Retail kostar 3000 kr.

Tror inte att Microsoft bryr sig om jag installerar med min OEM licens på ett annat moderkort

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Jag tror Windows 7 kommer bli så jävla bra, de är bara i beta-stadie och redan bättre än både Vista och XP

Såg föresten att Vista även vann på "Burn DVD"

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loi
den förra betan av win7 drog dryga 850mb minne idle, ingen aning hur mycket det är på den nya dock...

Okej vad intressant...

Hur mycket minne det använder sig av för det systemet du kollat på är ju väldigt "eget" till just det systemet. Säger alltså inte mycket om win 7 och hur mycket minne det tar upp, då många faktorer spelar in i det hela.
Sen om win 7 är dåligt på att nyttja minnet så blir jag nästan lite arg, jag vill inte ha flera GB ram som ligger oanvänd hela tiden, det vore ju tämligen värdelöst. Ramminne är till för att användas!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loi
den förra betan av win7 drog dryga 850mb minne idle, ingen aning hur mycket det är på den nya dock...

Vista använder 1.5 gb av mitt minne nu och jag har 8 gb.
Operativsystemet anpassar sig efter hur mycket minne man har.
Har haft vista installerat på min gamla dator med 1gb minne utan några problem.

Visa signatur

Q9400@3.6ghz - 8gb Corsair dominator 1066mhz - EP45-DS3 - 4870x2- 2 x Patriot Warp V2 RAID 0 - Dell PERC 5/i

Permalänk
Medlem

Angående drivrutiner, finns dem flesta till windows 7 betan?

Ifall jag skulle vilja testa det. Funker dem mesta på windows 7 som spel, program osv?
Någon som vet? Skulle gärna ta emot lite information om det

Ciao

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bobbo90
Angående drivrutiner, finns dem flesta till windows 7 betan?

Ifall jag skulle vilja testa det. Funker dem mesta på windows 7 som spel, program osv?
Någon som vet? Skulle gärna ta emot lite information om det

Ciao

Man kan installera Vista drivrutinerna istället. Tror inte att jag sett någon "Win7 drivrutin", men det kan bero på att jag inte behövt leta då allt fungerade på direkten. (dessutom uppdateras drivrutinerna med Windows update)

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10