Bättre prestanda med Windows 7

Permalänk
Melding Plague

Bättre prestanda med Windows 7

Trots att Windows 7 fortfarande är i betastadiet har operativsystemet bättre prestanda än både Vista och XP. Det visar nya tester som publicerats.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag skulle ta dessa "prestandatest" med en nypa salt.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem

Det var väl väntat. Något annat skulle förvåna mig kraftigt.
Förhoppningsvis har MS lärt sig läxan nu.

Permalänk
Medlem

Finns det nått datum för när betan släpps officiellt?

Visa signatur

Desktop Intel Q6600 | Gigabyte P35-DS4 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Leadtek 8800 GTS(G92) | Corsair HX-520W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Intel X25-M G2 80GB | HP w2207 | Antec P182 |
HTPC Athlon X2 250 | Gigabyte 785GMT-UD2H | Corsair XMS3-12800 2x2048 | Antec Earthwatts 380W | Antec NSK2480 | Scythe Ninja Mini Rev B

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElZoido
Finns det nått datum för när betan släpps officiellt?

Den har redan läckt ju, eller vill "du vara på den säkra sidan" när du installerar det?

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk

Låter onekligen trevligt. Någon som vet hur bra program och spel fungerar i betan?

Visa signatur

“Since the dawn of time, human beings have felt the need to share - from food to art. Sharing is part of the human condition. A person who does not share is not only selfish, but bitter and alone"
Paulo Coelho

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Den har redan läckt ju, eller vill "du vara på den säkra sidan" när du installerar det?

Nja jag ville bara veta om det fanns nått datum spikat

Visa signatur

Desktop Intel Q6600 | Gigabyte P35-DS4 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Leadtek 8800 GTS(G92) | Corsair HX-520W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Intel X25-M G2 80GB | HP w2207 | Antec P182 |
HTPC Athlon X2 250 | Gigabyte 785GMT-UD2H | Corsair XMS3-12800 2x2048 | Antec Earthwatts 380W | Antec NSK2480 | Scythe Ninja Mini Rev B

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExtremeGFX
Låter onekligen trevligt. Någon som vet hur bra program och spel fungerar i betan?

Jag har använt betan i flera dagar nu, skulle faktiskt överge Vista trots att 7:an bara är i beta stadiet Hur stabilt som helst, snabbt och bekvämt. Inte några problem än...

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Avstängd

Mmm

MS verkar ha lärt sig sin läxa från Vista. Längtar tills OSet är ute...

Visa signatur

Mmmarabou

Permalänk
Medlem

Angående saker som hastighet på filkopiering mm så beror det i Vistas fall mycket på vilka/hur många av MS alla uppdateringar som har installerats. Vista var väldigt segt i början, men numera flyter det på bra. Exakt vilka uppdateringar som är de mest kritiska för prestandan kan jag inte svara på, men det har hänt en hel del prestandamässigt även efter att SP1 släpptes. MS har kommit med massor av uppdateringar även efter SP1 och som sagt så är ett fullt patchat Vista ganska "snappigt" på en modern dator. Testet är alltså värdelöst om man inte känner till patchnivån på det Vista som använts.

Däremot är det lätt att se att Windows 7 använder mycket mindre minne som default, antagligen är cachingen mycket mer försiktig än i Vista och där lär det märkas skillnad på en dator med långsamma hårddiskar eftersom allt som cachas först måste läsas från disken så kan Vista ge hög diskaktivitet innan allt är cachat med följd att det känns segt. Om Windows 7 struntar i en hel del av den cachingen så känns det redan där snabbare. På en dator med snabba hårddiskar är frågan om man märker någon skillnad. Samt att när allt väl är färdigcachat, och om man har mycket RAM, så känns Vista blixtsnabbt.

edit. angående det här med RAM/diskhantering i Vista vs Windows 7 så kan en förklaring till att MS hårdbantat den biten faktiskt vara att Netbooks har blivit så populära. De har ju sega flashdiskar med liten volym och Intel tillåter inte mer än 1GB RAM som default på dem, ett omoddat Vista är en omöjlighet på Netbooks idag. Men MS vill inte sälja XP längre. Enter Windows 7 som är en ny Windows-version som kommer att gå att köra på Netbooks ....

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Tycker Windows 7 E riktigt bra, men finns det ingen beta man kan testa på 64 bitars, har bara 64 bitars som e på 6801 tror jag det hette.. men iaf, så funkar det sjukt fint för att vara en beta dom har verkligen lyckats bra med Win7 vääry gyyyd wööörk

Visa signatur

Lian Li O11D XL - ROG Certified Edition, Vit | I9-10900K | ASUS ROG STRIX LC 360 RGB | ASUS ROG Strix Z490-A Gaming | MSI NVIDIA GeForce RTX 2080 | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB DDR4 3600MHz | ASUS ROG Strix 850 | 1TB Samsung 980 PRO MZ-V8P1T0BW |

Permalänk
Medlem

Läste att det var problem med vissa MP3 filer, ändrade man metainformationen kunde filen bli kurrupt. Men som sagt det är en tidig Beta. Ska bli intressant att se vad man får för fördelar med 7an.
http://www.bloggliv.se/windows-7-beta-1-kan-frstra-dina-mp3-f...

Permalänk
Medlem

Stämmer prestandan så är det ett stort steg frammåt. Dock så tycker jag priserna fortfarande är i saftigaste laget och kommer behålla xp tills den dagen det är oanvändbart eller då de har justerat sina priser till humana nivåer.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Stämmer prestandan så är det ett stort steg frammåt. Dock så tycker jag priserna fortfarande är i saftigaste laget och kommer behålla xp tills den dagen det är oanvändbart eller då de har justerat sina priser till humana nivåer.

Och vad betalde du för ditt XP då? En Vista OEM version kostade ju ~800kr när jag köpte det, är inte så farligt dyrt.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Det går framåt då, pre-betan jag testade var lika resurs krävande som Vista, men det kan ha varit lite snabbare än vista. Windows 2008 server är fortfarande Microsofts snabbaste OS och stabilaste.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

Man kan ju hoppas de inte lägger in massa skit som man brukar få med. eller iaf har fått.. tex messenger.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Man kan ju hoppas de inte lägger in massa skit som man brukar få med. eller iaf har fått.. tex messenger.

Messenger följde inte med i Vista heller... Bara en länk typ "Ladda ner Messenger" i startmenyn.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

7:an verkar intressant faktiskt. Väldigt nyfiken på om dom lyckats göra något som kan mäta sig med XP.

Ang Vista.. Köpte en arbetsdator åt en jag hjälper, det fick bli en HP då det var ett bra pris på den, dock följde Vista med. Vid start äter Vista strax över 800MB RAM. Vad jag såg var det inte en massa tjänster/program á la Sony som gottade sig.

Någon som är mer insatt i Vista kanske kan komma med en bra ursäkt till det?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hund-ONE
7:an verkar intressant faktiskt. Väldigt nyfiken på om dom lyckats göra något som kan mäta sig med XP.

Ang Vista.. Köpte en arbetsdator åt en jag hjälper, det fick bli en HP då det var ett bra pris på den, dock följde Vista med. Vid start äter Vista strax över 800MB RAM. Vad jag såg var det inte en massa tjänster/program á la Sony som gottade sig.

Någon som är mer insatt i Vista kanske kan komma med en bra ursäkt till det?

Det är bara bra att vista äter minne, för vad skulle du göra med oanvänt minne? Snart får du nog ett långt och fint svar från nån.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Det är bara bra att vista äter minne, för vad skulle du göra med oanvänt minne? Snart får du nog ett långt och fint svar från nån.

Jag skulle gärna se att det användes till något vettigt. T.ex att det cachades eller att andra program kunde ta del av det.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Relik 📜

Som eas@tetris skrev ovan, outnyttjat minne är bara onödigt och bör utnyttjas oavsett vilket OS man kör. Min Ubuntuserver använder nästan 100% av minnet konstant utan att det är problem, så det är inte något bara MS har fått för sig. Vista kör ju bland annat SuperFetch som stjäl en hel del minne men som, enligt mig med ett ganska fast användarmönster, hjälper till en del.

Det intressanta är hur bra OS:et hanterar att en applikation vill ha minne, alltså hur snabbt och på vilket sätt det dumpar sin cache. Jag personligen tycker både Vista och Ubuntu gör ett bra jobb, men det beror nog på hur man använder sin dator.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Sitter man på Vista så är det ingen tvekan om att man ska byta till Win 7 oavsett hur de presterar. Det finns inget Vista vs Win 7. Win 7 är vad Vista borde ha varit från början.

Det är bara att använda samma argument som när ni ville att vi skulle gå över till Vista. Den är nyare, Den är snyggare, Den är ......

Permalänk
Medlem

jag sitter med verson 7000 in stallerade det nyss innan jobbet ska sätta mig ner och testa när man kommer hem, men har höga förväntningar och kommer detta kännas bra så kommer jag att köpa mitt första skarpa Os någonsin

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Avstängd

Minneshanteringen i vista går lite mot Linux-hållet, ja. I XP så var metoden ala' windows 95 att fort som faaan flusha ut alla delade dll'ers såfort de hade en usecount på 0 och annat dravel. Detta är en stor enledning till varför spel i XP "hackar" och har sig titt som tätt, när kerneln i XP får för sig att börja flusha libs.

När jag skriver "mot linux-hållet", så menar jag att den cachar ALLT DEN KAN och behåller det. Vad är det för mening att sitta med 2gb+ kisel i mammabrädan om det inte används till något vettigt? Bra mycket snabbare att läsa därifrån än från disk, kommer ett minnesallokerinsanrop, så sätt bara dessa pages som expired, ge applikationen området och tuta och kör. Inga problem.

Får väl se om det är värt att uppgradera från Vista till W7, som det ser ut på pappret, känns det lite som övergången mellan Win2000-SP3 -> XP utan SP. Inte så spännande med andra ord.

Som vanligt när detta kommer upp, passar jag på att dela ut en känga till alla "kids" som handlat hårdvara för 15k, sedan laddat ner allt från the pirate bay / torrents / dc / ftp och gnylar "XP RULEZ!". *fniss*

Visa signatur

8x64-bit POWER5+, 2TB memory, 15.2mb L2-Cache, 2xFC & 2X10Gbit Ethernet -- en _riktigt_ dator har IBM P5+.

Permalänk
Medlem

Mycket minne är samma sak som att säga att varje person måste ha 7 bilar så att man kan byta bil varje dag i veckan.

Permalänk
Hjälpsam

Är det någon som tänkt på att lullullet kanske kommer senare?
Det är som sagt en tidig Beta, om jag hade utvecklat ett OS hade jag sett till att kärnfunktionerna betatestades först, inte lullullet.
Vi får hoppas att så inte blir fallet, MS har nog ögon och öron öppna för vad reaktionerna på den "läckta" betan är.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag undrar om det skiljer sig med 2-5 sekunder eller med en halv sekund mellan Vista/XP.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk

Suttit på win 7 ett tag, 69xx nåt modellen innan 7000 och har än så länge fungerat jäkligt fint i min bärbara (duo core), installerade allt automatiskt utom fingerprint:en.. Har haft lite problem med norton -09 och deamon vägrar starta, annars är den betydligt snabbare på vadagliga prylar gentemot xp.. går lite smidigare överallt.. och vista den sega grejjen går ju inte gemföra imot..

Och ja, jag sitter med vista ultimate sp1 64bit på min andre dator har även det på min andre bärbara en centrino 2:a och har haft tanken att byta ut det mot win 7 när de kommer lite mer drivrutiner..

För vista är lite väl segt på bärbara modellen.. och xp krabbar mest med drivarna.. så hoppas på win 7

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk

Kan någon förklara varför testet inte innehåller nummer utan är bara rangordnade efter "1-2-3"?
Låter bull

Permalänk
Medlem

Tänkte att jag skulle prova Windows 7 igår, men efter att jag hade installerat de så började jag flytta en massa filer och se en film (720p) så fick jag blåskärm.:(

Men under den korta tid jag hann att testa Win 7 så tycker jag verkligen om det.

Visa signatur

Corsair Graphite 600T||EVGA SN G2 650W||Asus TUF Gaming B550-Plus||AMD Ryzen 5 5600 X||Zalman CNPS9X||Corsair Vengence DDR4 2X8GB 2666MHz||Sapphire Radeon RX 6700XT||WD BLACK SN850 NVMe M.2 500GB