Bättre prestanda med Windows 7

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
hehe jag hoppas att de som läste mitt inlägg insåg att jag skojade även om betydligt fler använder Linux bland sweclockers än utanför swec så är siffran förmodligen under 10%.

Nej mitt ego är så stort att jag minst räknas som 20 %!

Permalänk
Medlem

Är det sagt något om vad detta kommer att kosta vid lansering? Någon gissning?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bartil
Är det sagt något om vad detta kommer att kosta vid lansering? Någon gissning?

Lika mycket som alla andra operativsystem dom släppt, samma priser som det brukar vara alltså! Det är vad jag vet.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
...Hur mycket minne de drar är irrelevant, min drar redan 1GB ram, men det är förväntat, har man flertalet GB så ska den ju nyttja det också. Spelar ingen roll om folk säger att det drar 500MB eller 1.5GB det är beroende på systemet helt och hållet och ingen måttstock för någon annan...

Irrelevant -- Skojar du!? Påstår du att det är ok att ett OS utnyttjar 1 GB eller mer i idle-läge..?
Det är ju pinsamt, för att inte säga skamligt av MS, att de valt att slösa med resurser på det sättet. Mac OS X är bara ett exempel på ett modernt OS med vettiga funktioner och det använder inte ens 500 mb av mitt RAM-minne om jag minns rätt. Så visst går det att dra ner på resursslöseriet. Förresten, titta bara på Windows Server 2008 som sägs vara betydligt resurssnålare än Vista. Det är dock inte ämnat för vanliga privatanvändare. En licens kostar dessutom >6000:-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av waveshell
Irrelevant -- Skojar du!? Påstår du att det är ok att ett OS utnyttjar 1 GB eller mer i idle-läge..?
Det är ju pinsamt, för att inte säga skamligt av MS, att de valt att slösa med resurser på det sättet. Mac OS X är bara ett exempel på ett modernt OS med vettiga funktioner och det använder inte ens 500 mb av mitt RAM-minne om jag minns rätt. Så visst går det att dra ner på resursslöseriet. Förresten, titta bara på Windows Server 2008 som sägs vara betydligt resurssnålare än Vista. Det är dock inte ämnat för vanliga privatanvändare. En licens kostar dessutom >6000:-

Pinsamt?
Är du en av alla dom där personerna som tror att ju mer ledigt ram minne man har, desto bättre? Det är ju så fel tankesätt som det kan bli. Ett optimalt system ska nyttja resurerna på rätt sätt. Att det tar upp minne är inget negativt.
Det är ju inte så att systemet tar upp allt minne tillslut och inte kan nyttja mer, utan då frigör den ju massor för att kunna nyttja det.
Men jag vet inte vad du är van vid, du kanske är van vid typ windows 98 som när det väl tar upp allt minne så frigör den inget. Det du kanske är van vid? Låter som det i alla fall

Vi är inte kvar i 1999talet, idag är 4GB vanligt i ett system, pinsamt att ens tänka tanken på att du tror att folk kör med t.ex 256MB ram idag. Tekniken går ju faktiskt framåt.

Sen är det irrelevant ja, för det beror HELT på vilka program jag har igång, beror helt på vad jag installerat och beror helt på hur jag nyttjar allt. Just därför är minnesmängden irrelevant. Så jag antar att du kan lista ut själv varför det är irrelevant, eller ska jag förklara det till dig också?
(Tips: det kan finnas vissa program som drar upp minnesmängden förutom själva operativsystemet<-- tips)

EDIT: Nu tar det t.ex upp endast 650MB.
Förövrigt en beta av windows och inget mac osx operativ som har varit släppt länge.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Men betan funkar väl bara i 30 dagar?

Petter

Visa signatur

E8400 - Intel DG45FC - 4gb DDR2 - 80gb Intel x-25 SSD - Samsung LE46A656 - Samsung 226BW

Permalänk
Medlem

Ja, om man inte kan trolla

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WhateverR
Finns det några skäl att hålla fast vid XP/Vista istället för att installera betaversionen av 7?

Ja, om man behöver all fps i gamla openGL-spel, tex q3-motorn så är XP snabbare. Annars är det väl bara att köra på med Windows 7

Dator: AMD 3500+
Spel: Enemy terrritory
Vista: 130 fps
Xp : 160 fps

Dator: E8400@ 3800mhz
Spel: Enemy terrritory
Vista: 278 fps (här duger Vista)
Xp : 320 fps

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk

Jag har kört WIN 7 build 7000 i tre dagar nu.
Fungerar mycket bra.
kan spela och köra alla min program och är mycket stabilt

Permalänk
Medlem

installerade nyligen Build 7000 - fy satan va snabbt det är

kan man inte få upp side baren på skrivbordet?

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rolle90
installerade nyligen Build 7000 - fy satan va snabbt det är

kan man inte få upp side baren på skrivbordet?

Det finns ingen sidebar. Gadgets kan du bara dra till skrivbordet rakt av och lägga dom vart du vill!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Kan man ändra till svenska utan problem?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

finns inget svenskt språkpaket ännu vad jag vet..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallor
Kan man ändra till svenska utan problem?

Engelska är ju det enda som är ute, eftersom det är en Beta än så länge bara. Språkpaket kommer garanterat ut senare när allt är på sin plats (så det blir rätt översatt), så det är ju det minsta bekymret:)

Själv föredrar jag engelska över svenska när det gäller sånt här. Skadar aldrig att få in vanan för engelska då det är så stort språk.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Avstängd

offtopic

vilka drivrutiner ska man köra på nya betan??

Permalänk
Medlem

jobbigt... den Cdn jag fott med datorn med drivrutiner kan Bara starta på Vista å inget annat..... så jag måste ladda ner diverse drivrutiner manuelt.

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
offtopic

vilka drivrutiner ska man köra på nya betan??

Drivrutiner som är avsedda för Vista fungerar bra till Windows7 som tidigare nämnt.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rolle90
jobbigt... den Cdn jag fott med datorn med drivrutiner kan Bara starta på Vista å inget annat..... så jag måste ladda ner diverse drivrutiner manuelt.

Vad menar du?

Hur kan den vara låst på att endsat kunna boota vista-skivan?! När jag installerade Seven så blev det svart bild i ett par minuter innan det dök upp "install windows 7"

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

nä alltså jag sitter ju vid en Asus g2s Laptop å med den fick man 2x skivor
en med Vista ultimate på och en med drivrutiner där ett program startar där du sedan installerar de drivrutiner du vill ha så gör den allt automatisk.

i alla fall den skivan med drivrutinerna då den försöker starta kommer det upp en ruta där det står att den bara fungerar på "Vista x" då X = diverse versioner

--

nu har jag installerat alla drivrutiner manuelt Utan ljudet då det inte fungerar men har ljud ändå så det är lungt. Gillar verkligen Windows 7 - riktigt snabbt å bra

- ska testa ladda ner ett spel som går på HL2 motorn som CS:S - på vista hade man nästan alltid Error - ska se hur det är på Windows 7

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bennyfax
Ja, om man behöver all fps i gamla openGL-spel, tex q3-motorn så är XP snabbare. Annars är det väl bara att köra på med Windows 7

Dator: AMD 3500+
Spel: Enemy terrritory
Vista: 130 fps
Xp : 160 fps

Dator: E8400@ 3800mhz
Spel: Enemy terrritory
Vista: 278 fps (här duger Vista)
Xp : 320 fps

Någon som kan göra en fps jämförelse där Win 7 finns med?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rolle90
nä alltså jag sitter ju vid en Asus g2s Laptop å med den fick man 2x skivor
en med Vista ultimate på och en med drivrutiner där ett program startar där du sedan installerar de drivrutiner du vill ha så gör den allt automatisk.

i alla fall den skivan med drivrutinerna då den försöker starta kommer det upp en ruta där det står att den bara fungerar på "Vista x" då X = diverse versioner

--

nu har jag installerat alla drivrutiner manuelt Utan ljudet då det inte fungerar men har ljud ändå så det är lungt. Gillar verkligen Windows 7 - riktigt snabbt å bra

- ska testa ladda ner ett spel som går på HL2 motorn som CS:S - på vista hade man nästan alltid Error - ska se hur det är på Windows 7

sitter med lillebror G1S, om du orkar installera drivisar manuellt, ta alltid och installera via ASUS Recovery DVD, när den frågar efter skiva två (drivisar), håll inne powerknappen i mer än 4 sek så att datorn stänger av sig... (inget bad kommer att hända, tro mig.) Sedan startar du om datorn och installationen fortsätter utan att installera allt skit som finns på skiva två, som ex, Norton, Office etc...

ta sedan och installera endast de saker du använder, börja med chipset

Enda sättet att bli av med bloatwaren, är att installera via skivorna, om du använder den osynliga partitionen, så installeras i stort sett allt från skiva två med, utan reservationer...

se bilden längs ned på sidan: http://www.minhembio.com/GambitSWE/63531/ vad jag installerar på min burk...

konstigt att din installaton av 7:an konstrade sig... förutom tv-modulen så är det i stort sett samma skit fast i större storlek

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem

Vet någon hur man gör så "utforskaren" öppnar tex Computer som standard istället för libraries?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oskarh
tråkiga interface får man ju leta efter! Sitter hellre i ett textbaserat os än Mac OSX.
Microsoft har tagit ett stort steg i och med vista som har blivit hur snyggt som helst, och sen utvecklat det i win7 som blir ännu bättre ;D

Ja, då är du väl ett barn då eftersom du tycker Vista är snyggare än Mac OS X... (10.5?)

Windows = ”gaudy”
Mac OS X = sobert

Det värsta med Windows Vistas ”Aero” är att det är så få program som smälter in i utseendet. Tänker inte bara på fönsterramen, utan knappar och ikoner (ikonerna i XP och Vista är för övrigt gjorda av ”Macfolk” på the Iconfactory http://iconfactory.com/design/detail/windows_vista).
I Mac OS X känns det som om utvecklarna bryr sig mer om hur det ser ut vilket leder till en enhetlighet som jag tror många uppskattar.

CSS Edit för Mac är ett bra exempel på hur en sharewaretillverkare verkligen bryr sig hela vägen:
http://macrabbit.com/cssedit/

Se sen på SmartFTP i Windows Vista...
http://www.smartftp.com/screenshots/vistaoffice2007ribbon.png

Hur man kan tycka att Vista (Windows) generellt är snyggare är för mig helt obegripligt.
Vi får väl se hur det blir med Windows 7....

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallor
Vet någon hur man gör så "utforskaren" öppnar tex Computer som standard istället för libraries?

Öppna "computer" bara.
Finns i startmenyn till höger. Och ska du ha snabblänk till den är det bara drag n drop.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Öppna "computer" bara.
Finns i startmenyn till höger. Och ska du ha snabblänk till den är det bara drag n drop.

Det går inte att dra ner den till snabbmenyn och få den att öppna "computer"
blir automatiskt libraries

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallor
Det går inte att dra ner den till snabbmenyn och få den att öppna "computer"
blir automatiskt libraries

Jo?:)

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Har sjv windows 7 betan till min Asus Eee 1000h och det fungerar väldigt bra, bättre än med XP. Den hittade allt förutom nätverket som fick installeras manuellt. Startar väldigt snabbt och har riktigt coola finesser.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
http://geting.se/image.php/143490-Capture.PNG

Jo?:)

Haha, min vägrar, blir alltid samma

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Testade, såg, kommer att köpa. Första gången jag köper en microsoft-produkt sedan MS-DOS 6.22.

Var beredda på att det kan bli strul med att Dualboota då 7an verkar köra en nyare NTFS som PartMagic och XP inte fattar.

Av ngn anledning har den justerat den på en av mina Data-partitioner som av ngn anledning blivit Systembootdisk. Kan läsas ok inifrån 7an men visar sig som Okänd partition i XP.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallor
Haha, min vägrar, blir alltid samma

Högerklicka på ikonen så kanske du får fram det?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini